Welke soort synth zou er nog naast mogen?

De JP-08 is een 4-stemmige Jupiter 8 emulatie, geen 808 afgeleide.
Klopt, ik had deze even per abuis verwisseld met de TR-08. Maar de Boutique JP-08 van specimanx mag wat mij betreft dus ook in de verkoop.

En ik zou een System-8 ook liever willen hebben dan al die Boutique synth's.
 
Een KS-20 ken ik niet, maar je bedoelt waarschijnlijk de MS-20. Daar ben ik wel een vrij groot fan van, maar niet de Mini van deze synth.


Ja, en dan merk je vanzelf al vrij gauw wat je dan nog mist. Dus dat zou ik zeker eerst doen alvorens nog meer te gaan verzamelen.


oké dan... ;)

Roland V-Piano > verkopen
Ik heb er nooit op gespeeld, maar misschien heb je deze gekocht vanwege het klavier om er 'echt' piano mee te spelen. Dat is dan misschien een reden om 'm toch te houden.

Dave Smith Instruments Tetra4 (wil ik gaan vervangen voor prophet 8 rev2 of 'n 6) > Prophet Rev2 is oké - erg goed zelfs (mits dit je smaak is), maar overweeg eerst ook een analoge polysynth uit de 80's. Zie ook het topic "Coole analoge poly synth uit de 80's".

Waldorf Blofeld (Sample Licensed) > verkopen (hoewel dit zeker geen slechte VA synth is)

Kawai K1 MKII > verkopen!

Roland JP-8080 > Je hebt er 2 (zie ik). Sowieso 1 daarvan verkopen. Voor hands-on wel een toffe synth, maar een echte noodzaak (voor de sounds) is het niet (meer) denk ik. Maar ik zou er toch 1 houden. Ik ben niet echt van het verzamelen, maar dit is toch wel een leuke bak om te hebben.

Roland JV-1080 with techno- & vintage-synth expansion > Houden, tenzij je 'm wilt omruilen (met een forse bijbetaling) voor een JD-990

Roland Boutique A-01
Roland Boutique JX-03
Roland Boutique JP-08
Roland Boutique JU-06
Roland Boutique D-05

> Al je Boutique's verkopen, m.u.v. van misschien de D-05. Deze heb ik nooit zelf live gehoord, maar ik begrijp dat het ding erg goed klinkt. Maar het is mij allemaal wat te pietepeuterig.

Van de Boutique's zou ik alleen - bij interesse in de sound - een SH-01A willen hebben. Die klinkt erg goed en wat betreft pietepeuterigheid valt het door het groot aantal sliders van deze synth erg mee vind ik. De sliders vind ik ook prima te bedienen.

Voor de JU-06 zou ik kiezen voor een instr. plug-in - er zijn er meerdere - óf voor een te gekke Juno-60 (die helaas nogal prijzig is).

Een JX-03 zou niet mijn 1e keuze zijn, maar misschien is deze wel goed genoeg voor jou.

Voor een (moderne!) 808 zou ik eerder denken aan een TR-8S (of aan 808 samples) dan aan een JP-08

Yamaha An1x > houden

Teenage Engineering PO-28 Robot > ken ik niet goed (dus geen mening over)

Behringer Model D > houden

Yamaha DX7 > liever een mkII van deze synth óf wat mij betreft ook liever een TX802 én een TX81Z

Voor Rhodes geluiden zou ik geen Nord overwegen, maar (veel) eerder denken aan Keyscape van Spectrasonics.
Scarbee (voor Kontakt) heeft ook enkele virtueel instrumenten die wellicht interessant kunnen zijn. Maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.

Een (digitale!) K5000 is vrij prijzig (tegenwoordig)...en wat mij betreft verspild geld anno 2018.

