Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.122
Last edited by a moderator:
Haha, precies het Roland geluid wat ik niet zoek.

Nog s ff die demo helemaal geluisterd, maar deze synth is te vet voor mij geloof ik, alles klinkt kneiterhard wat er uitkomt.

Benieuwd wat die Behringer moet gaan kosten, dat wel.
 
Ik heb best interesse in deze synth, maar ondanks dat het niet relevant is hier, ik heb meer met de sound van Roland.

Is deze synth gewoon te vet voor mij of hebben meer mensen dat?

Die pad-achtige geluiden zijn in double mode gedaan.. (dan krijg je dat bredere stereo geluid..) bedoel je dat? Die filtersweep die tussen die pads zit klinkt wel als een 1 geluid. Ik wil zoiets altijd in het echt horen.. maar sowieso geen GAS voor een Oberheim (of iets wat er op lijkt) hier..
 
Ik vind de resonance niet aangenaam. Schel en wat aggressief.
ik heb echt te veel keyboards dus hoop dat Uli wat meer spul gaat racken
 
Ik vind de resonance niet aangenaam. Schel en wat aggressief.
ik heb echt te veel keyboards dus hoop dat Uli wat meer spul gaat racken

Curtis chip sound he!

Een OBX-A,OB-8,SX is geen Oberheim sound maar een Curtis-chip sound.

Maar ik vind het wel goed,een desktop zou ik nog wel durven kopen,voor een keys is er geen plaats meer.
 
Nu nog een 16-voice desktop module met een FX en matrix a la Novation Summit en mss dat ik dan overstag ga...
Maar steeds blijft het gegeven : stel dat je een hit record maakt. Geloof je nou echt dat die dronken griet op de dansvloer hoort welke synths je hebt gebruikt...? NOT. Lieve SF vrienden, the days of gearfucking are over !
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb best interesse in deze synth, maar ondanks dat het niet relevant is hier, ik heb meer met de sound van Roland.

Is deze synth gewoon te vet voor mij of hebben meer mensen dat?
Ik zal je wat zeggen over Roland. In mijn JV2080 heb ik een zijdezachte, hemelsbrede Pad string geprogrammeerd. 4 OSC's. PCM based. En toch klinkt die dikker, breder en zachter dan welke analoge synth die ik ooit gehad heb.
Ik heb trouwens de Planet XV patches voor de XV gekocht van LFO store. Daar wil ik om het even welke OB naast houden en dan mag je zelf beslissen. Ik begrijp perfect wat je wil zeggen...
 
Laatst gewijzigd:
Nu nog een 16-voice desktop module met een FX en matrix a la Novation Summit en mss dat ik dan overstag ga...
Maar steeds blijft het gegeven : stel dat je een hit record maakt. Geloof je nou echt dat die dronken griet op de dansvloer hoort welke synths je hebt gebruikt...? NOT. Lieve SF vrienden, the days of gearfucking are over !

Het gaat mij niet om de dronken grieten op de dansvloer of hits maken, ik hou gewoon van vette synths :D Ik ben wel benieuwd of er enige waarheid schuilt in het gerucht dat Dave Smith en Tom Oberheim misschien een OB-X reissue zouden maken nav die trademark registratie, want die zou ik dan wel liever hebben denk ik.
 
Het is inderdaad een beetje jammer dat tegenwoordig de VA- of softsynths ook gewoon dik klinken en je al die remakes niet meer zo hard nodig hebt. Zo hoorde ik wel verschil tussen de Rland Aira versie van de 101 en een echte 101 maar dat was vaker in het nadeel van de 101.

tien jaar geleden was het nog echt een groot verschil
 
Ik zal je wat zeggen over Roland. In mijn JV2080 heb ik een zijdezachte, hemelsbrede Pad string geprogrammeerd. 4 OSC's. PCM based. En toch klinkt die dikker, breder en zachter dan welke analoge synth die ik ooit gehad heb.
Ik heb trouwens de Planet XV patches voor de XV gekocht van LFO store. Daar wil ik om het even welke OB naast houden en dan mag je zelf beslissen. Ik begrijp perfect wat je wil zeggen...

Ik heb een zelfde sound in mijn Fantom G8 geprogrammeerd. Klinkt heerlijk al is die effectprocessor in de Fantom wel lastig kan zijn.
 
