Mooie verhalen ...

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Heb je een mooi verhaal gezien / gehoord (die je graag aan ons kwijt wilt) ... zet deze dan in deze thread!

Ik trap af met het verhaal van Henk van der Klok die momenteel met 0 euro op zak 6000 km aan het lopen is - van Stadskanaal naar Jeruzalem. Hij is een week geleden aan dit avontuur begonnen. Hij moet minstens 30 km per dag lopen om op tijd in november terug te zijn voor zijn nieuwe baan in Lapland. Doordat hij geen geld (of creditcards e.d.) bij zich heeft, is hij volledig afhankelijk van anderen.

In zijn leven maakte Henk nooit iets af, geen opleiding, geen sport, geen hobby... Met deze reis wil hij bewijzen dat hij wél iets kan afmaken, maar hij wil ook de positieve boodschap afgeven / laten zien dat er heel veel vriendelijkheid en gastvrijheid in de wereld is. Dat de wereld vaak mooier is dan je denkt en niet per se zo verrot als je vaak op televisie ziet. Daarnaast hoopt Henk met zijn reis geld op te halen. Via zijn website kunnen mensen donaties doen voor straatkinderen op de grens tussen Thailand en Myanmar. Henk heeft daar gewerkt in een weeshuis, maar door een gebrek aan middelen kunnen ze daar niet meer kinderen opnemen. Die moeten nu elke dag zoeken naar eten, drinken en onderdak. Henk zit nu in dezelfde situatie, behalve dat zij geen keus hebben.

Via een GPS-tracker op zijn website is te zien waar Henk loopt.
https://www.henkvanderklok.com



En om dan even uit je stoel te komen is natuurlijk ook goed :D

 
Het is rustig in dit draadje. :D

Heeft iemand Henk nog gevolgd (en wellicht een donatie gedaan voor de straatkinderen op de grens tussen Thailand en Myanmar)?

Hij is net de grens overgelopen van Italië naar Slovenië...

En ik had wel op een paar mooie / coole verhalen gerekend in dit draadje. En dat mag eventueel ook over een mooi synth avontuur gaan hoor. ;)
 
hij wil ook de positieve boodschap afgeven / laten zien dat er heel veel vriendelijkheid en gastvrijheid in de wereld is. Dat de wereld vaak mooier is dan je denkt en niet per se zo verrot als je vaak op televisie ziet.

Het zou wel ironisch zijn als hij dan uiteindelijk toch ergens langs de weg op geweldadige wijze van al zijn spullen wordt beroofd en voor dood in een greppel wordt achtergelaten.
 
Het zou naïef zijn om te denken dat zoiets je niet kan overkomen.
Of ze hakken je vinger eraf omdat ze anders die gouden ring er niet af kunnen krijgen.
Er zijn wel landen waarbij de kans daarop (veel) groter is. Maar het kan je ook in Nederland overkomen.
Maar een aantal dingen moet je absoluut niet doen, bijv. alleen ná zonsondergang een getto inlopen (hetgeen mij een keer per abuis in LA overkomen is). Dan kom je duistere figuren tegen die je alleen in enge films ziet.

Een ding scheelt, geld (of creditcards e.d.) kunnen ze niet van 'm afnemen. :D
 
Ik ben best wel van de reisverhalen.

Zowel de wat luchtigere: Bill Bryson, Redmond O'Hanlon, dat soort mensen.
Maar zeker ook de meer avontuurlijkere en/of historische (ontdekkings)reisverslagen en biografien.

Mary Kingsley -Travels in West Africa
Een vrouw alleen op ontdekkingsreis door West Afrika in 1893
https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Kingsley

James L. Newman - Stanley
Biografie. Onder meer over de zoektocht naar Dr. Livingstone ("I presume") en de ontdekkingsreis van Henry Morton Stanley langs de Congo in opdracht van koning Leopold II van Belgie. Uiteindelijk leidend tot de (gruwelen van) de Vrijstaat Congo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_Stanley
 
Ik ben ooit illegaal de Himalaya over gefiets. Tibet was toen in "lock down"
1100 KM in 8 dagen hoogte tussen de 3200 - 5500 m

De dagen daarvoor in Oost tibet - China ook een 1000km op hoogte gedaan en naar 6000m geklommen binnen een paar dagen.
Goed hoogte ziek geworden :)

Ik wilde eigelijk van huis door de Sahara naar Cameroen fietsen maar tegen de tijd dat ik fit was getrained was de situatie in Noord Afrika zo slecht geworden dat ik maar de Himalaya's heb gekozen.

