beste geluid in de studio?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.963
Locatie
Apeldoorn
Hoi, ik wil hier een draadje openen om 'ns te horen hoe anderen hier over denken.
Ik heb van 't weekend een upgrade gedaan van m'n monitors.
Ik ben over gestapt van Rolands naar de bekende JBL LSR305.
Dit is niets bijzonders al ga ik er wel op vooruit in helderheid en een beter laag.
Toch klinkt het niet zoals in de huiskamer met een buizenbak.
Wat ik me wel afvraag is het volgende; ik hoor hier op het forum meestal over aktieve monitors in een studio en bijna nooit over een versterker met passieve speakers.
Mijn eigen ervaring is dat sinds ik een buizenversterker in de huiskamer heb staan ik nuances hoor in vocalen die ik niet op andere versterkers hoor, ook niet op zg high end bakken zoals bijv Krell die toch al gauw tussen de 5 en 10 duizend voor een aparte eindversterker en een paar monoblokken kost.
Ik wil ook nooit meer wat anders als ik eerlijk ben.
En dat met een gewoon stel Magnats en dan vergeet ik maar even dat ik indertijd ook bijv een stel Magnepans in de huiskamer heb gehad dus ik was een goed geluid toch wel gewend om het zo maar te zeggen.
Zo'n buizenbak geeft gewoon een heel rustig en neutraal klankbeeld wat ik een beetje mis bij gewone versterkers.
Wat is voor jullie dan de reden om over het algemeen toch voor aktieve speakers te kiezen ipv een buizenversterker met een goed stel passieve speakers en een goede DAC van Burr-Brown bijv?
 
Er zijn genoeg engineers en studio's die werken met een combi van passieve speakers met versterkers (vooral ook bij grotere main-fields). Het voordeel van een actieve speakers is denk ik vooral dat speaker en versterker goed op elkaar zijn afgestemd.

Overigens: het feit dat jij meer nuances hoort in jouw huiskamer is gewoon door het kwaliteitsverschil op zich, en niet zozeer omdat het een passieve speaker met versterker is. Je moet je vooral afvragen: hoe neutraal is de klank? (zeker bij buizenversterkers!) Al klinkt een hifi-combinatie nog zo goed, het is geen garantie dat je daarmee ook betere mixen gaat maken; hoe zeker ben je ervan dat jouw geluid niet gekleurd is, en daardoor bij anderen niet anders gaat klinken?
 
Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar... Hoe staat het met je akoestiek? Als je dat voor een paar honderd euro aanpakt weet je niet wat je mee maakt... Dat gaat verder dan nuances.

Wat meer richting je vraag. Ik heb me laten vertellen dat actieve filters nogal winst op kunnen leveren in actieve monitors. Ook heb ik het idee dat de prijs/kwaliteit verhouding in 1 package erg goed is in het voordeel van actieve monitors. De vergelijking die je nu maakt is natuurlijk niet helemaal fair. Het zijn misschien maar magnat's, maar samen met je buizen amp kost (nieuwwaarde) die set waarschijnlijk een stuk meer dan die JBL's
 
Als je, net als ik, geen mogelijkheid heb om je akoestiek te doen en een middenweg zoekt: sonarworks reference 4. Onlangs aangeschaft en mijn JBL’s zijn spontaan andere speakers geworden. Vindt het persoonlijk echt brons. Kost wel evenveel als een setje JBL’s tegen huidige dump prijzen maar eigenlijk onmisbaar in situaties zoals de mijne. Enige nadeel is dat ik vroegere producties wel weg kan gooien:(
 
Ps: bovengenoemde zorgt niet voor het geluid van high end buizen shizzle maar je hebt productie- en luister omgevingen. Maak je alleen muziek puur voor jezelf dan zal een kwaliteits da converter met buizenamp en passieve speakers wel aangenaam zijn om muziek op maken verwacht ik zo (;
 
hoe neutraal is de klank? (zeker bij buizenversterkers!)

Het is juist dat je zoveel meer nuances hoort, zeker bij vocalen en akoestische instrumenten, het klinkt gewoon heel natuurlijk.
Maar ik weet niet of je ooit een buizenbak hebt beluisterd?
Als je dit niet kent raadt ik je aan 'ns ergens te luisteren waar zo'n ding staat en dan vooral muziek die akoestisch is met vocalen want ik kan me voorstellen als je metal of techno draait dat je het niet hoort.
Als je in de buurt van Zaandam woont ben je welkom om 'ns te komen luisteren.

