Wie werkt er (ook) nog met veel hardware randapparatuur

Voor effecten en signaalverwerking gebruik ik veel liever software, omdat het voor mij praktischer is. Ik neem altijd eerst alle sporen 'kaal' op, helemaal zonder effecten, compressie enz. Ik vind het dan een heel gedoe om daarna steeds elk spoor af te spelen en meteen weer op te nemen via randapparatuur, al is het maar omdat ik in een nummer vaak met zo'n 20 sporen werk. Zelfs als het lukt zonder feedbackloop of ruis in het signaal, vind ik dat een geestdodend karweitje.

Bijkomend voordeel van software vind ik dat je als je het de volgende dag terug luistert, kunt beslissen om de reverb of whatever toch een beetje terug te schroeven, een effect toch weer weg te halen, de EQ een beetje anders in te stellen etc.
 
Zoiets zou ik ook meer doen bij groepen dan indd individuele sporen. Outboard eq is dan wel tof vind ik.

Heb n hele tijd alleen hardware gebruikt, maar merk dat ikzelf toch ook steeds meer itb ga. Reverbs werken voor mij niet echt merk ik, dat is echt iets waar ik heel lang aan blijf pielen om t goed te krijgen. Maar idd ook qua snelheid (deze vooral) gemak en in beslag name van ruimte.
 
Wie heeft het over namaken? Ik vind zelf juist veel software die nieuwe dingen doet of nieuwe manieren van werken mogelijk maakt veel interessanter dan voor de zoveelste keer teruggrijpen op jaren 70/80 spul alsof er toen een of andere piek is bereikt die nooit overtroffen of evenaard kan worden. Feit dat veel klassieke instrumenten en/of outboard tot zeer realistisch geëmuleerd kan worden (ondanks dat er altijd nog wel wat puristen gewapend met oscilloscoop, vergrootglas en al dan niet imaginaire vleermuisoren zullen vallen over eventuele verschilletjes die geen hond terughoort in een mix) zie ik eerder als een bonus dan als voornaamste reden om voor software te kiezen.

Dingen die leuk zijn aan hardware (knoppen draaien, workflows door bepaalde indelingen van de interface, bepaalde klanken die je alleen met sommige componenten krijgt) zijn super om te behouden, tegelijkertijd ben ik blij dat ik van de nadelen af ben (instelling die niet worden opgeslagen, eindeloze routings in patchbays moeten prikken en onthouden, constant effecten op je tracks moeten freezen omdat je ze voor een ander spoor nodig hebt, op de knietjes achter je rack om te ontdekken welke kabel ruis of brom veroorzaakt). We leven in mooie tijden dat we niet van het één of het ander afhankelijk zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Het is eigenlijk vooral in analoge filters en distortion dat software nog wel vaak tekort schiet, al zijn inmiddels de filters al stukken beter dan een aantal jaar geleden (de Roland ACB emulaties en U-he's Repro bijvoorbeeld). Distortion blijft moeilijk, ik ken nog steeds geen ECHT goede software distortion die zich kan meten met zelfs een fatsoenlijk gitaarpedaal. Soundtoys Decapitator doet het heel aardig, en soms met de juiste instellingen kom je met Izotope Trash II ook nog wel een eind, maar nog niets dat tegen een Sherman of MXR Distortion pedaal of zelfs een Analog Heat op kan.

Verder vind ik het opvallend dat gear waar 10 jaar geleden op gekotst werd (met name VA's en modernere samplers) nu ineens door dezelfde puristen wordt omarmd omdat ze een 'randje' geven dat zo mooi zou zijn. Datzelfde 'randje' werd destijds nog gezien als slechte emulatie van superieure analoge apparatuur en nu geeft het ineens 'karakter'. Wat dat betreft zou het misschien goed zijn om wat minder vooringenomen te blijven hangen in generieke dogma's over wat voor productgroepen goed en slecht zijn, en gewoon alle opties openhouden als mogelijke tool om iets moois mee te maken.
 
Een kreet uit de kinderkamer over dit onderwerp. Qua leeftijd niet de jongste meer, maar ik ben praktisch gezien wel weer een beginneling op dit terrein. Vroeger zat ik in een bandje, als zanger, en nu probeer ik dat voor mezelf weer op te pakken. Daarbij proberen er muziek bij te maken, maar het gaat ook een beetje om gewoon lekker te prutsen en klooien met geluid. :)

Jarenlang gewerkt in de ICT, maar ik heb gemerkt dat ik geen klik heb met het gebruik van software om daarmee iets creatiefs te doen. Ik heb een poging gedaan om me daarin te verdiepen, tutorials gelezen en bekeken op YT voor met name Ableton Live Lite met wat softsynths erbij, maar het turen naar een beeldscherm en muisgeklik is gewoon vervelend. Voor mij tenminste. Na een poosje gaat m'n brein op standje half-hersendood.