Wat ik nog zou missen (naast het al bovengenoemde)...
- Kontakt!!!
- Komplete (= incl. Kontakt)!!!
- Komplete Kontrol keyboard controller!
- Maschine MK3 (eventueel i.c.m. een TR-8S)
- ARP odyssey (module)
- Korg MS-20 (of bijv. van Korg een Poly-61 en/of een Mono/Poly)
- Omnisphere 2
- Serum / Spire / Dune 2 / SynthMaster / Zebra 2 / .........
- Virus (Polar) TI2
- Dé Ob-X / SEM sound (van Oberheim)
- Een rack(je) met Eurorack modules (maar ik zou altijd klein beginnen!)
- Een groot aantal niet m.n. genoemde instr. / FX plug-ins
- Ensoniq DP4, Sherman Filterbank 2 en overig FX outboard gear


Wow, hoop replies, ok... Moest even laten bezinken.

Ehm, Ik ben eigenlijk afgestapt van kontakt instrumenten en heb nog enkele VSTs behouden, omdat een hardware versie ...te gek wordt. Namelijk de Vienna Symphonic Library. Heb ik kleine selectie van, meer ook niet nodig.

De MS-20 (idd, geen mini), is een die zeker op de lijst blijft.

De Virus, ARP en Oberheim zijn niet mijn sounds eigenlijk. Oberheim doet me denken aan Abba, en daar ben ik zacht gezeht geen fan van. En hoe ook niet die abba geluiden maakt, ik blijf het horen. Call me crazy :-D

Een paar goeie filters zoals een moogerfooger / sherman bank is zeker een goeie.



Eurorack is idd heel tof. Ik moet wel enorm selectief zijn waar te beginnen. Alles is mogelijk. Ik denk als ik meer ga opnemen, ik het wel ga begrijpen.

Ik doe het liefste de hardware niet weg. Maar ik zit wel af en toe te twijfelen over die JP-08. Ik ben erg blij met de JX-03, D-05, JV-1080

DX7 heeft een enorm fijn keybed, meer dan bijna alles wat ik gespeeld hebt. Ik houd deze nog graag. De SH-01a is ook net als oberheim niet mijn sound. Ik heb er erg geprobeerd van te houden, maar het lukt me niet. De A01 is een aparte eend in de bijt, is lekker chiptuney, maar is ook een belangrijke midi tool (ook handig voor eurorack).

8080 heb ik er maar een van, denk tiepfout geweest :-), maar is lekkere trance bak. Er is iets met de filter, ook al zijn er goeie VA/VSTs die het ook kunnen, de EQ & filter heeft iets aparts. Verder dan de super saw is het een niet bijzondere bak. De AN1x vind ik mooier voor plucks.

Blofeld is idd een lastige... ik ben erg gehecht aan deze. Soort haat liefde verhouding. Het is niet de dikste synth, maar als ik los wil gaan met sound design (buiten eurorack), is er geen andere in mijn arsenaal. Voor hele lange complexe soundscapes is dit wel mijn tool.

K5000 is idd twijfelachtig. Additive synthesis is erg interessant, maar dat zou idd de Zebra / Dune VST ook kunnen (welke van de twee weet ik niet meer).

Ik wilde juist van de software af, omdat het enorm mijn vrijheid beperkte merkte ik. Of eigenlijk, teveel vrijheid.

TR-8S is idd eentje die ik graag wil hebben. Ik zit vaak te twijfelen om een 707 of drumtraks te kopen, maar vind het...niet meer van deze tijd, maar hou wel van de sound.

Ik denk als ik mijn antwoorden lees ben ik ook misschien wat stug, en ben wel blij met wat ik heb staan. :L Ik vind de boutiques juist erg leuk,maar ben een van de weinigen, geloof ik, haha. Zeker JX-3p is mijn favoriete. Ik heb ook kleine handen, dus is voor mij eigenlijk weinig issues.


Op een of andere manier ben ik gek op romplers en digitale sounds, en enkele analoge zijn genoeg voor mij. De K1 mag denk ik wel gaan. Mijn eerste synth, dus moet daar nog even over slapen, haha.


Maar genoeg food for thought! Thanks! :-D
 
....De K1 mag denk ik wel gaan. Mijn eerste synth, dus moet daar nog even over slapen, haha.

