Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.125
Last edited by a moderator:
Ik zou me liever wagen aan een nieuwe UB-Xa van, zeg, €999 met het risico dat er buiten de garantietermijn van 3 jaar een defect optreedt dan een 40 jaar oude OB-Xa van €6000 die waarschijnlijk ieder jaar al een dure revisie nodig heeft om überhaupt niet door zijn hoeven te gaan en een beetje in tune te blijven. Daarnaast, als de Model D een graadmeter is zullen er zo gruwelijk veel van in omloop komen dat het een eitje zal zijn om replacement boards te vinden. En de Deepminds en Neutrons en Model Ds lijken tot dusver ook nog best goed te blijven werken ondanks de doem voorspellingen dat ze tijdens het transport al kapot zouden gaan.
 
Is het blue Monday? Mooi! Effe zuur doen.

6 layer pcb? Dat gaat nog leuk worden als er iets kapot gaat.

dan jetsen ze er in de Ulli service-shop gewoon integraal een nieuwe PCB in. Dat gaat met andere apparatuur (bv CV ketels) ook al decennia zo. En reken maar dat die bakken zo ontworpen en getest zijn dat er niet teveel kapot gaan binnen de 3 jaar, want ze moeten wel winst blijven draaien, en niets is duurder dan binnen garantie vervangen. Ik heb om eerlijk te zijn meer vertrouwen in Ulli 2.0 dan in veel boutique shops die alles met de hand in elkaar solderen.
 
als hij zoveel gaat kosten als de andere behringerts koop je voor dat geld gelijk een nieuwe
de pcb is lekker compact dus misschien gaan we wel een module voor rond de $299 zien

Dat laatste denk ik niet want een obxa is gewoon veel complexer dan een Minimoog.

Als ze voor grote aantallen gaan zou 500 euro moeten lukken voor een desktop. Maar hoe meer ik lees zullen het geen grote aantallen zijn. Zeker als ze alleen voor een keyboard versie gaan.
 
Ik zou me liever wagen aan een nieuwe UB-Xa van, zeg, €999 met het risico dat er buiten de garantietermijn van 3 jaar een defect optreedt dan een 40 jaar oude OB-Xa van €6000 die waarschijnlijk ieder jaar al een dure revisie nodig heeft om überhaupt niet door zijn hoeven te gaan en een beetje in tune te blijven. Daarnaast, als de Model D een graadmeter is zullen er zo gruwelijk veel van in omloop komen dat het een eitje zal zijn om replacement boards te vinden. En de Deepminds en Neutrons en Model Ds lijken tot dusver ook nog best goed te blijven werken ondanks de doem voorspellingen dat ze tijdens het transport al kapot zouden gaan.

Tot nu toe lijken ze degelijker dan de Mini MS20, maar nu leg ik de lat ook wel erg laag.
 
dan jetsen ze er in de Ulli service-shop gewoon integraal een nieuwe PCB in. Dat gaat met andere apparatuur (bv CV ketels) ook al decennia zo. En reken maar dat die bakken zo ontworpen en getest zijn dat er niet teveel kapot gaan binnen de 3 jaar, want ze moeten wel winst blijven draaien, en niets is duurder dan binnen garantie vervangen. Ik heb om eerlijk te zijn meer vertrouwen in Ulli 2.0 dan in veel boutique shops die alles met de hand in elkaar solderen.

Ligt eraan hoeveel van de CV ketels verkocht/genaakt zijn en hoeveel marktaandeel zo’n leverancier heeft.

En dan nog maken ze nog flinke winst op onderdelen. Dat is een groot onderdeel van hun businessplan. Zeker omdat het ook een groot deel zakelijk is. Zoals via flats of sociale huurwoningen.

Gisteren kleuren laser printer opgepikt bij mijn pa. Is uit 2010. Gaf service error e100. Alleen het onderdeel was al 1800 euro. Zoveel kostte die printer niet eens.

Komt omdat Epson gewoon 20 printers per jaar maakt. En elke type dus geen groot marktaandeel heeft=dure onderdelen prijzen naar verloop van tijd.

Error is nu weg trouwens maar ik ben er niet zeker van dat zo blijft.

Van mijn Toyota avensis zijn er ontiegelijk veel gemaakt. Daar kan ik relatief goedkoop 2de hands onderdelen van krijgen. En nieuw is het 2 keer de 2de hands prijs. Is allemaal goed te betalen maar dat komt omdat er zoveel van verkocht zijn. Dan maak je juiste extra onderdelen en leveren kapotte auto’s de 2de hands markt.

Probeer dat eens bij een supercar. Daar betaal je bakken met geld voor een mini onderdeel.

Dus alles staat of valt met hoeveel ze er gaan maken. Wordt ie 799 en maken ze er 2000 dan vraag ik mij af hoeveel ze van alles spare gaan maken. Ik denk niet veel. Behringer repareren is vaak gewoon beter nieuwe kopen.

En zelfs Apple maakt ‘flinke’ fouten. En die heb ik best hoog zitten. Van zekeringen die niet doorbranden en daar dus op andere plekken op de pcb doorbranden met alle gevolgen van dien.

Het is en blijft afwachten. Maar je hebt gelijk dat als ze het goed doen dat die producten het wel 3 jaar gaan uithouden.

Echter wat dan? Ze maken batches en daarna wordt die productie lijn voor iets anders gebruikt.

1 keer iets doorfikken en je hebt een probleem na die 3 jaar.

Want ja de fout marge bij hand gesoldeerd is veel hoger maar 1 design fout waar je pas in de echte wereld achterkomt en je bent het haasje.