Overigens: het feit dat jij meer nuances hoort in jouw huiskamer is gewoon door het kwaliteitsverschil op zich, en niet zozeer omdat het een passieve speaker met versterker is.

De vergelijking die je nu maakt is natuurlijk niet helemaal fair. Het zijn misschien maar magnat's, maar samen met je buizen amp kost (nieuwwaarde) die set waarschijnlijk een stuk meer dan die JBL's

Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb m'n buizenversterker 'ns meegenomen naar een vriend die de eerder genoemde Krell monoblokken en eindbak had staan en beiden kwamen we tot dezelfde conclusie; de buizenbak geeft een natuurlijker weergave met meer nuances.
Zeker toen we jazz gingen luister met een top zangeres (Rachelle Farrel) hoorden we het alsof ze bijna in de kamer stond te zingen, echt heel natuurlijk terwijl we dat niet met de Krell voor elkaar kregen.
Daarnaast was het klankbeeld ook rustiger en over langere tijd beter luisterbaar.
Misschien als je acid of techno draait dat die Krell dat beter doet dan die buizenbak omdat ie wat aggressiever/snappier klinkt maar bij muziek met veel ruimte deed de buizenbak het beter terwijl die veel minder kostte.

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar... Hoe staat het met je akoestiek?

De akoestiek maakt niet veel verschil, boven en beneden staan wat stoelen en een kleed op de grond.

sonarworks reference 4

Dank je, ik wist niet dat dit zo te betalen was, vroeger had je dit alleen voor professionele optredens herinner ik me.
Da's misschien wel iets voor een volgende upgrade, goede tip!
 
Ik kan mij zomaar voorstellen dat je buizenversterker met de magnats (?) van een stuk betere kwaliteit zijn dan een setje speakers van € 200.
 
Ik denk dat bij huiskamer audio er toch vaak een bepaalde klanksignatuur nagestreefd wordt (hoewel de merken zelf vaak zeggen naar een neutrale weergave te streven). Ik ben zelf wel een gelovige als het gaat om buizen, maar ik vraag me wel af of je dan dingen hoort die er niet zijn, en, als je er op afmixed loop je het risico dat het net niet neutraal is en het saaier klinkt op de reguliere huiskamerset.
De meeste serieuze studiomonitoren zijn echt wel neutraal, Neumann (K&H), Adam, Focal, als je het daar niet op hoort, is het er niet :)

Ik kan mij zomaar voorstellen dat je buizenversterker met de magnats (?) van een stuk betere kwaliteit zijn dan een setje speakers van € 200.

+1, je bent gewoon verwend met zo'n mooie huiskamerset :)
 
je bent gewoon verwend met zo'n mooie huiskamerset

dat was daarvoor toen ik nog magnepan mg-5 had staan, die waren net iets kleiner dan een voordeur en net zo diep. (magnetostaten)
Maar zoals het wel vaker gaat heb ik ze uiteindelijk verkocht en nooit meer zoiets in huis gehad, m'n ex wilde indertijd na wat jaren toch echt wat kleinere speakers en dat zijn de magnat speakers geworden.
 
Een high-end buizenversterker is lang niet altijd vlak qua klank, er is meestal redelijk wat harmonische vervorming aanwezig die het geheel fraai laat klinken, maar niet per sé neutraal te noemen is. Grappig genoeg is iets dat men vaak 'natuurlijk' noemt helemaal niet zo neutraal als men denkt. Of het erg is? nee, maar wanneer je het over een studio referentie hebt is minder gekleurd zeker aan te raden.

Zoals eerder genoemd: je akoestiek is eigenlijk het aller belangrijkste. Ik heb regelmatig "high-end" en "audiofiele" luisterruimtes gezien die bol stonden van de staande golven terwijl men alsnog het verschil tussen twee verschillende kabels dacht waar te nemen.

Wil je goed kunnen mixen in je ruimte, of gaat het enkel om een fijne klankbeleving? In het laatste geval zou ik er gewoon een fijn klinkende versterker naar keuze neerzetten.
 
Back
Top