Ozone / Neutron ervaringen

Interessant product. Ben wel getriggered.
Ga er ook eens mee spelen. Vooral de samenhang van alle functies tussen de tracks vind ik een briljante zet en inderdaad vreemd dat andere producten vaak niet verder komen dan side chainen.

Is het wellicht een idee als je een lijstje met links plaatst met de betere tutorials?
Dat scheelt weer zoeken naar de beste video's, aangezien je al aangaf dat ze lang niet allemaal even interessant zijn.
 
Is het wellicht een idee als je een lijstje met links plaatst met de betere tutorials?
Dat scheelt weer zoeken naar de beste video's, aangezien je al aangaf dat ze lang niet allemaal even interessant zijn.

Ja, dat is wel een goed idee, ik moet wel zeggen dat ik het meest gehad heb aan de geschreven tutorials, maar er zaten ook enkele erg goede video tutorials tussen. Ik heb er inmiddels zoveel gezien en gelezen dat ik het wel weer even na moet zoeken welke ik nu echt het meest aan heb gehad, maar ik zal dat dit weekend even doen en dan een lijstje hier posten met links naar tutorials waar ik zelf het meest aan heb gehad.

Vooral de de tutorials met praktische tips om mee te experimenteren vond ik erg goed, met tips zoals:
- mixen met -8 db headroom (dus kick en bass niet harder dan -8 db en de rest nog zachter), zodat je veel mogelijkheden in de masterbus fase hebt
- Hi end rolloff op 18 khz (of 12 khz met 6db rolloff) om meer in lijn te komen met de huidige EDM afmix trend (Waar je overigens automatisch toegezet wordt via tone balance control
- toepassen van pure sinus tonen voor druk in je bass of kick met de nodige EQ truuken hierbij

dat soort type tips (er zijn er echt heel veel) lees je niet op forums, maar komen wel in die tutorials naar voren en juist dat soort tips zetten je aan het experimenteren in je eigen daw sound omgeving om zo je eigen sound uiteindelijk te creeeren.


Trouwens, zou wel leuk zijn als je een voorbeeld van eigen werk kan plaatsen waarbij (A) de oude manier van werken is en (B) de versie met je opgedane kennis en tooling van nu.

Ik post eigenlijk al jaren niets meer online kwa tracks, maar goed ik snap de vraag wel op basis van de discussie in deze thread. Ik zal er eens over nadenken.
 
Eerst heb ik de TR-8S bij Key Music opgehaald en na daar even mee gestoeid te hebben ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de O8N2 Bundle...
Eerst zal ik mijn reactie op een aantal quotes geven, tenslotte volgt daarna nog mijn mening wat ik van deze bundle vind. Het gaat me daarbij echter te ver om op alle features van O8N2 in te gaan...

Overigens is me 1 ding enorm opgevallen in de afgelopen week, lees of kijk de tutorials van 10 ervaren mixing engineers en je krijgt 10 verschillende werkwijzen.
Dat klopt! En met een grote kans dat de werkwijze waar jij het beste resultaat mee zou kunnen bereiken daar nog niet eens tussen zit.

...te beginnen met het volgen van de Armin van Buuren Masterclass op masterclass.com. Ondanks dat ik best ervaren ben in het maken van dance muziek was dit voor mij wel een eye opener, het hele proces van niets tot eind product liet zien dat hun in ieder geval een hele andere benadering hadden van het maken van zo'n track. De productie technieken vliegen je om de oren daar zonder dat ze indepth uitgelegd worden...en voor mij leerde het mij om met andere ogen naar het maken van edm muziek te kijken, dat is uiteraard maar 1 specifieke aanpak, maar het leerde mij om buiten mijn vastgeroeste kaders te denken.
Die heb ik ook gevolgd, maar inderdaad legt Armin de diverse productie technieken niet in depth uit. Dat mag je zelf uitvogelen. ;)
Maar dergelijke masterclasses kunnen erg leerzaam zijn en vastgeroeste kaders van voorheen worden er inderdaad mee open gebroken.
Een mooi quote van Armin van Buuren vind ik:
"Music is never a fixed thing. There are always new techniques, new sounds, new plug-ins being used — new ways to produce music."

