Open Source plugins: bijv. Oxe FM

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
Oxesoft - Oxe FM

https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software
https://oxesoft.wordpress.com/

fm8like1.png



Oxe FM is (net als Dexed en meer synths en FX) Open Source (op GitHub).
https://github.com/oxesoft/oxefmsynth

Ik heb de broncode van Oxe FM al eens bekeken.

Het is bijvoorbeeld relatief eenvoudig om de golfvormen aan te passen. Die worden gewoon bij opstarten/initialisatie eenmalig gegenereerd en in een memory buffer geschreven.

Naast de Sinus zou ik bijvoorbeeld graag de (A)FM golfvormen van de TX81Z/DX11/V2 en de SY77/85/99 willen hebben. En Noise. Liever dan de Saw / Triangle / Square (en bandlimited varianten) die Oxe FM nu biedt.

Potentieel zou er ook relatief makkelijk een sampleplayer (single cycles) in kunnen omdat de golfvormen nu ook al als "sample" in een memorybuffer staan.

Een golfvormgenerator/editor/waveshaper om custom operator waveforms te genereren/manipuleren zou ook mooi zijn.

En potentieel is het ook relatief makkelijk om het aantal golfvormen uit te breiden

En het aantal operators te vergroten. Maar dan moet ook de interface aangepast (grotere modulatiematrix).

En meer filters en filtertypen.

En keuze tussen lineaire en +/- exponentiele slopes voor de ADSR segmenten (de ADSR slopes van de TX81Z zijn bijvoorbeeld exponentieel).

En operator frequenties vanaf 0 Hz (waveshaping).

Met een paar van die aanpassingen/uitbreidingen zou Oxe FM al snel Yamaha 2, 4, 6 ( en 8 ) operator patches kunnen emuleren.

Maar om hem dan ook sysex / patch compatibel te maken met verschillende Yamaha FM synths is dan nog wel een hele grote stap.

En aangevuld met de (liefst iets meer uitgebreide) filtersectie gaat ie dan ook ook meer richting de Yamaha SY77/88/99.

Heeeeeel lang geleden dat ik programmeerde.....en mijn C++ en DSP kennis is maar matig. Maar denk er serieus aan om eens met dit soort open source (VST) plugins te gaan experimenteren. Te beginnen met bescheiden aanpassingen/uitbreidingen....

Wie o wie heeft er tips en/of ervaring met VST programming en het compileren van C++ source code met de huidige beschikbare tools. Bij voorkeur zo platform onafhankelijk als mogelijk zodat ik dezelfde broncode naar meerdere platformen kan compileren (x86 / x64, Win / Apple)

Bij voorkeur gebruikmakend van gratis tooling. Want ik heb me sinds een paar jaar voorgenomen de geldkraan voor mijn elektronische muziek / synthesizer hobby zo lang en ver mogelijk dicht te houden.

Bijvoorbeeld:
- IDE's zoals Visual Studio
- compilers zoals GCC / Xcode
- frameworks zoals WDL / iPlug
- source control zoals GIT
 
Als men al eens begon met die layout op een deftige gebruiksvriendelijke manier op te zetten. Dit is net een zoveelste imitatie van FM8 met zijn zeer slechte gui.

Ik zal wat helpen (naar eigen gemaakte opzet) : het algoritme is de basis van alles waarom dan zo'n lelijk onoverzichtelijk klein ding ervan maken ? En waar zijn alle envelopes, op een volgende tab ? Ai, ai, ai...

Sorry maar het moest eruit.

P.s. Ik ben geen c, c+ of c++ programmeur, whaahhhh.
 
Ik vind hem heel overzichtelijk volgens mij zijn er geen tabs. Anyhow nog nooit gebruikt maar wel van plan.

Anyhow onder linux lijkt het compilen vrij eenvouding. Installeer de g++ compiler clone de repo en run make.

Voel je vrij om te experimenteren ;)
 
Als men al eens begon met die layout op een deftige gebruiksvriendelijke manier op te zetten. Dit is net een zoveelste imitatie van FM8 met zijn zeer slechte gui.

