Homerecording.be stopt ermee.

Jammer! Er stond een schat aan informatie op en er zaten behulpzame toffe mensen op! Ik heb er veel gelezen en geleerd over studio design.
Het kan misschien belachelijk klinken in deze tijd maar ik vind communiceren in je eigen taal nog steeds het prettigste.
 
Ja, jammer voor diegenen die er nog graag gebruik van maakten en/of er hard aan gewerkt hebben en hun ziel en zaligheid erin hebben gestoken.

Ik was er net recentelijk lid van geworden. Het viel me ook op dat er niet meer veel leven in zat, en van de paar die er op zaten, er ook een trol tussen zat, waardoor de stemming niet beter werd. Dan heb je al na korte tijd niet veel zin meer.

Toen heb ik maar meteen de stap gemaakt naar de buren van homerecording.com. Welliswaar engelstalig, maar daar vind je ook veel opname- en studio-hardware gerelateerde onderwerpen.

Maar op synthforum en enkele andere sites zit ik gewoon elke dag even te kijken. Dat kan ik niet van veel andere sites zeggen.

Ga zo door synthforum. Ik ben al bijna 17 jaar lid, en zou er graag nog 17 aan vast willen plakken ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind een forum nog steeds toegevoegde waarde en dus bestaansrecht hebben.
Toch vind ik dat ook van social voor zover ik ze gebruik.

Zo ben ik lid van een aantal Facebook groepen voor specifieke instrumenten en het voordeel daarvan vind ik dat je vaak snel een antwoord hebt op een prangende vraag.
Op fora zijn de onderwerpen toch veelal wat algemener, wat overigens weer zijn eigen voordelen heeft.

Ik vind het synthforum wel op eenzame hoogte staan vergeleken met ander muziekgerelateerde fora. Muffwiggler vind ik ook zeer informatief, maar Gearslutz ben ik het overzicht snel kwijt en vind ik discussie vaker ‘uit de hand lopen’ Ik volg daar eigenlijk alleen maar de laatste nieuwtjes, roddels en geruchten.

Ja mee eens,

het is wel een tendens van de laatste jaren dat forums het steeds moeilijker krijgen, ook niet zo verwonderlijk aangezien er door de steeds voortschrijdende techniek veel alternatieven zijn. Ook hier op synthforum zie je de laatste anderhalf jaar wel een teruggang kwa aantal posts op een dag, het is op een dag al lang niet meer actief als een paar jaar geleden. Maar voor nederlandse begrippen is dit nog wel een redelijk goedlopend forum.

Zelf ben ik ook niet meer zo actief op forums. Waar ik wel zeer actief ben is op 'verborgen' facebook groepen. Het is vrij simpel om op facebook een verborgen groep aan te maken met invite only zodat de groep zelf helemaal voor dat specifieke onderwerp kan bepalen wie er wel of niet bij kan en volledig onzichtbaar is voor de buitenwereld. Dat is megahandig omdat je daar met de mensen zit die daadwerkelijk iets bijdragen aan dat specifieke onderwerp en elkaar verder helpen.

Je hebt ook wat meer mogelijkheden om elkaar te helpen in zo'n groep, een simpel voorbeeldje, ik zit al een paar jaar in een groep met sounddesigners, daar hebben we 2 keer per maand live webcasts met elkaar om tips en tricks uit te wisselen. Aangezien die groep hidden is, is de drempel erg laag om gewoon je webcam aan te zetten en obs studio om zo met iedereen in die groep de tips uit te wisselen. Bijvoorbeeld de laatste webcast was Patches maken met behulp van granulair synthese in Vengeance Avenger studio. Daar vinden dan discussies en patch uitwisselingen voor plaats en zo leert iedereen van elkaar daar. Super efficient en door het gesloten karakter ook erg goed onder controle te houden omdat de webcasts niet buiten die groep te zien zijn of verspreid worden door de leden. En zo zijn er meer van dat soort groepen op facebook, bijvoorbeeld ook voor de Korg Kronos waar elke maand live webcasts zijn.

