Lo-fi hiphop tutorial.. Spot on :-)

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Dit is toch wel een van de beste tutorials die ik in tijden ben tegengekomen... :)

Het grappige is dat dit echt spot on is qua sound.. Al die sp404 lofi hiphop beatbakkers maken deze sound met hun overused vinylsim en stutter effect...

 
En ik maar denken dat het het alleen uitmaakt wat je aan hebt op de rode loper bij de MTV awards.

zat ik ff vaud.

Je moet gewoon stelen.
 
Nou dat geldt volgens mij niet alleen voor lo-fi hiphop..... geweldig dit..... :D
 
Haha, ja idd.. na het zien van deze video kan iedereen zo'n track maken. Want wie heeft er nou geen toilet voor die extra realistische urineer geluidsopnames?? :)

Maar voor hiphop in het algemeen geldt... veel platen zijn simpel jatwerk.. Maar de pareltjes hebben echt de obscure samples en die flink opgeknipt zijn...

Ik zat in brugklas toen rapmuziek zo'n beetje opkwam, en in m'n tienerjaren heb ik het erg gevolgd. Toendertijd was er geen internet met Youtube waar je alle oude soulplaten kon opzoeken waarvan gesampeld werd.. En je had geen website als WhoSampled waar je even het origineel kan checken. Ik was nog jong en kon al die oude platen en artiesten nog niet. Het klonk allemaal supervet voor me....

Toen ik ouder werd ontdekte ik steeds meer de oude platen waarvan gesampeld werd.. en dat nam wel iets van de magie weg.. Opeens was die dikke rapplaat in weze gewoon een herkenbaar gejat loopje met wat nieuwe drums er onder en een rapper eroverheen :D
 
Voor mij neemt dat juist niks van de magie weg. In mijn ogen komt het meest 1 op 1 loopen meer uit de begin jaren van hiphop. Een tijd waarin alles nieuw, simpeler en beperkt was. Er was niet veel meer mogelijk dan simpel dingen combineren. Dit is juist wat hiphop maakt tot wat het is, alles budget! Beats met tapeloops en casio sampling keyboardjes gemaakt uit de platencollectie van je ouders, dj's met apparatuur gejat tijdens de NY blackout in 77, illegale blockparty's, breakdancen op straat, graffiti met gejatte bussen op metro's.

Als ik nu een plaat vind en ik hoor een herkenbare sample voorbij komen vind ik dat juist helemaal vet :)

Dat gezegd hebbende, heb ik zelf ook echt helemaal niks met die lo-fi hiphop, sp404, anime, offbeat, pitch LFO over een pianogeluid, alles van youtube samplende soundcloud producers van tegenwoordig. Denk dat dit voor mij de magie meer wegneemt ;)
 
Een tijd waarin alles nieuw, simpeler en beperkt was. Er was niet veel meer mogelijk dan simpel dingen combineren. Dit is juist wat hiphop maakt tot wat het is, alles budget! Beats met tapeloops en casio sampling keyboardjes gemaakt uit de platencollectie van je ouders, dj's met apparatuur gejat tijdens de NY blackout in 77, illegale blockparty's, breakdancen op straat, graffiti met gejatte bussen op metro's.


:okdan:

Klopt idd.. het was een spannende tijd! Een onbekende rauwe nieuwe muziekstroming..Basic, muziek gestrip van alle poespas. Amper te horen op de radio. en je ouders vonden het 3x niks.. :D

Jammer genoeg is hiphop nu mainstream.. cleane producties met romplers ipv samples. Met mumblerappers die amper 2 zinnen vloeiend op de beat kunnen rappen. Gekleed in leggings, skinny jeans, jurken, makeup, gelakte nagels. Het is echt een schaamteloze commerciele poppenkast geworden...

Wat Schoolly D midden jaren 80 al vermoedde is idd uitgekomen toen hij zei dat Rap niet de Rock&Roll achterna moest gaan....
 

Attachments

  • schoolly d.jpg
    schoolly d.jpg
    47,5 KB · Bekeken: 163
Laatst gewijzigd:
Om even het echte werk te laten horen.. deze classic van The 45 King laat horen hoe hét wel moet.. Rauw en hard..

Latee - This cut's got flavor

 
Jammer genoeg is hiphop nu mainstream.. cleane producties met romplers ipv samples. Met mumblerappers die amper 2 zinnen vloeiend op de beat kunnen rappen. Gekleed in leggings, skinny jeans, jurken, makeup, gelakte nagels. Het is echt een schaamteloze commerciele poppenkast geworden...

Wat Schoolly D midden jaren 80 al vermoedde is idd uitgekomen toen hij zei dat Rap niet de Rock&Roll achterna moest gaan....

*offtopic*
Ik zat hier vandaag nog over na te denken, hoe het kan dat dit juist zo populair/de mainstream is. En kwam tot de conclusie dat het vooral komt door de manier waarop er tegenwoordig aan muziek word verdiend.

Alles draait om views/streams. De luisteraar/kijker kost het niks maar toch verdiend de artiest geld hiermee. Bijna alle USP's van deze artiesten zijn clownesk of grotesk/overdreven, regenboog haar, gevuld met tattoo's en/of geen woord uit kunnen spreken door de drugs, 1000 ak47's in clips etc. Hoe gekker hoe beter!

Het is een beetje alsof je iemand tegenkomt op straat die zijn neus mist. Je kijkt er automatisch naar omdat het beeld afwijkt van wat je normaal tegenkomt. Veel mensen klikken dan ook om deze redenen op zo'n linkje en of ze het nu goed vinden ofniet en de artiest krijgt alsnog betaald.. Labels pikken zulke figuren op, zetten ze in de spotlight en huppa je hebt een sneeuwbal effect van ellende ghehe.

Wat ik dan nog het meest belachelijke vind is dat deze artiesten ze zelf uitnodigen om te kijken, maar als deze mensen er dan een mening over hebben die ze niet aanstaat zijn het haters. :D

Het zou mooi zijn als mensen zelf konden kiezen of een artiest geld krijgt adhv jou stream, om zo het geld te geven aan artiesten die het echt verdienen ipv deze pipo's.

(tot zover mijn 2cent over mainstream trap/hiphop etc :slotje:)
 
tegenwoordig tellen alleen views/clicks inderdaad.. Zal wel met het gigantische aanbod te maken hebben.. Dieptepunt was toch wel die rapper die zichzelf met een pistool in z'n mond schoot voor wat bekendheid op Youtube. Hoe sneu can you go..
 
:D:D:D
 
:okdan:

Klopt idd.. het was een spannende tijd! Een onbekende rauwe nieuwe muziekstroming..Basic, muziek gestrip van alle poespas. Amper te horen op de radio. en je ouders vonden het 3x niks.. :D

Jammer genoeg is hiphop nu mainstream.. cleane producties met romplers ipv samples. Met mumblerappers die amper 2 zinnen vloeiend op de beat kunnen rappen. Gekleed in leggings, skinny jeans, jurken, makeup, gelakte nagels. Het is echt een schaamteloze commerciele poppenkast geworden...

Wat Schoolly D midden jaren 80 al vermoedde is idd uitgekomen toen hij zei dat Rap niet de Rock&Roll achterna moest gaan....

Griff on Skinny Jeans:
 
Griff loopt het liefste in uniform met barret, marcherend en luid ‘fight the power!’ roepend... dat hij daar in een gewone coltrui zit valt me tegen... :D

Alhoewel, het is wel weer een militant zwarte coltrui natuurlijk... :)
 
Back
Top