Ik maak al tig jaren muziek, maar gaandeweg steeds weer van een (heel) ander genre. En nu ben ik in 2017 met psychedelic / vocal trance begonnen. En daarom is er nu voor mij ook weer veel te leren. Maar dat vind ik ook leuk!

Dus als je dan wat threads hier en op andere forums leest met tips en tricks krijg je vaak generieke tips als gebruik je oren om de probleem frequenties te filteren, of gebruik een spectral analyser om de probleem frequenties te detecteren. Dat kan je dus niet als niet geschoolde / ervaren engineer, ik weet echt niet dat er bepaalde cuts moeten komen op specifieke frequenties om een bepaalde sound te krijgen.
Die generieke "tips en tricks" zijn veelal wel te gebruiken, maar als niet ervaren mixing / mastering engineer loop je dan toch (nog) tegen te veel problemen / onwetendheden op.

Na 10 tallen uren oefenen en tutorials lezen en kijken begin ik het eindelijk te begrijpen. Het resultaat is nu dat met de methode zoals ik hem nu hanteer ik precies de sound heb waar ik naar op zoek was. Het klinkt megastrak en voldoet helemaal aan de loudness war van mijn referentie tracks. Dus ik ben zeer tevreden nu, want het knalt echt mijn monitoren uit (wat me tot nu toe nooit eerder gelukt is)
Dat is mooi!!! :okdan:

Ozone 8 is een leuke bijkomstigheid, hoewel ik mijn twijfels heb bij zelf masteren met dezelfde speakers als waar je de mix op gemaakt hebt, in dezelfde ruimte...
Die twijfels zijn denk ik terecht. Het is ook niet voor niets dat professionele studio's aparte ruimtes hebben voor mastering...

...en beschik zelf over MMultianalyzer. Dat is een analayzer plugin die je op elk gewenst kanaal zet en dan kun je de frequentiegebieden van geselecteerde partijen bekijken.
Ja, en MMultiAnalyzer gebruik ik liever dan de PAZ Analyzer van Waves. Van Voxengo SPAN heb je ook een GRATIS spectrum analyzer.
http://www.voxengo.com/product/span/features

Overigens denk ik dat ik nu na al die studie en oefeningen het inmiddels ook wel met andere plugins voor elkaar zou kunnen krijgen, maar die handige features van Neutron maken het in ieder geval voor mij wel een stuk gemakkelijker.
Een mix kun je zelfs redelijk goed voor elkaar krijgen met 5-6 onboard plugins van je DAW. Goede plugins zijn uiteraard niet onbelangrijk, maar belangrijker is het dat je precies weet wat je er allemaal mee kunt doen en wat het dan doet met de klank van een instrument c.q. de sound van je track. En uiteraard moet je weten wanneer je het wel danwel niet moet toepassen. En dat betekent experimenteren, experimenteren, experimenteren...tot je alle technieken om een tool/plugin naar behoren te gebruiken voor 99,9% onder controle hebt.
Maar met weinig (of geen) ervaring met mixen is de Track Assistant van Neutron inderdaad wel handig als (eerste) hulpje om je op het goede pad te brengen. Maar vanuit de door de Track Assistant voorgestelde instellingen zal je dan nog wel verder moeten sleutelen om de sound precies te krijgen zoals je die wenst.

Overigens zou ik je willen aanraden om eens naar Xfer LFO tools te kijken, dat is een goedkope plugin die perfect is voor sidechaining op basis van envelopes. Dat werkt echt fantastisch in de praktijk.
https://www.xferrecords.com/products/lfotool
LFOTool is inderdaad een aanrader, hoewel ik 'm zelf niet heb. Ik gebruik zelf Kick 2. Ik heb me er eigenlijk nooit verder in verdiept wat LFOTool mij eventueel meer zou kunnen bieden dan Kick 2. Die wil ik dus nog een keer 1:1 met elkaar gaan vergelijken.

Wat me in dit traject in ieder geval is opgevallen is dat je eigenlijk alles doet in de mix fase, hier neem je de beslissingen hoe het gaat klinken, welk instrument op wat voor manier in je mix komt en hoe de complete sound van je track klinkt.
Dat klopt helemaal.
Wat er in de mix fase toch fout gegaan is moet later alsnog in de mastering fase hersteld worden. En dan is het veel moeilijker - zover dit nog mogelijk is - om het nog goed te krijgen.

