Kickstart advies gevraagd voor nieuwe modulaire setup

InfoSeeker

Ingeburgerd
Lid sinds
2 Maart 2018
Berichten
63
Locatie
In m'n hoofd
Hoi,

Al vaak kwam ik tot de conclusie dat een modulaire setup vaak de oplossingen biedt waar ik dus blijkbaar naar op zoek ben. Daarnaast is mijn huidige manier van denken en werken ook semi-modulair. Ik denk er al even aan om niet een zoveelste synth erbij te halen, maar gewoon te starten met een modulaire setup.
Nu wil ik niet overhaast te werk gaan en me eerst wat beter informeren. Ik heb uiteraard al veel modulaire synths gehoord/gezien en bij momenten begon ik nog net niet te kwijlen :) Maar wat me opvalt is dat ik nog weinig VCO/VCF combo's heb gehoord die mij overtuigen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel mooie en leuke dingen beschikbaar, maar ik vind nooit dat wat ik in een synth zoek. En dat is voornamelijk een beetje een 'vuil' karakter. Iemand die de MS20 naast een Moog hoort, begrijpt wel wat ik bedoel als ik zeg dat de Moog wat te clean klinkt. Ik vind zelfs m'n Minibrute te clean klinken naast een MS20. Met 'clean' of 'vuil' bedoel ik geen distortion ofzo, ik heb het over de klank-kleur. Driftende oscillators, beetje vuile filter, VCA met een beetje een lo-fi karakter, dat soort zaken.
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de VCO/VCF maar die combo geeft uiteindelijk toch de meest doorslaggevende karaktertrekken aan je setup, niet? (Correct me if I'm wrong) De VCA zal uiteindelijk de sound ook kleuren. Dus ik vermoed dat daar m'n grootste uitdaging zal zitten; de magische combo vinden...

Aangezien ik van 0 begin, heb ik natuurlijk wel een basis nodig. Als eerste kost zal dit een behoorlijke hap zijn, en daarom wil ik zeker een zo goed mogelijke keuze maken.
Dat wil dan wel zeggen dat ik zelfs de meest basis modules nog nodig heb. Ik dacht aan:
- 1 (en liefst 2) VCO(s)
- Mixer
- VCF (verschillende modi ofwel 1 LPF en 1 HPF om zelf de modi te maken)
- VCA
- LFO
- ADSR
- MIDI (ik wil de boel met MIDI kunnen aansturen)
- Euro-rack om alles te monteren en van stroom te voorzien.

Ik denk dat dit een minimum is om met iets werkbaar te starten. Ik wil eigenlijk eerst met het modulaire starten, maar liefst binnen het 'kleur-bereik' dat ik omschreef. Mijn vraag is dus simpel: mits de voorgaande criteria in acht te houden, en rekening te houden met het feit dat we dit budgetvriendelijk willen houden, wat zijn jullie aanbevelingen voor elke module?

Ik wil op termijn natuurlijk uitbreiden met een S&H en andere interessante modules (noise, arpeggiator/sequencer, etc) maar da's voor later.

Mocht ik fout redeneren of zaken over 't hoofd hebben gezien, laat maar weten.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage ;)
 
Qua filter: check iig de borg vcf, en de animodule sob
Qua osc: zou voor doepfer gaan in jou geval, of als je van iets alternatiefs houdt, een benjolin of loquelic bijvoorbeeld
Vca: veils. Clean als je wil, maar kan goed oversturen. En niet te duur. Ook gelijk een mixer. Werkt ook met cv.
Midi: yarns als je op de groei koopt. Anders een intellijel umidi bijvoorbeeld.
Lfo: batmix.
Adsr: ik zou adsr skippen en voor een ad/ar gaan. Veel meer keus in, makkelijker in gebruik. Bijvoorbeeld een Quadra, kan je per env kiezen of het ar of ad is, of looped. Ook math is onder andere een dual ar/ad naast nog vele andere functies
 
Mijn ervaring is dat eurorack al snel wat vuil gaat klinken, juist omdat de modules niet op elkaar afgestemd zijn. Daardoor worden de sonische mogelijkheden een stuk groter en interessanter. Verder loont het vaak om modules van verschillende merken te mixen. Twee verschillende oscillators maakt het al snel een stuk leuker! Pittsburgh modular en Erica (black en fusion series) hebben wel een fijn en vrij ruig karakter. Intellijel is misschien wat te netjes voor je. Voor wat ruigere filters kun je bijvoorbeeld ook naar de Doeper Wasp filter kijken, of the Tiptop Z2040. Die laatste is gebaseerd op het filter uit de prophet synths, en heeft een leuke ingebouwde VCA/overdrive optie. Een polivoks VCF clone is ook erg ruig, maar moet wel je smaak zijn.

owja, als je van de MS20 sound houdt, dan is de doepfer a106 xtreme vcf echt wat voor je.
 
