Eerst heb ik de TR-8S bij Key Music opgehaald en na daar even mee gestoeid te hebben ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de O8N2 Bundle...
Eerst zal ik mijn reactie op een aantal quotes geven, tenslotte volgt daarna nog mijn mening wat ik van deze bundle vind. Het gaat me daarbij echter te ver om op alle features van O8N2 in te gaan...
Overigens is me 1 ding enorm opgevallen in de afgelopen week, lees of kijk de tutorials van 10 ervaren mixing engineers en je krijgt 10 verschillende werkwijzen.
Dat klopt! En met een grote kans dat de werkwijze waar jij het beste resultaat mee zou kunnen bereiken daar nog niet eens tussen zit.
...te beginnen met het volgen van de Armin van Buuren Masterclass op masterclass.com. Ondanks dat ik best ervaren ben in het maken van dance muziek was dit voor mij wel een eye opener, het hele proces van niets tot eind product liet zien dat hun in ieder geval een hele andere benadering hadden van het maken van zo'n track. De productie technieken vliegen je om de oren daar zonder dat ze indepth uitgelegd worden...en voor mij leerde het mij om met andere ogen naar het maken van edm muziek te kijken, dat is uiteraard maar 1 specifieke aanpak, maar het leerde mij om buiten mijn vastgeroeste kaders te denken.
Die heb ik ook gevolgd, maar inderdaad legt Armin de diverse productie technieken niet in depth uit. Dat mag je zelf uitvogelen.
Maar dergelijke masterclasses kunnen erg leerzaam zijn en vastgeroeste kaders van voorheen worden er inderdaad mee open gebroken.
Een mooi quote van Armin van Buuren vind ik:
"Music is never a fixed thing. There are always new techniques, new sounds, new plug-ins being used — new ways to produce music."
Ik maak al tig jaren muziek, maar gaandeweg steeds weer van een (heel) ander genre. En nu ben ik in 2017 met psychedelic / vocal trance begonnen. En daarom is er nu voor mij ook weer veel te leren. Maar dat vind ik ook leuk!
Dus als je dan wat threads hier en op andere forums leest met tips en tricks krijg je vaak generieke tips als gebruik je oren om de probleem frequenties te filteren, of gebruik een spectral analyser om de probleem frequenties te detecteren. Dat kan je dus niet als niet geschoolde / ervaren engineer, ik weet echt niet dat er bepaalde cuts moeten komen op specifieke frequenties om een bepaalde sound te krijgen.
Die generieke "tips en tricks" zijn veelal wel te gebruiken, maar als niet ervaren mixing / mastering engineer loop je dan toch (nog) tegen te veel problemen / onwetendheden op.
Na 10 tallen uren oefenen en tutorials lezen en kijken begin ik het eindelijk te begrijpen. Het resultaat is nu dat met de methode zoals ik hem nu hanteer ik precies de sound heb waar ik naar op zoek was. Het klinkt megastrak en voldoet helemaal aan de loudness war van mijn referentie tracks. Dus ik ben zeer tevreden nu, want het knalt echt mijn monitoren uit (wat me tot nu toe nooit eerder gelukt is)
Dat is mooi!!!
Ozone 8 is een leuke bijkomstigheid, hoewel ik mijn twijfels heb bij zelf masteren met dezelfde speakers als waar je de mix op gemaakt hebt, in dezelfde ruimte...
Die twijfels zijn denk ik terecht. Het is ook niet voor niets dat professionele studio's aparte ruimtes hebben voor mastering...
...en beschik zelf over MMultianalyzer. Dat is een analayzer plugin die je op elk gewenst kanaal zet en dan kun je de frequentiegebieden van geselecteerde partijen bekijken.
Ja, en MMultiAnalyzer gebruik ik liever dan de PAZ Analyzer van Waves. Van Voxengo SPAN heb je ook een GRATIS spectrum analyzer.
http://www.voxengo.com/product/span/features
Overigens denk ik dat ik nu na al die studie en oefeningen het inmiddels ook wel met andere plugins voor elkaar zou kunnen krijgen, maar die handige features van Neutron maken het in ieder geval voor mij wel een stuk gemakkelijker.
Een mix kun je zelfs redelijk goed voor elkaar krijgen met 5-6 onboard plugins van je DAW. Goede plugins zijn uiteraard niet onbelangrijk, maar belangrijker is het dat je precies weet wat je er allemaal mee kunt doen en wat het dan doet met de klank van een instrument c.q. de sound van je track. En uiteraard moet je weten wanneer je het wel danwel niet moet toepassen. En dat betekent experimenteren, experimenteren, experimenteren...tot je alle technieken om een tool/plugin naar behoren te gebruiken voor 99,9% onder controle hebt.
Maar met weinig (of geen) ervaring met mixen is de Track Assistant van Neutron inderdaad wel handig als (eerste) hulpje om je op het goede pad te brengen. Maar vanuit de door de Track Assistant voorgestelde instellingen zal je dan nog wel verder moeten sleutelen om de sound precies te krijgen zoals je die wenst.