De mastering fase is eigenlijk alleen maar een finetuning van je al zeer goed klinkende track die dan gericht is op het medium waarop je je richt en veel minder van belang voor het eindresultaat hoe je track klinkt.
Klopt volgens mij ook.
De mastering fase is meestal meer van toepassing op de professional (dan de thuis hobbyist) die tracks (commercieel) wil uitbrengen.

....ik moet wel zeggen dat ik het meest gehad heb aan de geschreven tutorials, maar er zaten ook enkele erg goede video tutorials tussen. Ik heb er inmiddels zoveel gezien en gelezen dat ik het wel weer even na moet zoeken welke ik nu echt het meest aan heb gehad...
Een probleem is dat er zoveel goede/slechte info is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En dan loop je al gauw vast. Het meeste heb je aan opleidingen, cursussen, praktische workshops en aan privé lessen die van hoog niveau zijn. Maar dat kost uiteraard (veel) geld.

mixen met -8 db headroom (dus kick en bass niet harder dan -8 db...
Wat mij betreft de bass tenminste 3 dB lager dan de kick drum. En kick drum en synth leads niet peaken boven -10 db.
Dus...
mixen met -14 dB headroom (bass: -14 dB / kick drum en synth leads: -10 dB
En daarna (laten) masteren met een master track die minstens 6 dB headroom heeft.

...dat soort type tips (er zijn er echt heel veel) lees je niet op forums, maar komen wel in die tutorials naar voren en juist dat soort tips zetten je aan het experimenteren in je eigen daw sound omgeving om zo je eigen sound uiteindelijk te creeeren.
Wat je fout kunt doen is niet experimenteren.

Er zijn ook wat dingen aan Neuron die me minder aanspreken:
- De prijs (werk nu zoveel mogelijk met goede gratis plugins)
Bij AudioDeluxe kost de O8N2 Bundle in deze maand (maart!) $212.50 (= ca € 172) als je al in het bezit bent van 1 (standaard) product.
Weinig geld vind ik als je bedenkt wat deze bundle normaal kost, maar uiteraard is het veel meer dan gratis. ;)

Tenslotte...
Samen met een muziekmaatje van me heb ik enkele jaren geleden Ozone 6 geprobeerd. Het resultaat met Ozone 6 vonden we niet slecht, maar met de tools die we toen voor mastering gebruikten werden onze tracks toch een heel stuk beter. Maar met Ozone 8 zal er wellicht weer het een en ander verbeterd zijn vermoed ik.
De Track Assistant is handig als je geen of weinig ervaring met mixen heb, maar die kan natuurlijk nooit een engineer vervangen die super getrainde oren én een bak met ervaring heeft. Bovendien zal een technische analyse van het systeem niet altijd conform de menselijke waarneming zijn. En de engineers van iZotope lijken Neutron vooral ontworpen te hebben voor EDM (met een heldere / moderne klank). De resultaten van Neutron zullen daarom niet altijd bevredigend zijn voor andere genres dan EDM. :halleluja

Als je geen ervaring hebt met masteren of even snel een master van een mix wilt maken is Ozone denk ik wel handig om te hebben. En ook het bedrag van € 172 waard.
Neutron met de hulp van Track Assistant kan bij het mixen van EDM denk ik een goed startpunt zijn en handig om even snel een mix te maken. Maar voor een hoger level van mixing resultaten zul je nog steeds gebruik moeten maken van de traditionele mixing tools.

Samengevat:
De O8N2 Bundle is handig om snel even een redelijk goede mix en/of een master te maken en ook nuttig om 'het' (tot een zeker niveau) te kunnen leren. En ik denk met € 172 een stuk goedkoper dan bijv. een praktische workshop te doen bij een (zeer) ervaren engineer. Voor professionele resultaten zou ik de O8N2 Bundle niet gebruiken. Je afgemixte track - tegen betaling (online) - voor mastering aanbieden aan een deskundige kan overigens zeer leerzaam zijn. En nog meer als je er bij aanwezig bent.
Weggegooid geld hoeft het nooit te worden, als je O8N2 - na het leerproces (van mixing & mastering) - nog gebruikt om snel even een track te mixen en/of te masteren.
 