Het is inderdaad een beetje jammer dat tegenwoordig de VA- of softsynths ook gewoon dik klinken en je al die remakes niet meer zo hard nodig hebt. Zo hoorde ik wel verschil tussen de Rland Aira versie van de 101 en een echte 101 maar dat was vaker in het nadeel van de 101.

tien jaar geleden was het nog echt een groot verschil

De U-HE synths zijn echt top. Daardoor een stuk minder geinteresseerd geworden in de meeste "nieuwe" analogen.
 
De Roland VP-03 was de eerste virtueel analoge bak die me overtuigde (behalve als je er oktaven mee speelt; dan krijg je faseverschuiving). Vorige week kwam de Waldorf STVC en die kan ook goed meekomen. Wat een verschil met de XTk! De techniek is wel vooruitgegaan.

Wat @sKeLeTvM schrijft over zijn Roland JV-2080, had ik met de Yamaha SY-99. Daar zit een prachtige stringpreset in, die ik zo goed vond dat ik hem in twee stukken verkoos boven analoge strings. Nu maak ik geen muziek voor de dronken griet op de dansvloer. Ik wil dat ze nuchter blijft opdat ze mijn muziek onthoudt. Bovendien zal ze na ruim anderhalf uur zijn uitgedanst, want zo veel dansbare muziek heb ik niet gemaakt. Het leeuwendeel van mijn werk behoort tot de Berlijnse School en in die stijl hoor ik nu eenmaal het liefst analoge synthesizers.

Deze Behringer komt te laat. Ik heb veel plezier van de OB-6, omdat die met zijn filter morphing iets kan wat verder alleen mijn Anyware Semtex XL kan. De CS-80-kloon vind ik wel interessant. Die komt vast ook ooit, maar geduld is een schone zaak.
 
Je kunt ook wel heel veel kunst op die manier afserveren natuurlijk, als je een landkaart maakt geëtst uit een stuk hout en gedrukt op handgeperst papier dan wordt die dronken griet net zo waarschijnlijk niet in haar eigen huis wakker als met een landkaart geschreven met een Bic op de achterkant van een bierviltje.

Maar je artistieke proces heeft alleen al invloed op het eindresultaat nog los van de eventuele eigenschappen die het eindresultaat wel of juist niet kan hebben.

Zo heeft een fysieke synthesizer, zelfs een met één enkele lullige slider of draaiknop toch een ander effect op me dan één met de 2000 kant-en-klaar voor dance muziek gebouwde patches die meteen goed klinken in je mix van een VSTi.
 
Je gaat hiermee ook dat echte hernia gevoel missen na een gig samen met het goeie ouwe gevoel van een doorlopend krediet.
:D inderdaad.. iets dat ik in die discussies ook mis, het praktische aspect. Je kan ook de real-thing thuis hebben en gaan optreden met de behringer-clone. Heb je toch die sound en feel te pakken, en je kostbare classic blijft lekker warmpjes thuis en het scheelt je idd een hernia. Waar ik jam met de band, is een letterlijk ondergrondse locatie waar het soms vochtig kan worden.. onverzekerbaar qua gear. Een UBXA oid zou ik daar gerust laten staan een tijdje, maar het origineel, nooit.
 
Door de jaren heen zijn we geleidelijk gewend geraakt aan de toenemende kwaliteit van softsynths. Juist die geleidelijkheid maakt het verrassend dat het verschil met analoge hardware er 'ineens' amper meer is.
Misschien zijn we door software wel dusdanig verwend dat zelfs analoge synths tegenwoordig wat tegenvallen. (disclaimer: het zijn mijn eigen ervaringen, het zal vast niet voor iedereen gelden)
 
Door de jaren heen zijn we geleidelijk gewend geraakt aan de toenemende kwaliteit van softsynths. Juist die geleidelijkheid maakt het verrassend dat het verschil met analoge hardware er 'ineens' amper meer is.
Misschien zijn we door software wel dusdanig verwend dat zelfs analoge synths tegenwoordig wat tegenvallen. (disclaimer: ik spreek vooral ook voor mezelf :) )
Ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb. Ik heb jarenlang softsynths links laten liggen. Recentelijk toch eens wat aangeschaft (Arturia Collection en TAL JP8) en ik was aangenaam verrast.
 
Back
Top