Hoe stel jij een compressor in?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag allemaal,

Met zoveel ervaren producers op dit forum stel ik de vraag gewoon: hoe stel jij een compressor in? Aan welke knop draai je het eerst? En waar luister je dan naar? Ben benieuwd!

Ik weet hoe een compressor werkt, dus ik ben niet op zoek naar uitleg. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe jullié hem inzetten en het snelste tot goede resultaten komen. Daar zijn vast trucjes en handige strategieën voor. :okdan:
 
Ik begin altijd met alle knopjes op 0 (nul) en daarna zonder er technisch over na te denken draai ik tot ik denk dat het beter klinkt. Als ik het niet beter vind klinken haal ik hem er weer tussen uit. :D
 
Dat hangt geheel af van het beoogde resultaat. Als je bijvoorbeeld vocalen meer gelijk qua volume wil trekken is iets heel anders als dat je de transients van een snare wil benadrukken.
Als je compressor neutraal staat doet hij niks, dus eerst de ratio en threshold goed zetten. Ga je voor snappy transients, zet de attack kort. Let hier wel op dat iedere compressor een ander idee heeft van kort. Bij sommigen is 0.1 heel kort, bij anderen 20ms (attack bijna helemaal dicht bedoel ik dan). Ook kan een korte attack je lowend opeten, wees daar bewust van. Dan de release aanpassen zodat je geen nare artefacts hebt zoals dat kan voorkomen bij een te korte release, of een te lange release waarbij het effect van de compressor teniet gedaan wordt.
 
In Ableton zet ik eerst de autogain uit. Dan stel ik de compressie vrij extreem in, bijvoorbeeld 1:15, zodat ik beter kan horen wat ik doe. Dan stel ik de attack in, afhankelijk wat ik wil bereiken (transients doorlaten of juist dempen) en daarna de release, ook afhankelijk van het doel. Bij 2-bus compressie zorg ik ervoor dat de compressor 'ademt' in de maat met de song. Daarna de compressiefactor terugschroeven. Vervolgens a/b testen of het inderdaad beter klinkt dan zonder.
 
Ik begin altijd met de threshold en de ratio. Daarna de attack en release. Zowel bij hardware als bij software. Bij multibandcompressors pak ik na de threshold en de ratio eerst de cross-over banden, voordat ik met attack en release verder ga.
Bij de snare drum pak ik ook nog de gate specifiek mee (comp-gate is bij mijn hardware op de insert van de snare 1 apparaat).
 
Wat ik laatst in een filmpje zag is draai the treshold en ratio op z'n max. Vanaf daar ga je met de atack en release aan de slag zo dat je goed kunt horen wat de compressor doet. Als deze naar wens zijn, draai je de treshold en ratio naar een stand dat voor jou goed klinkt.

Dot is de manier hoe ik het tegen spoedig ook doe, en werkt voor mij prima.

In een filmpje van Deadmouse (dus gericht op elektronische dans muziek) verteld ie de release aan te passen aan de bpm. Dus de bpm uitrekenen in tijd en deze zo instellen op de release. Op zich logische voor bijvoorbeeld lease en drums. Niet voor vocalen en zo.
 
Er is niet echt één recept, het ligt compleet aan de toepassing, bronmateriaal, mix en compressor karakteristieken.

"alles op zijn heftigst en dan terugdraaien naar smaak" werkt misschien goed bij een solid-state VCA compressor, maar totaal niet bij een opto of iets anders. De respons op verschillende frequenties en de time constant curves kunnen erg verschillen.

Blijf luisteren en houd je oren fris :)
 
Ik weet hoe een compressor werkt, dus ik ben niet op zoek naar uitleg. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe jullié hem inzetten en het snelste tot goede resultaten komen. Daar zijn vast trucjes en handige strategieën voor. :okdan:

ik gebruik voor mastering maar -3db gain reduction met zeer trage release minstens 600ms en attack time 10ms of 30ms


voor bass -6db reduction en 600ms release en 10ms attack time
 
Back
Top