Wie werkt er (ook) nog met veel hardware randapparatuur

Ik wissel vaak van workflow. Heb een grote collectie, FX, veren galm, analoge delays, tapedelay Mic's enzo
Ook midi sequencers etc. Hardware is fijn maar uiteindelijk beland alles toch in de computer.
Heb geen outboard EQ, alleen 1 compressor dus de computer is er niet alleen voor registratie maar vaak maak ik multsamples van mijn modular, synths, gitaar, bas, wasmachine, percussie etc die ik dan weer in softsamplers of Alchemy gebruik.

Tja ik zou ook wel een piano + rhodes + een drumkit erbij willen. Die drumkit komt er nog wel. Alleen op de computer is voor mij niet altijd een fijne manier van werken toch soms komen ook zo nummers tot stand.

Vette plugins of niet, al mijn super oude fx klinken zo rauw en lekker en daar kan voor mij geen plugin tegenop.
Ik probeer mijn setup wel compact te houden. 1 analoge poly, 1 bas synth, 1 modular etc....
 
Daar komt het uiteindelijk wel op neer ja. Uiteindelijk is het allemaal levenloos, dood materiaal wat we gebruiken en het is aan ons als muzikanten om daar iets uit e toveren dat de kracht heeft om onszelf en anderen te beroeren.
Dat is mooi gezegd. :)
Al noem ik me voorlopig nog maar even geen muzikant, want dat schept onmiddellijk verwachtingen.
Geluidskunstenaar heeft wel wat, dan kom je ook weg met de grootste tyfusherrie... ;)
 
Ik bedoelde juist meer qua randapparatuur. Mixers, compressors, pre-amps etc.

Maar ja, waarom niet ook synths. Nu je ziet dat de VST's echt goed beginnen te worden krijgen die het ook lastiger. Is natuurlijk ook een ruimte/geld issue. Aan de andere kant heb ik altijd het gevoel dat ik mijn geld weggooi aan VST's. Wat is het nog waard achteraf? Je hebt niets fysieks meer in je handen. Is gewoon anders dan vroeger....

Ik heb zelf wel een aantal VST's, sommige ook waar ik echt blij mee ben, zoals een symphonisch orkest. Dat haal je toch niet even uit een synth, en is het grote voordeel van VST.

Ah, ok. Vond het al wat vreemd. ;)

Ik denk dat een van de redenen waarom ik de huidige muziek niet vind klinken is omdat men bijna allemaal "in the box" opneemt en bewerkt. Ik begrijp het wel, het is makkelijk.

Maar als ik dan een oudere plaat hoor, hoor je een enorm verschil met nu. Dan kan je nog wel alleen maar analoge hardware synths gebruiken, als je het te veel gaat bewerken met fx, eq's en compressors op je computer raak je de analoge kwaliteit kwijt. Dan klinkt het bijna net zo digitaal en dun als volledig digitaal gemaakt.

Ik durf te stellen dat muziek met alleen digitale hardware synths, of zelfs met vst's, maar analoog opgenomen en bewerkt, zoals in de jaren 90 warmer en aangenamer klinkt (in mijn oren), dan analoog gemaakt maar digitaal bewerkt.
 
Ik denk dat dat meer te maken heeft met de moderne smaak en "loudness wars" dan met de gebruikte techniek. Veel muziek wordt gemixt en gemasterd om zo hard mogelijk te klinken op zoveel mogelijk devices (van discoinstallatie tot smartphone) en dat zorgt dat er veel dynamiek en lucht verloren gaat.
 
Synths, samplers en drumbakken komen inderdaad met bakken uit, maar ik vraag me af of dat met outboard ook nog steeds zo is? Vroeger vlogen de multi-effects, compressors en aanverwanten je om de oren, maar volgens mij is dat een stuk minder geworden, vooral in het lage/middensegment. Een markt voor heel duur specialistisch pro-audio spul voor mastering studios enzo zal altijd wel blijven bestaan.