Misschien moet je toch ook even kijken waar je met je modular heen wil; wil je een subtractieve monosynth gaan bouwen of juist iets wat je nog niet in je arsenaal hebt? Ik ben bv begonnen met de System X modules van Frequency Central, Roland System 100 clones. 2 VCO's, 2 VCF's, 2 ENV's, 2 VCA's, LFO. Op zich leuk om wat meer flexibiliteit te hebben dan bij de standaard mono-synth, maar uiteindelijk is me dat toch te behoudend gebleken. Wat jaartjes verder zijn het juist andere modules die het interessant maken. Uiteraard, een goede VCO is fijn om te hebben, maar als je 'm alleen maar door een LPF of HPF gooit mis je denk ik een deel van de pret die Eurorack kan zijn. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar wavefolders, ik heb zelf de Timbre! van NLC, is erg fijn, evenals de wavefolding sectie van de Make Noise DPO. Een module als de Doepfer A-196 PLL is erg interessant om vanalles doorheen te gooien en ook nog eens goedkoop.

Qua VCO's met een rauw randje gebruik ik zelf een Thomas Henry X-4046, maar da's een DIY, die moet je 2e hands tegenkomen als je 'm niet zelf kunt bouwen (da's dan weer een andere tip: leer zelf bouwen! Heb ik ook gedaan, is leuk en niet moeilijk). Je kunt dat randje ook zelf maken door bv een CP3 mixer voor je VCO mixing te gebruiken.
Qua filters denk ik dat je wel gelukkig wordt van een Wasp (Doepfer is goedkoop, zeker 2e hands) of Polivoks (ook cheap, Erica bv) clone. Een Intellijel Korgasmotron II zou ook prima kunnen, een soort MS-20 op steroïden.
Voor modulatie zou ik Make Noise Maths nemen, is wat duurder maar ook een soort zwitsers zakmes. Goedkoper kan ook, bv een Make Noise Function, dat is een gedeelte van Maths. Een Wogglebug is fijn om erbij te hebben om randomness te introduceren, de 1e versie van Make Noise zie je 2e hands ook voor best schappelijke prijzen.
Voor VCA's zou ik ook voor een quad gaan, Mutable Instruments Veils, Bastl Quattro Figaro of Intellijel Quad VCA.

Wat heb je in gedachten qua budget?
 
Niet concreet een suggestie voor specifieke modules ofzo, maar aangezien je op zoek bent naar de wat viezige klanken moest ik denken aan de modular van Trent Reznor. Hij is ook niet vies van het viezige... ;) Hier een interview met hem en shots van wat hij gebruikt, daar zal e.e.a. herkenbaar van zijn. Sowieso een aardig interview om te zien.
 
Aangezien ik van 0 begin, heb ik natuurlijk wel een basis nodig. Als eerste kost zal dit een behoorlijke hap zijn, en daarom wil ik zeker een zo goed mogelijke keuze maken.
Dat wil dan wel zeggen dat ik zelfs de meest basis modules nog nodig heb. Ik dacht aan:
- 1 (en liefst 2) VCO(s)
- Mixer
- VCF (verschillende modi ofwel 1 LPF en 1 HPF om zelf de modi te maken)
- VCA
- LFO
- ADSR
- MIDI (ik wil de boel met MIDI kunnen aansturen)
- Euro-rack om alles te monteren en van stroom te voorzien.
Maak jezelf eens een accountje op https://www.modulargrid.net en stel eens wat samen. Je zult vanzelf zien wat je vereisten qua grootte en stroom gaan zijn.

Wat ook een optie is is om met een "voice" te beginnen - een module zoals een Intellijel Atlantis die deze dingen al combineert. Je hebt dan al een hoop problemen opgelost, je leert de pijn en vreugde van het patchen, en je kunt er heel makkelijk kleine utility-modules aan toevoegen (LFOs, multiples, mixers etc.) zodat je het geluidenpalet kunt uitbreiden.

