PortableApps / virtualisatie software

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Tja ... je zal misschien denken waarom ik het hier post en niet op een ander forum meer gericht op computers en informatica. Ik heb het elders geprobeerd, maar ik krijg daar niet de informatie die ik zoek. Ik hoop dat jullie hier waar meer snappen wat ik nou wil en wie weet hebben jullie er zelf ook iets aan.

Ik begon een paar maanden geleden met het verzamelen van portable software, omdat ik meerdere systemen met Windows een keer moet gaan herinstalleren. Ik dacht: portable software is veiliger en laat minder troep achter op het systeem. Als ik voor alle portable software een vaste opslaglocatie bedenk, kan ik de snelkoppelingen ook alvast voorbereiden. De snelkoppelingen in het Windows Startmenu kan je gemakkelijk aanmaken of aanpassen via C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs of C:\Users\"gebruiker"\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs. Met het gratis programma Tidy Start Menu heb je een handige tool om het Startmenu te ordenen in diverse categorieen en je kan back-ups maken, zodat je het in een keer weer kan herstellen als het weer rommelig geworden is door software-updates die alles in de war hebben geschopt.

Ik ontdekte de website Portableapps.com, maar kwam er later pas achter dat dit niet zomaar een verzamelplek is waar je portable software kan downloaden, maar dat de software via een bepaald systeem gevirtualiseerd worden, zodat ze geen wijzigingen aanbrengen in het WIndows register of her en der allemaal bestanden achterlaten. Instellingen worden opgeslagen in ini-bestanden die zich binnen de app zelf bevinden. Je houdt daarmee je systeem intact en het andere grote voordeel is dat je de applicaties op een USB-stick kan zetten en op een andere willekeurige computer met Windows kan gebruiken zonder het te hoeven installeren.

Je kan daar ruim 300 apps downloaden - allemaal freeware of open source. Maar als jouw gewenste software er niet bij staat, kan je deze zelf ook virtualiseren. Voor privégebruik kan je dat ook doen met commerciële software.

Hoe je dat moet doen, staat wel op die website beschreven en ik denk dat het voor veel mensen te begrijpen is. Voor mij is het echter teveel informatie waardoor ik door de bomen het bos niet zie en niet weet hoe ik moet beginnen.

Software die je eerst moet installeren, kan je ook virtualiseren met bijvoorbeeld:



Mijn vraag is vooral of jullie hier ervaring mee hebben en mij eventueel kunnen helpen met vragen :)
 
Back
Top