Herken je dit: 2 kopen! Want: niet meer verkrijgbaar, ivm stukgaan, verzamelen..

:stupidPEDALEN.




oe52g.jpg

ik doe dat natuurlijk express
normaal doe ik het zelfs met een hoofdletter, peNdaal. dat heb ik van mathhewleblom geleerd
 
> Dat is echt onzin die ik regelmatig lees van herstellers.


Hier niet persé een eenduidig antwoord te geven. Apparaten zijn een samenklontering van allerlei componenten die daar elk verschillend in kunnen staan.

Electrolytische condensatoren bijv. zijn (t.o.v. de weerstanden, de gewone gewone condensatoren & de halfgeleiders etc)
de componenten waarop de tijd het snelste vat heeft, en juist die* hebben opgeladen doorgaans een langere levensduur.

(*: Ik sla hier voor het gemak buizen even over)

Haha,jajaja, dus je toestel 24h/24h op laten staan om de condensatoren te conserveren ten koste van al de rest..

Condensatoren die paar jaren in voorraad liggen bij een electronica verdeler zijn ook niet opgeladen..en die komen misschien terecht bij een hersteller ter vervanging van slechte in een synth lol

Dus een eenduidig antwoord is vanzelfsprekend,hoe minder het apparaat onder stroom staat hoe beter.

Trouwens condensatoren die zich in een heel warme omgeving bevinden doet meer slecht er aan dan dat ze niet opgeladen zijn,en dat geldt voor de meeste componenten en dat is juist het geval in een synth en waarom
deze sneller verslijten en er defecten kunnen optreden op termijn als ze aan staan.

Indien dit niet het geval zou zijn zouden er nooit defecte toesten zijn,koop je 1 toestel en heb je het levenslang.
 
Haha,jajaja, dus je toestel 24h/24h op laten staan om de condensatoren te conserveren ten koste van al de rest..

Hahahaha hihihi, ehm, nee, dit zei ik helemaal niet! 8) Maar ik gok dat je ook niet bedoelde dat ik zoiets bedoelde 8o)

Ik geloof niet dat er een beredeneerd universeel antwoord te geven is... en dan is er nog zoiets als verschillen tussen fabrikant/ontwerp/schakeling/gebruikscondities(vocht-temperatuur-etc)/botte-pech/... en of je veel in mineur of majeur speelt etc etc :D

Prettig weekend!
 
Dus een eenduidig antwoord is vanzelfsprekend,hoe minder het apparaat onder stroom staat hoe beter.

Ik bedoelde het andere voorbeeld, wanneer je een apparaat steeds maar een geringe tijd gebruikt per sessie, maar dit wel vaak doet en het apparaat ook vaak aan en uit gaat. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur, terwijl in dit geval het apparaat niet lang "onder stroom" staat. Dit geeft al aan dat een eenduidig antwoord niet zo vanzelfsprekend is, het hangt af van meerdere factoren.

Het kan relevant zijn in het voorbeeld van de mixer, als die veel in gebruik is en de tijden dat men er niet mee werkt maar kort zijn. Dan kan het een afweging zijn of het inderdaad beter is om het aantal cycli van het aan- en uitschakelen te beperken.
 
Klopt,aan/uit zetten (temp. wisselingen is niet ideaal) maar lang opzetten met als gevolg hoge oplopende temperaturen is nog slechter voor de caps dus.(vraag dat maar eens aan industriele UPS condensator/batterij fabrikanten..)

Maar je wijkt helemaal af, de originele quote was '...als je het gebruikt,not using is loosing',zie posts 49/50 en dat condensators die niet gebruikt worden niet goed conserveren,dat is dus zuiver onzin.

Daarom ik neerzet dat het antwoord altijd eenduidig is, het verschil zit hem in niet-gebruiken of wel-gebruiken,en dan is het feit dat als je het gebruikt ,maakt niet uit hoe er altijd meer of sneller slijtage
zal optreden t.o.v je het niet gebruikt.

Het is daarom ook dat fabrikanten soms approximatieve levenduren/inbedrijfname-cyclussen plakken op hun componenten.

Dus een hersteller die je wijsmaakt dat je beter je toestel aan laat staan of zoveel mogelijk gebruikt kent er maar heel weinig van wat dat betreft,of het is met opzet zodat hij meer werk heeft.



Het is als je condensatoren versleten zijn (en ietwat gaan lekken) door o/a jaren lang in hoge temp. te werken dat het dan nog slechter is een toestel aan/uit te zetten omdat je stroom pieken heb elke keer die hij moet verwerken,anyway de ene staat van werking draagt bij tot de andere staat van werking,er is een onvermijdbare slijtage cyclus van het component.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top