korg DSM-1 of de Ensoniq Mirage

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.129
Locatie
HybriDe L!Fe
Welke zou jij kiezen korg DSM-1 of de Ensoniq Mirage.
Ik vind beide gewelig klinken.
Misschien de Ensoniq Mirage een stukje beter. Meer gritty lofi.



 
Last edited by a moderator:
Ik zou voor de Korg gaan omdat de korg naast de sampler zelf een complete wave form synthesizer is met zeer uitgebreide sound design mogelijkheden, bij mijn weten heeft hij 2 ADBSSR envelope generators, een uitgebreide LFO en goede filters en volgens mij zit er ook nog een modulation delay effect processor in.
 
De DSS1 heeft een dubbele delay aanboord. DSM1 niet. Filters in de DSM1 missen resonance die de DSS1 wel heeft maar er wordt gewerkt aan een upgrade van het OS waarin dat hopelijk wel mogelijk is.
http://www.straylightengineering.com/korg-dsm-1-upgrade/

Een DSM1 heeft ideale mogelijkheden als drumsampler door 16 individuele outs.. en heeft 16 filters ipv 8 (DSS1) :)

Als het smerig moet kun je nog beter voor een DSS1 gaan dus.. die heeft ook nog bit reduction.. 10/8/7/6 bits :D En mist de aliasing filters die nieuwere samplers wel hebben.. klinkt iig much crunchier dan een S950 bv. De Mirage ken ik niet goed aangezien ik em niet heb..
 
Ah Ja foutje ik bedoel dus de DSS-1. Naar cool als de DSM resonance erbij krijgt. Het gaat mij meer voor de synthese dan drum mogelijkheden.
Ik kan misschien een mirage krijgen en vind de sounds van de filters geweldig.

Wellicht kan ik later nog een Korg scoren. Dacht dat de DSM nog wat andere beperking had die de DSS aantrekkelijker maken.

De DSS klinkt ook heerlijk
 
Ik vind de DSS1 filters ook heel goed. De CEM3328, die in de Mirage zit ken ik vanuit mijn Bit 01 en 99, klinkt ook erg lekker.. op de een of andere manier heeft die bak erg lekker laag.. maar dat zegt natuurlijk niets over de Mirage.

Heb ooit in de ninetees een DSS1 gehad en heb em toen heel veel gebruikt.. niet echt voor lo-fi doeleinden maar ik had dus laatst een testje gedaan met em.. en vergeleken met gedownpitchte geluiden uit de Linn.. kwam redelijk in de buurt qua grittyness.. en dan is er natuurlijk nog de bit reducer. :)
Hij heeft trouwens ook nog een hele dikke Unison mode waar je het aantal stemmen en de detune kunt instellen.. dan komt ie pas echt tot leven...

Ze zijn op zich niet heel populair, vooral door het logge formaat.. maar je kunt er altijd nog een paar modules of drumdoor op kwijt als je de editadressen uit je hoofd kent.. :D
Ze blijven vaak n beetje hangen rond de 250-300, of soms nog minder.. Weet niet wat een Mirage doet maar die is in een paar jaar tijd van 100 naar ook zo'n beetje hetzelfde gegaan dacht ik.
Als je een Mirage voor een leuke prijs kan kopen zou ik het zeker doen.. maar ik vond het zelf altijd een beetje mager met 128kb, maar goed.. lekkere lo-fi, aliasing shizzle behoeft natuurlijk niet veel kb's
 
Mirage is ook erg leuk.
En als je graag met synthese aan de gang wil moet je zoeken naar de "soundprocess" disk.
Dat is een program waarmee je de Mirage omtovert tot een synthesizer.
Als je geluk hebt wandelt synthforumlid heer Roshi Ai hier nog ff voorbij.
Volgens mij heeft hij veel kennis en ervaring met deze materie.
 
