Talk Box: History and Evolution of an Unforgettable Effect

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
De afgelopen dagen met Roberson Audio - Prophanity in de weer geweest.
Een mooie gratis SCI Prophet 5 emulatie.
https://www.kvraudio.com/product/prophanity-by-roberson-audio-synthesizers

Op het grote boze web op zoek gegaan naar het gebruik van de Prophet 5 in bekende tracks.

Bijvoorbeeld de superherkenbare Bass lines van Paul Hardcastle (in eigen werk zoals 19, Rainforest, maar ook met bijv. D-Train).

Zo kwam ik meer algemeen op Synth Bass en struikelde struikelde ik onderweg over deze video.
Een interview met Roger Troutman (zanger van funkband Zapp)
https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Troutman

waarin hij een praat over zijn signature sound: de Talkbox (met demo's)
https://en.wikipedia.org/wiki/Talk_box


Zo werd ik nieuwsgierig naar de geschiedenis en werking van dit herkenbare effect.

Dat wordt mooi verteld in deze video:

History of Talkbox, Vocoder, and Autotune

 
Ik wist niet dat ie al icm de steel guitar in de sixties werd gebruikt.
De talk box werd wel veel vanaf de seventies door artiesten gebruikt.
Een paar mooie voorbeelden wat mij betreft;






 
En de intro van deze retro funk van Bruno Mars 24 K Magic?


Ook lekkere Bass lines trouwens...en van die herkenbare funk synths....
 
Volg Bruno Mars helemaal niet moet ik zeggen maar dit is wel lekkere muziek met een mooie mix van retro en toch ook een moderne sound want hier vind ik de autotune een goede aanvulling in de song ipv een soort effectbejag wat het nummer moet dragen.
En zeker lekkere basslines.
Nice booties too by the way.
 
Gisteren even Nort Sea Jazz op Ned 3 gezien en jawel: een talkbox!
Jett Rebel; wat een supertalent is die gozer toch die hier met z'n band even een funknummertje met een geweldige superfunky solo met talkbox laat horen;

 
Er is ook een android app waarbij je de speaker in je muil moet houden en een melody kan spelen.

 
Gisteren even Nort Sea Jazz op Ned 3 gezien en jawel: een talkbox!
Jett Rebel; wat een supertalent is die gozer toch die hier met z'n band even een funknummertje met een geweldige superfunky solo met talkbox laat horen;
F*ck wat hat ik daar graag bij geweest!
 
De sonovox is de voorloper.. vooral in films gebruikt.. en throat mic..
En toen kwamen de gitaristen om je er mee voor de oren te slaan.. :D (Zie video Pete Drake)





 
Hier mijn zelfbouw talkbox die ik nog steeds in een kastje moet zetten
attachment.php
 
Gisteren even Nort Sea Jazz op Ned 3 gezien en jawel: een talkbox!
Jett Rebel; wat een supertalent is die gozer toch die hier met z'n band even een funknummertje met een geweldige superfunky solo met talkbox laat horen;

https://www.youtube.com/watch?v=k4xjaODjyTM

Gaaf zeg, Jett Rebel is een groot talent inderdaad! Jammer alleen van die talkbox :duivels: ;). Ik vind dat altijd iets vies hebben als iemand tijdens een optreden opeens een stuk tuinslang in zijn muil steekt. Dat ziet er toch niet uit?
 
Gaaf zeg, Jett Rebel is een groot talent inderdaad! Jammer alleen van die talkbox :duivels: ;). Ik vind dat altijd iets vies hebben als iemand tijdens een optreden opeens een stuk tuinslang in zijn muil steekt. Dat ziet er toch niet uit?
Ook als er bier uit die tuinslang komt? (sorry, kon het niet laten) ;)
 
bij rockstar Jett Rebel draait toch alles om sex?!

(dit wou ik even melden ten bate van de diskussie betreffende de slang in mond)
 
Gaaf zeg, Jett Rebel is een groot talent inderdaad! Jammer alleen van die talkbox . Ik vind dat altijd iets vies hebben als iemand tijdens een optreden opeens een stuk tuinslang in zijn muil steekt. Dat ziet er toch niet uit?

Al steekt ie nog een tuinslang in z'n reet er bij. :D
Het maakt me niets uit als ie zulke nummers on stage brengt.
 
Gisteren een oudje aan het draaien met een talkbox er in, heel toevallig vandaag een track waar ook weer een talkbox in zit en bedacht me dat er nog een oud topic over was dus bij deze maar ff.
Nog meer talkboxers ondertussen?



 
Back
Top