SSD onontbeerlijk?

Brice

Stamgast
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
284
Hoi,

ik ga een nieuwe computer kopen voor men homestudio, en daarvoor heb ik een instap workstation van HP op het oog. Nu kan je hem kopen voor 1250 zonder SSD, met dus enkel een SATA 7200rpm harde schijf. Is dit ok voor audio-opnames? Of moet je echt wel die SSD schijf hebben? Ik neem niet veel sporen tegelijkertijd op, in cakewalk Sonar.
De SSD versie kost meteen 750 euro extra, én is maar 256GB groot (wat toch een beetje weinig is?)

kan iemand raad geven?

Thanks voor je hulp ;)
 
amai, 750 €', een kingston ssd kost nog geen 80€,,

ik moet zeggen dat een nieuwe hd ook nog goed werkt hoor,, een ssd is beter meer niet verplicht,

ik heb in één macbook pro nog de originele 500gb in zitten, en die start even snel op als een ssd,
en dat komt omdat er minder firewire en usb devices op aangesloten zijn,,

win10 is wel sneller voor data transfer dan win7, en voor die win10 gaat een ssd nog beter zijn,
maar voor 750€ heb je nu al een 2TB ssd
 
Laatst gewijzigd:
Welkom Brice,

Noodzakelijk is een SSD niet. Maar een SSD is een stuk sneller dan een harddisk. Niet alleen nuttig voor je DAW (SONAR en o.a. het lezen en wegschrijven van audio) maar ook voor je besturingssysteem en al het andere dat om schijfinteracties vraagt.

En tijd is een kritische factor in de realtime audio wereld. Wachttijden en buffers (latency...) liefst zo klein mogelijk. Dus...als het om realtime toepassingen gaat is een SSD wenselijker dan voor niet-realtime toepassingen.

Overigens is er EUR 1250 vast wel een Workstation met SSD en HDD te vinden (als je een beetje geduld hebt en zoekt).

Een SSD is overigens voornamelijk voor high performance gebruik. Niet voor massa opslag. Daar heb je andere (en goedkopere) oplossingen (HD, NAS, cloud) voor.

Gaat het overigens over een laptop of een desktop? In laptops is er nu eenmaal beperktere keuze en ruimte dan in desktops. En laptops zijn meestal ook een stukje duurder.

Op dit forum (en elders) is al een hele hoop te vinden over hardware adviezen....

En...je introductie bericht/thread is ook niet de beste plek om een hele discussie te starten...
 
Een SSD is niet verplicht, maar een SSD is wel heel erg fijn. De meerprijs lijkt nergens op te slaan, en dat maakt de rest van het verhaal ook wat verdacht; wat krijg je met dat instap-workstation allemaal? Want een deftige grafische kaart ga je ook niet nodig hebben in een DAW. Laat je niet voorliegen; de meeste off-the-shelf configuraties gaan voor de goedkoopste drives en geheugens.

Een 500 GB SSD heb je al voor 140 euro: https://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html . Als je 'm als m2 versie wil hebben, 200 euro: https://tweakers.net/pricewatch/587965/samsung-960-evo-500gb.html

Ik heb een 250 GB voor m'n OS en een 500 GB voor m'n plugins. Ik gebruik een NAS voor meer long-term storage - is ook makkelijker met backups. Opstarten duurt hier 20 seconden (en da's nog langzaam ook ;) )
 
Hallo Brice,

Een SSD is vooral nuttig om je systeem snel op te laten starten. En eventueel voor het snel kunnen laden van samples, maar daarvoor is het al niet heel erg belangrijk. Opnemen op SSD heeft mijns inziens al geen meerwaarde. Dus een SSD voor je systeem is prima, misschien nog voor samples. Zo heb ik er zelf voor beide doeleinden een SSD in mijn computer zitten.

De genoemde meerprijs voor de SSD riekt zeer naar oplichting, net als de prijs voor een 'instap workstation'. Voor dat geld (€ 1250) moet je een hele nette snelle i5 met 16GB RAM en een 250GB SSD en een 1-2TB HDD kunnen hebben.
 
Ik weet niet welke advertentie je hebt gezien maar ik raad je sterk af om met deze partij in zee te gaan.
Als je hier op het forum kijkt dan zie je genoeg topics waar je info uit kan halen zodat je je niet beet laat nemen en teveel betaalt.
Als je een pc koopt met een ssd erin (bijv 250 gb)en een extra harde schijf voor je opslag met een goede processor en genoeg geheugen dan redt je het voor zo'n 1000 euro wel zo ongeveer of je moet de duurste processor willen.
Maar als je gewoon voor hobby spoor voor spoor opneemt dan redt je het met een moderne i5 of i7 prima.
Zorg er wel voor dat je er een stille voeding erin zet.
Als je iets preciezer omschrijft wat je wilt gaan doen krijg je op het forum goed advies.
Om even een voorbeeld te geven voor een behoorlijke pc ; https://www.compustunt.nl/pro-x1
En dan kan je zelf nog extra opties aanvinken.
Ik heb verder geen connecties met deze zaak, dit is alleen als voorbeeld bedoeld.
 
