Hele muur absorber

GentleG

Virtueel lid
Lid sinds
19 februari 2003
Berichten
2.196
Locatie
Voerendaal
Tijdje geleden verhuisd, nu een nieuwe ruimte :)
Kelder van beton 616 x 369 x 228 cm, deur in de hoek en twee ramen.
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=616&w=369&h=228&r60=0.6
Om de room modes een beetje in te tomen gekozen voor een rockwool muur 60cm diep:
http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?n=1&im=1&s11=2&d11=600&v11=10000

attachment.php

Het is trouwens Rockwool Rocksono Base.

Klinkt duidelijk beter, ik kan alles harder zetten voordat ik last krijg van een gonzende bas :okdan:

Nu nog leren muziek te maken ;)
 

Attachments

  • rockwool_wall_720.jpg
    rockwool_wall_720.jpg
    77,7 KB · Bekeken: 91
Dit is al serieus.
En klinkt ook echt beter.
Geen grap.

Wat op termijn nog volgt zijn breedbandige absorbers links, rechts en boven de luisterpositie.
De achterkant laat ik voorlopig ongedempt.

Eerst deze steenwol muur afwerken met een frame en brandwerend stof.
 
Ik heb dit wel gezien in masteringstudio's, een muur van absorbers, maar dan doen ze het bij de tegenovergestelde wand, dus waar de speakers op gericht zijn.

Je hebt nu sowieso nog steeds last van de eerste reflecties van de zijmuren, die moet je ook zeker aanpakken.
 
Je hebt nu sowieso nog steeds last van de eerste reflecties van de zijmuren, die moet je ook zeker aanpakken.
Uiteraard, zie vorige post.

Maar laat ik eerst duidelijk zijn over mijn bedoeling:
De ruimte is primair mijn mancave, dwz
civilization spelen met muziek aan
beetje knutselen met synths en midi dingen (achtermuur)
muziek maken achter scherm (zoals op foto)
muziek maken zonder scherm (rechts van foto)
loungen met vrienden op bank links van foto
mijn muziek editen / mixen

de bedoeling van de ruimte is dus absoluut geen professionele mix of master studio,
maar wel plezier verhogend, voor mij
en van de gonzende bassen had ik het meeste last terwijl ik civilization speelde en muziek luisterde
trouwens ook tijdens het jammen :)

Dat gezegd hebbende:
ik stel alle reacties op prijs:okdan:
 
Nog steeds erg blij met het geluid :)
Beste investering in tijden.

Houten frame ervoor:
attachment.php


En nu ook brandvertragende stof:
attachment.php


Nog niet helemaal afgewerkt, maar bijna.
Die stof maakt het meteen ook iets droger in het hoog.
 

Attachments

  • rockwool_wall_frame_720.jpg
    rockwool_wall_frame_720.jpg
    79,8 KB · Bekeken: 95
  • rockwool_wall_fabric_720.jpg
    rockwool_wall_fabric_720.jpg
    37 KB · Bekeken: 91
Is die plastic er nu al af?

Met de hoeveelheid rockwool die jij daar hebt, is er veel meer mogelijk dan die gewoon allemaal in die holte te duwen en te bekleden met stof... .

Nee, plastic er nog om.

Ik snap dat het allemaal anders kan.
Ik had panelen kunnen maken en die ophangen, of superchunks, of...

Overigens ga ik wel nog panelen maken voor de zijkanten en plafond, maar dan van Rockwool Extra.

Ter indicatie: tot nu toe heeft deze muur nog geen 500 euro gekost.
 
Je kan de zijkanten en je plafond ook doen zoals je nu aan de voorkant hebt gedaan, dan klinkt het nog beter haha lol!
Maar ff zonder gein; ik snap dat je wil dempen maar vindt je dit niet een beetje zonde?
Met dat pakket en een paar latjes erbij had je de hele kelder kunnen doen.

Juist de materiaal eigenschappen van rockwool zorgen voor dat absorberende effect , door al die minuscule poriëen wordt alles geabsorbeerd en met plastic ervoor heeft het geen effect.
Zie het beeld voor je dat je een emmer water er tegenaan gooit met plastic ervoor en alles komt terug omdat plastic glad en ondoordringbaar is.
Gooi de emmer water er tegenaan als het plastic eraf is en veel wordt opgenomen en dat is met geluid net zo.
Daarom scheelt die stof die je ervoor hebt meteen want dat neemt ook geluid op ipv reflecteren
 
Laatst gewijzigd:
As je de ruimte ervoor hebt.. Rockwool Rocks!! :okdan:

Een lege, en onbehandelde ruimte gonst altijd als n gek. Met wat spullen, kasten, of gewoon de resterende verzameling verhuisdozen ergens in een hoek te dumpen is het al stukken minder..
In mijn ruimte heb ik door de muren vol te hangen met toetsenborden, wat tapijt op de grond en wat reflectie matjes tegen het plafond al een hele dode klank. Met microfoon opnames (wat toch wel iets over de akoestiek zegt) vrijwel geen reflecties.. :)

