Uitvallen van hardware tijdens produceren

R. Manhouse

Nieuwkomer
Lid sinds
19 juli 2011
Berichten
7
Goedemiddag!

Ik zit met een probleem, hopelijk kan iemand mij wat nuttige feedback geven?

situatie: Ik produceer met Ableton, mac pro met 2 usb poorten. Ik ben sinds 2012/2013 iedere dag met muziek bezig en zoals dat gaat heb ik mijn arsenaal aan apparatuur langzaam opgebouwd. Veel gaat tegenwoordig over usb en ik gebruik onderstaande hubs (2 stuks). Mijn pc komt uit 2014 en heeft usb 2

https://tweakers.net/pricewatch/430452/tp-link-usb-30-7-port-hub.html

Ik heb vorig jaar mijn 1e liveset gemaakt en wil dit jaar mn 2e verbeterde versie maken. Sinds een paar weken valt de stroom steeds weg, eerst alleen doordat mijn geluidskaart uitviel en nu heeft hij het al bij het opstarten en doet zelfs mijn muis het niet meer. Muziek maken zit er nu dus niet meer in.

Ik heb de volgende apparatuur op de hubs aangesloten:

ableton push, Nord stage, geluidskaart, muis, toetsenbord, 3midi controllers, 3 externe harde schijven (waarvan ik er nu 2 weggehaald heb) en mijn beeldscherm.

Het vreemde is dat ik dus 2 externe schijven verwijderd heb en de problemen niet minder worden. Tot een maand terug had ik nergens last van, ik heb sindsdien wel een externe schijf extra erop aangesloten (east west quantum Leap, gebruik ik actief)

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het vreemde is dat ik de pc nadat de storing plaatsgevonden heb opnieuw moet opstarten om zelfs m'n muis weer aan de praat te krijgen. Misschien dat hij ergens storing maakt nadat het uitgevallen is? Of misschien dat de hubs te slecht zijn? (stonden wel hoog in beoordeling bij tweakers) Heeft iemand misschien een tip voor goede hubs?

Ik hoor het graag! Alvast dank voor respons
 
Zou het kunnen dat de computer fans niet meer werken? Als ik het goed heb kan je processor er mee kappen als deze niet gekoeld wordt.
 
Ik zal dit eens checken. Zelf geen idee hoe dit werkt maar zal eens aan een vriend van mij vragen die hier meer kijk op heeft. Het zou mooi zijn als dit het is, iemand anders nog suggesties?
 
Moeilijk te zeggen wat er fout loopt. Warmte kan idd een issue zijn. Je computer daarom af en toe van binnen reinigen en stofvrij maken met een zacht verf borsteltje en de stofzuiger (opletten - afstand van het moederbord houden !)
Er kan ook gewoon iets stuk zijn gegaan of OSX corrupted zijn geraakt.
Idd niet alle HUB's zijn goed te noemen. De beste oplossing voor extra USB aansluitingen is nog steeds een extra PCI(e)-USB card.
Kalmte bewaren en rustig zoeken, dan komt het wel weer voor elkaar. Succes !
 
als het om win gaat,,, ?
check apparaat beheer,, en de usb devices,
en kijk of 'computer mag dit device uitschakelen voor energie' op OFF staat,,

en je kan daar ook kijken naar het stroom verbruik van elke usb poort / hub

EDIT: check ook energie bebeer,, Dat staat hier op hoge prestaties,,
 
Koppel eerst eens alles los en ga werken terwijl je steeds iets erbij aansluit. Is je computer stofvrij? Wordt je voeding niet overbelast?
 