Als je dan op een gegeven moment op het punt komt dat je genoeg overige infra hebt kun je er dan voor kiezen om 'm alsnog te verkopen of voor andere doeleinden in te zetten; immers, elk deel van de voice kan fungeren als een nuttig stuk an sich dat losstaand te gebruiken is.

ADSR wil je er hoogstwaarschijnlijk wel 2 van hebben, maar je kunt bijv. ook 2 AD-envelopes met elkaar combineren. Of gewoon gelijk de gate in de VCA prikken. En natuurlijk een (buffered) multiple zodat je tenminste je signaaltjes naar meerdere modules tegelijk kunt sturen. Je zult er versteld van staan wat een hardwired synth eigenlijk al allemaal voor je doet ;)
 
Wat ook een optie is is om met een "voice" te beginnen - een module zoals een Intellijel Atlantis die deze dingen al combineert. Je hebt dan al een hoop problemen opgelost, je leert de pijn en vreugde van het patchen, en je kunt er heel makkelijk kleine utility-modules aan toevoegen (LFOs, multiples, mixers etc.) zodat je het geluidenpalet kunt uitbreiden.
Op zich is die Atlantis leuk natuurlijk, maar volgens mij valt die qua karakter niet binnen het kader wat Infoseeker zoekt. Persoonlijk zou ik ook gewoon met losse modules beginnen, zo lastig is dat nou ook weer niet, toch?
 
Ik ben zelf ook nog maar een tijdje bezig, maar op basis van wat je schrijft, zou ik eens kijken naar het Dual Borg Filter van Malekko en een oscillator van Noise Engineering - als dat niet ranzig genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.

:okdan:
 
Hoi hoi ;)

Ik wil heel even snel laten weten dat ik aan het meelezen ben tussen de drukke agenda door. Ik heb al enkele interessante voorstellen gezien. Op basis van jullie aanbevelingen, ga ik zoeken naar voorbeelden en zo kom ik wart meer te weten over jullie voorstellen. Ik zal proberen zo snel mogelijk een short-list te vormen.

Bedankt voor jullie inbreng en als jullie nog tips hebben, drop ze hier maar ;)

Er vroeg iemand hoeveel het budget was, maar daar heb ik geen zicht op. Ik gaf aan dat ik het budgetvriendelijk wil houden maar hoeveel precies zal ik pas kunnen overwegen als ik zie wat ik ervoor terug krijg.

Samengevat wil een synth bouwen met de noodzakelijke basis modules. Wat nadien nog 'nice to have' is, zie ik later wel. Ik zag ook dat er bepaalde modules meer bieden dan hun hoofd-functies, dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik zou zeggen: drop de aanbevelingen maar (rekening houdend met m'n wensen in de originele post), ik filter nadien wel op basis van nood/wil/budget ;)

Hartelijk dank alvast! ;)
 
Eens met de suggestie voor Make Noise, gezien de vraag naar karakter.
Voor de basis kan je ook eerst es kijken naar de 0-Coast, maar als het budget reikt en de wens is specifiek modulair, dan modules.

Eventueel anders Verbos, maar dat moet je wel liggen - het is misschien iets minder een merk om mee te beginnen.
 
Op zich is die Atlantis leuk natuurlijk, maar volgens mij valt die qua karakter niet binnen het kader wat Infoseeker zoekt. Persoonlijk zou ik ook gewoon met losse modules beginnen, zo lastig is dat nou ook weer niet, toch?

Dat is mijn ervaring ook met intellijel. Goed spul, wel vrij clean. Wat wel weer erg fijn is voor FM en audiorate modulaties.