Op dit moment ben ik bezig om het gebruik van een Zoom R8 eigen te maken, wat trouwens ook moeite kost (veel functies en mogelijkheden die soms nauwelijks staan beschreven in de handleiding en je zelf moet uitvogelen), maar het is niet een drain van energie zoals het werken met een computer. Wat hardwaregeluidsbronnen erbij, en dan hoop ik voor niet al te ingewikkelde projectjes er voorlopig mee uit de voeten te kunnen. :)

Gek genoeg geldt dit alleen voor de eigenlijke creatieve productie, met het gebruik van de computer voor nabewerking heb ik geen moeite. Ik klik een eind weg in de wave-editor en blijf toch fris en fruitig. Het is kennelijk maar net voor welk doel je wat gebruikt en persoonlijk het beste voor je werkt, denk ik.
 
voor opnames en mixen gebruik ik wel veel software , ook en vooral vanwege de total recall.
om lekker muziek te maken vind ik hardware fijner, een beetje subtiel de effecten instellen , meestal heb ik zo een of een hooguit een paar voorkeur settings. en eerlijk gezegd heb ik een veergalm, buckett delay, elkochorus, moog phaser en die klinken op zich lekkerder dan welke software emulatie ervan dan ook. zelfde zou ook gelden voor bv tapedelay, distortion ( zoals al eerder vermeld ) etc.

beiden dus , afhankelijk van waar ik mee bezig ben
 
Verder vind ik het opvallend dat gear waar 10 jaar geleden op gekotst werd (met name VA's en modernere samplers) nu ineens door dezelfde puristen wordt omarmd omdat ze een 'randje' geven dat zo mooi zou zijn. Datzelfde 'randje' werd destijds nog gezien als slechte emulatie van superieure analoge apparatuur en nu geeft het ineens 'karakter'. Wat dat betreft zou het misschien goed zijn om wat minder vooringenomen te blijven hangen in generieke dogma's over wat voor productgroepen goed en slecht zijn, en gewoon alle opties openhouden als mogelijke tool om iets moois mee te maken.


Electro muziek MOET met electro en niet met signaal. Bij MIDI heb ik al zo iets van matte bende. Dus ja blijven steken tussen cvgate en MIDI en laat dat nou net 1983 zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Electro muziek MOET met electro en niet met signaal. Bij MIDI heb ik al zo iets van matte bende. Dus ja blijven steken tussen cvgate en MIDI en laat dat nou net 1983 zijn.

Ik snap werkelijk geen drol van wat je zegt.

De laatste jaren gebruik ik de computer steeds meer, er is genoeg flexibele en goedklinkende software te vinden waar ik zo ongeveer mee kan doen wat ik wil maar het zal waarschijnlijk altijd een combinatie blijven van hardware en software.
 
Niemand werkt nog met hardware. Daarom komt er ook de ene na de andere hardware-synth uit op dit moment. ;)
 
Synths, samplers en drumbakken komen inderdaad met bakken uit, maar ik vraag me af of dat met outboard ook nog steeds zo is? Vroeger vlogen de multi-effects, compressors en aanverwanten je om de oren, maar volgens mij is dat een stuk minder geworden, vooral in het lage/middensegment. Een markt voor heel duur specialistisch pro-audio spul voor mastering studios enzo zal altijd wel blijven bestaan.
 
Niemand werkt nog met hardware. Daarom komt er ook de ene na de andere hardware-synth uit op dit moment. ;)

Ik bedoelde juist meer qua randapparatuur. Mixers, compressors, pre-amps etc.

Maar ja, waarom niet ook synths. Nu je ziet dat de VST's echt goed beginnen te worden krijgen die het ook lastiger. Is natuurlijk ook een ruimte/geld issue. Aan de andere kant heb ik altijd het gevoel dat ik mijn geld weggooi aan VST's. Wat is het nog waard achteraf? Je hebt niets fysieks meer in je handen. Is gewoon anders dan vroeger....

Ik heb zelf wel een aantal VST's, sommige ook waar ik echt blij mee ben, zoals een symphonisch orkest. Dat haal je toch niet even uit een synth, en is het grote voordeel van VST.
 
Synths, samplers en drumbakken komen inderdaad met bakken uit, maar ik vraag me af of dat met outboard ook nog steeds zo is? Vroeger vlogen de multi-effects, compressors en aanverwanten je om de oren, maar volgens mij is dat een stuk minder geworden, vooral in het lage/middensegment. Een markt voor heel duur specialistisch pro-audio spul voor mastering studios enzo zal altijd wel blijven bestaan.

Exact dat zie ik ook gebeuren.

Maar je analyse is ook wel correct denk ik. De VST's zijn net zo goed/beter dan het low-budget/middenbereik hardware zo langzaam. Dan is het enkel nog de vraag wat je voorkeur heeft.

Alle hardware die ik recent heb gekocht was op een uitzondering na tweedehands. Óf omdat het nieuw reteduur is voor mij, of omdat het niet meer gemaakt wordt.

Zo bestaat mijn studio grotendeels uit tweedehands bij elkaar gekocht spul. Nieuw was het onbetaalbaar geweest voor mij.
 
Zelf ben ik begonnen met hardware randapparatuur/mixers etc toen het er in software nog niet was, of het nog gewoon plat en slap klonk. Naarmate er meer VST kwam, ben ik echter deels toch op het hardware pad gebleven. Misschien ook een beetje met het primitieve idee in mijn achterhoofd: "ik wil ook muziek kunnen maken als de PC uit staat".

Maar op één of andere manier ben ik gewoon een beetje verknocht aan het werken met hardware en zou ik gewoon iets minder blij achter mijn plek zitten, als alles ITB zou zijn......

Deels ook qua klankkwaliteit trouwens. Ik houd ook wel van spul met een beetje karakter. En of ze dat nu in software echt helemaal kunnen emuleren weet ik niet. Anders zouden merken als Manley en TubeTech en consorten denk ik al niet meer bestaan. Al is de pure pro-audio studiowereld natuurlijk weer heel wat anders dan de (semi-) amateur muziekwereld.
 
Het is kennelijk maar net voor welk doel je wat gebruikt en persoonlijk het beste voor je werkt, denk ik.

Daar komt het uiteindelijk wel op neer ja. Uiteindelijk is het allemaal levenloos, dood materiaal wat we gebruiken en het is aan ons als muzikanten om daar iets uit e toveren dat de kracht heeft om onszelf en anderen te beroeren.
 
Back
Top