Moet 't uiteraard helemaal zelf weten, maar IK heb wel spijt dat ik mijn eerste synth heb weggedaan ooit - en dan niet omdat ie nu SUPER gewild en veel geld opleverd, maar meer omdat ik een oude, nostalgische sok ben :D


Was trouwens een D-50 (nieuw gekocht toen)
 
Moet 't uiteraard helemaal zelf weten, maar IK heb wel spijt dat ik mijn eerste synth heb weggedaan ooit - en dan niet omdat ie nu SUPER gewild en veel geld opleverd, maar meer omdat ik een oude, nostalgische sok ben :D

Was trouwens een D-50 (nieuw gekocht toen)
Die D-50 had je achteraf gezien idd beter kunnen houden maar wat mij betreft om reden dat ik dit een klassieker vind.
Mijn eerste synth - een D-70 - heb ik zonder aarzeling verkocht. En ook nooit spijt van gehad. Maar mijn eerste (akoestische) gitaar - hoewel het niet heel iets bijzonders is - zal ik nooit verkopen. Maar ik speel er nooit meer mee.
 
Je zou eens kunnen kijken naar een Nord (Micro) Modular. Geweldig flexibele synth en hoef je niet bang te zijn dat je er extra modules bij wil kopen... ;)
Bijkomend voordeel is dat die meteen ook 1 van de beste vocoders is. Ze zijn alleen steeds minder op de marktplaatsen te vinden.

Nord micro op de kop getikt voor 280. Lichte gebruikte staat.

Ik kan hier ook additive en andere types mee doen. Ik was altijd al fan van de Reaktor, alleen wilde niet in de box voor spelen meer doen. Sure, deze is niet makkelijk te editen zonder computer, maar het is een tof apparaat.

Ik bouw een aparte virtual-machine voor editen hiervoor, dus alles lekker gescheiden houden. Tof :-) Mocht er iemand nog op zoek zijn een Nord micro modular, staat er nog een voor momenteel redelijke prijs op ebay (australie; inclusief import te doen).
 
Ik kwam er ook nog achter dat mijn oude K1 MK ii al additive synthesis bevatte. Volgens mij is dit niet heel erg bekend. Ik zal er deze week nog eens meer induiken. Wordt vaak vergeleken met een D-50 on the cheap, maar denk dat deze nog wat verassingen heeft.
 
Ik kwam er ook nog achter dat mijn oude K1 MK ii al additive synthesis bevatte. Volgens mij is dit niet heel erg bekend. Ik zal er deze week nog eens meer induiken. Wordt vaak vergeleken met een D-50 on the cheap, maar denk dat deze nog wat verassingen heeft.

De Additieve synthese van de K1 verwijst naar de wijze waarop de K1 zijn 204 "single cycle waveforms" genereert met 128 harmonischen. Separaat te gebruiken of in combinatie met de PCM oscillators ("samples").

Je hebt echter geen controle over de individuele harmonischen (zoals de K5/K5000 wel hebben). En al helemaal geen Envelope per harmonische zoals bijvoorbeeld de K5000.

En ik zou het pas echt additieve synthese noemen als je niet alleen het statische spectrum kunt bepalen (amplitude per harmonische, zoals wel meer synthesizers kunnen). Maar dat je de individuele amplitudes ook kunt moduleren (met envelopes).

En....niet onbelangrijk is: dat je ook voldoende harmonische tot je beschikking hebt. Toch wel minimaal tientallen (64, 128) voor voldoende detail bij lagere noten.

Vooral voor de lagere noten met rijke harmonische content zijn die hogere harmonischen relevant. Zoals bij Bass of Piano klanken. Bij een A3 met een frequentie (grondtoon/1e harmonische) van 220 Hz kom je met die 64 harmonischen tot 220 x 64 = 14080 Hz. Dat is een flink deel van het hoorbare spectrum (volwassenen komen vaak maar tot 15000 Hz). Maar met elk octaafje lager wordt dit maximum gehalveerd. Met een A2 van 110 Hz nog maar max 7040 Hz en met een A1 van 55 Hz nog slechts tot 3520 Hz.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top