Ik ben zelf ook nog maar een tijdje bezig, maar op basis van wat je schrijft, zou ik eens kijken naar het Dual Borg Filter van Malekko en een oscillator van Noise Engineering - als dat niet ranzig genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.
:okdan:

Ik heb de dual borg gehad, nu een borg2, vind persoonlijk de borg2 heel anders dan de twee filters van de dual borg. Het probleem van de dual borg (beide kanten) wat ik had was dat de resonance van nauwelijks merkbaar tot screaming reso gaat in een millimeter draaien van de knop. Bij de borg2 (en volgens mij ook bij de borg1) gaat dit heel geleidelijk. Daarnaast vond ik de beide kanten van de dual heel erg veel op elkaar lijken (=>had liever een ander type filter in die hp ruimte), en was 1 van de 2 filters gebruiken niet altijd even makkelijk. Ik herinner me dat je dan een dummy kabel in een output moest stoppen en raakte vaak in de war met de serieel/parallel switch. Dus als je de kans hebt (zijn alleen nog 2de hands te krijgen), zou ik voor een borg 1 of 2 gaan.
De lpg functionaliteit van de dual borg vond ik wel weer beter omdat je daar ook resonant lpg's mee kan maken.
 
Zoiets zou ik denk ik nu als starter systeem nemen:



104 HP systeempje, waarschijnlijk ben je ergens tussen de 1750 - 2000 euro kwijt als je ook wat 2e hands koopt (want case en kabels moeten er nog bij).
Voor MIDI naar CV gewoon een Kenton Pro-Solo.
 
Zoiets zou ik denk ik nu als starter systeem nemen:

104 HP systeempje, waarschijnlijk ben je ergens tussen de 1750 - 2000 euro kwijt als je ook wat 2e hands koopt (want case en kabels moeten er nog bij).
Voor MIDI naar CV gewoon een Kenton Pro-Solo.


Da's lekker concreet, thanks ;)

Wat bedoel je met '140 HP systeem'? (ik ben leek in de terminologie blijkbaar)

En voor MIDI naar CV kan ik altijd nog mijn Arturia Minibrute gebruiken om te beginnen (kan het nadien nog loskoppelen en voor een Kenton gaan zoals je zei)

Ik ga in elk geval de modules die je in je voorbeeld hebt gestopt eens nader bekijken/beluisteren. Bedankt daarvoor ;)
 
Wat bedoel je met '140 HP systeem'? (ik ben leek in de terminologie blijkbaar)
HP = Horizontal Pitch, dat geeft de breedte van de modules aan, die Intellijel BuffMult is bijvoorbeeld 2 HP breed. De meeste standaard behuizingen (cases) die je tegen zult komen zijn over het algemeen 84 of 104 HP breed. Ik vind een bredere kast wat fijner werken, vandaar dat ik een 104 HP voorstel voor je heb gemaakt.
 
Ik heb uiteraard al veel modulaire synths gehoord/gezien en bij momenten begon ik nog net niet te kwijlen :) Maar wat me opvalt is dat ik nog weinig VCO/VCF combo's heb gehoord die mij overtuigen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel mooie en leuke dingen beschikbaar, maar ik vind nooit dat wat ik in een synth zoek. En dat is voornamelijk een beetje een 'vuil' karakter. Iemand die de MS20 naast een Moog hoort, begrijpt wel wat ik bedoel als ik zeg dat de Moog wat te clean klinkt. Ik vind zelfs m'n Minibrute te clean klinken naast een MS20.
Kwijlen bij Eurorack is er bij mij ook (nog) niet bij en ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik wil ook wel aan een modulaire setup beginnen, mits ik eerst de magische combo weet te vinden waar jij ook naar op zoek bent - een (poly)synth dus met een wat dirty karakter. En wat mij betreft niet die van de Brute, de Moog of van de Prophet. Misschien dat een module met SSM2044 filter chips iets voor mij is?!

Dus ik volg dit topic even met grote belangstelling.
 
Ik zou poly icm eurorack vergeten. Althans op de traditionele manier. Ik had eerst ook het zelfde idee maar het is niet praktisch en verre van leuk omdat:
- Je van alles exacte kopieen moet hebben * het aantal voices (VCA, VCO, VCF, ENV, etc + heel veel multiples of stackables)
- Het bouwen van een poly patch veel tijd gaat kosten, met enorme kabelbrei als resultaat + veel "debug" tijd waarom een bepaalde voice niet juist klinkt.
- Allerlei leuke dingen niet werken met poly sounds, zoals wavefolders/waveshapers, ringmods, distortions, drives, etc (of je moet die ook allemaal * het aantal voices hebben)
- Allemaal leuke dingen die je met triggers, sequencers, quantisers, adders, logic, etc niet werken voor poly sounds
- Een voice op zich al zo dik is dat hij in poly vaak too much wordt.
 
...Als je een modular setup wil om een (poly)synth te bouwen: hou maar op....