De DSS1 heeft een dubbele delay aanboord. DSM1 niet. Filters in de DSM1 missen resonance die de DSS1 wel heeft maar er wordt gewerkt aan een upgrade van het OS waarin dat hopelijk wel mogelijk is.
http://www.straylightengineering.com/korg-dsm-1-upgrade/
Dat bericht is al wel een paar jaar oud, en ik dacht dat de chips de resonantie-pinnen vastgesoldeerd hadden aan de - dus er valt niks te doen qua software. Las elders ook iets dat de CV logica te weinig kanalen had. Dat elders blijkt dezelfde persoon, maar dan week later:
Hier zegt ie er meer over:
http://www.straylightengineering.com/projects/dsm-1-initial-thoughts/
En dan in de comments.
 
Ik weet niet of je ook wat met Eurorack doet, anders zou je voor de Mirage-vibe ook kunnen kijken of je ergens een AMSynths AM8328 kunt vinden. Die gebruikt de filterchip van de Mirage, de CEM3328. Ik vind die AM8328 zelf eigenlijk wel de filter met het mooiste karakter die ik heb (en heb er best wel wat), echt mooie lofi crunch. Zeker als je 'm achter sample modules zet is hij altijd mooi. Hij is wel lastig te vinden, maar de moeite waard als het lukt. AMSynths verkoopt ook de PCB's om 'm zelf te bouwen, zou ook nog een optie zijn. Voordeel van de AMSynths versie is dat die ook tot zelf-oscillatie kan gaan, dat kan in de Mirage zelf niet.
 
De Mirage vibe bestaat uit zo veel meer dan alleen de CEM filters.
2 'oscillators' per voice die je kan detunen en 2 (opeenvolgende) samples kan laten spelen waarbij de mix instelbaar is.
8 bit crunch, een soort van randomness in het afspelen van samples waardoor een noot toch iedere keer net iets anders klinkt.
Als je die 2 'oscillators' dezelfde sample laat spelen, mix op 50% en detune op 0 dan krijg je als bonus een random flange effect.

Toch die van mij zeer binnenkort eens fixen, ik mis de sound van m'n Mirage.
 
Bedankt voor de reacties allemaal.
Voor mij staat de Mirage idd op plaats 1. ( met sound process OS ).

Ik heb wel wat eurorack en geloof wel dat de CEM3328 een groot aandeel in de sound heeft maar het gaat mij meer om poly sounds en das in eurorack weer wat moeilijk.

Wel tof dat er voor de DSM1 missschien een mod voor resonance komt maar zou toch eerder voor een DSS-1 gaan.

Source: http://www.vintagesynth.com/korg/dss1.php
There are some more differences. The DSS-1 is more capable as a synth in a few critical areas (OSC sync, filter Q) with bit-crushing down to 6 bits and its awesome integrated dual delay:
( from polynominal.com/Korg-DSM-1/... )
DSM-1 vs. DSS-1:
- DSM-1 has HD disk1.6 mb VS DD 880kb
- DSM-1 has more RAM (4 times more)
- DSM-1 has more 15 analog outs
- DSM-1 has no OSC sync (ouch!)
- DSM-1 has only 4 poles filter VS. 2/4 mode
- DSM-1 ha no resonance Q (big miss!)
- DSM-1 has no delay engine
- DSM-1 has no "DRAW waveform" function
- DSM-1 has more additive presets
- DSM-1 manages 4 parts vs 1 DSS1s
- DSM-1 features 1 VCF per oscillator / DSS-1 1 VCF per VOICE (2 oscillators)
- DSM-1 D/A resolution is fixed to 12 bits, DSS-1 can be changed also to lo-fi 8/10/7/6 bits
- DSM-1 has no noise generator
 
ik heb eveneens een mirage rack (met soundprocess disk, input filter)
maar ik heb nu ook een rossum electro assimil8tor, met realtime (!) bitcrushing, en instelbaar (anti) aliasing tot & met drop sample behavior (en beyond) , zoals dus de mirage
zet daarachter 2 CEM's -naar keuze- en je hebt een SP1200 of een mirage of DSS, 8 stemmig
 
ik heb eveneens een mirage rack (met soundprocess disk, input filter)
maar ik heb nu ook een rossum electro assimil8tor, met realtime (!) bitcrushing, en instelbaar (anti) aliasing tot & met drop sample behavior (en beyond) , zoals dus de mirage
zet daarachter 2 CEM's -naar keuze- en je hebt een SP1200 of een mirage of DSS, 8 stemmig