Overigens zou ik je willen aanraden om eens naar Xfer LFO tools te kijken, dat is een goedkope plugin die perfect is voor sidechaining op basis van envelopes. Dat werkt echt fantastisch in de praktijk.
https://www.xferrecords.com/products/lfotool
LFOTool is inderdaad een aanrader, hoewel ik 'm zelf niet heb. Ik gebruik zelf Kick 2. Ik heb me er eigenlijk nooit verder in verdiept wat LFOTool mij eventueel meer zou kunnen bieden dan Kick 2. Die wil ik dus nog een keer 1:1 met elkaar gaan vergelijken.
Wat me in dit traject in ieder geval is opgevallen is dat je eigenlijk alles doet in de mix fase, hier neem je de beslissingen hoe het gaat klinken, welk instrument op wat voor manier in je mix komt en hoe de complete sound van je track klinkt.
Dat klopt helemaal.
Wat er in de mix fase toch fout gegaan is moet later alsnog in de mastering fase hersteld worden. En dan is het veel moeilijker - zover dit nog mogelijk is - om het nog goed te krijgen.
De mastering fase is eigenlijk alleen maar een finetuning van je al zeer goed klinkende track die dan gericht is op het medium waarop je je richt en veel minder van belang voor het eindresultaat hoe je track klinkt.
Klopt volgens mij ook.
De mastering fase is meestal meer van toepassing op de professional (dan de thuis hobbyist) die tracks (commercieel) wil uitbrengen.
....ik moet wel zeggen dat ik het meest gehad heb aan de geschreven tutorials, maar er zaten ook enkele erg goede video tutorials tussen. Ik heb er inmiddels zoveel gezien en gelezen dat ik het wel weer even na moet zoeken welke ik nu echt het meest aan heb gehad...
Een probleem is dat er zoveel goede/slechte info is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En dan loop je al gauw vast. Het meeste heb je aan opleidingen, cursussen, praktische workshops en aan privé lessen die van hoog niveau zijn. Maar dat kost uiteraard (veel) geld.
mixen met -8 db headroom (dus kick en bass niet harder dan -8 db...
Wat mij betreft de bass tenminste 3 dB lager dan de kick drum. En kick drum en synth leads niet peaken boven -10 db.
Dus...
mixen met -14 dB headroom (bass: -14 dB / kick drum en synth leads: -10 dB
En daarna (laten) masteren met een master track die minstens 6 dB headroom heeft.
...dat soort type tips (er zijn er echt heel veel) lees je niet op forums, maar komen wel in die tutorials naar voren en juist dat soort tips zetten je aan het experimenteren in je eigen daw sound omgeving om zo je eigen sound uiteindelijk te creeeren.
Wat je fout kunt doen is
niet experimenteren.
Er zijn ook wat dingen aan Neuron die me minder aanspreken:
- De prijs (werk nu zoveel mogelijk met goede gratis plugins)
Bij AudioDeluxe kost de O8N2 Bundle in deze maand (maart!) $212.50 (= ca € 172) als je al in het bezit bent van 1 (standaard) product.
Weinig geld vind ik als je bedenkt wat deze bundle normaal kost, maar uiteraard is het veel meer dan gratis.
Tenslotte...
Samen met een muziekmaatje van me heb ik enkele jaren geleden Ozone 6 geprobeerd. Het resultaat met Ozone 6 vonden we niet slecht, maar met de tools die we toen voor mastering gebruikten werden onze tracks toch een heel stuk beter. Maar met Ozone 8 zal er wellicht weer het een en ander verbeterd zijn vermoed ik.
De Track Assistant is handig als je geen of weinig ervaring met mixen heb, maar die kan natuurlijk nooit een engineer vervangen die super getrainde oren én een bak met ervaring heeft. Bovendien zal een technische analyse van het systeem niet altijd conform de menselijke waarneming zijn. En de engineers van iZotope lijken Neutron vooral ontworpen te hebben voor EDM (met een heldere / moderne klank). De resultaten van Neutron zullen daarom niet altijd bevredigend zijn voor andere genres dan EDM.
Als je geen ervaring hebt met masteren of even snel een master van een mix wilt maken is Ozone denk ik wel handig om te hebben. En ook het bedrag van € 172 waard.
Neutron met de hulp van Track Assistant kan bij het mixen van EDM denk ik een goed startpunt zijn en handig om even snel een mix te maken. Maar voor een hoger level van mixing resultaten zul je nog steeds gebruik moeten maken van de traditionele mixing tools.
Samengevat:
De O8N2 Bundle is handig om snel even een redelijk goede mix en/of een master te maken en ook nuttig om 'het' (tot een zeker niveau) te kunnen leren. En ik denk met € 172 een stuk goedkoper dan bijv. een praktische workshop te doen bij een (zeer) ervaren engineer. Voor professionele resultaten zou ik de O8N2 Bundle niet gebruiken. Je afgemixte track - tegen betaling (online) - voor mastering aanbieden aan een deskundige kan overigens zeer leerzaam zijn. En nog meer als je er bij aanwezig bent.
Weggegooid geld hoeft het nooit te worden, als je O8N2 - na het leerproces (van mixing & mastering) - nog gebruikt om snel even een track te mixen en/of te masteren.