korg DSM-1 of de Ensoniq Mirage

Cool, heb de mijne binnen en masos start iig op.
heb nog geen sound kunnen laden. Eerst maar de manual lezen. Daarna een gotek floppy emulator erin en gaan. Dis denk ik wel een bak wwar je tijd voor moet nemen. De interface is niet zo gemakkelijk. Nou ja heb er zin in.
 
De interface is toch heel gemakkelijk: je hebt een 2 cijferige LED display.....en een kaart met parameter nummers.

Okay, je hebt gelijk. Een van de ergste gebruikers interfaces die ik ben tegengekomen.
 
Hellaas is mijn machine kapot. Ik kan MASOS 2.0 opstarten en sounds laden maar er komt geen geluid uit de machine.
Het display flikkert ook.

Ik ga de powersupply checken, en de unit via midi proberen. De verkoper will wel reparatie kosten vergoeden.

Iemand enige hints?
 
Dat flikkerende display heb ik ook, maar mijn machine werkt gewoon.
Ik vraag me af of dat flikkeren "zo hoort".

Iemand?
 
Dat flikkeren hoort inderdaad zo. Hoe meer noten je speelt hoe langer de display "uit" is. Dat heeft er mee te maken dat de display door de CPU aangestuurd wordt en die heeft het tijdens het spelen van noten te druk met andere dingen.

Normaal gedrag dus en niets om je zorgen om te maken.
 
Ik heb alleen MASOS 2.0 OS waar 3 sounds opstaan en een formatdisk. Als ik MASOS opstart laad hij wel maar krijg ik geen geluid. Als ik manueel sounds laad, worden die wel geladen maar geen geluid.
Heb inmiddels de powersupply gechecked en krijg 8V op een plek waar dat 12V moet zijn. Ik ga dus eerst dat ding recappen. Hopen dat het geluid daarna wel komt.
 
Okay...ik denk dat je daar een punt hebt.

En...heb je al een diskette geformateerd met je FMT-1 of FMT-2?

Heb je de geformateerde diskette geladen?

Heb je na het laden van de geformatteerde diskette zelf al iets gesampled?

Gewoon een aantal vragen. Misschien had je er al aan gedacht.

Ik hoop dat ie snel weer werkt. We need more Mirage users!
 
Okay, powersupply ge-recapped en er komt eindelijk geluid uit. Maar alleen als is de volume fader wobble. Daar moet dus ook een nieuwe in. Denk wel dat ik hem kan fixen,
 
Heb nu ook net een Mirage op de kop getikt. Wat een lekker geluid zeg! Met nog een floppy emulator erin straks wordt het erg veel pret.
 
Het doet mij plezier om te zien dat er steeds meer mensen zijn die de rauwe sound van de Mirage weten te waarderen.
Sampling op de Mirage: What Comes Out Barely Resembles What You've Put In
 
Ja, ik had veel eerder een Mirage moeten scoren. Die rauwe sound past echt in mijn straat. Waarschijnlijk zou de gangbare prijs een flink stuk hoger liggen als de interface wat meer knobby was geweest.

Het lijkt me ook leuk om de Korg DSM nog eens te proberen, maar vorlopig ben ik wel even zoet met de Mirage.
 
Haha, de Gotek floppy emulator voor de Mirage is besteld. Ik ben nog steeds onder de indruk van de sound. De DSM kan nog wel eventjes wachten :)

De interface is natuurlijk wel even wat uitpluizen, vooral als je zelf gaat samplen en loopen, maar voor mij niet onoverkomelijk.

Ik snap verder niet zo goed dat er nog geen modern alternatief is voor 8 of 12 bits samplers met analoge filters zoals de Mirage, Emulator II of SP1200. Ik merk zelf in ieder geval hoe leuk ik de digitale artefacten vind uit die tijd in combinatie met vettige filters. Het is natuurlijk minder instant gratification dan wat knopjes draaien aan een mono synth, maar het klankspectrum is zoveel groter.
 
modern alternatief heet eurorack, combineer een Rossum Assimil8tor met een doepfer A105 en je hebt de sound van een SP12/00 inclusief drop sample behavior, stuur aan met 24PPQ et voilà, boom bap
 
Ik ben nog benieuwd naar stand van zaken met modden DSM: als je m opent liggen daar 16 analoge filterchips te pitten, allemaal met resonance aan de 0V gesoldeerd. Ik sta te popelen om die met een potje naar de 5V te leggen :D
 
Daar ben ik ook benieuwd naar blanka. Straylight Engineering heeft een mod aangekondigd, maar dat is inmiddels al lange tijd geleden. Volgens mij slaapt Straylight ook.
 
modern alternatief heet eurorack, combineer een Rossum Assimil8tor met een doepfer A105 en je hebt de sound van een SP12/00 inclusief drop sample behavior, stuur aan met 24PPQ et voilà, boom bap

De Assimil8tor ken ik en lijkt me leuk, maar heeft natuurlijk maar 1 output. Dus op z'n best kan je daarmee een parafone sampler "bouwen" door er een filter achter te zetten.

De Mirage, kwa prijs vergelijkbaar met de Assimil8tor (tellen we kast + voeding + eg + filter + midi interface nog niet mee), is echt polyfoon, met een eigen filter op elke stem. In z'n algemeenheid is voor polyfonie Eurorack geen (betaalbare) optie.

Ik zie ook die mods van Straylight helaas niet meer gebeuren, hij lijkt bezig met andere dingen in het leven.
 
dan ken je de Assimil8tor niet goed want ding heeft 10 outputs (8 individueel + 2 stereo) , mirage is 8 stemmig en heeft 2 outs, SP1200 had ook niet een filter voor elke stem, dat was een gedeelde
 
Ik zie nu inderdaad dat de Assimil8tor 8 individuele outputs heeft. Maar het wordt dan nog steeds een prijzig verhaal natuurlijk als je polyfonie wil als bij bijv. de Mirage: 8 filters + EGs er achter, en een midi interface ervoor. En dan nog kan je de patches niet opslaan. Of mis ik iets?

Mijn Mirage heeft overigens maar 1 out. Eventueel kan je 'm modden door elke stem af te tappen, maar hij is niet multitimbraal, dus dan zou het enkel voor een pseudo-stereo effect zijn door de stemmen van pads te spreiden over het stereobeeld.
 
Back
Top