Mijn eerste fiets toch was een grap van een maat die zei: "dan kom je toch op de fiets naar Madrid"
Na een maand sporten ben ik daarna 2400KM in 2 weken en 2 dagen in Madrid terecht gekomen.

Ik had altijd volledig eten, water, tent, kook stel, onderdelen etc bij me, mijn fiets was erg zwaar aan het begin van de dag.

Eenmaal terug in Nederland was 50 km/u fietsen op een oude gare racefiets een eitje.

Anyhow of je nu een sporter bent of niet ik kan reizen op de fiets zeker aanraden.
Je ziet zo veel dingen. Wandelen is me te langzaam.
 
Mijn prachtge verhaal is dat ik recent MET geld naar Berlijn ging om oa eens een bezoek te brengen aan Schneidersladen. Dat reisje stond al een half jaar geboekt. Daar op maandag aangekomen bleek Schneider precies die week gesloten te zijn in verband met Superbooth 2018. Superbooth begon Donderdag en dat viel excact op de dag dat ik weer moest vertrekken. In de zin van leedvermaak wilde ik dit toch even delen.
 
Haha arme jij. Met je zak vol geld in berlijn. Afkicken van eurocrack kan best moeilijk zijn :)
 
Tja, leedvermaak kan ook een (heel) leuk verhaal zijn. Dan heb ik er ook wel een :D
De laatste keer dat ik met de fiets ging kamperen (in Nederland) gleed ik onderweg naar de camping met mijn fiets (en bagage) een sloot in. :halleluja Natuurlijk alles nat (en onder de modder). Mijn fiets was gelukkig heel gebleven en ik had maar enkele lichte schrammen. Van een vriendin wat droge kleding gekregen en mijn (natte) kleding / slaapzak de volgende dag in de wasmachine / droger van de camping gedaan. De tent, kookspullen e.d. waren wel droog gebleven, die had ik nl. niet als bagage op mijn fiets zitten. Tot overmaat van ramp begon het 's avonds ook nog eens keihard te regenen en stroomde het water met bakken onze tent in.

Ik kampeer nog wel (eens in de 3 jaar of zo), maar niet meer in (het vaak regenachtige) Nederland én niet meer met de fiets. Het is allemaal erg zwaar (en veel) wat je met de fiets mee moet nemen. Het moet bij mij allemaal in een kleine rugtas (van max. 3 kg) kunnen passen. Maar je ziet op de fiets inderdaad heel veel meer.

De fietstochten die flyweight maakt zijn wel heel stoer hoor, maar ook erg zwaar (en die over de Himalaya is ook niet geheel zonder gevaar).
Ik wilde in 2015 de combireis Nepal, Tibet én Bhutan maken. Met daarin ook de wonderschone route (per 4WD met een internationale groep) over de Friendship Highway van Lhasa naar Kathmandu. Waarschijnlijk dezelfde route die flyweight met de fiets gemaakt heeft.
De benodigde vliegtickets had ik al geboekt (en ook had ik al de tabletten tegen hoogteziekte bij de apotheek opgehaald) toen het vreselijke nieuws kwam van de aardbeving met veel (dodelijke) slachtoffers in Nepal. Op zich had dit nog geen belemmering hoeven zijn om te gaan, maar er was ook een heel groot stuk weg van de Friendship Highway (op zeer grote hoogte) de afgrond ingegleden. Met ook tot gevolg dat daar de grens Tibet-Nepal per direct gesloten werd. Het enige alternatief was per vliegtuig over de Himalaya - van Lhasa naar Kathmandu - vliegen. Ook mooi, maar natuurlijk veel minder mooi (en heel anders) als dat je dit over de weg (met allerlei bezienswaardigheden) doet. Dus heb ik deze mooie (combi) reis helaas moeten annuleren. De grens is inmiddels daar open, maar nog niet voor toeristen. De rondreis door Nepal zou ik samen met vrienden doen die in Kathmandu wonen. De rondreis Bhutan had ik nog niet ingevuld, maar ik zat toen te denken om die samen met een Nederlandse groep te doen. Tja, het wachten is nu nog steeds totdat de grens Tibet-Nepal voor toeristen open is, als dat überhaupt nog gaat gebeuren. En dat laatste is - zover ik begrijp - nog lang niet zeker.

