Welk type rackprofiel? Getapt, glijdend, kooi?

MrBoogie

Nieuwkomer
Lid sinds
16 Maart 2018
Berichten
20
Goedemiddag!

Ik ben van plan om mijn DAW + Audio interface, Eurorack en Vermona in een drietal zelfbouw racks te plaatsen. Deze hoef ik dus niet vaak te wisselen.

Bij het zoeken naar onderdelen loop ik tegen het volgende: ik kan bijna nergens meer getapte rackprofielen krijgen, alleen nog maar glijprofielen of profielen voor kooimoeren.

Heeft een van jullie ervaring met deze nieuwe profielen?
Is het met een glijprofiel makkelijk apparatuur netjes in het rack te krijgen?
Gaan kooimoeren niet trillen/resoneren in een studio, aangezien het een kliksysteem is?

Dank!
 
Glijprofielen zijn m.i. altijd de beste optie vanwege de flexibiliteit. Klein nadeel is dat je soms in de knoei komt met te lange bouten.
Die voorgestanste profielen voor kooimoeren zijn een redelijke 2e optie maar daarmee kan je in de knel komen met bv 1/2HE panels of 19"apparatuur waarbij de gatafstand afwijkt van alles wat normaal is.
Getapte rackprofielen hebben nog als extra nadeel dat je de draad kapot kunt draaien en het dan niet kunt vervangen.

Glijprofielen heb je overigens ook weer in verschillende types. Met glijdende kooimoeren of met glijdende 'gewone' zeskant moeren. Allebei prima m.i.

Kooimoeren resoneren niet als je er apparatuur in vast hebt geschroefd.
 
Nadeel van glijprofielen is dat als je een module uit je rack wil halen je deze plat moet leggen omdat anders de glijmoer naar beneden glijdt (jaja). Lekker handig als je veel in je rack hebt en dat ding vol haast niet te tillen is. Kwam ik ook achter nadat ik 4 kasten gekocht en gevuld had. Ik haat die dingen (en soms mezelf).
 
Bij een glijprofiel is het lastig later nog moeren toe te voegen als de kopse kanten afgesloten zijn door een plank van de kast, ...is mijn ervaring ��. Gebruik enkel nog gestanste profielen.
 
Dank voor de reacties. Ondanks de laatste toevoegingen ga ik toch maar voor het glijwerk. Aangezien ik toch niet van plan ben veel te wisselen hoef ik (hopelijk) maar 1 keer te klooien met die moertjes ;) Het is een zelfbouw projectje, dus ik kan boven en onder de profielen ruimte laten om moertjes door te duwen mocht dat nodig zijn.
 
Glijden vermijdn. Magneet of schroevendraaier strategisch houden zodat t nt nr beneden kan
 
Ik vind die glijprofielen echt een enorme bron van frustratie... kut dingen! Glijdt er weer een moer weg... je komt altijd een hand tekort. Nee doe mij maar kooimoeren! Ze trillen overigens niet mee...
 
Kooimoeren hebben ook bij mij de voorkeur;

Je hebt aluminium en stalen profielen van verschillende diktes.
Stalen profielen zijn voorgeboord en aluminium (meestal) niet.

Kooimoeren heb je in 2 types.
De zilverkleurige zijn stugger en lastiger te plaatsen dan de goudkleurige, welke je zonder hulpmiddelen in je profiel kan drukken.
Let op de dikte van de profielen bij het kopen van de kooimoeren.

Voor een low budget oplossing kun je ook houten balkjes gebruiken.

Vergeet voor het bevestigen van de modules/rackgear niet de kunststof ringen. Er is al genoeg gear met rackrash op de markt.
 
Bij mijn DIY rackjes heb ik gekozen voor aluminium profielen met kooimoeren, dat vind ik toch het fijnste. Had hiervoor een rack met glijprofielen en dat was best frustrerend, steeds die naar beneden glijdende moeren terwijl je iets aan het monteren bent.. Het voordeel is natuurlijk dat je apparatuur met rare gaten en hoogte mooi aansluitend kan plaatsen.
 
Op zich is alles wat ik heb standaard rack apparatuur, dus uiteindelijk ben ik inderdaad toch voor de rackprofielen met kooimoeren gegaan.
 
Back
Top