Multitrack recorders

Valieman

Nieuwkomer
Lid sinds
24 april 2008
Berichten
8
Hallo luitjes. Vraagje. Ik ben al een tijdje aan het orrienteren op multitrack recorders. Denk erover om een Tascam aan te schaffen. Nou lees ik op internet dat de oudere dp-32 vaak crasht door het gebruik van bepaalde sd kaarten, maar deze heeft (in tegenstelling tot de nieuwere en stabielere dp-32sd) midi. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of zijn er in dezelfde prijsklasse (rond de 500 euro nieuw) andere recorders waar ik naar moet kijken? Ik heb voorheen een Yamaha gehad maar het gekloot met cd's branden begin ik niet meer aan. Alvast dank voor het meedenken. Cheers
 
Voor dat geld zou ik eerder 2e hands gaan zoeken.
Met name de Korg recorders (D1600, D3200, D16XD en D32XD) hebben veel gebruiksgemak en stabiliteit. Over die Tascams heb ik ook veel twijfel gelezen.
Aangezien ik zelf ook met diverse outboard gear werk, zijn voor mij zaken als aux-sends en ADC-inputs (die de recorder's eigen preamps bypassen) belangrijk, ik weet niet of dat voor jou ook geldt?


Yamaha AW1600 is trouwens ook geen verkeerd ding voor 't geld. Ik zou zelf wegblijven bij de Roland VS-recorders; die vond ik absoluut niet gebruiksvriendelijk en klanktechnisch kon 't ook beter (ooit CD opnames gedaan met zowel een VS-880 als een VS-1680, toen ik zelf een simpele Korg D16 had staan, die zoveel beter klonk!).
 
Ik werk nu al een redelijk aantal jaren met die Tascam DP32 van de eerste generatie en heb er maar 1 keer een beschadigde song op gehad. In het begin was er ook een probleem met het exporteren van de tracks, waarbij de DP er van uit ging dat elke sd kaart 512MB heeft, of zoiets (zelfs al was ie 32GB) waardoor ik soms echt track per track moest exporteren en dan verwijderen om weer plaats te maken.

Nu, er is achteraf een software update gekomen die dat probleem heeft opgelost en ik heb ook nooit nog enige crashes gehad. Al bij al kan ik absoluut niet klagen over mijn DP en inderdaad, die midi gebruik ik graag om mijn drumdoos er aan te koppelen.
 
Heb hier nog een bijna niet gebruikte Tascam DP32 staan die best wel weg mag voor een nette prijs.
 
Ik heb zelf het gehandicapte kleine broertje v/d Tascam DP-32, de DP-004. Enige dat ik nog steeds verwarrend en irritant vind is de manier waarop 'ie tracks v/e song op SD kaart zet. Sterker nog: hij zet de tracks standaard niet op een leesbare partitie v/d SD kaart. Je moet de tracks "exporteren" naar SD kaart. Die tracks staan dan niet in een aparte folder met de songnaam. Neen, ze staan altijd in dezelfde folder en ze heten allemaal "TRACK01.WAV" etc. Dus als je de tracks van 2 songs hebt geëxporteerd weet je niet meer wat wat is. Verder kan mijn DP-004 geen long file names aan: alleen 8.3 file names (lees: uit de MS-DOS tijd).

Ik had verwacht dat die SD kaart allemaal folders zou bevatten die de naam van mijn songs hebben. En dat in die folders vervolgens allemaal wav bestanden zouden staan die de aparte (discrete) tracks zijn (bas, gitaar, synth, etc.). Maar neen. Geen idee hoe digitale multi-track machines dat aanpakken tegenwoordig maar de DP-32 doet dat anno 2018 nog steeds zoals hierboven beschreven. Zie de gebruiksaanwijzing v/d DP-32 (link).

De DP-32 brandt overigens ook CD's. Niet dat dit van negatieve invloed is, maar implciet betaal je er natuurlijk wel voor...

De Zoom R-16 en R-24 hebben ook 8 ingangen. Als je niet meer dan 2 (mono) instrumenten tegelijk opneemt kun je ook gaan voor de R-8. Ik heb geen idee meer wat het verschil is tussen de 16 en de 24 behalve de prijs. Ik heb destijds ook nog overwogen om een Zoom te nemen. Maar die stamt uit de Windows '98 tijd geloof ik en om de een of andere reden beviel het me niet voor die prijs (ik zit krap bij kas). Die Zoom werkt ook vaag.

Ik heb het idee dat de laatste 10 a 15 jaar weinig meer ontwikkeld is aan hardware multitrack recorders omdat de DAW zo populair is.

Succes met kiezen! :)
 
Ik had verwacht dat die SD kaart allemaal folders zou bevatten die de naam van mijn songs hebben. En dat in die folders vervolgens allemaal wav bestanden zouden staan die de aparte (discrete) tracks zijn (bas, gitaar, synth, etc.). Maar neen. Geen idee hoe digitale multi-track machines dat aanpakken tegenwoordig maar de DP-32 doet dat anno 2018 nog steeds zoals hierboven beschreven.