1k0.jpg


Marguerite Geldermalsen - een dochter van Nederlandse ouders - vertelt in dit boek over haar leven als Bedoeïenenvrouw met een Jordaanse souvenirverkoper die ze tijdens een vakantie ontmoette. Ze woonde met hem in een grot van het eeuwenoude Petra. Dat leven vond ze mooier dan een met hypotheek, energierekeningen, etc.
 
thnx @NapHoven

Mooiste moment was wel de beklimming van een onverharde pas tot 5500m de laatste meters om de 100m stoppen en keihard ademen.
Onderweg al mijn eten op gegeten. Maar ja ik was in "the middle of nowhere". In de dagen daarvoor hooguit 2 mensen per dag gezien.
Uiteindelijk na de afdaling een dorp op 4600m hoogte gevonden en daar om eten gevraagd. De Jak thee en brood met vet erop smaakten als het beste wat ik ooit had gegeten. Zo een honger had ik.
Heel het dorp kwam een kijkje nemen en ik voelde me als een lone cowbow.

Man man wat een avontuur was dat.
 
Ja Katie idd mijn tour was van Lhasa naar Khatmandu alleen de eerste 50% ben ik anders gereden.
(Verkeerde kant op :)

Wees maar blij dat je niet in Nepal terecht bent gekomen ten tijde van de aardbeving. Ik ken mensen die daar een traumatische ervaring aan over hebben gehouden.

Om eerlijk te zijn kan ik Tibet ook niet echt aanraden. Ok je ziet er mooie bergen en cultuur maar hoog in de bergen is niets en normaal eten is dan ook bijna niet te krijgen.
heb ik daar rare praktijken van Chineese Politie en militaire gezien incl. martelen enzo.

In vergelijking is Nepal een stuk groener met beter eten. Maar weet nu niet hoe de situatie daar nu is. 8 jaar geleden was Nepal al een 3rde wereld land en denk dat dat er niet beter op is geworden. Het was toen ook niet overal veilig.

Op de foto was ik aan het testen hoe het voelt om 400m volluit de berg op te rennen op 5200 meter. Nou ja ik ben niet goed bij mijn hoofd maar dat wist ik al :D

Ook echt jammer dat ik die fiets niet meer heb. Die hebben ze een paar jaar geleden uit de kelder gejat.
 

Attachments

  • 33487809_193985118085090_7839594274856370176_n(1).jpg
    33487809_193985118085090_7839594274856370176_n(1).jpg
    52,6 KB · Bekeken: 106
  • 33597118_193980121418923_307025475161554944_n.jpg
    33597118_193980121418923_307025475161554944_n.jpg
    72 KB · Bekeken: 105
Ik ben ooit illegaal de Himalaya over gefiets. Tibet was toen in "lock down"
1100 KM in 8 dagen hoogte tussen de 3200 - 5500 m

De dagen daarvoor in Oost tibet - China ook een 1000km op hoogte gedaan en naar 6000m geklommen binnen een paar dagen.
Goed hoogte ziek geworden :)

Ik wilde eigelijk van huis door de Sahara naar Cameroen fietsen maar tegen de tijd dat ik fit was getrained was de situatie in Noord Afrika zo slecht geworden dat ik maar de Himalaya's heb gekozen.

Mijn eerste fiets toch was een grap van een maat die zei: "dan kom je toch op de fiets naar Madrid"
Na een maand sporten ben ik daarna 2400KM in 2 weken en 2 dagen in Madrid terecht gekomen.

Ik had altijd volledig eten, water, tent, kook stel, onderdelen etc bij me, mijn fiets was erg zwaar aan het begin van de dag.

Eenmaal terug in Nederland was 50 km/u fietsen op een oude gare racefiets een eitje.

Anyhow of je nu een sporter bent of niet ik kan reizen op de fiets zeker aanraden.
Je ziet zo veel dingen. Wandelen is me te langzaam.

