midiplayer

theplayer

Nieuwkomer
Lid sinds
24 september 2010
Berichten
20
Hallo, Ik ben nieuw hier. In de band waarin ik zit missen wij een goede toetsenist. Ik ben zelf een sologitarist en omdat we geen toetsenist kunnen vinden kwam ik met idee om professioneel klinkende midifiles te gebruiken waarvan we de toetsenpartij kunnen laten meelopen als we live spelen
Dat is dus drums, bas, gitaar en zang.
Ik gebruik al lang de VanBasco midiplayer i.c.m. met een oude Roland Soundcanvas SC-88 Pro maar dat is natuurlijk geen apparaat om daar professionele klanken mee te krijgen. De VanBasco player is wel gemakkelijk om sporen uit te zetten die je niet nodig hebt,het tempo aan te passen en de toonhoogte aan te passen maar verder gaat mijn kennis niet. Ik kan er wel nog een mp3 van maken.
Wat ik dus zoek is een soort miditemp die gemakkelijk (op het podium) te bedienen en voor dit doel in te zetten is en vooral professioneel klanken kan produceren, zoiets als de begeleidingstracks die je bij karaokeversie.nl kunt aanschaffen. Ook zou het mogelijk moeten zijn om daarmee precounts te maken als er bijv. een intro zonder drums nodig is of om gewoon om het aftikken daarmee te regelen, zodat je alles synchroon kunt doen..
Kan iemand mij iets adviseren?
 
...professioneel klinkende midifiles...
Midifiles klinken niet, omdat ze geen geluid weergeven. Het geluid wordt door de extra apparaten en/of plugins weergegeven waarmee de midi-data wordt afgespeeld. (dat wist je wss wel, maar...) Net daarom zal de klank maar professioneel zijn, als je net dezelfde apparaten en/of plugins gebruikt en alle data in de midi-files ook aanwezig is. Zoals sysex, programchanges, controllers voor alle volumes, effecten enzomeer.
Ik vrees echter dat weinig midifiles professioneel zullen klinken zonder al de juist instellingen en dezelfde apparatuur. Dat wil echter niet zeggen dat je deze zelf niet op een beter niveau kunt krijgen, met de juiste apparaten en technieken...
 
Als je toch van plan bent apparaten het podium op te slepen, dan zou ik in dit geval een laptopje met een DAW meenemen. Ableton live is hier erg geschikt voor.

Je zou hier op de marktplaats een Live Intro kunnen vragen. Je krijgt dit vaak gratis bij hardware, en kan me zo voorstellen dat mensen het gratis/goedkoop weggeven https://www.ableton.com/en/live/compare-editions/
 
Audiocollega. Dank voor je reactie. Ja, ik weet wel wat je allemaal schrijft. Ik trad met laptop op met een duo met zelf bewerkte midilfiles die ik als mp3 had opgeslagen. Via de SC-88 klonken die destijds redelijk. Maar nu heb ik een 7000 WPA installatie die echt heel goed is en dus moeten ook de midifiles professioneel klinken, echter alleen als ik ze via de site afspeel.
Als ik ze eenmaal heb gekocht en thuis via de SC-88 afspeel dan zijn het dus die geluiden niet meer...wel acceptabel maar nog verre van professioneel.

Ik heb dus apparatuur nodig: een module waarmee ik een file kan bewerken (dat is sporen uitzetten die ik niet nodig heb, en bijv. precounts maken ) daarna weer kan opslaan als midifile of mp3, een module dus die ook die echte klanken genereert en die als een midiplayer fungeert die ik live kan aansturen om een song te laten afspelen waarmee wij live kunnen meedoen.
Zo'n 15 jaar geleden heb ik als eens een miditemp gehoord voor dit doel, maar dat apparaat was peperduur en bovendien heel ingewikkeld om te bedienen.
Wat heb ik nu nodig, eventueel tweedehands?
 