Je moet je goed realiseren dat hoe complexer je het maakt hoe meer fouten er kunnen ontstaan.

Daarom rijden ze in Afrika met 30/40 jaar oude Mercedessen want die kan je makkelijk fixen. Terwijl bij een relatief nieuwe auto (laatste 5 jaar) veel meer qua Electronics kapot kan gaan.

DRM doet mijn wasmachine van 20+ jaar het nog wel en moeten vrienden van mij hun 6 jaar oude en relatief nieuwe vervangen omdat repareren netzo duur is als een nieuwe. Die nieuwe dingen zitten te vol met electronica. En pas na 3 jaar komen de gebreken te voorschijn.

Want de druk om met iets nieuws te komen als fabrikant is gewoon te groot de laatste jaren.

Dus ja ik lach wel met al mijn oude zooi. En die hand gesoldeerde boutique spullen kan je wel makkelijker fixen als iets doorbrandt.

Maar we gaan het zien.
 
Dus alles staat of valt met hoeveel ze er gaan maken. Wordt ie 799 en maken ze er 2000 dan vraag ik mij af hoeveel ze van alles spare gaan maken. Ik denk niet veel. Behringer repareren is vaak gewoon beter nieuwe kopen.

En zelfs Apple maakt ‘flinke’ fouten. En die heb ik best hoog zitten. Van zekeringen die niet doorbranden en daar dus op andere plekken op de pcb doorbranden met alle gevolgen van dien.

Het analoge gedeelte bestaat buiten die CEM's niet uit speciale onderdelen ... en die CEM's gaan ze waarschijnlijk genoeg bakken/hebben hoor . Op zich is het ook 30 jaar oude technologie die ze met state of the art apparatuur aan het nabouwen zijn ... maar uiteindelijk gaat alles kapot natuurlijk ... en kost het teveel ,dan koop je idd een nieuwe ... dat moet je met een Iphone van 1000 euro ook doen na 3 jaar.

Als je een Elektron ,DSI, MOOG, ..., officieel moet laten repareren zal het ook altijd teveel geld kosten , niet ? ... Dat gaat bij Behringer niet anders zijn ... (maar elke reparateur die smd kan doet zo'n Behringer synth toch ook en wat is niet smd tegenwoordig van eerder vernoemde merken ? )
Wat ze allemaal uit hun mouw aan het schudden zijn is niet normaal ... daar kan je ergens toch gewoon niet anders dan blij van worden :verkoght:
 
Een akoestische piano kost sowieso minstens 90€ per jaar aan een stembeurt. Dat gezegd zijnde heb ik het erg moeilijk met "zonde van de grondstoffen" brolkwaliteit wegwerpproducten. Wat ik van Behringer gehad heb, lag gelukkig wel boven dat niveau. Ik zie het geen halve eeuw oud worden en nog werken zoals mijn oudste synths, maar het zal hopelijk wel een acceptabele tijd meegaan. De reden waarom ik de MS20 Mini niet gekocht heb, daar had ik het gevoel dat het toch te cheapo gemaakt was. Ik vond de encoders van de MS2000 al zo rauw voelen, en dat was een high end Korg.

Mijn piano doet het trouwens nog erg goed na 120 jaar, originele snaren en hamers, nooit gerestaureerd. Tegen die standaard ga ik geen Behringers vergelijken, want dan zou Uli er een klein jaarloon voor mogen vragen om de vergelijking eerlijk te houden. :)
 
Laatst gewijzigd:
Het analoge gedeelte bestaat buiten die CEM's niet uit speciale onderdelen ... en die CEM's gaan ze waarschijnlijk genoeg bakken/hebben hoor . Op zich is het ook 30 jaar oude technologie die ze met state of the art apparatuur aan het nabouwen zijn ... maar uiteindelijk gaat alles kapot natuurlijk ... en kost het teveel ,dan koop je idd een nieuwe ... dat moet je met een Iphone van 1000 euro ook doen na 3 jaar.

Als je een Elektron ,DSI, MOOG, ..., officieel moet laten repareren zal het ook altijd teveel geld kosten , niet ? ... Dat gaat bij Behringer niet anders zijn ... (maar elke reparateur die smd kan doet zo'n Behringer synth toch ook en wat is niet smd tegenwoordig van eerder vernoemde merken ? )
Wat ze allemaal uit hun mouw aan het schudden zijn is niet normaal ... daar kan je ergens toch gewoon niet anders dan blij van worden :verkoght:

Een nieuwe kan best een probleem zijn bij lage oplages.

Kijk maar naar de Alesis andromeda.

Nou zitten daar wel echt moeilijke parts op maar juist de pcb’s alleen al worden op een moment een probleem.

Dat probleem heb je met iPhones totaal niet wat daar worden er bijna van elk top model wel misschien wel een miljard van gemaakt.

En multilayer pcb’s repareren is echt wel een skill. Ik weet bijna wel zeker dat er op dit forum geen reparateurs zitten die dat echt dagelijks doen.
 
Wat ik ook al zei van die andere aankondiging van B. (link): Leuk product maar moet ik als stomme consument het internet af gaan struinen om de aankondigingsdatum op te zoeken en er 1,5 jaar bij op te tellen? Neen, natuurlijk niet! Wordt tijd dat B. een een streefdatum gaat noemen bij de 10.000 producten die ze aan hebben gekondigd de afgelopen tijd. :beard:
 
Niet te versmaden. Hele dag al "Jump" in mijn hoofd. Met dank aan Uli. Ik heb geduld. Nog even.
 
Ik hoop dat hij net zo ongetemd en organisch klinkt als het origineel. Niet te killetjes, ik wil dat de boventonen me om de oren vliegen.
 
Back
Top