Thx voor het zeer uitgebreide verhaal. Goede observatie lijkt mij, al heb ik over twee aspecten een genuanceerdere mening.

Je zegt dat voor een professionele aanpak traditionele tools nodig zijn. Je kan echter met deze bundel alle losse elementen op de traditionele manier inzetten. Ik zou niet weten wat het verschil dan is, behalve de extra kosten als je alles al zou hebben.

Daarnaast wordt er niet echt ingegaan op alle workflow verbeteringen die er zijn en dat zijn er best veel. Dat maakt het proces veel efficienter en voor mij persoonlijk ook leuker. Denk bijvoorbeeld aan automatische level correctie bij bypass, dat werkt echt heel goed. Het reverse linken van EQ op tracks. Het direct A-B switchten met referentie tracks. En zo kan ik nog even doorgaan. Ik zou zeggen, staar je niet blind op alle automatische hulpmiddelen in deze bundel. Je hoeft ze niet te gebruiken en dan blijft er nog genoeg innovatie over. Ik vind de integratie tussen de onderdelen echt veel toevoegen en kan je mijn inziens traditioneel werken, maar wel sneller en overzichtelijker.
 
Met traditionele tools bedoel ik eigenlijk de plugins die ik altijd gebruik bij mixing / mastering. Dat zijn allemaal plugins die ik weloverwogen uitgekozen heb en dus erg goed vind. En zonder twijfel zijn die beter dan de plugins in de O8N2 Bundle. Daar kun je dus betere resultaten mee bereiken (bij een juist gebruik). Maar het klopt volgens mij wel dat je alle losse elementen van O8N2 ook op de traditionele manier kunt inzetten. Ik stel daarom vast dat het woord "traditioneel" wat ongelukkig door mij gekozen is.

Het klopt dat ik niet ben ingegaan op alle workflow verbeteringen. Dat zou ik een uitgebreide beoordeling van álle O8N2 features moeten maken (vind ik) en daar heb ik momenteel de tijd niet voor. Maar heel tof dat quifster daar wel de tijd voor neemt. Ik vind 'm ook erg duidelijk met zijn posts. Thx!
 
Precies.

De manier waarop je summing doet van de verschillende onderdelen heeft ook enorme invloed op het eindresultaat en als je dat truukje eenmaal doorhebt kun je best nauwkeurig naar een bepaald gewenst eindresultaat sturen. Dat had ik vooraf niet echt verwacht, maar is eigenlijk ook wel logisch.

Wat me in dit traject in ieder geval is opgevallen is dat je eigenlijk alles doet in de mix fase, hier neem je de beslissingen hoe het gaat klinken, welk instrument op wat voor manier in je mix komt en hoe de complete sound van je track klinkt.

De mastering fase is eigenlijk alleen maar een finetuning van je al zeer goed klinkende track die dan gericht is op het medium waarop je je richt en veel minder van belang voor het eindresultaat hoe je track klinkt.

Als je het mij vraagt ook prima als je zo tot het resultaat komt wat je wilt.

Zelf doe ik iets soortgelijks. Ik gebruik de neutron eq op de kick en de bass apart net zoals jij omschrijft om te 'masken'. Op de buss van de kick en bass gebruik ik dan weer de neutron multiband compressor.

Daarmee had ik hetzelfde ... kreeg ook het gewenste resultaat wat me nog niet eerder was gelukt. Heerlijk!

Zal jou versie ook eens proberen neutron op de kick, neutron op de bass en neutron op de buss.

:okdan:
 
Vind het een hoop geld voor nu. Maar het lezen van dit topic maakt me wel enthousiast. Misschien eens de demo downloaden als ik tijd heb.

Bedankt ook Quifster voor alle tijd die je in dit topic, maar andere topics steekt. Zie dat je altijd de tijd neemt om dingen uit teleggen.

Een vraagje... wat is de rede dat je geen track meer post? Is het omdat je stiekem een bekend persoon bent. Dat idee heb ik altijd, dat je bekend bent.
 
allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, hierbij mijn reactie op een aantal van jouw statements.

