Wie werkt er (ook) nog met veel hardware randapparatuur

arnomusicman

Radiation!
Lid sinds
14 december 2001
Berichten
4.271
Locatie
Zevenaar
Soms krijg ik een beetje een gevoel de 'laatste der mohicanen' te zijn.

Naast intensief werken met Cubase doe ik dat in mijn studio met een setup die naar mijn eigen mening een heerlijke hardware-software combi is. Maar soms begin ik wel eens een beetje het gevoel te krijgen dat er steeds minder mensen nog met veel hardware randapparatuur werken, en meer en meer grotendeels/alleen nog maar met software.

Wie hier op het forum gebruikt ook nog redelijk wat/veel hardware randapparatuur in zijn setup? Ik bedoel dan niet synths, maar vooral compressors, FX en ander spul zoals digitale of analoge hardware mixers etc.

Praktisch voorbeeld van mijn setup: 64ch analoge mixer (32ch inline), meerdere hardware compressors op de inserts, mic-pre's en channelstrips nog voor de mixer, alle groups van de mixer naar een 12 I/O audio interface en retour op de tape returns, 6 hardware FX om met aux te kiezen en 7 apparaten (dynamics compressors en EQ's en verzadiging) doorgelust op de insert van de masterbus.

Werken meerderen hier nog met zo'n 'hybride' setup, of doet bijna iedereen ongeveer alles direct op de interface en dan ITB?

En hoe heb je het dan aangesloten, en wat is jouw filosofie? :geslaagd:

Mijn filosofie is dat ik de laatste tijd aan GAS (Gear Addiction Syndrome) lijdt en vroeger al gek was op hardware, knopjes en lampjes. Ik vind het prettiger werken dan software en heb de tik dat ik zoveel mogelijk wil aansluiten. Hoe is dat bij jullie?

P.S. In een aantal situaties heb ik met hardware gewoon sneller/fijner resultaat dan met software (kan ook aan mijn software liggen natuurlijk). 8)

Ik ben benieuwd naar jullie replies. ;)
 
Ik heb al jarenlang geen computer meer in mijn studio en werk alleen maar met hardware. Je bent dus in ieder geval niet de enige ;)
 
ik ook alles hardware!

computer is er alleen voor multi record, geen midi
en ook de drums zijn software (hardware is onmogelijk in woonhuisje)

zelfs mijn gitaren zijn hardware!!
 
ik zat ooit jaren lang elke dag, uren achter elkaar stofstijf achter dat scherm,,alles midi,,veel editten,,
toen kwam audio er bij,,,

nu alles hardware (behalve dus Mac pc voor multi opnames)

ik hou van bewegen,,van apparaten met knoppen ,, van de geur van gloeiende buizen,, gitaren die zoemen,,enz,, ik ben een muzikant, geen It-er !!!!!!!!!!!!
 
en ook de drums zijn software (hardware is onmogelijk in woonhuisje)

zelfs mijn gitaren zijn hardware!!

Same here. Ik werk nog graag met mijn oude Roland R-70 drumcomputer (als geluidsmodule). Heb net gisteren wat drum VST's aangeschaft. Klinkt toch wel erg goed tegenwoordig.

Verder ook gitaren en gitaar- en bas-pre amps en dan weer naar de mixer....
 
eh, andere zeer belangrijke reden is de klank!

ik hou van organisch, analoog,, apparaten en echte instrumenten leven, hebben persoonlijkheid,

via de computer vind ik alles hetzelfde klinken, een rekenmachine die de hele tijd zegt: 1+1 =2
ik zie liever veel chaos in frequenties


als ik meerdere gitaren opneem dan ontstem en stem ik ze weer zodat ze lichtjes anders zijn gestemd tov elkaar! :-)
 
nog iets belangrijks:

ik heb gekozen voor een modulaire opstelling,
niks is vast gepatched/gerouted (behalve de standaard verbindingen zoals monitoren en dergelijke)

ik wil alles aan alles kunnen koppelen per opname anders,, mic preamps, channel strips, gitaar bass preamps, fx, reverbs, compressors,,,tape sim, studio sim,,buizensound,,,enz,,

alles staat ook uit in het begin, iets gaat pas op het stopcontact als ik het wil gebruiken

dit is zo ontstaan na jaren werken met het tegenovergestelde: een zeer strakke studio , een knop alles aan, vaste routing configuratie,,

sorrie, veel berichten,,,dit is een onderwerp waar ik het helemaal warm van krijg en opgewonden raak!

