dan jetsen ze er in de Ulli service-shop gewoon integraal een nieuwe PCB in. Dat gaat met andere apparatuur (bv CV ketels) ook al decennia zo. En reken maar dat die bakken zo ontworpen en getest zijn dat er niet teveel kapot gaan binnen de 3 jaar, want ze moeten wel winst blijven draaien, en niets is duurder dan binnen garantie vervangen. Ik heb om eerlijk te zijn meer vertrouwen in Ulli 2.0 dan in veel boutique shops die alles met de hand in elkaar solderen.
Ligt eraan hoeveel van de CV ketels verkocht/genaakt zijn en hoeveel marktaandeel zo’n leverancier heeft.
En dan nog maken ze nog flinke winst op onderdelen. Dat is een groot onderdeel van hun businessplan. Zeker omdat het ook een groot deel zakelijk is. Zoals via flats of sociale huurwoningen.
Gisteren kleuren laser printer opgepikt bij mijn pa. Is uit 2010. Gaf service error e100. Alleen het onderdeel was al 1800 euro. Zoveel kostte die printer niet eens.
Komt omdat Epson gewoon 20 printers per jaar maakt. En elke type dus geen groot marktaandeel heeft=dure onderdelen prijzen naar verloop van tijd.
Error is nu weg trouwens maar ik ben er niet zeker van dat zo blijft.
Van mijn Toyota avensis zijn er ontiegelijk veel gemaakt. Daar kan ik relatief goedkoop 2de hands onderdelen van krijgen. En nieuw is het 2 keer de 2de hands prijs. Is allemaal goed te betalen maar dat komt omdat er zoveel van verkocht zijn. Dan maak je juiste extra onderdelen en leveren kapotte auto’s de 2de hands markt.
Probeer dat eens bij een supercar. Daar betaal je bakken met geld voor een mini onderdeel.
Dus alles staat of valt met hoeveel ze er gaan maken. Wordt ie 799 en maken ze er 2000 dan vraag ik mij af hoeveel ze van alles spare gaan maken. Ik denk niet veel. Behringer repareren is vaak gewoon beter nieuwe kopen.
En zelfs Apple maakt ‘flinke’ fouten. En die heb ik best hoog zitten. Van zekeringen die niet doorbranden en daar dus op andere plekken op de pcb doorbranden met alle gevolgen van dien.
Het is en blijft afwachten. Maar je hebt gelijk dat als ze het goed doen dat die producten het wel 3 jaar gaan uithouden.
Echter wat dan? Ze maken batches en daarna wordt die productie lijn voor iets anders gebruikt.
1 keer iets doorfikken en je hebt een probleem na die 3 jaar.
Want ja de fout marge bij hand gesoldeerd is veel hoger maar 1 design fout waar je pas in de echte wereld achterkomt en je bent het haasje.
Je moet je goed realiseren dat hoe complexer je het maakt hoe meer fouten er kunnen ontstaan.
Daarom rijden ze in Afrika met 30/40 jaar oude Mercedessen want die kan je makkelijk fixen. Terwijl bij een relatief nieuwe auto (laatste 5 jaar) veel meer qua Electronics kapot kan gaan.
DRM doet mijn wasmachine van 20+ jaar het nog wel en moeten vrienden van mij hun 6 jaar oude en relatief nieuwe vervangen omdat repareren netzo duur is als een nieuwe. Die nieuwe dingen zitten te vol met electronica. En pas na 3 jaar komen de gebreken te voorschijn.
Want de druk om met iets nieuws te komen als fabrikant is gewoon te groot de laatste jaren.
Dus ja ik lach wel met al mijn oude zooi. En die hand gesoldeerde boutique spullen kan je wel makkelijker fixen als iets doorbrandt.
Maar we gaan het zien.