Op zich vind ik dit een mooi, romantisch verhaal waar ik me best in kan vinden, maar als advocaat van de duivel vraag ik dan "waar leg je de grens?"
Ik ga nogal graag met vrindjes naar rockconcerten, en veel van de adepten daar vinden helemaal niets ambachtelijks aan elektronische muziek. In hun oren is dat allemaal "bliep bloep" en "bonkbonkbonk" gedoe gemaakt door nerds in laboratoria. Nee, ambachtelijk muziek maken is op je gehoor een gitaar kunnen stemmen, een drummer die zich helemaal in het zweet werkt achter een drumstel, een zanger die vanuit zijn tenen krijst. Voor hen is een 808 gewoon een lompe bonkbak voor mensen zonder ritmegevoel, een sequencer iets voor lui die niet kunnen spelen en een synth iets dat hoogstens in de achtergrond van een muzikaal tapijtje thuishoort maar eigenlijk liever helemaal niet mee het podium op of de studio in moet. Sommigen zullen iedere muziek met een synth erin direct afkeuren want bah, nep.
Ga je naar de traditionele klassieke muziek dan gaat dit nog verder. Dan is voor de "echte" (meestal zelfbenoemde) connaisseur eigenlijk iedere vorm van elektronica en zelfs versterking uit den boze. De eerlijke klank van eeuwenoud hout en koper is dan wat telt, slechts geflankeerd door de akoestiek van de zaal waar het ten gehore wordt gebracht. Dat is ambacht. Geen kunstgrepen, geen sausjes, geen opsmuk: alleen de pure klank van echte akoestische instrumenten. Bij opnamen telt hier voornamelijk het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven en is iedere vorm van kleuring ongewenst.
Kortom; wat in jouw ogen vergeleken kan worden met het brouwen van een mooi ambachtelijk trappistenbier in een eeuwenoud klooster (ik zie in gedachten de gouden zonnestralen al door stof van eeuwen over een verweerde eikenhouten vloer dansen terwijl in de verte zacht gregoriaans gezang klinkt) als je liefdevol je vintage en analoge apparatuur beroert en iedere nuance en ruisje en brommetje en tuning foutje kent en koestert, ben je in de ogen van een ander eigenlijk gewoon bezig industrieel kunstmatig bier te brouwen omdat je 'nepinstrumenten' gebruikt om een 'kunstje' te doen. Hoezo aan knoppen draaien om chippies geluid te laten maken? Dat heeft toch niets met muziek te maken? Het is maar hoe je het bekijkt