statische elektriciteit schadelijk voor synths?

KeplerFinn

Ingeburgerd
Lid sinds
10 januari 2017
Berichten
86
ik merk bij dit winterweer dat ik, waarschijnlijk door de droge lucht, vaak statische elektriciteit met me meedraag. Ik krijg dan schokjes wanneer ik mn laptop aanraak, of een waterkraan, enz.

Nu durf ik eigenlijk even mijn eigen synths niet meer aan te raken uit schrik voor een schok en, belangrijker, de eventuele schade dat dit zou kunnen veroorzaken.

Zijn jullie bekend met de eventuele schadelijke effecten van statische elektriciteit op apparatuur? Maak ik me teveel zorgen?
 
Volgens mij valt het wel mee. Ik maak met dit weer misschien wel 10 keer per dag een statische vonk van wel 1cm naar mijn laptop en die geeft geen kik. Zolang je de buitenkant aanraakt en geen ICtjes of connectoren zal het wel meevallen. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om even te ontladen tegen de verwarming, een kraan of iets anders groots/geaards van metaal.

Het kan trouwens ook heel erg aan je stoel en je vloerbedekking liggen. Wat duurdere stoelen hebben bekleding die minder statische elektriciteit opwerkt en andere antistatische features.
 
Met enige regelmaat even een plant vastpakken helpt ook goed om te ontladen...
 
hands-grabbing-cactus-both-reaching-to-grab-touching-thorns-72811881.jpg
 
Het kan trouwens ook heel erg aan je stoel en je vloerbedekking liggen. Wat duurdere stoelen hebben bekleding die minder statische elektriciteit opwerkt en andere antistatische features.


Kan, maar het ligt voornamelijk aan je kleding. Die laadt zich op als je beweegt en ontlaadt als je iets vastpakt.
 
Kan, maar het ligt voornamelijk aan je kleding. Die laadt zich op als je beweegt en ontlaadt als je iets vastpakt.
Deels, als je tapijt hebt liggen kan door alleen het optillen van je schoen van het tapijt er een lading ontstaan. Hetzelfde geld voor de bureaustoel, alleen al door het gaan zitten/opstaan vind er overdracht van lading plaats.

Sinds een paar maanden ben ik op m'n werk esd coördinator (heli onderhoud), nou, dan gaan je steeds meer dingen opvallen aan hoe mensen denken over esd/werken met esd/kennis over esd:bekdicht:
 
toch wel gek dat niets van dat apparatuur geaard lijkt te zijn :erm:
 
toch wel gek dat niets van dat apparatuur geaard lijkt te zijn :erm:

Juist wel, want die vonk is de ontlading van jou meegedragen lading naar de aarde. En voor
vonken geldt dat 1cm vonk gelijk staat aan ongeveer 1000V. Dus een 1 mm vonk is al 100V
aan statische elektriciteit die je meedroeg.
 
En hoezo heb je geen randaarde ?
Al mijn apparatuur hebben euro-stekkers. Ofwel platte, ofwel een ronde met een uitsparing voor waar normaal het aardingspennetje zou komen.

Voor modern apparatuur in plastic behuizing snap ik het nog enigszins.
Maar dat een JX-8P met z'n metalen behuizing en interne PSU zelfs geen aarding heeft :?
 
Back
Top