Kabelstripper voor microfoonkabel

Remmelt

75 Sounds
Lid sinds
8 juni 2003
Berichten
1.396
Locatie
Groningen
Hoi,

Ik vroeg me af welke kabelstripper ik het beste kan gebruiken voor het strippen van de binnenaders van microfoonkabel. Ik werk nu eigenlijk altijd met een mesje maar voor grote aantallen is dat best intensief.
Vandaag heb ik een Jokari PWS-Plus 003 uitgeprobeerd en dat gaat redelijk, maar de mantels blijven er wel steeds in hangen waardoor je de volgende er weer niet goed in kan steken.

Iemand een aanbeveling?
 
Ik gebruik gewoon zo een die je bij elke bouwmarkt wel kunt vinden.
Doet goed wat ie moet doen..



Tip stel hem eerst voor de buitenmantel af. Ontdoe al je kabels van die mantel en stel hem dan in op de binnenaders en ga dan per keer strippen en solderen.
 
Ik gebruik deze:
Dolphin%20Knife-228x228.jpg


:D

Het type tang van Sunny is natuurlijk handiger in gebruik voor de meeste mensen.
 
Thoon en Synny, grappig ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik zulke grove dingen ook gewoon voor van die kleine kabeldiameters kan gebruiken, shame on me, ik heb beide wel liggen ergens in de schuur. Ik ga het morgen proberen :)
 
Ik gebruik altijd deze. In het gele cirkeltje. Ook voor aantallen.
 

Attachments

  • psu.jpg
    psu.jpg
    42,5 KB · Bekeken: 212
Ja leuke opties.... maar helemaal kut.

https://www.allekabels.nl/toetsenbord-kabel/22/1054561/kabel-stripper.html

kabel-stripper-kabeldiameter-max-6mm.jpg


14 euro's. Geen duurdere versie dan die kopen, de goedkoopste zijn echt de fijnste. Ik soldeer echt tyfus veel kabels, meeste is Tasker. Dus microfoon kabel.

Voor de buitenmantel, breekmesjes. Schilmes doet het ook prima.

Die gebruik ik ook veel. Fijn en degelijk. Voor mic-kabel vind in de bek iets te groot ivm striplengte. Vandaar het gebruik van een mes.
Voor de buitenmantel kan je hem ook gebruiken, maar wel even insnijden voor een nette breeklijn.
 
draad_krabber.jpg


Kabel krabber, samen met die tang mijn KPN leven samengevat :-)
 
Je moet er toch veel doen?
Je wordt er ook handig in naarmate je het vaker doet. Op school moest we het nog met een goed afgestelde striptang leren. Heb er nog twee verschillende soorten liggen maar gebruik ze zelden.
Daarna tot nu toe strip ik mijn hele leven al met een psu mes of kniptang (of knipgedeelte van een combinatietang). Stuk handiger dan altijd die striptang gaan halen.


(of soms op de salontafel als ik teveel gezopen heb :D , maar dat eerste gebeurd gelukkig niet zo vaak)
 
Gewoon zo'n ouderwets ding. Werkt prima want kun je op elke gewenste maat instellen. Van 0,1mm tot 5mm.

Striptang.jpg
 
Ik gebruik gewoon zo een die je bij elke bouwmarkt wel kunt vinden.
Doet goed wat ie moet doen..
Boven verwachting werkt deze inderdaad uitstekend! Ik heb toevallig een blauwe van Lux, maar dat zal verder wel niet zoveel uitmaken. Dank voor de tip!
 
Boven verwachting werkt deze inderdaad uitstekend! Ik heb toevallig een blauwe van Lux, maar dat zal verder wel niet zoveel uitmaken. Dank voor de tip!

Mijn ervaring met die tangen is dat ze bij intensief gebruik het niet lang uithouden.
 
Inderdaad, deze bedoel je waarschijnlijk:

https://www.zamro.nl/product/77E86/striptang-stripax-0-08-10mm2

De prijs kost duur, maar dan hedde wel fèèn spul.
Met dat type tang had ik altijd ruzie...


Jaren geleden in een clean-room gewerkt bij een bedrijf, waar ik vanalles en nog wat moest solderen (en veel draden strippen).
Daar hadden ze de T-strippers van Ideal. Beste waar ik ooit mee gewerkt heb, en die heb ik dus vervolgens privé gekocht (volgens mij op Ebay).


Dit type:
45-121_1.jpg



Dè's pas fèèn spulleke, kul! 8)


(Buitenmantel van mic of gitaarkabel doe ik nog wel met breekmes...maar AWG24 maat (1 na kleinste op de tang) is ideaal voor meest voorkomende electronica draad.)
 
Back
Top