Mijn volgende 'studiolocatie': de kelder.

Gewoon alles continue aan laten staan. Kan je meteen aan de slag wanneer je inspiratie hebt. ;)
 
ik heb een offerte gevraagd voor een airco en er is iemand naar de ramen komen kijken. In 't eenvoudigste geval lijkt 't me airco + afkitten. Ik voorzien een vochtmeter (heb ik al) en er is verwarming. Spullen niet op de grond - regel 1 - en een waterdetectie die je een bericht stuurt op je gsm in geval 't toch misloopt. En een dompelpomp op stock leggen met een flexibel just in case.
Ik ga ook me informeren bij de gemeente of er een gebouwtje in de tuin kan of een uitbreiding boven het gelijkvloers is zeker nog 'n optie. Maar dat is pas als mijn vriendin en ik wat meer op elkaars lip hebben moeten kijken en dat doorstaan natuurlijk :D
Dank voor jullie info alvast.

Ken je het principe van airconditioning?
Onterecht wordt vaak gedacht dat een airco ventileert of verse lucht toe en afvoert.
Een airco ontrekt warmte uit de ruimte, dit is een proces door hele kleine koperen leidingen, waarbij totaal geen lucht de ruimte in of uit gaat.
Belangrijker is het om ventilatie te maken, verse lucht toevoer en afvoer.
Dit kan met simpele ventilatie boxen of een duurdere oplossing is een warmte terugwin unit.
Daarnaast is airconditioning heel erg fijn, ik zit met een buitentemperatuur van 30 graden in een superkoele studio ;)
Je zal niet de eerste zijn die zijn studio heeft verbouwt en er dan achteraf achter komt dat hoofdpijn en een muffe lucht niet echt fijn is.
 
Daarnaast is airconditioning heel erg fijn, ik zit met een buitentemperatuur van 30 graden in een superkoele studio ;)
Je zal niet de eerste zijn die zijn studio heeft verbouwt en er dan achteraf achter komt dat hoofdpijn en een muffe lucht niet echt fijn is.

dat klopt & niet zo erg fijn voor het milieu

(voor het 30°c in zijn kelder is, zijn wij buiten/boven allemaal reeds braadworsten)

dus airco betert de luchtkwaliteit niet, hij maakt het enkel wat minder vochtig en minder warm?
 
Ventilatie is er. Ik wil enkel drogere lucht in de zomer.
 
dat klopt & niet zo erg fijn voor het milieu

(voor het 30°c in zijn kelder is, zijn wij buiten/boven allemaal reeds braadworsten)

dus airco betert de luchtkwaliteit niet, hij maakt het enkel wat minder vochtig en minder warm?
Niet fijn voor het milieu? De koudemiddelen in deze tijd zijn niet meer die van vroeger, ook zijn de regels zo aangescherpt dat emissie maar heel weinig voorkomt en het koudemiddel zelf is lang niet meer zo schadelijk.
Een moderne warmtepomp (airco) werkt behoorlijk zuinig, in het beste geval haal je er 3 a 4 x zoveel energie uit dan dat je erin stopt, probeer dat maar eens met bijvoorbeeld een cv ketel ;)

Nee airconditioning ontrekt warmte uit de ruimte, daarmee haal je ook vocht uit de ruimte.
Er is totaal geen lucht die in of uit de ruimte gaat.
Voor lucht toevoer/afvoer gebruik je andere apparaten.(ventilatie/luchtbehandeling)
Als je gaat verwarmen met een airco ontrek je warmte uit de buitenlucht die je dan in je studio pompt. Dus een radiator heb je eigenlijk niet meer nodig in je studio.

Ventilatie is er. Ik wil enkel drogere lucht in de zomer.
Dat gaat prima lukken met airconditioning.
Zag ergens al de opmerking voorbij komen om een hygrometer te plaatsen, dan weet je precies wat er speelt in je ruimte.
 
Een airco's luchtvochtigheidsafvoervermogen (poeh!) is natuurlijk niet oneindig. Dus lijkt het me belangrijk na te gaan hoeveel vocht je ruimte ingaat (gemiddeld) en daar je rest op afstemmen. Uiteraard denk ik dat het volledig waterdicht maken van ALLES het belangrijkste is.
 
Even over gebouwtje in de tuin, in mijn gemeente mag je tot 3 meter hoogte vergunningsloos bouwen en de woningbouw doet niet moeilijk als het los staat, even ter voorbeeld. Wil je beton gaan storten dan is het een ander verhaal natuurlijk.
 
Even over gebouwtje in de tuin, in mijn gemeente mag je tot 3 meter hoogte vergunningsloos bouwen en de woningbouw doet niet moeilijk als het los staat, even ter voorbeeld. Wil je beton gaan storten dan is het een ander verhaal natuurlijk.