Erg cool die Assimil8tor maar het lijkt mij niet dat je de pitch 1V/Oct kan moduleren dus niet geschikt voor akkoorden enzo.
En dat is nou juist wat de Mirage kan. 2 samples laden en polyfoon bespelen,
Of kan die dat wel ?
 
natuurlijk wel, 1 kanaal op CV/Oct en de rest (of 1 of 2 etc) kan je linken aan dat ene kanaal zodat die meespelen wanneer kanaal 1 getriggerd wordt
+ pitch is moduleerbaar door CV over een grotere/kleinere range dan 1 toon / step
+ exponentiele en lineaire pitch modulatie
+ natuurlijk de fase modulatie, ten eerste maal in een sampler
(allemaal ook te moduleren door CV, uit gelijk welke ingang - en hij heeft er 24)
 
assimil8tor bestudeerd en hij is toch wel erg tof. alleen heel jammer dat ie geen midi in heeft. dan moet je dus 8x cv en 8x gate hebben. wellicht leuk met mijn midibox seq.
Toch blijft de mirage op het lijstje staan maar daar staat nu ook een assimil8tor op.
 
als je 8 verschillende kanalen/samples apart wil aansturen wel
als je 8 samples tegelijk/als 1 stem/preset wil aansturen kan het ook met 1 CV/Gate, andere kanalen dan in slave/link mode zetten
 
Hi....ja....ik wandelde toevallig voorbij....enne...

Die Korg DSS-1 lijkt mij ook erg vet. Ik heb 'm nog nooit onder m'n vingers gehad dus kan er weinig over zeggen.

De Mirage...ja...die wel. De standaard OS is prima en kan je leuke dingen mee doen als je je samples op de juiste manier erin stopt. Het ding klinkt gewoon lekker met die 8bit samples en analoge filters. De resonance is niet super dik...maar wel lekker.

Inderdaad.... Matthew noemt het al: Soundprocess

Met de standaard OS doet de Mirage DIT: het speelt maximaal 2 Oscillators per voice af. Die 2 Oscillators kan je t.o.v. elkaar detunen voor een vettere, chorus achtige sound.

Nou, voor het deel van je sample wat je loopt gebruikt de Mirage OOK 2 Oscillators. Dus...per voice heb je eigenlijk 4 Oscillators tot je beschikking maar je hoort er steeds maar 2.

Soundprocess gebruikt de interne stuctuur van de Mirage anders en geeft je dan ook per Patch 2 Oscillator paren. Je kan dus in 1 Patch 4 verschillende samples gebruiken...en dat verandert de zaak.

Ik hou erg van Synthese en Soundprocess vind ik daarom te gek. Ben je meer van het 'beatje samplen in een lo-fi sampler' dan zou ik het gewoon lekker bij OS 3.2 houden.

Check m'n (Robin Bausewein) videos over de Mirage op Youtube. Misschien helpt het je om een beslissing te nemen.
 
Nou bedankt allemaal, mijn mirage is onderweg. Helaas geen rack maar key versie gevonden. Nu nog een floppy emulator en soundprocess os :)
 
Ja, congrats!! :)
Dit draadje, en de video's van Roshi Ai heeft de interesse bij mij ook doen aanwakkeren. Een maatje van me had er nog 2 (waarvan er 1 een tijdje bij mij mag logeren) maar geen OS disks.
Dat probleem is ook alweer opgelost door Roshi Ai!! :okdan: Ben echt heel benieuwd.. :)
 
Back
Top