Laatst gewijzigd:
Zou helemaal geen HP nemen. Ook geen andere merk ding. Gewoon een in elkaar laten zetten door gerenommeerd bedrijf, Dan kun je later nog gemakkelijk cpu oid upgade met zn merk ding heb je altijd gedonder.
 
amai, 750 €', een kingston ssd kost nog geen 80€,,

mja maar das een sata SSD....dit gaat waarschijnlijk om een M.2 SSD....nog sneller dan SATA...maar die zijn ongeveer 200 tot 300 euro afhankelijk van je merk en grootte.....750 euro is wel erg overdreven inderdaad...

SSD zeker fijn en werkt lekker snel met schrijven en lezen....maar je kan ook een RAID maken van bijv. 2 "normale" hdd's met 10.000 rpm....WD VelociRaptor bijvoorbeeld...is ook lekker snel :P


Anyway....ik ben altijd voor ssd...helemaal de nieuwere M.2 versies...
 
Wat marcuuu zegt!!!

Systeem
Voor het systeem SSD...en dan vind ik 256GB wat weinig. Ik zou 500GB nemen en dat kost ca. € 160

Samples
Voor samples: 2TB HDD 7.200 rpm Die kost ca. € 100
Samples laden van SSD gaat wel sneller, maar 2TB SSD gaat ca. € 670 meer kosten.
Je zou eventueel met 1TB SSD genoegen kunnen nemen en dan kost het je 'slechts' ca. € 280 meer.
Maar ik zou toch veel liever 2TB opslag willen hebben. Dus ik zou voor HDD kiezen. Het laden van samples duurt dan wel wat langer, maar ik vind het wel meevallen.

Data / opnemen
500GB / 1TB HDD 7.200 rpm Die kost ca. € 70
 
Beste instap muziekstation is nog altijd Quad core MacMini 2012 (hardware zelf, los van keuze OS, immers ook perfecte Win PC voordat ik weer gezeur krijg een Mac-Win battle aan te zwengelen) dat is quad i7, en die kost MIB zo'n 550-600€. Dan moet er 16GB, 512GB SSD en WD black 7200rpm 1TB in, zit je op 900. Ook perfect mee te nemen en fluisterstil.

Daar kan geen HP tegenop, je hebt evt nog Firewire, je kunt OSX 10.9-10.13 en verder, maar ook Win 8.1 of 10 draaien en zelfs 4K video monteren gaat rapper dan op menig verse skylake PC. Enig voordeel hardarematig voor OSX is dat ie Fusion Drive ondersteunt, dan wordt je SSD met de draaischijf samen een slimme hybride. Maar wellicht kan dat inmiddels ook met Windows.

TCO is 50-100€/jaar
 
Laatst gewijzigd:
Winkels als soundsupplies.nl stellen pc's samen die specifiek voor muziekproductie zijn samengesteld, daar zou ik eerder naar kijken. Bedrijven die €750 vragen voor een kleine SSD zou ik niet vertrouwen, voor minder dan €350 kun je 1TB SSD kopen.

Zelf zou ik geen harddisk meer in mijn pc willen, hier staat alles op stille en snelle SSD's. Juist voor sample libraries vind ik ze ideaal.
 
Winkels als soundsupplies.nl stellen pc's samen die specifiek voor muziekproductie zijn samengesteld, daar zou ik eerder naar kijken. Bedrijven die €750 vragen voor een kleine SSD zou ik niet vertrouwen, voor minder dan €350 kun je 1TB SSD kopen.

Zelf zou ik geen harddisk meer in mijn pc willen, hier staat alles op stille en snelle SSD's. Juist voor sample libraries vind ik ze ideaal.

Heheh al die koekwouzen met hun A merk pc kast.. Dat idee moet zo de prullenbak in.

Moet je eens geheugen halen voor zn A merk ding.
 
Beste instap muziekstation is nog altijd Quad core MacMini 2012

Die is nu wel 6 jaar oud en hoewel ik zelf ook al eens naar zo'n ding heb zitten te kijken als bakje zou ik dan toch liever wachten op een 2018 model.

Ja, qua GHz hoeft het niet altijd gruwelijk hard omhoog, maar een hele set nieuwe plugins gebruikt nieuwe processor-instructies (RePro etc.) en dat scheelt dan nog wel behoorlijk.
 
Back
Top