[Reggae] Rod of Iron feat. Alex Mumbee

Lyrics heb ik niet genoteerd staan. Het meeste versta ik inmiddels wel, ik krijg bijles Patois (Jamaicaans) van hem. :)
 
Voor dance is -8 LUFS wel ok als het in clubs wordt afgespeeld...je kan natuurlijk ook gewoon een CD rippen die jij een mooi level vindt hebben en de LUFS daarvan meten.

Lance is de Jamaicaan die zingt. :-)

Cool man, thanks voor de informatie.. Mmm, de ene zegt zoveel LUFS en de andere zegt het dan weer anders. Ik zal eens wat tut's opzoeken.

Ter informatie : ik zet op de master van FL-studio de volgende plugins :

Ozone
SPAN
YouLean
dB-meter

Dan heb ik 'm daarnet eens proberen normalizen in het gratis Audacity. Van 0dB naar -1 dB, ik vond de 0dB vetter klinken...

Interessant allemaal, thanks..

Zie je snel :luv:
 
NICE ! KEWL ! VET !



Ja en nee. Alles staat en valt met hoe je (software) drums programmeerd. Net zoals je acoustische drums fatsoenlijk miked en inspeelt.
Tegenwoordig zijn er erg goede drumprogs op de markt.
Als je dat resultaat met echte drums wil halen, dan moeten ook alle factoren aanwezig zijn. En daar wringt het schoentje.
Ik heb een drummer ooit uit de studio gezet en de boel zelf geprogrammeerd. Waarom ?
- slechte ketels
- kon clicktrack nauwelijks juist volgen / slechte feel.
En dan met de mantel der liefde bedekt zodat de drummer toch het idee had dat hij mee had gedaan...
Geloof me dat dat wel vaker gebeurd :-)

Dus als alle factoren goed zitten ja.
Maar nu nog sterker : in heel veel producties worden vaak acoustische drums gebruikt als trigger voor samples...
Waarom zou dat zijn ? Feel blijft gerespecteerd, maar wel mogelijk om 50 verschillende snares / kicks e.a. te proberen.
Dat is simpelweg niet mogelijk met 1 kitje, toch ?

En dan nog : soms worden de acoustische drums in de studio gewoon gesampeld...

Tot slot : jij als drummer zou misschien nog kunnen raden of er nu echte drums of samples werden gebruikt.
99,9% van de luisteraars have no clue...

Dus ja, ik heb ook liever een echte Steinway, maar ook hier geld dat principe. Eer je die net zo goed hebt klinken zoals in Kontakt...be my guest !
Ik persoonlijk houd meer van drums die met twee of drie mics zijn opgenomen. Zodra het te gelikt wordt verlies je een stuk feeling en dan kun je inderdaad beter uit de voeten met Superior Drummer.

Maar een drummer die niet kan meespelen met een click-track hoort niet thuis in de studio.
 
Lekkere plaat. Goede live feel zit erin. De stem heeft wat weg van een jongere Burning Spear.
 
Thanks, jongens voor de complimenten. Inderdaad, hij klinkt precies als dat!

Heb gister serieus naar de mixen gekeken en heb wat aanpassingen doorgevoerd die hard nodig waren. Alles klinkt strakker en in balans. Gemasterd op -10 LUFS.

Zijn hier te downloaden van mijn STACK:

Manifestation

Getting Red
 
Klinkt prima. Getting red vind ik iets sterker dan Manifestation. De tracks worden echt "gemaakt" door de stem en lyrics van de zanger. Ik zou aan deze tracks niks meer doen.

Als ik ga mierenneuken dan kan ik nog wel zeggen dat het iets avontuurlijker zou mogen. Het klinkt nu prima, maar onderscheidt zich niet echt van de bergen reggae die we al eerder hebben gehoord.

De instrumentatie staat bijvoorbeeld wel geheel ten dienste aan de (sterke) zang. Geen solos van synth, gitaar of drum ertussendoor ofzo, of al te dubby freak geluiden. Het blijft allemaal erg beleefd. Maar dat is ook een kwestie van smaak.

In ieder geval wel echt wat van de betere tracks die ik op dit forum langs heb zien komen.
 
Over het algemeen zijn reggaetracks met zang niet 'avontuurlijk' te noemen. Daar zijn dan weer de dubtracks voor. Ik vind beide tracks dan ook genoeg variatie hebben, maar meningen kunnen natuurlijk verschillen. :smeris:

Dat er geen gitaarsolo te horen is, is natuurlijk niet waar. Getting Red heeft er één. :frons:
 
Ik zou ook niks meer doen aan deze tracks hoor, begrijp me niet verkeerd.

En reggae met zang is inderdaad meestal niet avontuurlijk. Dat betekent alleen niet dat je verplicht bent om je daaraan te houden. Maar of je dat wil of niet is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik vind reggae op zich heerlijk maar het gaat me vaak vervelen na een tijdje omdat er meestal zo weinig spannends gebeurt.

Die ene gitaarsolo had ik gemist, excuses :) Maar mijn punt is: het kan wat spannender worden door wat meer te experimenteren. Is dat niet je ding dan ook prima, ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die deze tracks heel graag live zien worden gespeeld. Ik vind het sowieso al heel vet dat dit uit Dordrecht komt. Treden jullie ook op?
 
Ja, als het album klaar is gaat hij het podium op. Voornamelijk in Duitsland, daar heeft hij veel connecties. Hij is van huis uit ook meer een performer en niet zozeer een studioman. Ik zing niet veel op het album, af en toe eens een refrein, dus ik blijf in het publiek staan en genieten! :peukie:
 
Ja, als het album klaar is gaat hij het podium op. Voornamelijk in Duitsland, daar heeft hij veel connecties. Hij is van huis uit ook meer een performer en niet zozeer een studioman. Ik zing niet veel op het album, af en toe eens een refrein, dus ik blijf in het publiek staan en genieten! :peukie:

Goed bezig! Lijkt me erg gezellig allemaal.
 
Nou, was niet tevreden over de mixen en de masters. Heb nu het e.e.a. aangepast: de bas is strakker, minder drukkend en de tracks heb ik gemastered op -12 LUFS.
Dit leek me wel een mooi level, daar Legend van Bob Marley daar ook op zit en die gebruik ik erg vaak als referentiealbum. Vind het nu dynamischer en rustiger klinken.

Mochten jullie de laatste versies willen hebben dan staan ze hier:

Manifestation

Getting Red
 
Tuurlijk, ben ze aan't downloaden als "Manifestation1" en "Getting Red1".. Zijn dat nou dezelfde als diegene die ik voordien gedownload had ? Moet namelijk mijn download-map dringend opruimen en overzetten.

Straks eens luisteren zie ;)

Bedankt Mystic Man :D
 
Back
Top