Rockwool wordt voornamelijk gebruikt voor absorptie van lage, doordringende tonen. Dat het nu via het kleed ervoor droger in het hoog klinkt zegt eigenlijk al alles over de absorptie waar het plastic het liet afweten.
Dus eigenlijk gewoon de boel een beetje aankleden en zorgen dat die stenen wanden wat minder grote vlakken worden.. en het klinkt nog beter. :)

edit: ik lees in post 7 en 10 verder dat de bekleding van de muren middels andere gear en dergelijken nog gaat gebeuren :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
cool , je hebt groot gelijk. Dit scheelt al 80% van al je galm in je studio. de rest is dus nog steeds bullet en bier en hufter proef. niemand die even een gaatje in je mooie Gik akoestiek prikt.:W

nu nog fijn kippengaas voor Krk rocket 5s voor de kleine vingertjes die ff denken zou dat in geduwd kunnen worden! waarschijnlijk ken jij je vrienden.
 
Elk is natuurlijk vrij om te doen en laten wat hij wil met zijn budget maar met die plastic er nog omheen benut je je absorptiemateriaal niet optimaal.

Echter moet je het positief bekijken; je hebt voldoende absorptiemateriaal ter beschikking dat nog keurig in de verpakking zit dus je kan nog alle richtingen uit eens je echt weet wat je wil (en kan bereiken met al die rockwool).
 
anti allergie, of denken dat je er ziek van wordt. zo zal dat vast niet zo snel gebeuren.
 
De achterwand is, zoals al door anderen opgemerkt, inderdaad een betere plek voor zo'n absorberende wand.
Nu heb je wel het doorgalmen/doordreunen van de lage frequenties waarschinlijk gedempt, doordat de geluidsgolven niet tussen de voor- en achterwand kunnen blijven bouncen.
Echter, je zit ongetwijfeld nog steeds met de meeste staande golven als voorheen, aangezien deze door reflecties vanuit de richting(en) waarin de speakers vuren, gevormd worden.

Dat het absorptiemateriaal in plastic zit, is voor absorptie van LAGE FREQUENTIES echter helemaal geen probleem.
Alleen voor hogere frequenties is plastic, zoals je al zult hebben gemerkt, reflecterend.
Plastic hou je daarom uit de buurt van jouw 'first reflection zone'.

Succes en veel plezier. :)
 
Een 60 cm laag rockwool achterin werkt altijd!

Zelf maak ik frames zodat je luidsprekers en techniek etc ook direct netjes kan wegwerken.

Bijgevoegd een tekening van een akoestisch frame + een grafiek wat 60 cm rockwool doet tegen de achterwand als demping.
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-01-11 at 17.04.10.jpg
    Screen Shot 2018-01-11 at 17.04.10.jpg
    58,5 KB · Bekeken: 92
  • Screen Shot 2018-01-28 at 18.51.15.jpg
    Screen Shot 2018-01-28 at 18.51.15.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 83
Steenwol is fijn! Inderdaad helpt het zo'n wall of wool, heb in mijn cave van gelijkaardige afmetingen ook het nodige aangebracht. Dat je het waarschijnlijk efficienter kan gebruiken is al benoemd... Aan bijv. het uitklink gedrag heb je maar beperkt wat gedaan. Je zou inderdaad nog wat folie weg kunnen halen achter/rondom je speakers, omwille van het kamfilter effect.

Verder wordt er hier een op gezegd over akoestische eigenschappen van verschillende materialen die niet kloppen. Het klopt bijv. niet dat steenwol vooral gebruikt wordt voor lage tonen. Steenwol is juist zo aantrekkelijk omdat het aarder breedbandig dempt, maar meer in het hoog dan in het laag (zie grafiekje van Mischa). Ook het gebruiken van vloerkleden e.d. krijgen te veel nuttige eigenschappen toegedicht. Het mag dan wat doder klinken, maar dat wil niet zeggen dat het akoestisch gezien ook goed is. Je loopt zelfs het risico om de boel scheef te trekken.

Het is erg leuk en leerzaam om te gaan meten wat je doet. Voor €40,- heb je een meet micro. Als je je dan ook nog een beetje verdiept in akoestiek (een middagje lezen) dan kan je met weinig middelen een heel tof resultaat behalen.

Een goede bron is te vinden op homerecording.be:
http://www.homerecording.be/gids/akoestiek

http://www.homerecording.be/gids/akoestische-behandeling
 
Aanvulling :

als je 60 cm rockwool gebruikt dan werkt dat zoals eerder aangegeven in een grafiek.

Als je 10 cm rockwool 50 cm vanaf de achterwand plaatst krijg je onderstaand grafiek.

Het is dus beter om lucht te gebruiken als alleen wol.

Probleem is echter dat je dan frames moet maken enz wat het een stuk duurder maakt.
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-01-29 at 11.50.08.jpg
    Screen Shot 2018-01-29 at 11.50.08.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 87
Back
Top