Geen idee of mijn reactie jou gaat helpen, maar ook ik kreeg vreemd gedrag met midi over USB. Ik heb behoorlijk veel USB apparaten nu en ook meerdere hubs. Het probleem wat ontstond was dat een synth niet meer reageerde op het keyboard. Als ik mijn muis bewoog druppelde de noten wel binnen afhankelijk van hoe snel ik mijn muis bewoog. Zeer vreemd.
Wat weet ik tot nu toe:
- De problemen ontstonden toen ik twee exact dezelfde hubs op mijn MAC aansloot. Het ging niet om het aantal hubs, maar om het feit dat er twee dezelfde aan de MAC hingen.
- USB werking was verder prima, maar het MIDI gebeuren liep volledig vast.
- Blijkt dat Bluetooth ook bij midi voorkomt op de MAC, dus dat verklaart wellicht dat de muis invloed hat op de midi noten.

Probeer eens met 1 hub of een hub van een ander merk er bij.
 
De beste oplossing voor extra USB aansluitingen is nog steeds een extra PCI(e)-USB card.

Dit is ook mijn eerste 'undeducated' ingeving.

Wat ik niet helemaal begrijp is wat voor computer je nu hebt. Je zegt een Mac Pro uit 2014, die heeft usb3, niet usb2 zoals jij zegt. De 4 usb3 porten van de 2013 Mac Pro zit op 1 PCIe lane, dus dat kan al sneller voor problemen zorgen als je daar veel aan gaat hangen (totale throughput is, zeg ik uit m'n hoofd, maar iets van 400MBps). Een hub lost dan weinig op, je hebt wel meer poorten maar that's it.

Als je inderdaad een 2013 Mac Pro hebt, dan zou iig je externe opslag via thunderbolt moeten laten gaan en niet via usb. Je zou ook kunnen overwegen om een thunderbolt pcie box te nemen en daar extra usb kaarten in te zetten. Let met thunderbolt op de 2013 wel op waar je wat aansluit. Je hebt wel 6 tb poorten, maar die zitten op 3 busses dus je moet goed bekijken wat je waar aansluit, zeker als je gaat daisy chainen.

Verder is het een kwestie van 'deductie'. Sluit alles af en ga één voor 1 weer dingen aansluiten en kijk wanneer de problemen ontstaan.
 
Zit het stekkertje van je fan een beetje los op je moederboard misschien?
Heb je misschien software waarmee je je fan kan instellen, dan zie je het zo.
Of kijk in je apparaatbeheer of er ergens een foutmelding gegeven wordt.
 
Ik heb ook begrepen dat backwards compatibility van 3.0 naar 2.0 een lastig ding kan zijn. De voeding van je computer kan ook brak zijn, daar heb ik destijds ook vage klachten van gehad.
 
Mmm, ik heb 1,5 week terug geupdate naar de nieuwste OSX versie en sindsdien valt bij mij de hub ook af en toe weg. Ik moet dan opnieuw de usb kabel aansluiten om het weer werkend te krijgen.

Voor de update had ik nergens last van.
 
USB implementatie op OSX is niet zo best. Er zijn veel problemen.

Ligt volgens mij niet aan OSX maar aan de 386/486 structuur/ontwerp van het moederbord.

USB werkt nog steeds met irq's volgens mij. DRM is een PCI-e USB een goede oplossing omdat die een aparte irq krijgt i.p.v. maar door te prikken op 1 USB bus.

Anyway kan t.s. effe zijn Mac nr posten? Dat weten we precies over welke Mac en USB versie we het hebben.

Links boven: about this Mac klikken. Dan more info en dan system report. En dan model identifier posten. Bij mijn MacBook staat er macbookpro9,1

Zoiets moet het zijn maar dan met macpro of iMac.

Vanuit daar kunnen we beter kijken hoe en wat.
 
Het Apple forum staat er vol mee zie ik net.

De mensen die getroffen zijn door de bug lijken vooral pre 2015 modellen te zijn.

Ik had al een jaar niet geupdate, maar schijnbaar speelt het probleem al een half jaar.

Ik heb een late 2011 MBP I7. Ben er nog erg tevreden over qua performance, dus hoop wel dat hier een fix voor gaat komen.
 
Back
Top