Hallo Lamp, Kan Ableton wel al die profklanken genereren via een laptop? Accepteert die ook midfiles en kan ik die daarmee basaal bewerken, net als in VanBasco?
En krijg ik daar dezelfde geluidskwaliteit mee als bij een karakokeversie.nl midifile begeleidingstrack (via de site afgespeeld)?
Het werken via de laptop deed ik al lang geleden in een duo, maar dan met mp3 files. Het voorwerk daarvoor deed ik thuis: sporen uitzetten, precounts maken op een knullige manier enz. zodat ik op het podium live kon meespelen.
Het werken met een DAW thuis en op het podium was dus niet aan orde. Ik gebruikte en gebruik Audition voor dit doel o.a. voor het maken van precounts. Maar het moet nu professioneler en tegelijk makkelijk zijn.

Kan
 
Hallo Lamp, Kan Ableton wel al die profklanken genereren via een laptop? Accepteert die ook midfiles en kan ik die daarmee basaal bewerken, net als in VanBasco?

Profklanken, zoals eerder gezegd maakt midi nog geen geluid en zul je een piano/synth hiervoor moeten gebruiken (VST-instruments, die dus te bespelen zijn door je DAW). Gelukkig kun je tegenwoordig behoorlijk goed-klinkende software gratis online vinden.
https://blog.landr.com/best-free-vst-plugins-2016/
https://bedroomproducersblog.com/2010/07/01/free-sample-shootout-3-acoustic-electric-and-toy-pianos/

Ableton leest gewoon .mid files. De .kar files zou ik niet weten, denk het niet.

En krijg ik daar dezelfde geluidskwaliteit mee als bij een karakokeversie.nl midifile begeleidingstrack (via de site afgespeeld)?

Hangt dus van de VST/samples af.

Het werken via de laptop deed ik al lang geleden in een duo, maar dan met mp3 files. Het voorwerk daarvoor deed ik thuis: sporen uitzetten, precounts maken op een knullige manier enz. zodat ik op het podium live kon meespelen.
Het werken met een DAW thuis en op het podium was dus niet aan orde. Ik gebruikte en gebruik Audition voor dit doel o.a. voor het maken van precounts.
Maar het moet nu professioneler en tegelijk makkelijk zijn.

Kan
 
Dat filmpje had ik al gevonden maar ik kom er nog niet veel verder mee. Ik ben de hele dag al bezig geweest om soundfonts te laden van Coolsoft in de Vanbasco player maar dat is me niet gelukt. Frustrerend...!
En ik snap wel dat midi geen sound is! Ik heb alleen een goede soundmodule en een player nodig. Die SC-88 is niet meer van deze tijd en de Vanbasco is voor mijn doel prima maar de file dan opslaan met reeds uitgezette tracks gaat daar niet mee. Ik moet dan meteen de midifile afspelen en in mijn DAW recorden...
Is er dan geen professionele soundbank/soundmodule die kan worden gekoppeld aan bijv. Vanbasco (voor het uitzetten van onnodige midi-instrumenten) waarmee ik dan uiteindelijk een bruikbare mp3 van kan maken? Ik heb toch helemaal geen synth of midi keyboard nodig...?
 
...Is er dan geen professionele soundbank/soundmodule die kan worden gekoppeld aan bijv. Vanbasco (voor het uitzetten van onnodige midi-instrumenten) waarmee ik dan uiteindelijk een bruikbare mp3 van kan maken? Ik heb toch helemaal geen synth of midi keyboard nodig...?
Een soundmodule is 'gewoon' een synth zonder klavier...
De kwaliteit van de soundbank hangt sterk af van wat je wil (soundfonts zijn samples en dus ...).
Er zijn echter prima (oude) soundmodules met prachtige klanken, andere dan weer met eerder beperkte variaties aan geluiden, maar wel heel realistisch.
Bijvoorbeeld bij Yamaha, een TG77 of een VL70m of een MU128 met de nodige PLG-kaarten.
Het is maar wat je juist wil... en dat heb je nog niet toegelicht.
 
Back
Top