De Track Assistant is handig als je geen of weinig ervaring met mixen heb, maar die kan natuurlijk nooit een engineer vervangen die super getrainde oren én een bak met ervaring heeft. Bovendien zal een technische analyse van het systeem niet altijd conform de menselijke waarneming zijn.
mee eens, een ervaren engineer zal andere beslissingen nemen op basis van zijn ervaring dan een algoritme. Maar aangezien 99,9 procent van de muzikanten geen ervaren engineer is een assistent natuurlijk wel handig. Overigens is Izotope heel duidelijk in de positionering van die track assistent, het geeft alleen maar een startpunt en past een sound modificatie pallet toe op basis van dat advies, de bedoeling is wel dat je zelf daarna ingrijpt om de mix aan te passen naar hoe je het daadwerkelijk bedoelt hebt, dat geven zij zelf ook duidelijk aan. Dat betekent in de praktijk dat bijvoorbeeld belangrijke EQ gebieden geindentificeerd worden en er al een marker op die EQ band wordt gezet maar in veel gevallen in de mix ook helemaal niets automatisch gezet wordt. Maar de assistent heeft al wel voor je bepaald dat in jouw specifieke track dit EQ gebied belangrijk is. Wat je ermee doet is dan aan jezelf.


En de engineers van iZotope lijken Neutron vooral ontworpen te hebben voor EDM (met een heldere / moderne klank). De resultaten van Neutron zullen daarom niet altijd bevredigend zijn voor andere genres dan EDM.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Neutron kan voor elke stijl ingezet worden. Ik maak ook veel ambient en neo soul en daar is het ook echt een goed pakket voor.

De nadruk op EDM (in EDM ligt er veel nadruk op mid hoog in de mix) lijkt in eerste instantie inderdaad wel zo via de track assistent, maar dit is een kwestie van instellingen in Neutron zelf, je hebt de keuze om voor 6 type instrumenten drie style variaties te kiezen plus ook nog eens drie intensiteit variaties op elk van deze. Dit zijn dan in de praktijk dus 3 * 3 * 6 = 54 algoritmes om te gebruiken in de Neutron track assistent, de genomen beslissingen zijn dan wezenlijk anders (bijvoorbeeld bij lage intensiteit bij een warme gebalanceerde stijl zie je de track assistent veel meer nadruk leggen op het midden EQ met soft saturation en tape emulatie. Dat is compleet anders dan dat je met hoge hoge intensiteit een high energy upfront detectie doet, waarbij inderdaad er veel meer naar een heldere moderne klank gestuurd wordt door de assistent. Het is vooral veel uren besteden aan je eigen materiaal om te kijken welke combinatie voor welke stijl het meest bij jouw eigen signature sound past.



Neutron met de hulp van Track Assistant kan bij het mixen van EDM denk ik een goed startpunt zijn en handig om even snel een mix te maken. Maar voor een hoger level van mixing resultaten zul je nog steeds gebruik moeten maken van de traditionele mixing tools.
vind ik wel een opvallende conclusie om eerlijk te zijn, zoals je het hier stelt heb je andere plugins nodig om een hoger level van mix resultaten te krijgen. Als je alleen naar de track assistent kijkt dan heb je uiteraard volledig gelijk dat de mix resultaten tegen kunnen vallen. Maar dat beweert Izotope ook niet, het is geen automatische mixing tool, maar puur een start punt om je te helpen je mix beter te krijgen.

Maar ik zie niet in dat dat niet met neutron zelf zou kunnen en dat je altijd andere plugins hiervoor nodig zou moeten hebben. Dat lijkt me meer een smaak kwestie dan daadwerkelijk een tekortkoming van de neutron / ozone suite. Ik kan me heel goed voorstellen dat je voor je eigen sound signature graag terugvalt op bepaalde EQ plugins of compressie plugins, maar dat is dan puur iets wat je zelf graag hoort lijkt me kwa sound. Overigens heeft de EQ van neutron ook wel wat leuke features, bijvoorbeeld kun je het eq gedrag veranderen naar de door veel mensen zo gewaardeerde pultec EQ curve.

Maar ik kan me niet vinden dus in de conclusie dat je per definitie andere plugins nodig zou moeten hebben dan de neutron / ozone suite voor een professioneel klinkende track.
 
Een vraagje... wat is de rede dat je geen track meer post? Is het omdat je stiekem een bekend persoon bent. Dat idee heb ik altijd, dat je bekend bent.
bekend? hoe kom je daar nu bij hahaha, nee hoor, de enige die mij kent is de bakker hier op de hoek van de straat denk ik.