Wat gaaf. Als je een blog hebt (gehad) zou ik em graag willen lezen!
 
Ja ik had een blog waar ik mijn reis voor vrienden en familie bij hield. flyweight.wordpress.com maar goed die is nu toast.
Mischien via webarchive terug te toveren,
 
Ja Katie idd mijn tour was van Lhasa naar Khatmandu alleen de eerste 50% ben ik anders gereden.
(Verkeerde kant op :)

Wees maar blij dat je niet in Nepal terecht bent gekomen ten tijde van de aardbeving. Ik ken mensen die daar een traumatische ervaring aan over hebben gehouden.

Om eerlijk te zijn kan ik Tibet ook niet echt aanraden. Ok je ziet er mooie bergen en cultuur maar hoog in de bergen is niets en normaal eten is dan ook bijna niet te krijgen.
heb ik daar rare praktijken van Chineese Politie en militaire gezien incl. martelen enzo.

In vergelijking is Nepal een stuk groener met beter eten. Maar weet nu niet hoe de situatie daar nu is. 8 jaar geleden was Nepal al een 3rde wereld land en denk dat dat er niet beter op is geworden. Het was toen ook niet overal veilig.

Op de foto was ik aan het testen hoe het voelt om 400m volluit de berg op te rennen op 5200 meter. Nou ja ik ben niet goed bij mijn hoofd maar dat wist ik al :D

Ook echt jammer dat ik die fiets niet meer heb. Die hebben ze een paar jaar geleden uit de kelder gejat.
Haha voluit rennen op 5200m :halleluja, had je soms zin in hoofdpijn? ;)

Dat is echt geen pretje toen in Nepal geweest en schokkende beelden kunnen soms voor altijd op je netvlies blijven staan. Het is inderdaad maar goed dat ik de reis toen geannuleerd heb. :okdan: =( Je moet het niet opzoeken als het niet nodig is.

En Tibet is geen reisbestemming voor iemand die te fijngevoelig is, kieskeurig met eten is of gewend is om uitsluitend in een all-inclusive 4-sterren resort te verblijven. Want Tibet kan je - zoals ook bijv. India - een behoorlijke cultuurshock geven. Bij dergelijke (rond) reizen is het zaak je flexibel aan te passen aan de (soms barre) omstandigheden, want anders kan je er weleens een niet zo'n leuke tijd hebben.

De route (met hoogten) van Lhasa naar Kathmandu (die helaas niet meer mogelijk is sinds de aardbeving in 2015)...
Het is wel ná Yarle Shung La ca. 150 km lang lekker dalen met de fiets. Alleen moet je wel zorgen dat je bijtijds afremt en geen bocht mist...

1k0.jpg
 
Wat een rare golfvorm.

Graag deze bijdragen naar Op Pad sturen
Dit draadje heet "Mooie verhalen ..." en biedt uiteraard daarom geen gelegenheid - om het woord ook maar eens te gebruiken - tot azijnpisserij. :D

Vertel (ook) een mooi verhaal en als het voor jou per se synth gerelateerd moet zijn, bijv. hét verhaal hoe je jouw vette Andromeda van de bijl heb weten te redden. Ik heb de A6 (meerdere keren) overwogen, maar durfde dit dit ivm uitval (en niet meer kunnen repareren) toch steeds niet aan.

En heb je het 2de filmpje in post #1 bekeken? Daaruit blijkt o.a. dat wandelen goed voor je brein / creativiteit is c.q. dit van positieve invloed kan zijn om muziek te componeren. :okdan:
 
Het is (terecht!) feest in België...
Ik ben geen groot voetbal liefhebber, maar ik vind het wel een mooi (historisch!) verhaal dat de Rode Duivels gisteren Brazilië uitgeschakeld hebben.

 
Kun je niet beter gewoon een Facebook account aanmaken?

100% zuur...inderdaad :r :D
Lees het niet, als het je niet interesseert.
Er zijn ook behoorlijk wat draadjes op dit forum die ik niet lees (omdat het me niet interesseert). Maar die ga ik toch ook niet bashen? :z

En het stopt vanzelf als er niet voldoende animo voor is.... (en dat zou ik vreemd vinden). Iedereen heeft toch wel iets leuks te vertellen, wel of niet synth gerelateerd?
 
Back
Top