Dat was misschien een paar jaar geleden zo maar met al die nieuwe merken die voor een klein bedrag fantastische outboard maken is er toch echt wel een geheel nieuwe markt voor de serieuze producer gekomen. (Warm Audio, TK, Golden Age Project, Fredenstein, Tegeler) to name a few.

Ik heb van Golden Age Project een setje Comp 3a (LA3A clone) wat echt een stuk levendiger klinkt dan de Waves en UAD en ook ben ik er 10x sneller mee het goed intestellen en in de mix te plaatsen. Geld zeker ook voor de Fatso, die echt een stuk dikker en steviger klinkt dan de Plug in. En zo kan ik er nog wel 4/5 noemen die ik als hardware altijd zal preferen boven de software emulaties!
 
Ik durf te stellen dat muziek met alleen digitale hardware synths, of zelfs met vst's, maar analoog opgenomen en bewerkt, zoals in de jaren 90 warmer en aangenamer klinkt (in mijn oren), dan analoog gemaakt maar digitaal bewerkt.

Ik kan me hier wel in vinden, ik gebruik beide (VST's en Hardware Synths) maar bij het afmixen zal ik zeker altijd terug grijpen op mijn outboard voor de EQ, Comp en gedeeltelijk reverbs en Effecten) het klinkt organischer. Meer substantie, levendiger
 
Ik durf te stellen dat muziek met alleen digitale hardware synths, of zelfs met vst's, maar analoog opgenomen en bewerkt, zoals in de jaren 90 warmer en aangenamer klinkt (in mijn oren), dan analoog gemaakt maar digitaal bewerkt.

Wat aangenaam klinkt kan net zo goed fully ITB zijn gemaakt tenzij je een aangename distortion bedoelt.

Het is ook wel gebruikelijk om een vst synth door een amp te halen en weer met mics op te nemen. Zo kun je er heel wat leven in blazen.
 
Synths, samplers en drumbakken komen inderdaad met bakken uit, maar ik vraag me af of dat met outboard ook nog steeds zo is? Vroeger vlogen de multi-effects, compressors en aanverwanten je om de oren, maar volgens mij is dat een stuk minder geworden, vooral in het lage/middensegment.

Die markt is idd voor een deel opgedroogd door de intrede van de digitale FOH mixers.
 
Die markt is idd voor een deel opgedroogd door de intrede van de digitale FOH mixers.

Inderdaad, kost geen fuck meer. Je koopt voor weinig een goei gebruikte FOH live tafel. Grote analoge tafels zijn aan het uitsterven. Maar zo'n heule grote afstandbediening is wel gaaf om op te schuiven :D
 
Ik werk ook veel met hardware; idem 32/64 kanaals mengpaneel, (midi) patchbays, effectdozen, compressors, synths en samplers. Daarnaast gebruik ik ook DAW's als Reaper voor opnamen en soms afmixen. Vaak neem ik simpelweg "ouderwets" mijn hoofdmix uit de mengtafel op.
Gezien mijn leeftijdsgroep (20's) niet heel gebruikelijk.
 
Ik werk ook veel met hardware; idem 32/64 kanaals mengpaneel, (midi) patchbays, effectdozen, compressors, synths en samplers. Daarnaast gebruik ik ook DAW's als Reaper voor opnamen en soms afmixen. Vaak neem ik simpelweg "ouderwets" mijn hoofdmix uit de mengtafel op.
Gezien mijn leeftijdsgroep (20's) niet heel gebruikelijk.

Mooi te lezen dat ook sommige jonge mensen ook zo werken.

Ik voel me nog jong, maar ben het inmiddels niet meer (afgelopen jaar de 50 gepasseerd).

Ik gebruik voor mezelf echt 'the best of both worlds'. ITB waar het praktisch is of niet anders kan, hardware waar het mogelijk is. Ik wordt gewoon blij van mijn hardware channelstrips en compressors, hoewel maar gewoon budget middenklasse.