Wel, bij mijn DP32 staan alle tracks wel degelijk in aparte folders. En wanneer ik die tracks daarvan exporteer dan krijgen die allemaal de naam van die song (die ik er aan gegeven heb, anders is het gewoon "Song-xx") met daarbij het tracknummer. Hierbij moet ik zeggen dat de stereotracks allemaal als aparte monotracks worden gemaakt dus die moet ik dan zelf weer koppelen in Audacity of zo.
Op de Tascam kan je evengoed zelf mixen en als stereotrack opnemen maar dat is tamelijk omslachtig bij langere stukken waarbij er volume- of andere wijzigingen per track moeten gebeuren. Dat is niet automatiseerbaar en daarom exporteer ik alles om dan in Cubase te mixen. Ik werk meestal aan verschillende songs tegelijk en om dan telkens weer die schuivers, per song weer op de juiste positie te zetten is onbegonnen werk.
 
Wel, bij mijn DP32 staan alle tracks wel degelijk in aparte folders. En wanneer ik die tracks daarvan exporteer dan krijgen die allemaal de naam van die song (die ik er aan gegeven heb, anders is het gewoon "Song-xx") met daarbij het tracknummer.
Da's goed om te weten! Wellicht is dat geïmplementeerd in de firmware upgrade waar jij het over had. In de gebruiksaanwijzing op pagina 79 staat nog dat ze altijd terecht komen in de folder "Audiodepot". Er staat daar ook dat hij een cijfer zet achter de bestandsnamen als ze al bestaan. Da's wat mij betreft wezenlijk anders dan wat jij beschrijft. De "kleine" Tascam die ik heb doet dit nog zoals in de gebruiksaanwijzing v/d Tascam DP-32 staat. Lijkt er op dat ze na verloop van tijd het licht hebben gezien en dit hebben verbeterd. :)

Dus voor mijn duidelijkheid: jij hebt op je DP-32 allemaal folder op SD kaart die de naam van je song hebben. In die folders staan 8 bestanden die "track01.wav" t/m "track08.wav" heten? Kun jij je songs een bestandsnaam langer dan 8 karakters met spaties er in geven?
 
Ik probeer even te verduidelijken:
Er is een folder met de naam "Music". Daaronder staan subfolders, per song, met de naam die je aan de song gegeven hebt. Daaronder staan alle opgenomen tracks van die song. Die tracks hebben niet de naam van de song, wél de naam "track" + het tracknummer + een eventueel sequencenummer van die track. Je kan namelijk per track verscheidene takes hebben. En sommige takes heb je misschien "undo" gedaan maar zolang je niet in het menu "Delete unused data" uitvoert blijven die bestanden daarop staan. Je bent dus niet veel met die bestanden onder de songfolder. Temeer omdat die niet "in positie" staan. Ergens in een ander Tascam-bestand staan de startposities beschreven per gebruikte take per track.

Dus: om die dingen bruikbaar te maken moet je eerst de functie "export tracks" gebruiken. Dan duidt je in een song de tracks aan die je wil exporteren en dan gaat de DP32 die tracks netjes samenstellen en een apart bestand maken per track, met al het geluid op de juiste positie. Die bestanden krijgen de naam van de song + het tracknummer en die worden geplaatst in de folder "Audiodepot". Het zijn deze bestanden die ik dan gebruik om in Cubase te importeren en te gaan mixen.

De eerste 8 tracks zijn de monotracks, de volgende 24 zijn de stereotracks die toch apart worden gemaakt. Dus bvb de tracks "Song-09.wav" en "Song-10.wav" zijn in feite 1 sterotrack, links en rechts apart. Eigenlijk is de DP32 een DP20 in realiteit.
 
Ik probeer even te verduidelijken:
Er is een folder met de naam "Music". Daaronder staan subfolders, per song, met de naam die je aan de song gegeven hebt. Daaronder staan alle opgenomen tracks van die song. Die tracks hebben niet de naam van de song, wél de naam "track" + het tracknummer + een eventueel sequencenummer van die track. Je kan namelijk per track verscheidene takes hebben. En sommige takes heb je misschien "undo" gedaan maar zolang je niet in het menu "Delete unused data" uitvoert blijven die bestanden daarop staan. Je bent dus niet veel met die bestanden onder de songfolder. Temeer omdat die niet "in positie" staan. Ergens in een ander Tascam-bestand staan de startposities beschreven per gebruikte take per track.

Dus: om die dingen bruikbaar te maken moet je eerst de functie "export tracks" gebruiken. Dan duidt je in een song de tracks aan die je wil exporteren en dan gaat de DP32 die tracks netjes samenstellen en een apart bestand maken per track, met al het geluid op de juiste positie. Die bestanden krijgen de naam van de song + het tracknummer en die worden geplaatst in de folder "Audiodepot". Het zijn deze bestanden die ik dan gebruik om in Cubase te importeren en te gaan mixen.

De eerste 8 tracks zijn de monotracks, de volgende 24 zijn de stereotracks die toch apart worden gemaakt. Dus bvb de tracks "Song-09.wav" en "Song-10.wav" zijn in feite 1 sterotrack, links en rechts apart. Eigenlijk is de DP32 een DP20 in realiteit.
Wederom bedankt voor de verhelderende informatie. Die Tascam die ik heb (DP-004) werkt klaarblijkelijk wezenlijk anders dan je jouwe. Op mijn Tascam staat alle audio in een "verborgen" partitie op de SD kaart (Joost mag weten waarom). Da's de reden dat je moet exporteren naar SD kaart. Anders zie je niets staan op de SD kaart. Dat de DP-32 meerdere takes ondersteunt en een undo functie heeft is erg vet! Al met al lijkt mij de DP-32 een mooi apparaat. :)
 
Back
Top