Ik zal wat helpen (naar eigen gemaakte opzet) : het algoritme is de basis van alles waarom dan zo'n lelijk onoverzichtelijk klein ding ervan maken ? En waar zijn alle envelopes, op een volgende tab ? Ai, ai, ai...

Sorry maar het moest eruit.

P.s. Ik ben geen c, c+ of c++ programmeur, whaahhhh.

Mja...daar kom ik niet echt verder mee...

Zoals gezegd: Oxe FM is open source en skinnable. En het staat een ieder vrij om er een "mooiere" "betere" interface voor te maken. Of hem helemaal om te bouwen naar eigen smaak.

Ik ben zelf meer van functie boven vorm. En ik probeer vooral de functies uit te breiden/te verbeteren.

En de ADSR envelopes staan toch gewoon bij de operators? Ze worden niet in een grafiekje weergegeven (als je dat zocht).

En een FM algoritme is toch niet meer dan een alvast voorgebakken modulatie/mix matrix?

Maar het gaat hier niet om 8, 32 of 45 vaste algoritmes met 1 tot 3 feedback loops (zoals in de Yamaha DX/TX en SY synths). Dat kun je nog aanbieden als een keuze lijstje (met een plaatje erbij).

Zelfs met "slechts" 6 sources en 6 targets is het aantal permutaties (algoritmes) van deze vrije halve 6 x 6 FM matrix met op elke operator feedback HEEEEEEL groot. En dan kan elke operator nog modulator en/of carrier zijn. En dan de routing door/langs de 2 filters nog. En tenslotte de output (=carrier functie) en de panning.

Wel eens halverwege het programmeren van een FM patch bedacht dat je een ander algoritme nodig hebt? Dan kun je bijna opnieuw beginnen....

Zo'n matrix is zeer juist erg efficient en flexibel. Niet voor niets vind je ze vaak in een soortgelijke vorm terug bij synthesizers om de signaal / modulatie routing te definieren.

Pas als het aantal modulatie sources en targets te groot wordt moet je echt op zoek naar een andere manier om zo'n matrix te beheren. KV331 SynthMaster heeft bijvoorbeeld 95 modulation sources en ruim 650 modulation targets.
 
Anyhow onder linux lijkt het compilen vrij eenvouding. Installeer de g++ compiler clone de repo en run make.

Mja....onder Windhoos x64...

En dan toch met unix tools...mingw, msys...

Maar ik kom er vast wel uit (hoop ik). :eureka:
 
Voor wie meer detail info wil hebben over FM, FM algoritmes, spectra en sidebands en de verschilende Yamaha FM synths

4-op / 8 alg / sine only DX synths (maar ook de TX81Z/DX11/V2 met de extra 7 waves)
6-op / 16 alg / sine (DX1, 5, 7/TX7/TX802/TX816)
6-op / 45-alg / 16-wave (SY77/85/99)
8-op Montage.

Thor Zollinger - FM Synthesis of Real Instruments (2016)
http://www.javelinart.com/FM_Synthesis_of_Real_Instruments.pdf
 
Mja...daar kom ik niet echt verder mee...

Zoals gezegd: Oxe FM is open source en skinnable. En het staat een ieder vrij om er een "mooiere" "betere" interface voor te maken. Of hem helemaal om te bouwen naar eigen smaak.

Ik ben zelf meer van functie boven vorm. En ik probeer vooral de functies uit te breiden/te verbeteren.

En de ADSR envelopes staan toch gewoon bij de operators? Ze worden niet in een grafiekje weergegeven (als je dat zocht).
Na 35 jaar FM gedoe (zie Difremo op m'n Linke Pagina) baal ik wat van die steeds weerkerende enge FM-editor-gui's. Ik dacht dat jij deze zelf wat wenste uit te breiden. Dan wil ik wel een idee aanbrengen, maar meer ook niet direct.
Succes.
 
Dit is ook een leuke:
-
http://xen-arts.net/ivor2/

Leuke tip. Net gedownload. Ook eens naar kijken.