Zozo.. In mijn gemeente doen ze al moeilijk als je een vogelhuisje in je tuin wil hebben. :D
3 meter!
 
Een echte airco met de condensor buiten. Niet zo n mobiel ding
 
Heb je niet altijd warme lucht afvoer nodig? Zo nee, wat voor airco's zijn dat?
Dat doet de airco toch al, hij ontrekt het via een koudemiddel.
Ga eens voelen bij een (condensor) buitenunit en voel de warmte die daar af komt, dat komt van binnen.
 
Gewoon alles continue aan laten staan. Kan je meteen aan de slag wanneer je inspiratie hebt. ;)

Tenzij het onverwachte gebeurt en je studio en huis in rook opgaan. Vergezocht? Nope, les uit eigen ervaring: oude synths/apparaten zijn potentieel brandgevaar (en nee, geen uitslaande brand want ik was er zelf bij). Nooit de boel aan laten staan als je er zelf niet bij bent. :beard:
 
ok heb ondertussen een ontvochtiger, ventilatie is er en verwarming ook. Ruimte wat opruimen, poetsen, beetje schilderen en dan komt de vraag: Wat doe ik voor de akoestiek. Rechthoekige ruimte met tegels en de rest in steen / beton. Moet niet té gek worden, ik ga geen hi end monitoring doen voor klanten, weet je wel :D - dus wat doe het zelf en 'n goed goed geplaatst gekleefd stukje demping tegen de muren hier en daar?
 
ok heb ondertussen een ontvochtiger, ventilatie is er en verwarming ook. Ruimte wat opruimen, poetsen, beetje schilderen en dan komt de vraag: Wat doe ik voor de akoestiek. Rechthoekige ruimte met tegels en de rest in steen / beton. Moet niet té gek worden, ik ga geen hi end monitoring doen voor klanten, weet je wel :D - dus wat doe het zelf en 'n goed goed geplaatst gekleefd stukje demping tegen de muren hier en daar?

Leuk Klinkske! Zin in om een paar feauteaus te plaatsen toevallig? (wellicht in het toon je studio topic). Zou je willen vertellen wat je wél wil bereiken en beschikbaar hebt (budget)? Er is heel veel informatie te vinden over hoe je ruimte te behandelen -low budget-. Onder andere op het inmiddels gesloten homerecording.be, maar dat is nog wel bereikbaar om te raadplegen. High end monitoring of niet. Van 'goed geplaatste gekleefde demping' begint het mij een beetje te kriebelen. Je wil steenwol (uit mn hoofd iets van 221 of 433 mono van Rockwool), Glaswol kan ook, maar dan moet je ff zoeken welke type geschikt is. Als je alleen reflecties aan wil pakken heb je -uit de losse pols- een minimum van het aantal panelen van 80x100cm nodig:
- 1x L
- 1x R
- 1x boven je
- 1x in het midden tussen je speakers
- 1x achter tegen de wand

Meer is vaak beter, je moet al aardig je best doen om teveel te dempen. Liefst ook nog achter je speakers, om het kamfiltereffect te minimaliseren, wat je stereobeeld zéér ten goede komt. Positie van de panelen bepaal je met behulp van een spiegel. Let ook wel dat je eerst ff een goede speaker/luisterpositie hebt uitgekiend. Het meeste wat het kost is tijd. Voor ongeveel 100/150 euri's heb je echt al een behoorlijk resultaat!
 
Als ik er een chesterfield binnen krijg droom ik daar zeker van, en een ikea muurtje vinyl (LP's natuurlijk in 'n expedit) Maar dat kan pas als ik wat geruster ben ik de waterdichtheid vd doe het zelf klus die ik deed met de ramen. De natte periode zal er wel aankomen voor ik verhuis (pakweg lente 2019) en dan ben ik wijzer. In 't slechtste geval mag ik de kelder ernaast hebbne, die ligt een paar cm's hoger, dan ben je 't nat voor maar heeft geen buitenlicht.

Wat ik wil bereiken? Een kamer om te jammen met mijn hardware en te dj'en met vinyl, dus de luisterruimte is nogal breed. Heb voldoende speakers om me te laten omringen (setje of 4/5) zodat je altijd dicht staat voor te horen wat je doet. Demping is dan natuurlijk weer wat anders maar in de huidige woonamersituatie (enkel 2 matten en n2 zit) en 2 gordijntjes is 't best aangenaam qua klank (voor mij, en Sunny pedaal kloeg ook niet)

Budget is wat moeilijk. Paar 100 euro is 't probleem niet maar om nu 1000 a 2000 euro te gaan uitgeven in 'n kelder die niet mijn eigendom is :D
O ja: is n betonkelder, dus ik mag niet boren.
 
Back
Top