ok, nu hou ik even mijn mond :engel:
 
Ook hardware hier. :okdan:
Studio.jpg
 
Ik zit in een strijd verwikkeld tussen gecontroleerde voltages en bevallige midi sequencies. Ik heb een indrukwekkende verzameling midi- kabels, splitters, mergers en controllers.
Daarmee heb ik afgesproken met een aantal mensen dat het tot een soort van orgastisch samenzijn met de grote creator uit gaat lopen ...
En ja dat klopt vaak soms ;)
 
Ik gebruik nog veel hardware.
Microfoons op statief, kabels, 4 mengers (2x Yamaha RM1X, Midas Pro2 en Studer 983 56/8/4), 5 effectbakken, compressors, peNdalen, 2 tape delays, 5 tape recorders waaronder een Studer A800MK3 en als ik al of niet de seventies-klank wil heb ik er nog een 24 kanaals Dolby A bij :D.
Ook een Studer A80 :luv:
ITB werk ik met Samplitude. Dat gaat me wel goed af maar ik werk liever met toestellen.
Ik volg MarsMusica volledig :).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Waarop neem je op? Of doe je niet aan opnemen?

P.S. In reactie op Hooihuis...

Voor sequencing gebruik ik een Sequentix P3 en daaraan gekoppeld een MPC. Meestal loopt er dan ook nog een XOX machine (soms meerdere) van Roland mee voor drums, acid lines etc. Ik gebruik lang niet alles tegelijkertijd en wissel daarom vaak apparaten af.

De P3 en MPC komen uit in een eenvoudige patchbay zodat ik kan kiezen wat waardoor wordt aangestuurd, maar ook qua synths past niet alles in mijn studio dus die wissel ik eigenlijk ook vaak om. Ik zou hoognodig eens moeten ruimen ;)

Op mijn mengtafel maak ik een soort totaalmix, waarna ik de sub/groupmixes (al voorzien van effecten en compressie etc.) opneem met een HD recorder (Akai DPS16). Sommige tracks krijgen een eigen spoor, het is maar net wat ik per project handig of nodig vind om later nog te editten etc. Andere tracks die qua timing minder nauw luisteren neem ik daarna nog wel eens uit de losse pols op, zonder sync dus (strings etc.).

Als alles opgenomen is op de Akai maak ik nog wat edits, verwijder ik hier en daar wat dingen of plak het anders aan elkaar, en daarna neem ik het totaal op zowel met een DAT-recorder als een CD-recorder. Terwijl ik dat doe gebruik ik nog wat externe multiband compressie, zonodig digitale EQ en tot slot gaat de L2 limiter er overheen. Maar ik probeer dat allemaal wel met mate te gebruiken - het hoeft niet allemaal plat gelimit te worden - en het moet wel een verbetering zijn ten opzichte van de onbewerkte mix (die ik later voor zekerheid ook nog opneem).

Ik heb waarschijnlijk een beetje aparte werkwijze en ook nog eens erg gedateerd (gebruikt er nog iemand DAT hier? :D). Misschien moet ik ook eens experimenteren met andere manieren van werken, maar de laatste tijd komt er om verschillende redenen sowieso weinig uit mijn handen dus daar zou ik eerst eens wat aan moeten doen.
 
Logic is mijn digitale mixer, en mijn sporen recorder. Soms sample ik synths uit Logic in de Digitakt...
 
ik heb veel met hardware gewerkt waarbij de computer alleen als sporenrecorder om de hoek kwam kijken, of zelfs helemaal niet. aan audio en midi in dezelfde computer wil ik nog steeds niet zo graag beginnen
 
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst de pc heb gebruikt met studio-prutsen ..
 
Ik wil er overigens nog wel bij vermelden dat ik totaal niets heb tegen computers en werken met software hoor, want dat kan ook erg leuk zijn en goede resultaten geven. Alles heeft zijn voor- en nadelen gewoon....het is bij mij nu eenmaal zo gegroeid omdat ik een zwak heb voor apparaten/hardware en ook omdat ik op mijn werk al de hele dag achter een beeldscherm zit en thuis af en toe nog.

