synths en het occulte

Soul C

gecalibreerde soul augurk
Lid sinds
21 december 2006
Berichten
1.770
Locatie
amsterdam
we kennen allemaal wel de verhalen van de vliegende 303, de polter oberheim en de vervloekte dx7 enz, maar waar ik zo benieuwd naar ben is :
wat zijn nou jullie eigen bovennatuurlijke ervaringen met je geliefde instrument, ben je ooit geelectrocuteerd door je juno bij volle maan,
of kreeg je nachtmerries van een bepaalde patch, deel het hier, in deze topic kan je het allemaal kwijt 8D


en als je nog spooky muziekjes hebt gemaakt, post ze graag, want die horen er ook bij in dit draadje 8D
 
Ik heb dat 'occulte' gevoel het meest met acid, tekno dat precies daarvoor gemaakt lijkt te zijn:D Dat heb ik minder met goatrance terwijl het juist zwaar bovennatuurlijk of alien achtig moet klinken.


heb wel eens de gedachte dat mensen die zwaar in een psychedische trip zitten die acid platen maken en dat je die dan weer kan decoderen als het ware. (vroeger toen ik wel eens wat anders probeerde dan een jointje) Maarja er is aan muziek in het algemeen heel veel occult of paranormaal.


Ik blijf het altijd zeggen..."in-spiratie" (komt van "spirit") dus de beste muziek je altijd samen met zegmaar geesten of entiteiten. Of noem het bewustzijn... Zo ihet een beetje voor mij als je met de woorden muziek en occult aankomt.


Oja een vriend van mij die ziet geluid in kleuren, ook zoiets... hij kan aan muziek horen wat er mist en dat ziet hij aan een bepaalde kleur. Hij zegt bijvoorbeeld dat in R&B een soort goude kleur in de muziek zit die nergens anders in voorkomt.
 
Ik denk dat smackos hier het beste antwoord op kan geven:

LEGOWELT-Fundamental-Superstition-house-music-crystal-cult-2080-album-House-Electro.jpg
 
Ik heb dat gevoel heel vaak, ik noem het niet "occult", maar "spiritueel", "kosmisch"..

Het is precies of mijn handen worden "gestuurd" om een bepaalde vst te laden, een melodie te plaatsen, kortom : al mijn nummers (en de bijhorende clips) worden gemaakt met behulp van "Boven" :D

:luv:

Gloomy.
 
Ik heb wel vaak dat ik 's avonds laat iets maak dat heel vet klinkt en dat er in de nacht dan een kosmisch wezen mee gaat lopen klooien waardoor het de volgende morgen ineens zwaar klote klinkt.
 
een vriend van mij die ziet geluid in kleuren, ook zoiets... hij kan aan muziek horen wat er mist en dat ziet hij aan een bepaalde kleur.

synesthesie; lijkt me te gek, wel handig trouwens als je dat vermogen hebt.
Ook wel bijzonder; George Duke, die toen hij bij Zappa in de band zat vroeg waar hij z'n inspiratie vandaan haalde als hij on stage aan het improviseren was?
Hij vertelde dat Zappa toen zei dat hij op zo'n moment de muziek zag in gekleurde geometrische vormen, driehoeken, kegels enz.
Dat lijk me ook wel tof als je dat hebt.
 
Ik heb wel vaak dat ik 's avonds laat iets maak dat heel vet klinkt en dat er in de nacht dan een kosmisch wezen mee gaat lopen klooien waardoor het de volgende morgen ineens zwaar klote klinkt.

Hahaha, heel herkenbaar! Of zou het zo zijn dat we zelf bezeten zijn van een kosmisch wezen 's avonds laat?

De "supernatural rock horror film" Trick or treat uit 1986 schiet me nu te binnen:



En verder hebben veel moderne Roland synths natuurlijk volgens hun marketingafdeling een "supernatural engine".
 
Laatst gewijzigd:
De lange trip (erheen) die je maakt door met muziek te zitten klooien op n avond, is niet dezelfde trip die je hebt als je s ochtends even snel opnieuw luistert naar 't resultaat. Daarom klinkt dat de morning after steeds zoveel minder...