On topic terug: Het schijnt dat Izotope producten vol met easter eggs zitten, als je weer eens met een writers block zit kun je 1 van de door Izotope vrijgegeven easter eggs activeren en kun je pinball spelen in de neutron visual mixer om even je hoofd leeg te maken.

1521120918422.png


De uitleg hoe je dat moet doen kun je hier vinden:
https://www.izotope.com/en/communit...how-to-play-a-mean-pinball-with-neutron2.html
 
Maar ik zie niet in dat dat niet met neutron zelf zou kunnen en dat je altijd andere plugins hiervoor nodig zou moeten hebben. Dat lijkt me meer een smaak kwestie dan daadwerkelijk een tekortkoming van de neutron / ozone suite. Ik kan me heel goed voorstellen dat je voor je eigen sound signature graag terugvalt op bepaalde EQ plugins of compressie plugins, maar dat is dan puur iets wat je zelf graag hoort lijkt me kwa sound. Overigens heeft de EQ van neutron ook wel wat leuke features, bijvoorbeeld kun je het eq gedrag veranderen naar de door veel mensen zo gewaardeerde pultec EQ curve.

Maar ik kan me niet vinden dus in de conclusie dat je per definitie andere plugins nodig zou moeten hebben dan de neutron / ozone suite voor een professioneel klinkende track.
Vreemd dat je dit vindt! Maar goed, een ieder mag vinden wat ie vindt...

Maar nog even en je gaat Neutron 2 gelijk stellen met de kwaliteit van plugins als de channelstrip van een Neve 88RS console of een Shadow Hills mastering compressor. Om maar even iets te noemen... Over de hardware versies van deze plugins dan nog gezwegen.
Er bestaan nu eenmaal (grote) verschillen in kwaliteit en mogelijkheden tussen plugins.

We moeten Neutron 2 ook niet gaan overwaarderen.

Het schijnt dat Izotope producten vol met easter eggs zitten, als je weer eens met een writers block zit kun je 1 van de door Izotope vrijgegeven easter eggs activeren en kun je pinball spelen in de neutron visual mixer om even je hoofd leeg te maken.
Erg leuk (om pinball te spelen > verslavend zelfs), maar ik wil dat niet op mijn studio pc hebben. Zoiets komt op mij ook niet professioneel over. Dat kan iZotope dus beter niet doen vind ik. :)
 
Ik vind echt de plus van Neutron2 dat je via die EQ masking functie in de gui van de plugin direct een andere instance kan vergelijken en zelfs kan aanpassen.
En dat vind ik ook leuk gedaan in die visual mixer want als je op iedere submix after fader een Neutron plaatst zonder er iets mee te doen, kan je in die visual mixer op de eindbus daar leuk verschillende nuances in je mix mee uitproberen.
Directe Integratie van verschillende instances.:okdan:

Voor die pinball game vind ik dat je beter een goede hardware versie kan gebruiken :D
 
En dat vind ik ook leuk gedaan in die visual mixer want als je op iedere submix after fader een Neutron plaatst zonder er iets mee te doen, kan je in die visual mixer op de eindbus daar leuk verschillende nuances in je mix mee uitproberen.
Directe Integratie van verschillende instances.:okdan:
Om CPU te besparen, heeft izotope daar de neutron mix tap plugin voor, als je die op een kanaal zet dan heb je alle mix features op die bus die je ook kunt aanpassen in je visual mixer. En kost veel minder cpu.
 
Hadden jullie ook al gezien dat je ook de width van elke track kan instellen in de visual mixer? Ik heb daar geen opmerkingen over gezien in de video's, maar ik vind het een waardevolle toevoeging. Zo kan je heel snel bepalen welke sounds een duidelijkere positie moeten krijgen (meer mono maken) en welke wat breder uitgesmeerd mogen zijn. En dan kun je drie varianten van de mix als A-B-C opslaan om te vergelijken.

Zoals de meeste functies kan je dezelfde resultaten behalen met andere plugins, maar het gemak en de snelheid van deze bundel vind ik toch wel uniek te noemen. Het heeft mij in ieder geval al heel veel geholpen en ik ben zeker geen beginner, maar wel iemand die altijd zoekende was naar beter mixen en masteren. Ik heb daar toch altijd een beetje moeite mee gehad. Ik weet niet altijd waar ik naar moet luisteren en de visuale hulpmiddelen helpen mij daarbij. Dan lijkt het net of je makkelijker kan horen wat je doet.