En plugins als VST Amp Rack en VST Bass Amp van Steinberg (of vergelijkbaren) zijn misschien prima, maar geef mij toch maar een echte hardware distortion van Boss of Rocktron. Met een plugin voor je gitaar/bas kun je nu niet echt optreden wil je dat een keer willen. Dat is ook iets wat ik in mijn achterhoofd houd. Zou ik ooit eens wat live willen doen, kan ik dat wat ik in de studio maak dan ook live? Dan valt VST toch voor mij persoonlijk snel af bij een aantal keuzes.
 
Dat was misschien een paar jaar geleden zo maar met al die nieuwe merken die voor een klein bedrag fantastische outboard maken is er toch echt wel een geheel nieuwe markt voor de serieuze producer gekomen. (Warm Audio, TK, Golden Age Project, Fredenstein, Tegeler) to name a few.

Ik heb van Golden Age Project een setje Comp 3a (LA3A clone) wat echt een stuk levendiger klinkt dan de Waves en UAD en ook ben ik er 10x sneller mee het goed intestellen en in de mix te plaatsen. Geld zeker ook voor de Fatso, die echt een stuk dikker en steviger klinkt dan de Plug in. En zo kan ik er nog wel 4/5 noemen die ik als hardware altijd zal preferen boven de software emulaties!

Het is maar wat je mogelijkheden zijn. GA heb ik zeker ook naar zitten kijken, net als Tegeler en TK. Merken als GA zijn nog goed te doen, Tegeler en TK wordt bij mij gewoon randje/net niet binnen budget. Ik doe het momenteel met gebruikte Joemeek (oude serie), Drawmer en SPL. Ben blij dat ik me dat de afgelopen tijd kon veroorloven.
Daarvoor is veel Behringer en Alesis de deur uitgegaan. Ook goed mee te werken, maar gewoon 2 klassen verschil met de merken die ik nu heb.
 
Qua processing vind ik in de software alternatieven ook vaak de visuele feedback wel fijn. Naast dat ik bijvoorbeeld de Fabfilter reeks uitstekend vind klinken, vind ik het ook echt super om direct het effect op mijn geluiden te zien. Dit maakt het toch makkelijker om dingen te fixen die ik met mijn oren alleen niet oppik (al geef ik onmiddellijk toe dat dat gebrek aan kennis/kunde mijnerzijds is). Bij effecten vind ik dit wat minder van belang, distortion of overdrive en chorus moet gewoon lekker klinken, maar bij dingen als compressie, EQ of gate is het wel erg nuttig om problemen in je mix op te lossen vind ik (bijvoorbeeld door overlappende frequentiegebieden of spikes).
 
Als je eenmaal hebt gekozen voor een hardware synth zit je eigenlijk bijna gelijk ook vast aan een effectpedaaltje vind ik. Sommige synths hebben geen galm en noodlen op een synth zonder effecten als galm en phaser werkt niet lekker. Dat wil zeggen: die effecten pas toepassen nadat je het hebt opgenomen op je computer werkt niet. Je moet wel kunnen horen wat je speelt. En vele goede klassieke effectpedaaltjes worden gelukkig nog gewoon geproduceerd (Small Stone etc.). Daarom worden er misschien ook niet zo veel nieuwe van ontwikkeld: is niet nodig.

Verder is het een kwestie van welke workflow je het meest bevalt: zo iemand als Junkie XL zit echt alleen nog maar achter de compu als je z'n recente post over het maken v/d 'Tomb Raider' soundtrack zo bekijkt. Verschrikkelijk saai. Zijn jaloers makende verzameling synths bespeelt hij niet meer. Hij sampled 1 enkele noot en that's it. Dan vind ik VST's gebruiken creatiever.

Ik denk dat veel mensen het liefst alleen maar met echte hardware werken, maar de ruimte niet hebben en de kosten zijn veel en veel te hoog. Tel daarbij op het gedoe om de snoeren van je hele verzameling opnieuw aan te moeten sluiten als je 1 synth die je in opslag had weer eens aan wil sluiten...
 
