NAMM 2018: Elektron Digitone

Jaja kan niet wachten dus maak er maar alvast een draadje van. :D

Wat we weten..

- Trademark voor de naam 'Digitone' is goedgekeurd in november 2017
- Kleine hints op het elektronauts forum
- Vandaag een foto van Nick (Sonicstate) en Cenk (Elektron) op NAMM.
Met "aha. something new?" source

[ig]https://www.instagram.com/p/BeWZD1EF2GQ/[/ig]

Rara wat zal het zijn. :koffie:
 
Last edited by a moderator:
Ik begrijp dat er in februari een update van de Digitakt zou moeten komen met bugfixes en Overbridge support. En hopelijk wat nieuwe features.
 
Wat wel een dingetje is, volgens mij doet ie geen portamento. Klinkt triviaal, maar voor een 4op fm synth lijkt me porta echt best essentieel. Zo'n beetje elke track waar herkenbaar een fm-bak inzit qua techno/house staat de porta aan. Van Dknox via Green Velvet richting DJ Skull naar good old Juan Atkins. Ik vrees dat het iets technisch is met de sequencer, geen enkele Elektron doet goed portamento. maar bij dit ding steekt dat toch echt het meest.
 
Denk van wel, ik vindt dat echt onwerkbaar eerlijk gezegd...
 
portamento op elektrons is altijd met slide trigs. Zal hier denk ik ook zo zijn?

Dus als je hem als gewone synth gebruikt via een keyboard heb je geen poramento toch? En hoe zit het dan met pitch bends kun je die wel opnemen in de sequencer?
Als dat zo is is dat idd een dikke teleurstelling.
Verder is het een prima bakkie en klinkt het aardig.
 
Klinkt best goed, maar dat vind ik eigenlijk wel van alle Elektrons.
De manier van werken op Elektron instrumenten is voor mij echter wel een breekpunt.
 
Ben al jarenlang een Elektron gebruiker. Destijds een van de eerste Machinedrums gekocht: stabiel en goede ondersteuning. Jaren na mijn aankoop werden er nog altijd nieuwe machines toegevoegd. Heb dan ook geen seconde getwijfeld om te upgraden naar de AR omdat die echt iets nieuw toevoegde...

Maar sinds de dood van de oprichter en ze venture capital aanvaarden is het niet meer hetzelfde bedrijf... Nu moeten ze naar de pijpen van de investeerders dansen ipv naar de trouwe customer base die hun relatief groot gemaakt hebben door regelmatig nieuwe producten lanceren om de winst te maximaliseren... Sad but true...

zo is het steeds in ons kapitalsime :beard:
 
Niet echt onder de indruk, de digitakt was leuker. Een 8 voice, 4 Operator synth met 8 Algoritmes voor €780. De DX7 is 16 voice, 6 Operator met 32 algoritmes en dat in 1983. We zijn niet veel opgeschoten in 35 jaar tijd blijkbaar. Combineer dat met je sequencer en filter van je andere apparaten en Elektron noemt dat FM revitaliseren en moderniseren, uhm ok! Waar ik al meer dan 20 jaar op zit te wachten is een uitgebreide FM synth met een goede interface vol met knoppen. Dat zou wat nieuws zijn.
 
....... Waar ik al meer dan 20 jaar op zit te wachten is een uitgebreide FM synth met een goede interface vol met knoppen. Dat zou wat nieuws zijn.

Oh, maar die is er al een tijdje....., als controller van een DX7 dan:
 

Attachments

  • Dtronics-dt7-dx7.jpg
    Dtronics-dt7-dx7.jpg
    68 KB · Bekeken: 60
Die ken ik ja. Een paar jaar geleden aangekondigd maar volgens mij nog nergens te koop, als ik op hun website kijk staat er in ieder geval Soon Available. Maar sowieso vind ik die Controllers niet echt fijn omdat je niet de exacte waarde van de parameters ziet wat bij FM soms handig is, plus als je flink aan de knoppen draait loopt Midi vast. :r
 


Was ook wat sceptisch of ik nog wel meer fm nodig had, maar 4op, 8 algoritmes etc het klinkt karig voor de gebruikelijke fm-macho(ik heb wel ACHT Operators man!!)

Maar mede-ontwerper Simon van elektron legt hier haarfijn uit waarom het echt een andere en extreem flexibele benadering is van fm, zeker ook qua algo’s. Waveshaping als basis etc, het is echt heel gaaf hoe ze het gedaan hebben. Dus volwaardige nieuwe benadering voor naast mn TX81Z, FS1R, SY99 en alle synths die ook fm aan boord hebben.

En alles ook te P-locken, dus ook de waveshaping en algo’s, dat is wel echt bizar vet. Doe daar probability triggs bij enzo en het is complete waanzin.
 
Dat lijkt me ook wel, het is een compleet andere insteek dan een paar sinusjes op een bepaalde manier over elkaar leggen zoals in de oude DX'en.
 
Bij tonecontrol is ie gewoon op voorraad... ik krijg hem morgen binnen!
 
Back
Top