Nieuwe Roland System 500 Modules

Roland heeft vier nieuwe toevoegingen aan de SYSTEM-500 modulaire synthesizerseries geïntroduceerd:

SYS-510 Synth
SYS-555 LAG / S & H,
SYS-531 MIX
SYS-505 VCF


Ze vertellen ons dat de nieuwste leden van de SYSTEM-500-familie, geïnspireerd door vintage Roland modulaire synths uit de jaren 1970, klassieke ontwerpen combineren met veelzijdige moderne functies.

SYS-510 Synth
Gebaseerd op de 110 VCO-, VCF- en VCA-module in Roland's vintage SYSTEM-100m, brengt de SYS-510 Synth de beste aspecten samen in een uitgebreide eenstemmige module. Het beschikt over drie oscillator-golfvormen, het klassieke Roland laagdoorlaatfilter met dubbele hoogdoorlaatschakelaar en een VCA met meerdere uitgangen. Ingangen voor externe signalen en modulatie zijn ook inbegrepen, plus uitgangsaansluitingen voor zowel Eurorack als line-level audio. Uitgerust met interne normalling voor een kabelvrije werking, is de SYS-510 een essentiële bouwsteen voor zowel de ervaren gebruiker als de beginner die zijn eerste modulaire systeem samenstelt.

SYS-555 LAG / S & H
Vanuit de 150-en 165-modules van de SYSTEM-100m, geïnspireerd op de SYSTEM-100m, voegt de vijf-in-een SYS-555 LAG / S & H kernnutfuncties en interessante nieuwe wendingen toe aan elke modulaire opstelling. Het bevat zowel traditionele als niet-traditionele modulatiebronnen die van toepassing zijn op elke configuratie. Met ringmodulatie, sample-en-hold met zeven golfvormen en interne LPF, roze en witte ruismodi, LFO met interne ENV en VCA en twee CV-gestuurde portamentocircuits, biedt de SYS-555 een bijna oneindig scala aan tonale vormen en modulatie-opties.

SYS-531 MIX
Geïnspireerd door de 131-uitgangsmodule van de SYSTEM-100m, biedt de SYS-531 MIX een bijgewerkte aanpak met handige moderne functies. Ontworpen om de centrale hub te zijn voor het mixen van mono- en stereosignalen, het beschikt over high-fidelity, ruisarm geluid en is uitgerust met zes ingangskanalen, elk met hun eigen levelschuifregelaar, CV-gestuurde panknop en prestatie-vriendelijke mute-knop . Er is ook een stereopreampewaarde van hoge kwaliteit voor microfoon- of lijnniveau-signalen die een reeks tonen biedt, van warme, schone tot aangename overdrive. De hoofdtelefoons van de SYS-531 en uitvoeruitgangen in meerdere formaten hebben elk een speciale volumeknop voor snelle bediening, terwijl LED-indicatoren visuele feedback geven op de signaalniveaus die naar de 1/4-inch en 1/8-inch uitgangen worden gestuurd.

SYS-505 VCF
De vintage Roland SH-5 is een van de meest gewilde monosynths uit de geschiedenis, niet alleen vanwege zijn enorme geluid, maar ook vanwege zijn unieke filterontwerp. Door een filter met meerdere modi te combineren met een banddoorlaatfilter, produceert het een vlezige resonerende grom die het voor velen de status "favoriete filter ooit" geeft. Met de SYS-505 VCF kunnen gebruikers het geluid van deze gerespecteerde filtersectie in elke modulaire opstelling injecteren. Met zijn schakelbare uitgangen, ingebouwde VCA's en CV-besturing van uitschakeling en resonantie, biedt dit dubbele filter twee verschillende vintage karakters in een flexibele en compacte 16HP-module.
 

Attachments

  • system-500_510_main.jpg
    system-500_510_main.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 226
  • system-500_555_main.jpg
    system-500_555_main.jpg
    26,4 KB · Bekeken: 149
  • system-500_531_main.jpg
    system-500_531_main.jpg
    28,4 KB · Bekeken: 141
  • system-500_505_main.jpg
    system-500_505_main.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Wanneer zouden meer of minder karakter hebben in jou beleving?

Ik weet wel dat Behringer soort gelijke modules aan het uitbrengen is en hoe gek het ook mag kloinken, die spreken mij op dit moment meer aan dan deze system 500
 
Ze gaan in ieder geval veel minder kosten. Ik heb mijn System-500 voor een vriendenprijs van een sympathiek forumlid kunnen kopen, anders was ik er niet aan begonnen. Het geluid rechtvaardigt naar mijn mening een hoge prijs, maar wat Roland rekent, is te gek. De vraag is nu wat Behringer hiertegenover stelt. Kan Roland de concurrentie aan dankzij een beter geluid en bouwkwaliteit of hadden ze hier twee jaar eerder mee moeten komen?
 
Ik hoop dat ze wel met een verbeterd oscillator deel komen dat niet een hoge bliep laat horen wanneer je de octaaf switch gebruikt. De sound is echter bijzonder goed, en ik heb een uitgebreide 100m en de 101 en 102 van de system 100 als referentie. De 512 module kost 369 euro bij Thoman en dat vind ik niet duur voor de sound die je er voor krijgt.
 