Denk niet dat JunkyXL alleen maar achter de computer zit. Maar per project past hij zijn matariaal en workflow aan.
 
Ik denk dat veel mensen het liefst alleen maar met echte hardware werken, maar de ruimte niet hebben en de kosten zijn veel en veel te hoog. Tel daarbij op het gedoe om de snoeren van je hele verzameling opnieuw aan te moeten sluiten als je 1 synth die je in opslag had weer eens aan wil sluiten...

Dat vind ik ook hoor; het loopt lekker op als je alleen maar hardware koopt en wat je zegt; je moet ook de ruimte hebben want er zijn zat mensen die graag iets met muziek doen maar alleen maar een kleine kamer of de zolder ter beschikking hebben.

Daarnaast vind ik zoals von naphoven al stelt dat het vooral om het resultaat gaat en niet de weg er naar toe.
Tegenwoordig kan je ook met software hele mooie dingen maken en natuurlijk is het knoppen draaien wel erg leuk maar noodzakelijk is het niet.
Als ik naar de laatste contest kijk waar von naphoven op een haar na de eerste plaats miste dan zegt dat in ieder geval dat ook op het forum uiteindelijk naar de track wordt geluisterd en niet of het alleen door hardware is gemaakt.
 
Als je eenmaal hebt gekozen voor een hardware synth zit je eigenlijk bijna gelijk ook vast aan een effectpedaaltje vind ik. Sommige synths hebben geen galm en noodlen op een synth zonder effecten als galm en phaser werkt niet lekker. Dat wil zeggen: die effecten pas toepassen nadat je het hebt opgenomen op je computer werkt niet. Je moet wel kunnen horen wat je speelt.

Dat kan toch ook gewoon? Je kunt VST effecten op dezelfde manier toepassen als hardware effecten door ze direct op de sporen van je audiokaart te zetten waar de synth binnenkomt of door een send/return te gebruiken. Je kunt ze zelfs mixen; bijvoorbeeld je synth binnen laten komen op je audio interface, op deze sporen een softwarematige compressor en gate zetten, deze door outputs naar een hardware distortion pedaal laten gaan, weer terug de computer in, reverb erop, etc. Gewoon in realtime. Da's een kwestie van de boel op de juiste manier aansluiten. Mijn computer is wat dat betreft 1 grote modular waar ik hardware en software los van elkaar en door elkaar kan gebruiken zoals ik maar wil.
 
In totaal VSTi heb je dat MIDI probleem ook niet meer.
Ga je dan de hele tijd zitten 'mousen'? Is behoorlijk saai, RSI opwekkend en vermoeiend. Zelfs als ik met software werk probeer ik zoveel mogelijk met 'key commands' te werken. Werkt sneller en is alsof je meer direct kontakt hebt met de software. Het werkt ook in veel gevallen sneller.

Met de MIDI controllers die je tegenwoordig op een DAW kunt aansluiten is het virtueel werken wat prettiger geworden.
Ik ben een voorstander van integratie van hardware met software; knoppen ism flexibiliteit.
 
@Von Nahoven: yep helemaal mee eens: je kunt zonder enig probleem effecten (zoals galm) op je synth horen als je een computer gebruikt met een DAW voor de effecten. Ik zelf wil graag nog wel eens noodlen met soms de ene synth en dan weer de andere. En die staan niet allemaal aangesloten op een compu. Ik heb ook geen vaste opstelling met al m'n synths aangesloten op een mixer (en een compu). Als je "echt" een gedeelte van je woning hebt ingericht als fatsoenlijk studiootje is dat natuurlijk geen probleem.

En ls je in een bandje zit of eens wil jammen met vrienden zit je ook aan hardware vast. Nou ja, "vast". Dat klinkt zo negatief. :)
 
En ls je in een bandje zit of eens wil jammen met vrienden zit je ook aan hardware vast. Nou ja, "vast". Dat klinkt zo negatief. :)

Ik niet.
Ik gebruik dan Reason op laptop als geluidsmodule, paar controllers eraan en klaar 8)
 
Back
Top