Dat soort dingen doe je niet zo snel op een forum, daar heb je immers geen controle op wat er gebeurd met de dingen die je post. Dus ik vermoed (zeker als ik zie wie ik in die groepen zie) dat er ook wel een groot gedeelte van mensen hun forum aanwezigheid (posts of replies) verplaatst is naar een wat beslotener karakter zoals facebook, youtube (invite only live streams) of google hangouts.
 
pfff ja. Reddit vind ik al heel erg op het randje om gerichte discussies terug te vinden, facebook en consoorten zijn helemaal waardeloos.
Wegwerp-informatie bronnen...
Informatiebronnen? Ik zie social media als digitaal platform voor mensen die geen contact kunnen krijgen met andere mensen in het echte leven. Ik heb niet het idee dat je eer informatie vandaan kunt halen. Info haal je uit boeken, websites en uit forums door te discussiëren.
 
[...] Moet eerlijk toegeven ook meer op facebook en consortente kijken
Huh? Echt!? Ik heb niet eens Facebook, maar zou je 1 Facebooker kunnen noemen waar je info vandaan haalt? En komen daar meer dan 3 mensen (lees: kennissen v/d Facebooker)?
 
Maar een forum is ook een digitaal platform....
Welkom in de 21e eeuw trouwens....
Klopt. Maar ik bedoelde dat Facebook geen platform is voor het uitwisselen van ifo, tips en hints. Ik dacht altijd dat Facebook voor treurige 80-ers was die een keertje "Hallo" willen zeggen tegen de anderhalve paardenkop uit hun familie die er nog op kijkt.

Enfin, ik blijk dus juist hopeloos achter te lopen in deze digitale wereld. Als ik dit topic zo lees dan blijkt dat Social Media vandaag de dag wel degelijk serieus genomen worden als digitaal info-platform. Iets dat voor mij als een donderslag bij heldere hemel aankomt. Ik dacht dat ze juist op haar retour waren, die soc. media. Ik heb het nooit serieus genomen, iedereen in mijn kennissenkring uitgelachen die het heeft en bijna ruzie gekregen met een familielid die vond dat ik het moest nemen omdat ze anders niet wist hoe ze contact met me op moest nemen. Een of twee keer de interface van Facialbook en Twatter bekeken en er geen touw aan vast kunnen knopen. Info is er ook niet na te zoeken etc. En ik heb op iemands Facebook ook nog nooit iets zien staan dat me interesseert. Ook niet van mijn beste vrienden. Nooit. Ja, slecht genomen foto's van de vakantie in Benidorm. Vroeger zocht je een excuus om niet naar de dia-avond van zo iemand te hoeven en nu vragen ze iedere week of je hun Facebook al gezien hebt. Nou, nee dus.

Ik sla echt stijl achterover van het feit dat een Forum stopt omdat ze vinden dat Facialbook meer van hun potentiële publiek trekt dat zij. Dat je Youtube als "concurrent" tot op zekere hoogte ziet kan ik me nog een beetje voorstellen. Want daar kun je kun je met bewegende beelden en geluid daadwerkelijk laten zien hoe iets werkt in een tutorial (in een forum kan dat alleen met foto's en tekst). Maar op YT discussiëren? Neen. Zelfde geldt voor FB. Je kunt een filmpje maken en daar over kletsen, maar dat vervliegt: niet meer na te zoeken. Zonde van de moeite.

Ach, weet je wat. Het glas kan ook half vol zijn. Op een Ubuntu (= Linux) forum een keer een 14-jarige gehad die in elk topic off topic ging. Je weet wel: met twintig smiley's achter elkaar erbij enzo. Na een waarschuwing zei hij: "Ik wil gewoon lekker hangen met m'n Ubuntu matties". Tja, daar heb je tegenwoordig Facialbook voor. Van degelijke types hoef je gelukkig geen last meer te hebben in fora.

Overigens, wat is er gebeurd met ICQ? Ik zeg altijd tegen Facebookers: been there, seen it, done it. Ik zie inhoudelijk het verschil tussen ICQ, Twatter en Facialbook niet. Ja, qua lay-out. Dat wil zeggen: de lay-out van Facebook is niet te begrijpen, die van ICQ was dat wel.

