Kwurqx
Happy synthing
- Lid sinds
- 16 mei 2017
- Berichten
- 918
Oxesoft - Oxe FM
https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software
https://oxesoft.wordpress.com/
Oxe FM is (net als Dexed en meer synths en FX) Open Source (op GitHub).
https://github.com/oxesoft/oxefmsynth
Ik heb de broncode van Oxe FM al eens bekeken.
Het is bijvoorbeeld relatief eenvoudig om de golfvormen aan te passen. Die worden gewoon bij opstarten/initialisatie eenmalig gegenereerd en in een memory buffer geschreven.
Naast de Sinus zou ik bijvoorbeeld graag de (A)FM golfvormen van de TX81Z/DX11/V2 en de SY77/85/99 willen hebben. En Noise. Liever dan de Saw / Triangle / Square (en bandlimited varianten) die Oxe FM nu biedt.
Potentieel zou er ook relatief makkelijk een sampleplayer (single cycles) in kunnen omdat de golfvormen nu ook al als "sample" in een memorybuffer staan.
Een golfvormgenerator/editor/waveshaper om custom operator waveforms te genereren/manipuleren zou ook mooi zijn.
En potentieel is het ook relatief makkelijk om het aantal golfvormen uit te breiden
En het aantal operators te vergroten. Maar dan moet ook de interface aangepast (grotere modulatiematrix).
En meer filters en filtertypen.
En keuze tussen lineaire en +/- exponentiele slopes voor de ADSR segmenten (de ADSR slopes van de TX81Z zijn bijvoorbeeld exponentieel).
En operator frequenties vanaf 0 Hz (waveshaping).
Met een paar van die aanpassingen/uitbreidingen zou Oxe FM al snel Yamaha 2, 4, 6 ( en 8 ) operator patches kunnen emuleren.
Maar om hem dan ook sysex / patch compatibel te maken met verschillende Yamaha FM synths is dan nog wel een hele grote stap.
En aangevuld met de (liefst iets meer uitgebreide) filtersectie gaat ie dan ook ook meer richting de Yamaha SY77/88/99.
Heeeeeel lang geleden dat ik programmeerde.....en mijn C++ en DSP kennis is maar matig. Maar denk er serieus aan om eens met dit soort open source (VST) plugins te gaan experimenteren. Te beginnen met bescheiden aanpassingen/uitbreidingen....
Wie o wie heeft er tips en/of ervaring met VST programming en het compileren van C++ source code met de huidige beschikbare tools. Bij voorkeur zo platform onafhankelijk als mogelijk zodat ik dezelfde broncode naar meerdere platformen kan compileren (x86 / x64, Win / Apple)
Bij voorkeur gebruikmakend van gratis tooling. Want ik heb me sinds een paar jaar voorgenomen de geldkraan voor mijn elektronische muziek / synthesizer hobby zo lang en ver mogelijk dicht te houden.
Bijvoorbeeld:
- IDE's zoals Visual Studio
- compilers zoals GCC / Xcode
- frameworks zoals WDL / iPlug
- source control zoals GIT
https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software
https://oxesoft.wordpress.com/
Oxe FM is (net als Dexed en meer synths en FX) Open Source (op GitHub).
https://github.com/oxesoft/oxefmsynth
Ik heb de broncode van Oxe FM al eens bekeken.
Het is bijvoorbeeld relatief eenvoudig om de golfvormen aan te passen. Die worden gewoon bij opstarten/initialisatie eenmalig gegenereerd en in een memory buffer geschreven.
Naast de Sinus zou ik bijvoorbeeld graag de (A)FM golfvormen van de TX81Z/DX11/V2 en de SY77/85/99 willen hebben. En Noise. Liever dan de Saw / Triangle / Square (en bandlimited varianten) die Oxe FM nu biedt.
Potentieel zou er ook relatief makkelijk een sampleplayer (single cycles) in kunnen omdat de golfvormen nu ook al als "sample" in een memorybuffer staan.
Een golfvormgenerator/editor/waveshaper om custom operator waveforms te genereren/manipuleren zou ook mooi zijn.
En potentieel is het ook relatief makkelijk om het aantal golfvormen uit te breiden
En het aantal operators te vergroten. Maar dan moet ook de interface aangepast (grotere modulatiematrix).
En meer filters en filtertypen.
En keuze tussen lineaire en +/- exponentiele slopes voor de ADSR segmenten (de ADSR slopes van de TX81Z zijn bijvoorbeeld exponentieel).
En operator frequenties vanaf 0 Hz (waveshaping).
Met een paar van die aanpassingen/uitbreidingen zou Oxe FM al snel Yamaha 2, 4, 6 ( en 8 ) operator patches kunnen emuleren.
Maar om hem dan ook sysex / patch compatibel te maken met verschillende Yamaha FM synths is dan nog wel een hele grote stap.
En aangevuld met de (liefst iets meer uitgebreide) filtersectie gaat ie dan ook ook meer richting de Yamaha SY77/88/99.
Heeeeeel lang geleden dat ik programmeerde.....en mijn C++ en DSP kennis is maar matig. Maar denk er serieus aan om eens met dit soort open source (VST) plugins te gaan experimenteren. Te beginnen met bescheiden aanpassingen/uitbreidingen....
Wie o wie heeft er tips en/of ervaring met VST programming en het compileren van C++ source code met de huidige beschikbare tools. Bij voorkeur zo platform onafhankelijk als mogelijk zodat ik dezelfde broncode naar meerdere platformen kan compileren (x86 / x64, Win / Apple)
Bij voorkeur gebruikmakend van gratis tooling. Want ik heb me sinds een paar jaar voorgenomen de geldkraan voor mijn elektronische muziek / synthesizer hobby zo lang en ver mogelijk dicht te houden.
Bijvoorbeeld:
- IDE's zoals Visual Studio
- compilers zoals GCC / Xcode
- frameworks zoals WDL / iPlug
- source control zoals GIT