Ik heb een geluid opgenomen, dat een paar keer kort geloopt en klonk plots als een stukje hitchcock (shower scene)

eens kijken of ik 't kan delen. Ik liet het mijn mams horen en ze zei 'wat voor een akelig ventje ben jij zeg' - is trouwens mijn stem :D - het aller laatste effect loopje op 'free' - lijkt wel een gillend vrouwtje... En used gear? voicetone, een re 201 waar de tape af lag zonder dat ik 't wist en de sherman filterbank. Minstens.

https://soundcloud.com/tired-ears/system-audio-20180605-11221
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel eens een Yamaha orgel gehad dat de hele kamer met rook vulde. Dat was wel even occult genoeg.

Ik heb een houten nagel dwars door de trafo geklopt nadat ik de nodige knoflook en kruisbeelden om mijn nek gehangen had.
 
De ANS-synthesizer heeft een verband met het occulte, uitvinder Evgeny Murzin noemde het apparaat naar Aleksandr Nikolajevitsj Skrjabin. Skrjabin was occultist en had ook synesthesie, hij gebruikte kleuren in zijn muzikale werken. Artikel hier.
 
Voor wie interesse heeft in deze onderwerpen, hier een lecture door Wouter Hanegraaff, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Het gaat over muziek en esoterie, en met name in verband met Karlheinz Stockhausen.

 
Ik heb een synth waarbij na een tijd roze ectoplasma uit de toetsen begon te lekken.

Dan heb ik ook ooit een Behringer gekocht en die klinkt bijna exact als een Moog!

Soms spreekt een apparaat me ook aan maar das enkel als ik het nog niet heb.​​

Zoveel spooky dingen, ik denk soms dat ik een medium ben...

​​​​​​


...mijn vrouw vindt me eerder een extra large.:D​​​​​​
 
De ANS-synthesizer heeft een verband met het occulte, uitvinder Evgeny Murzin noemde het apparaat naar Aleksandr Nikolajevitsj Skrjabin. Skrjabin was occultist en had ook synesthesie, hij gebruikte kleuren in zijn muzikale werken. Artikel hier.

wie deze als standalone proberen, op ipad, android, windows, linux, mac:

https://warmplace.ru/soft/ans/
 
Meest akelige met gear dat ik ooit meemaakte was in de tienerkamer. Ik was 12 of 13. Had een cassettespeler aan. Het liedje ghostbusters speelde. Plots begon het liedje te spoelen, spelen, spoelen, spelen. Ik rende mijn kamer uit en riep mijn pa. Bang. We komen de kamer binnen en het was nog steeds bezig... net op dat liedje... super griezelig.
pa bleef koel. En zei ‘zo gaat die dus kapot he, je hebt play en rewind samen ingeduwd’
 
Occult als in de zin van bovennatuurlijk heb ik niet zoveel mee, maar psychoacoustics, oftewel het effect van geluid op de geest, vind ik wel interessant. Heb best veel onderzoek gedaan en dan kom je best interessante dingen tegen, zoals ongefundeerde pseudowetenschap dat muziek gestemd op A=432hz "natuurlijk" zou zijn of "in harmonie met de kosmos" of zelfs geneeskrachtig omdat euh... Maar ook wetenschappelijk te onderbouwen effecten van bepaalde klanken en ritmes op je psychische gesteldheid zoals het onderzoek van een Engelse wetenschapper naar slaapverwekkende/ontspannende geluiden wat in samenwerking met de ambient formatie Marconi Union tot het album Weightless heeft geleid dat alom wordt gezien als meest slaapverwekkende plaat ooit :D Dus als je naar mijn muziek luistert en van je stoel afglijdt zou dat zomaar daardoor kunnen komen. Of het is gewoon saai.

Zie bijvoorbeeld https://www.inc.com/melanie-curtin/n...5-percent.html
 
Meest akelige met gear dat ik ooit meemaakte was in de tienerkamer. Ik was 12 of 13. Had een cassettespeler aan. Het liedje ghostbusters speelde. Plots begon het liedje te spoelen, spelen, spoelen, spelen. Ik rende mijn kamer uit en riep mijn pa. Bang. We komen de kamer binnen en het was nog steeds bezig... net op dat liedje... super griezelig.
pa bleef koel. En zei ‘zo gaat die dus kapot he, je hebt play en rewind samen ingeduwd’

Hahaha cool

Ik heb nooit 'spirituele' muziek ervaringen met computers of synths patches.
Das lauter mechanisch.
maar met zingen en spelen raak ik wel eens in de twilight zone. Daar bestaat geen tijd en je weet niet waar je bent. Das de mooiste plek waar je in je creativiteit kunt zijn.
 
Back
Top