En dat de ene plugin zoveel beter zou klinken als de ander is toch al regelmatig achterhaalt. Ik zal nooit die UAD VOG debunk vergeten waarbij iemand de UAD versie met de goedkoopste stock pluding exact kon nabootsen (100% cancellation). Vergeet niet dat hier een groot deel suggestie bij komt kijken. Ik ben daar zelf al meerdere malen heel ontnuchterend tegenaan gelopen. Zo had ik laatst een vergelijkende mix gemaakt (A = ITB en B = door een Soundcraft mengpaneel) om het verschil tussen analoog summing en digital summing te testen. De algemene conclusie was dat de analoge variant behoorlijk wat detail inleverde en wat platter klonk. De zogenaamde analoge mojo was ver te zoeken. En ja, ik heb er voor gezorgd dat de levels exact identiek waren.
 
Hadden jullie ook al gezien dat je ook de width van elke track kan instellen in de visual mixer? Ik heb daar geen opmerkingen over gezien in de video's, maar ik vind het een waardevolle toevoeging. Zo kan je heel snel bepalen welke sounds een duidelijkere positie moeten krijgen (meer mono maken) en welke wat breder uitgesmeerd mogen zijn. En dan kun je drie varianten van de mix als A-B-C opslaan om te vergelijken.
Klopt, als je hovert over een mix icon in die visual mixer dan kun je met je scroll wheel de width inderdaad instellen.

Wat ook een handige truuk is die je niet vaak uitgelegd ziet is dat je in de EQ's en Tonebalance Control de alt knop ingedrukt kan houden en dan met je muis klikken op het gebied, dan wordt de hele mix gemute en hoor je alleen dat specifieke frequentie gebied. Dat gebruik ik erg veel in de tonebalance control om te kijken welke instrumenten op dat gebied actief zijn zodat je die snel kan aanpassen via de eq eronder.
 
Ja, inderdaad. Die functie gebruik ik ook veel.
wat ik me afvraag in die visual mixer, hoe hou jij het overzicht daar?

mijn ervaring is, dat in eerste instantie alle mix taps overelkaar heen staan, dan begin je te schuiven per element, maar in bijna alle gevallen help ik mijn mix vrij snel om zeep, doordat je gewoon te weinig overzicht houdt en het gebied waarin ik wil verschuiven zo klein is dat ze over elkaar blijven vallen. Die hele extreme panning en positionering doe ik zelf nooit zoveel, het is allemaal al stereo genoeg..

Ik kan me wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld orchestral maakt dat je dan heel mooi de orkest bak in de mixer tab kan neerzetten, maar voor tracks met tussen de 5 en 10 subgroepen vind ik het niet echt bruikbaar tot nu toe. Maar misschien gebruik ik het helemaal verkeerd?
 
Zoals de meeste functies kan je dezelfde resultaten behalen met andere plugins, maar het gemak en de snelheid van deze bundel vind ik toch wel uniek te noemen. Het heeft mij in ieder geval al heel veel geholpen en ik ben zeker geen beginner, maar wel iemand die altijd zoekende was naar beter mixen en masteren. Ik heb daar toch altijd een beetje moeite mee gehad. Ik weet niet altijd waar ik naar moet luisteren en de visuale hulpmiddelen helpen mij daarbij. Dan lijkt het net of je makkelijker kan horen wat je doet.

Dat is precies hoe ik het ook ervaar. Het zit zo vol handige timesavers, zoals bijvoorbeeld de EQ plugin op een instrument zetten en dan even de learn functie aanzetten en vervolgens is je EQ binnen enkele seconden ingesteld (op 0 db) kwa punten op de Frequentiebanden die actief zijn, het enige dat je dan nog hoeft te doen is daarna cutten (of boosten) op die specifieke frequentie gebieden.

Tuurlijk kun je dat ook handmatig doen, maar dit is gewoon 1 druk op de knop en het staat helemaal perfect voor je ingesteld. En zo zitten er 10 tallen van dat soort handige timesavers en hulpmiddelen in.
 
Back
Top