Young Signorino - stem effectje?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Wat is dat voor cool effect op die stem? Soort didgeridoo robot achtig soundje ofzo..

Lekker beatje verder ook..

 
Ik gok eerst maar eens op voice door een ring modulator (amplitude modulatie). Geen ervaring mee....maar de klankkarakteristieken doen me daar wel als eerste aan denken.

Mijn eerst gokje lijkt er 1 in de goeie richting te zijn.
Zie onderstaand (cheesy, slecht gemaakt, maar toch illustratief) voorbeeld van Vocals door een Ring Modulator (in Serum in dit geval).


Een Ring Modulator werkt volgens het principe van Amplitude Modulatie (AM).

Hieronder een toelichting op Ring Modulatie (= Amplitude Modulatie).

Amplitude van Signaal 1 (modulator) moduleert de amplitude van Signaal 2 (carrier). Rekenkundig: sample/signaal 1 x sample/signaal 2.
De modulator "draait" feitelijk aan het "volume" knopje van de carrier. Harder/zachter dus. De mate van modulatie is feitelijk hoeveel harder/zachter.

Als je dat met audiorate doet (> 20 Hz) herkennen je hersenen het niet meer als volume verschillen. En gaan ineens extra frequenties horen.
Resultaat zijn dan alle som en verschil frequenties van (harmonische inhoud van) beide signalen.

Bij harmonische intervallen/ratio's (tussen frequentie Signaal 1 en Signaal 2) zijn de resultaten ook (overwegend) harmonisch.

Vanwege het som- en verschil principe verschuiven de resulterende frequentiebanden respectievelijk omhoog en omlaag in het spectrum als frequentie ratio's van carrier of modulator t.o.v. van elkaar veranderen en kunnen zo boven of onder de audio range terecht komen (grofweg < 20 of > 20 kHz).

AM met modulator onder de audiorate (<20 Hz) resulteert in hoorbaar periodiek toe- en afnemend volume (=amplitude).

AM kan ook makkelijk frequenties boven de NyQuist frequentie (samplerate/2) genereren (als de som van frequenties in het spectrum daar boven uit komen) en daardoor mogelijk ook kans op digitale aliasing.

Dus....beetje oppassen met te "rijke" signalen. Al die som- en verschilfrequenties gaan makkelijk richting heel veel frequenties en chaos (perceptie is ruis). Filteren helpt de frequentie content te beperken. En de mate van modulatie ook een beetje in de gaten houden. Te veel leidt ook makkelijk tot chaos (perceptie is ruis).

Op Wikipedia staat ook een informatief stukje over Amplitude Modulatie..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amplitudemodulatie
 
Laatst gewijzigd:
Hey goed uitzoekwerk :okdan: , dat lijkt inderdaad het effect te zijn. Gaaf, het voegt een soort layer toe die de vocal volgt. Klinkt erg dik in ieder geval..
 
Idd, jammer dat er dan weer deze bagger mee gemaakt wordt:erm:
 
Hey goed uitzoekwerk :okdan: , dat lijkt inderdaad het effect te zijn. Gaaf, het voegt een soort layer toe die de vocal volgt. Klinkt erg dik in ieder geval..
Graag gedaan....Ik was toch wel nieuwsgierig geworden of het nu inderdaad RM/AM was. Want het is zeker een leuk effect zo.

Om het "exact" te reproduceren zal misschien nog niet meevallen. Je carrier/modulator frequenties/ratio en spectrale inhoud moeten vergelijkbaar zijn. Vaak is de modulator gewoon een sinus (kaler kan het spectrum niet zijn). In elk een niet te rijk spectrum, want dat geeft snel chaos.

Hij "zingt" ook vast zo eentonig omdat dat dan een beetje harmonisch past bij de gekozen statische modulator frequentie. :D

Bij synthesizers blijft de ratio van carrier/modulator frequenties meestal constant (gaan beide mee op en neer met de noten). Maar niet altijd. Kan soms ook losgekoppeld. Al dan niet met een eigen keyboard scaling waardoor de verhouding wijzigt afhankelijk van de noot. Kan ook helemaal een helemaal eigen frequentie hebben zoals de RM/AM van de Yamaha CS-80 (en zijn gratis VST emulator Krakli - Arminator).

Als externe hardware (bijv. gitaar pedaal) is de frequentie meestal statisch (want zonder MIDI of CV geen noot / frequentie info vanuit de bron beschikbaar....).

Idd, jammer dat er dan weer deze bagger mee gemaakt wordt:erm:

Mja....mijn smaak is het ook niet. Maar het is leuk gevonden. Wie weet kun je een soortgelijk effect nog toepassen op eigen werk?

Aan de beschikbaarheid van bruikbare tooltjes zal het in elk geval niet liggen....
 
De oudjes onder ons kennen het effect van de Daleks van de Britse sf-serie Dr. Who.
Ik heb het twee keer toegepast en wel in combinatie met een blokgolf in de ringmodulator van de Korg MS-50. Ik moest eind jaren tachtig een kunstgreep toepassen omdat ik nog geen vocoder had.

Frequency shifters werken ook leuk op de stem! Het effect lijkt soms wat op ringmodulatie.

Young Signorino lijkt zo weggelopen uit een gekkenhuis. Die zou ik graag een draai om zijn oren geven! Muzikaal dan. Verkoopt dit soort ongeïnspireerde gebrabbel?
 
De oudjes onder ons kennen het effect van de Daleks van de Britse sf-serie Dr. Who.
Ik heb het twee keer toegepast en wel in combinatie met een blokgolf in de ringmodulator van de Korg MS-50. Ik moest eind jaren tachtig een kunstgreep toepassen omdat ik nog geen vocoder had.

Frequency shifters werken ook leuk op de stem! Het effect lijkt soms wat op ringmodulatie.

Young Signorino lijkt zo weggelopen uit een gekkenhuis. Die zou ik graag een draai om zijn oren geven! Muzikaal dan. Verkoopt dit soort ongeïnspireerde gebrabbel?

Ha ja die Daleks. Da's ook Ring Modulation.
Die Dr. Who van toen, dat is nu toch eigenlijk beschamend slecht.

Op de intro tune na natuurlijk. Dat was toch een briljant stuk analoog knip en plak werk. Letterlijk.
Van pioneer Delia Derbyshire. Van de BBC Radiophonic Workshop.
Maar dat is een heel nieuw topic waard...

Doctor Who Theme Tune 1963-1969 by Ron Grainer and Delia Derbyshire




Over Frequency Shifting
Frequency Shifting is weer iets heel anders dan Pitch Shifting en Ring/Amplitude Modulation.

Voor mooie gratis Frequency Shifters

Melda Productions - MFreqShifter
https://www.meldaproduction.com/MFreqShifter

Fullbucket Software - Frequency Shifter
https://www.kvraudio.com/product/full-buckets-frequency-shifter-by-full-bucket-music
 
Back
Top