Zo. Die rant v/e bejaarde is er uit! Ha ha. :beard:
 
Laatst gewijzigd:
Huh? Echt!? Ik heb niet eens Facebook, maar zou je 1 Facebooker kunnen noemen waar je info vandaan haalt? En komen daar meer dan 3 mensen (lees: kennissen v/d Facebooker)?

Er zijn FB groepen als Cubase Nutzergruppe etc waar in ieder geval veel beginners hulp kunnen krijgen mbt hun issues.
Nu moet ik wel zeggen dat het vaak wel echt hele erge noob vragen zijn van mensen die te lui zijn om een handleiding te lezen en echt geen idee hebben waar ze aan beginnen. Nul basiskennis. Maar voor dat soort mensen is het wel echt een uitkomst. Maar je wordt er denk ik wel voor rotte vis uitgemaakt als je dingen zou gaan roepen als RTFM. Dat dan weer wel. Want een groot deel van de nieuwe generatie schijnt wel te bedonderd te zijn om zich ergens in te verdiepen alvorens vragen te gaan stellen (=subjectief, =mijn mening).
En marketingtechnisch worden ze gebruikt om tutorial DVD's te verkopen....

Gevorderden kunnen er denk ik niets halen, alleen brengen voor dummies.
 
Ja mee eens,

het is wel een tendens van de laatste jaren dat forums het steeds moeilijker krijgen, ook niet zo verwonderlijk aangezien er door de steeds voortschrijdende techniek veel alternatieven zijn. Ook hier op synthforum zie je de laatste anderhalf jaar wel een teruggang kwa aantal posts op een dag, het is op een dag al lang niet meer actief als een paar jaar geleden. Maar voor nederlandse begrippen is dit nog wel een redelijk goedlopend forum.

Zelf ben ik ook niet meer zo actief op forums. Waar ik wel zeer actief ben is op 'verborgen' facebook groepen. Het is vrij simpel om op facebook een verborgen groep aan te maken met invite only zodat de groep zelf helemaal voor dat specifieke onderwerp kan bepalen wie er wel of niet bij kan en volledig onzichtbaar is voor de buitenwereld. Dat is megahandig omdat je daar met de mensen zit die daadwerkelijk iets bijdragen aan dat specifieke onderwerp en elkaar verder helpen.

Je hebt ook wat meer mogelijkheden om elkaar te helpen in zo'n groep, een simpel voorbeeldje, ik zit al een paar jaar in een groep met sounddesigners, daar hebben we 2 keer per maand live webcasts met elkaar om tips en tricks uit te wisselen. Aangezien die groep hidden is, is de drempel erg laag om gewoon je webcam aan te zetten en obs studio om zo met iedereen in die groep de tips uit te wisselen. Bijvoorbeeld de laatste webcast was Patches maken met behulp van granulair synthese in Vengeance Avenger studio. Daar vinden dan discussies en patch uitwisselingen voor plaats en zo leert iedereen van elkaar daar. Super efficient en door het gesloten karakter ook erg goed onder controle te houden omdat de webcasts niet buiten die groep te zien zijn of verspreid worden door de leden. En zo zijn er meer van dat soort groepen op facebook, bijvoorbeeld ook voor de Korg Kronos waar elke maand live webcasts zijn.