Maar bij mij is het dus absoluut geen principezaak en felle discussies die je hier wel eens over zag bij SF zijn echt volstrekt zinloos als je het mij vraagt :)
 
Eigenlijk probeer ik ook alleen nog maar naar mensen die muziek maken met hardware te luisteren of het moet wel heel erg fantasties zijn. Er is tegenwoordig zoveel keus dat je gemakkelijk iedereeen kan skippen die aan software doet. Nou ben ik niet echt heel erg strikt. Want iemand die MIDI tracks zendt van een computer maakt mij niet uit. Opnemen op pc/Mac vind ik ook geen groot probleem.
Ik ben wel soms aan het rommelen met vst en plugs . Maar zou dat nooit gebruiken in een track maar gewoon als experiment.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik software en hardware door elkaar, maar de afgelopen 10 jaar heeft daar bij mij wel een grote verschuiving plaatsgevonden van een vooral op hardware geörienteerde studio met wat software erbij naar een vooral op software geörienteerde studio met wat hardware erbij. Dit heeft voornamelijk te maken met de sprong die software (en de computerhardware waar het op draait) heeft gemaakt in die tijd. En de mogelijkheid om hardware/controllers en software steeds verder te integreren en met elkaar te vermengen.

Hedendaagse plugins klinken geweldig, werken super en de computers waar ze op draaien zijn krachtig genoeg geworden om zonder problemen talloze sporen met zware plugins naast elkaar te draaien. Zodra je een project opent staat meteen alles goed ingesteld zonder iets te hoeven doen. Ik kan een plugin op zoveel sporen zetten als ik wil, met eigen instellingen per spoor indien nodig. Waar vroeger de software zich moest bewijzen tov de hardware is het voor mij nu andersom; waar heeft hardware nog toegevoegde waarde? Een bepaalde klank die ik zoek maar in software niet kan krijgen (zoals bijvoorbeeld distortion en analoge filters nog altijd beter uit hardware lijken te komen dan uit software (emulaties))? Een bepaalde workflow of interface die een bepaalde creativiteit opwekt die ik in een plugin niet heb (zeker op een 'traditionele' subtractieve synth gaat er toch niets boven lekker knoppen draaien in een overzichtelijke interface)?

Uiteindelijk blijven het voor mij allemaal stukken gereedschap om een idee te realiseren en gebruik ik het liefst het stuk gereedschap waarmee ik mijn idee op zo prettig mogelijke wijze vorm kan geven. De ene keer is dat een drumsampler als de Digitakt, de andere keer een combinatie van Kick 2 en Battery 4. De ene keer is het lekker knoppen draaien op een Peak, de andere keer ingewikkelde textures bouwen in Omnisphere 2.5. Zoals een fotograaf kan kiezen uit talloze film- of digitale camera's en een schrijver een boek kan schrijven met ganzenveer, mechanische typemachine of word processor gaat het uiteindelijk om het idee dat aan het uiteindelijke werk ten grondslag heeft gelegen en hoe goed de artiest in staat is geweest dit idee met zijn/haar gereedschap uit te werken en op het publiek over te brengen. De keuze voor het gereedschap hangt dan af van je eigen voorkeuren of de eisen die het project stelt maar doet er wat mij betreft dan eigenlijk niet zo heel veel toe.

In dat licht bezien vind ik Dre z'n post ook merkwaardig; alsof werken die zijn gemaakt met ander gereedschap dan een vooraf bepaald setje niet het horen, zien of lezen waard zouden zijn. Naar een fototentoonstelling gaan en de foto's van fotografen van wie je weet dat ze een digitale camera gebruiken overslaan. Naar de boekenwinkel gaan en vragen naar de schrijvers die nog met pen en papier werken en alleen daar de boeken van lezen. Alleen beeldhouwwerken bekijken van beeldhouwers die een hamer met houten handvat gebruiken. Volgens mij is het gereedschap altijd ondergeschikt aan het werk dat er uiteindelijk mee wordt geproduceerd.
 
Laatst gewijzigd:
Bij mij staat ook nog veel hw: mixer, patchbays, effecten
Moet iets kunnen vastpakken en aan kunnen draaien , liefst met de ogen dicht om beter te kunnen horen .
Bv maxon ad 230 delay, moog phaser, veergalm etc
 
Back
Top