Ik was aangenaam verrast toen ik de geruchten over deze modules vernam.
Blij dat er nog ‘leven’ zit in de System-500. Ik vind het een interessante set modules.
Vooral de mixer kan mij bekoren, alleen van de synth module weet ik nog niet of het voor mij toegevoegde waarde heeft in mijn systeem. Met respectievelijk € 349,- en € 399,- vind ik ze niet onredelijk geprijsd.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over mijn System-500 en zie deze uitbreidingen wel zitten.
De demo’s vind ik alleen nog niet erg informatief.
 
Ik zit te denken de 505 module te kopen. Ik heb nog niet veel kaas gegeten van modular, dus daarom even een paar vragen, hoop dat iemand die kan beantwoorden;

Ik wil de 505 gebruiken i.c.m. mijn System-1m. Ik dacht dit te doen door OSC1 van de System-1m naar input 1 van de 505 te sturen en OSC2 naar input 2 van de 505. Dan de output(s) weer terug naar de EXT IN op de System-1m. Op de System-1m mixer sectie zet ik OSC1 en OSC2 volume op 0 en SUB (=EXT IN) op 100.

Filter op de System-1m zet ik vol open (op die manier bypass ik hem), gebruik de filter envelope voor de VCF1 FREQ op de 505 en de Amp van de System-1m kan ik gewoon gebruiken of eventueel ook bypassen en de envelope gebruiken voor de Amp op de 505 (geen idee of dit een voordeel heeft?).

Ik wil perse het signaal weer terug op de system-1m, zodat ik de effecten kan gebruiken en de audio over USB naar mijn MX-1.

Ik moet dan alleen dus van 2 signalen 1 signaal maken. Kan dat via een splitter/merger kabel oid? Worden dan beide signalen gewoon samengevoegd? En is het eventueel ook mogelijk/beter om beide OSC's van de System-1m samen te voegen en naar 1 input van de 505 te laten gaan? Dan houd ik 1 input over voor iets anders.

Ik heb wel eens van die tiptop stack kabels gezien, of black market monomult (beetje overkill), is dat hier eventueel een oplossing voor?

Ik vraag me vooral af wat er precies gebeurt met het audio signaal wanneer je er 2 op zo'n manier samenvoegt. Of is dat meer voor CV bedoeld?
 
Sinds gisteren de 555 binnen. Lekkere freak module. De 531 heb ik ook besteld maar die is nog niet leverbaar.
 
531 wordt de eerste die ik ga bestellen.
Ik twijfel nog over de 510.
 
Ik heb sinds t weekend de 505 vcf en dus kwartet! Nu hopen dat volgend jaar de serie verder gaat met .
sequencer module
parametrische equalizer module
cv mixer plus cv source faders
en als laatste ? Multiple jacks met attenuverter. Dat lijkt me wel wat.:D
 
De 505 is de volgende module op mijn lijstje.
Ik heb inmiddels de 531 en dat vind ik wel een fijne toevoeging.
De dubbel uitgevoerde stereo outputs vind ik wel handig.
De Jacks gaan naar mijn mixer en de minijacks naar de MX-200 zodat ik voorlopig even genoeg effecten in mijn rack heb.

Na de 505 wil ik de 555 module nog, maar over de 510 twijfel ik nog.
Het is eigenlijk een System-500 in het klein, dus alle componenten van de 510 heb ik in feite al.
Het enige argument dat ik op het moment kan bedenken is het compleet hebben van de serie en dat vind ik op het moment niet genoeg reden.

Ik heb het in het andere topic ook al aan je gevraagd, maar doe het hier ook maar voor de zekerheid....
Wat maakt de 510 voor jou een waardevolle toevoeging?
 
De 510 is heel fijn want je hebt een complete synth erbij. En met de mixer heb je 6 plekken .
Dus zo kun je een compleet nummer inelkaar bouwen.eerst wist ik ook niet of t nut zou hebben,maar nu ben ik heel blij dat ik m met veel korting heb gekocht.
of je kunt een 3 oscillator synth maken. En je hebt een extra vca . De 505 geeft je nog twee vca’s.
ik,zou nu nog wel een tweede 572 willen voor stereo effecten of nog een env module. Maar voorlopig ga ik sparen voor een OP-Z.
 
Ik moet dan alleen dus van 2 signalen 1 signaal maken. Kan dat via een splitter/merger kabel oid? Worden dan beide signalen gewoon samengevoegd? En is het eventueel ook mogelijk/beter om beide OSC's van de System-1m samen te voegen en naar 1 input van de 505 te laten gaan? Dan houd ik 1 input over voor iets anders.

Dat zou moeten werken als de twee uitgangen die je zo wil mixen een beetje ok zijn ontworpen. Maar het is niet de beste manier om het te doen. En als je toch al met eurorack modules bezig bent kan je net zo goed een goedkope mixer module kopen. Die heb je nieuw al vanaf 50 euro (de 531 is hier een beetje overkill) en dan heb je meteen knoppen om volumes te regelen waarmee de boel ook nog eens veel flexibeler is.

Of je de mixer dan voor of na het filter zet kan je per keer veranderen. Ompatchen is makkelijk!
 
Bedankt voor je reactie F/L.
Voor mij nog even geen reden de 510 hoog op mijn verlanglijstje te zetten.

Wat betreft toekomstige modules van Roland hoop ik dat ze die blijven zoeken in hun eerdere systemen.
Een mooie sequencer zou welkom zijn.
 
Back
Top