Dat soort dingen doe je niet zo snel op een forum, daar heb je immers geen controle op wat er gebeurd met de dingen die je post. Dus ik vermoed (zeker als ik zie wie ik in die groepen zie) dat er ook wel een groot gedeelte van mensen hun forum aanwezigheid (posts of replies) verplaatst is naar een wat beslotener karakter zoals facebook, youtube (invite only live streams) of google hangouts.
[off topic qua homerecording.be] Wow. Da's allemaal erg sneu voor geïnteresseerden als ik. Ik begrijp dat het voor jou en je vrienden een uitkomst is. Maar voor mensen als ik komt dat neer op het grote voordeel van internet juist niet hebben: iets op internet zetten is bijna hetzelfde als het in de krant zetten: het is voor iedereen te lezen. Het is terug gaan naar de tijd van vóór het internet. Toen had je vriendengroepen en je moest mazzel hebben om iemand in die groep te kennen. Voor het zelfde geld is er een groep die nog meer tips heeft over het apparaat waar jij mee begint en die ken je dan niet. Ik ken geen muzikanten of synth liefhebbers. Da's het mooie v/e forum: ik dacht altijd dat iedereen er kwam. Tja, als de meest ervaren lui er juist weg gaan om privaat te discussiëren... Maakt mij een beetje verdrietig, kun je je dat voorstellen? Ik begrijp het van jou uit ook, hoor.
 
Er zijn FB groepen als Cubase Nutzergruppe etc waar in ieder geval veel beginners hulp kunnen krijgen mbt hun issues.
Nu moet ik wel zeggen dat het vaak wel echt hele erge noob vragen zijn van mensen die te lui zijn om een handleiding te lezen en echt geen idee hebben waar ze aan beginnen. Nul basiskennis. Maar voor dat soort mensen is het wel echt een uitkomst. Maar je wordt er denk ik wel voor rotte vis uitgemaakt als je dingen zou gaan roepen als RTFM. Dat dan weer wel. Want een groot deel van de nieuwe generatie schijnt wel te bedonderd te zijn om zich ergens in te verdiepen alvorens vragen te gaan stellen (=subjectief, =mijn mening).
En marketingtechnisch worden ze gebruikt om tutorial DVD's te verkopen....

Gevorderden kunnen er denk ik niets halen, alleen brengen voor dummies.
Bedankt voor de tip. Na vluchtig kijken aldaar worden er inderdaad vragen beantwoord. Zou je er ook kunnen zoeken op termen als "Midi clock"?
 
Bedankt voor de tip. Na vluchtig kijken aldaar worden er inderdaad vragen beantwoord. Zou je er ook kunnen zoeken op termen als "Midi clock"?

Volgens mij kun je er niet eens in zoeken. Laat staan dat de kans groot is dat dit onderwerp in zo'n FB groep aan bod komt.

Ik begrijp je punt helemaal. Hoewel het ook altijd oppassen is en blijft met internet. Het zijn soms feiten, maar veelal gewoon persoonlijke ervaringen of meningen. Je moet wel je filterbril op hebben als je op een bepaald onderwerp zoekt op internet. Maar op een forum kun je er wel gericht over vragen en antwoord krijgen van mensen die er kennis van hebben. Dat is op social media veel vluchtiger.
 
[off topic qua homerecording.be] Wow. Da's allemaal erg sneu voor geïnteresseerden als ik. Ik begrijp dat het voor jou en je vrienden een uitkomst is. Maar voor mensen als ik komt dat neer op het grote voordeel van internet juist niet hebben: iets op internet zetten is bijna hetzelfde als het in de krant zetten: het is voor iedereen te lezen. Het is terug gaan naar de tijd van vóór het internet. Toen had je vriendengroepen en je moest mazzel hebben om iemand in die groep te kennen.

Voor het zelfde geld is er een groep die nog meer tips heeft over het apparaat waar jij mee begint en die ken je dan niet. Ik ken geen muzikanten of synth liefhebbers. Da's het mooie v/e forum: ik dacht altijd dat iedereen er kwam. Tja, als de meest ervaren lui er juist weg gaan om privaat te discussiëren... Maakt mij een beetje verdrietig, kun je je dat voorstellen? Ik begrijp het van jou uit ook, hoor.

Ja daar heb je zeker een heel goed punt, het is inderdaad wel jammer dat er voor de geinteresseerden geen archief van discussies wordt opgebouwd. Maar goed, hoe zinvol is dat archief nog in de huidige tijd? Zeker met al die 'google kennis' internet trolls worden best veel discussies vroegtijdig om zeep geholpen op forums vanwege een vrij discutabele manier van communiceren. Ik vind het zelf niet zo vreemd dat mensen hun discussies over hun muzikale passies dan elders (meer gecontroleerd) voortzetten, zeker nu de social media omgevingen behoorlijk volwassen zijn geworden.