Koop een synth, zijn er genoeg van in alle prijs klasse en vast iets waar je naar op zoek bent.

Modular gaat veel meer om op een tactiele manier geluiden te zoeken en nieuwe verbindingen te maken. Om te experimenteren met zowel geluiden als het zoeken naar andere modulatie mogelijkheden en dergelijke.

Verder is het een enorme money black-hole, super tijd rovend en komt trail en error ook regelmatig om de hoek kijken.
 
Ik wil ook wel aan een modulaire setup beginnen, mits ik eerst de magische combo weet te vinden waar jij ook naar op zoek bent - een (poly)synth dus met een wat dirty karakter. En wat mij betreft niet die van de Brute, de Moog of van de Prophet. Misschien dat een module met SSM2044 filter chips iets voor mij is?!

Wat voor de 1 een magische combo is, is dat niet voor een ander, smaken verschillen tenslotte. Het is dus lastig om in 1 keer DIE sound te hebben die je zoekt. Het is juist ook leuk om DIE sound tegen te komen die je nooit zelf had bedacht, dat krijg je eerder met mix & match van modules die je niet persé achter elkaar verwacht. Als je het doet om een Moog of een Prophet na te bouwen: niet doen, gewoon sparen voor de synth die je na wil bouwen.

Ik heb zelf dit lijstje clones van AMSynths:

AM8105 Super-JX Filter & VCA (IR3R05), Roland Super JX10
AM8109 JP8 (1x IR3109), Roland Jupiter 8
AM8060 JP6 (2x IR3109), Roland Jupiter 6
AM8071 Snow Fall MK I (transistor ladder zoals gebruikt in EMS VCS3, Roland SH-3, System 100 and the PE Minisonic 2)
AM8328 Mirage (CEM3328 ), Ensoniq Mirage
AM8320 SCI Prophet (CEM3320), Prophet 5, Pro-One
AM8040 Dave Rossum / E-Mu modular (SSM2040), Prophet 5
AM8012 2600P Low pass (eerste ARP 2600's, “Moog” transistor ladder)
AM8075 ARP Odyssey III (en latere ARP 2600's)
AM8044 Cascade VCF & VCA (SSM2044), Korg Polysix
De AM8121 (Roland System 100m, met 4x BA662) ben ik nog aan het bouwen. Heb ook die System X van Frequency Central gehad. Die klonk ook lekker, maar ik vond het leuker om 'm zelf te maken.

AMSynths gebruikt de originele (oude) chips, dus komen qua sound best in de buurt van het origineel. Van dat lijstje vind ik de SSM2044 gebaseerde variant (AM8044) juist het minst uitgesproken qua karakter, samen met de SSM2040 (AM2040). Het zijn fijne filters, daar niet van, maar als je wat rauwer of nasty wil gaan moet je die m.i. juist niet hebben.
Voor lofi dingetjes (en zeker in combinatie met sample georiënteerde modules) vind ik die Mirage filter geweldig. Erg typisch geluid, instant magie! Als je 'm vindt, direct kopen. ;)

Verder is het een enorme money black-hole, super tijd rovend en komt trail en error ook regelmatig om de hoek kijken.
Helemaal waar. Komt nog bij dat het het liedjes schrijven in de weg kan gaan zitten, soms blijf je experimenteren (ik spreek uit ervaring).
 
Laatst gewijzigd:
Helemaal waar. Komt nog bij dat het het liedjes schrijven in de weg kan gaan zitten, soms blijf je experimenteren (ik spreek uit ervaring).
Dit heb ik nog aardig weten te voorkomen tot nu toe door mezelf wat limieten te geven. Voor mij werkte het goed door met een klein rackje te beginnen (90HP) en m'n niet meteen helemaal vol te plempen met exotische modules. Ook probeer ik vooral geluiden te maken specifiek voor een track, net zoals ik bij een normale synth doe. Maar natuurlijk zit ik soms ook wel eens voor de lol een middagje te noodlen...

En verder, de "magische combo" bestaat inderdaad niet, en dat lijkt me ook niet het doel van een eurorack. Koop een paar verschillende smaken VCO en VCF, wat leuke modulatiebronnen en een wavefolder of zo, en ga naar hartelust combineren. Je zult al snel zien dat dit een stuk leuker is dan het streven naar de "unieke sound" van 1 VCO/VCF combi.
 
Back
Top