Xen Arts - IVOR2
KVR Audio en vst4free hebben alleen IVOR (1) daarom een stukje van bedroomproducrsblog.com
https://bedroomproducersblog.com/2016/05/24/ivor2-microtonal-synthesizer/

ivor2-microtonal-vst.jpg


Leuke concepten. PWM, Phase / Frequency Modulation met veelzijdige oscillator sectie. En uitgebreide modulatiemogelijkheden. Meerdere filtertypen. En een uitgebreide filtersectie met En 20 pre-filter saturation types. 1 of 2 stage filter cascade, uni- en bipolar.

Van dezelfde maker:

Xen-Arts - FMTS2
https://www.kvraudio.com/product/xen-fmts-2-by-xen-arts

Een 4OP FM Synth. Met flink wat algoritmes (57) Maar ook met uitgebreide oscillator/operator mogelijkheden, waaronder additief en amplitude/ring modulatie. En een uitgebreide filter sectie (a la IVOR2)

xen-fmts-2-vsti.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Veel werk voor de BCR 2000 ;)
-
Leuke tip. Net gedownload. Ook eens naar kijken.

Xen Arts - IVOR2
KVR Audio en vst4free hebben alleen IVOR (1) daarom een stukje van bedroomproducrsblog.com
https://bedroomproducersblog.com/2016/05/24/ivor2-microtonal-synthesizer/

ivor2-microtonal-vst.jpg


Leuke concepten. PWM, Phase / Frequency Modulation met veelzijdige oscillator sectie. En uitgebreide modulatiemogelijkheden. Meerdere filtertypen. En een uitgebreide filtersectie met En 20 pre-filter saturation types. 1 of 2 stage filter cascade, uni- en bipolar.

Van dezelfde maker:

Xen-Arts - FMTS2
https://www.kvraudio.com/product/xen-fmts-2-by-xen-arts

Een 4OP FM Synth. Met flink wat algoritmes (57) Maar ook met uitgebreide oscillator/operator mogelijkheden, waaronder additief en amplitude/ring modulatie. En een uitgebreide filter sectie (a la IVOR2)

xen-fmts-2-vsti.jpg
 
VCV Rack
Open-source virtual modular synthesizer
https://vcvrack.com
https://vcvrack.com/manual
https://github.com/VCVRack

Open Source VCV Rack Modules

Audible Instruments
https://github.com/VCVRack/AudibleInstruments

Modules
Macro Oscillator
Based on Braids, Manual

Sync input doesn't work
More settings could be supported
Modal Synthesizer
Based on Elements, Manual

Tidal Modulator
Based on Tides, Manual

Wavetable Oscillator
Based on Sheep (Tides alternative firmware)

Texture Synthesizer
Based on Clouds, Manual

edit buttons and lights
freeze button
right-click context menus to replace menu diving
Meta Modulator
Based on Warps, Manual

Resonator
Based on Rings, Manual

Keyframer/Mixer
Based on Frames, Manual

Multiples
Based on Links, Manual

Utilities
Based on Kinks, Manual

Mixer
Based on Shades, Manual

Bernoulli Gate
Based on Branches, Manual

Quad VC-polarizer
Based on Blinds, Manual

Quad VCA
Based on Veils, Manual

Valley Audio
https://github.com/ValleyAudio/ValleyRackFree
Modules

Topograph - A port of the Mutable Instruments "Grids", the rhythm sequencer module that was missing from the VCV Audible Instruments plugin bundle. Covered by GPL-3.0 license.

µGraph - Same as Topograph except more compact. It does, however, default to the Olivier pattern modes rather than Henri.

Dexter - An FM wavetable oscillator with tonnes of modulation inputs, phase shaping and synchronisation options, as well multiple outputs from 2 separate voices and each operator.


screenshot.png
 
Laatst gewijzigd:
Partikkel Audio - Hadron Synth
http://www.partikkelaudio.com

The Hadron plugin is your ultimate granular synthesis tool. In fact it is such a complete implementation of granular synthesis we’ve renamed the technique to particle synthesis. The plugin is of course free and open source.

hadron.jpg



 
Back
Top