Dat is het mooie van platforms als bijvoorbeeld facebook (er zijn er veel meer van dat soort platforms), je maakt een verborgen groep aan, deze is niet terug te vinden via de zoekbar in facebook, dus bestaat niet, je nodigt de mensen uit die dezelfde passie hebben en het is klaar. Je hebt dan in principe gewoon een gratis ruimte gehuurd waar je met mensen met dezelfde passie kunt discussieren over de gewenste onderwerpen. Op het moment dat iemand zich als een trol gedraagt dan verwijder je hem gewoon direct zonder overleg en je bent er vanaf. Dat kan op een forum natuurlijk veel lastiger en als je daar als leiding al ingrijpt dan vergaat de wereld bijna in de feedback threads. Dat probleem is er niet op social media, misdraag je je , dan ben je weg. (doet overigens ook niemand in zo'n groep).

Het tweede voordeel van die besloten groepen is dat het wereldwijd is, zeker bij onderwerpen als Ableton Live of sound design is het wel handig als je ervaren mensen van over de hele wereld bij elkaar hebt. Je leert er superveel van, zo heb ik nooit stil gestaan bij de implementatie van de comb filter in Vengeance Avenger, maar in zo'n live stream kun je daar direct op die uitleg en demo's reageren en is het of je wereldwijd gewoon een live workshop zit te volgen. Je leert er superveel van en zo heeft iedereen zijn eigen tips en truuks en live stream tijden en onderwerpen. Maar inderdaad, voor andere geinteresseerden zal dat soort info niet beschikbaar zijn (dat zou op een forum wel zo zijn natuurlijk).

De open facebook groepen zijn over het algemeen inderdaad het domein van de wat meer beginnende muzikanten, maar ook daar zie je best veel ervaren mensen hun kennis delen.

Maar als ik jou beeld van social media zo lees dan is dat het beeld van de opa die met zijn kleinkinderen wat foto's zit uit te wisselen op facebook. Dat is achterhaald, tegenwoordig heb je meerdere social platformen waar je de meest geweldige dingen mee kan doen. Het meest aansprekende is denk ik Live Workshops, maar zelfs die kun je met multistreaming tegelijk naar meerdere platformen tegelijk streamen en tegelijk in realtime kunnen bespreken. Dat hoeven niet meer vooropgenomen filmpjes te zijn.

Maar synthforum houdt het behoorlijk goed vol in deze tendens. Dat komt ook wel doordat er een grote groep hardcore synthforummers vol blijven houden met het posten op dit forum, wat belangrijk is om een forum gaande te houden. Er zijn in nederland nog maar een paar forums die die luxe hebben, dus die moeten we koesteren :okdan:
 
er is ergens (linksboven denk ik) een zoekvenster waarbij je kan zoeken op woorden, zinnen, gebruikers....

klopt,
kies de groep, dan links onder de menu opties van de groep zit het zoekvenster voor die groep, daarmee filter je alle berichten in die groep, net zoals op een forum, werkt superhandig. (je kunt daar op veel dingen filteren)
 
Het grootste probleem van social media is dat er best veel lui zitten die zonder enige kennis van zaken om de haverklap zéér stellige ongefundeerde meningen en onjuistheden als ter zake doende informatie verspreiden.

Maar goed, voor vergelijkbare brol hoef je alleen maar op deze pagina te kijken, mijn hemel.
 
Het grootste probleem van social media is dat er best veel lui zitten die zonder enige kennis van zaken om de haverklap zéér stellige ongefundeerde meningen en onjuistheden als ter zake .......

Fakebook dus ! Geen fan van maar als band/artiest/producer/dj/kerkuil..., een noodzakelijk kwaad. Ik ga HR.be in ieder geval erg missen. De sfeer, de inhoud, correctheid, ...noem maar op!
Niks dan lof over HR!

Moge de schat aan nuttige topics worden bewaard!

:engel:

Grtz,
D-ter
 
Back
Top