Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.123
Last edited by a moderator:
Der Ulli geeft zelf al aan op gearslutz dat dit een "labor of love" wordt, en dat deze niet commercial viable kan zijn. Als je kijkt naar wat er allemaal in gaat en de complexiteit schat ik niet in dat je dit voor minder dan 1500 US Dollar kan doen. Dat wordt ook wel bevestigd op het GS forum.

Op zich niets geks natuurlijk, de originele prijs van een OB-Xa was in 1980-1982 zo'n 5000 US dollar, wat nu omgerekend ongeveer 15k is. Dit is echt een "beast".

Geloof ik niks van. Kijk alleen al naar het handzame format. Dit is gemaakt om bijna netzo veel van te shippen als de boutique series.

En ze gaan gewoon 500 euro kosten. Als Uli echt een analoog liefhebber was geweest had ie de OBX ipv de OBXA gecloned. Discreet is veel duurder om te maken dan een 3340 clone van Uli zelf. Wat denk je dat ie die 3340 voor de andere synth makers heeft gecloned? Dacht het niet! Dit is gewoon onderdeel van zijn strategie

Hij pakt juist de simpele ontwerpen. Omdat daar veel op te verdienen valt. En hij het veel goedkoper kan dan Oberheim het destijds zelf kon.

Uli maakt niks waar hij er niet meer dan 10k stuks van kan verkopen.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb niet de hele draad gelezen, zo hier en daar - en ik zag aan het begin al dat je een azijnzeiker bent als je dit niet toejuicht.

maar ik zit er toch een beetje dubbel in. die behringer is een schaamteloze namaker. altijd al geweest. pikken van andermans idee en het zo goedkoop mogelijk uitvoeren, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het geleverde, maar vooral van alles en iedereen dat/die er aan bijdraagt.

aan de andere kant: moet een dsi synth dan echt zo duur zijn? en kijk s wat bv de prijsontwikkelingen over een aantal jaren van de moog voyager en phatty's zijn geweest. over eurorack zullen we het maar helemaal niet hebben.

ik geloof niet dat ik nu nog al die spullen zou willen hebben, zo'n namaak vp330 ziet er leuk uit en zou wel eens goed kunnen klinken, maar wat moet je ermee, al die spullen?! maar het wordt allemaal wel bereikbaar voor iedereen, op deze manier. terwijl je bv op het gebied van zorg een tegenovergestelde beweging ziet.
 
Het is toch alleen maar mooi dat er zo iemand als Uli is. Het zorgt er voor dat er voor iedereen wat te kiezen valt en dat de concurrentie scherp blijft. Zo kunnen we allemaal de dingen kopen die we graag willen hebben ongeacht de reden, nut of noodzaak.

En vind je het niets, negeer het dan gewoon..... het is een vrije markt.
 
Vast mooi geprijsd, maar hoe zal het klinken? Heb helaas nog niks van Behringer gehoord dat overtuigend aan het origineel doet denken.

Voorlopig staat naast de ob6 van Dave, deze clone van Shear eerder op m'n verlanglijstje.
 
Hoe kan Behringer dit namaken? Dat moet toch gebeuren met toestemming van Tom Oberheim, die zal toch akkoord hebben gegeven en daarvoor betaald worden?
 
Vast mooi geprijsd, maar hoe zal het klinken? Heb helaas nog niks van Behringer gehoord dat overtuigend aan het origineel doet denken.

Voorlopig staat naast de ob6 van Dave, deze clone van Shear eerder op m'n verlanglijstje.

Ik vind de Deepmind toch wel in de buurt komen van een juno.

En naar die Shear ben ik ook benieuwd. Vond de sounds iig goed. Alleen ben ik nietzo fan van digitaal nagemaakte envelopes. Zoals bij de Shear. Maar wie weet.

Verder gewoon bizar dat dit door een 15 jarige is 'bedacht'.



En apparaat vind ik er fantastisch uitzien!

Maar ze lopen ook flink achter want hij zou in de zomer van 2017 komen en er is volgens mij nog nog niks.
 
Vast mooi geprijsd, maar hoe zal het klinken? Heb helaas nog niks van Behringer gehoord dat overtuigend aan het origineel doet denken.

Daar valt ook over te discuteren want het zal er natuurlijk van afhangen wat het prijsverschil zal zijn tussen een DSI en een Behringer.
Als de Behringer dan iets of wat in de buurt komt qua sound zal het (grote) prijsverschil voor bepaalde mensen zeker en vast doorslaggevend zijn. Dat allemaal er van uitgaande dat die remake qua prijs verder borduurt op de Behringer (lage prijs) strategie. Tot zolang er dus geen verkoopsprijs bekend is, is dat allemaal nog gissen... .
Als hij bovendien anders maar toch nog goed klinkt is hij voor veel mensen ook bruikbaar.
 
Het zou fijn zijn als fabrikanten niet meteen het nieuws aankondigen alsof de synth er al (bijna) is. Nu worden meteen alle marketingregisters opengetrokken als iemand op de R&D ook maar het kleinste idee heeft terwijl hij/zij zit te schijten en niemand maar het kleinste idee heeft wanneer het apparaat klaar zal zijn. Als die er überhaupt gaat komen.

In het geval van crowdfunding is het logisch dat je iets moet aankondigen, maar in het geval van Behringer lijkt me dat niet zo nodig. Ik vind het zo jammer dat we vaak jaren moeten wachten voordat een "nieuwe" synth in productie wordt genomen. Is leuk al die vooraankondigingen, maar we kunnen er zo weinig mee....
 
Het zou fijn zijn als fabrikanten niet meteen het nieuws aankondigen alsof de synth er al (bijna) is. Nu worden meteen alle marketingregisters opengetrokken als iemand op de R&D ook maar het kleinste idee heeft terwijl hij/zij zit te schijten en niemand maar het kleinste idee heeft wanneer het apparaat klaar zal zijn. Als die er überhaupt gaat komen.

In het geval van crowdfunding is het logisch dat je iets moet aankondigen, maar in het geval van Behringer lijkt me dat niet zo nodig. Ik vind het zo jammer dat we vaak jaren moeten wachten voordat een "nieuwe" synth in productie wordt genomen. Is leuk al die vooraankondigingen, maar we kunnen er zo weinig mee....

Volledig mee eens!
 
Het zou fijn zijn als fabrikanten niet meteen het nieuws aankondigen alsof de synth er al (bijna) is. Nu worden meteen alle marketingregisters opengetrokken als iemand op de R&D ook maar het kleinste idee heeft terwijl hij/zij zit te schijten en niemand maar het kleinste idee heeft wanneer het apparaat klaar zal zijn. Als die er überhaupt gaat komen.

In het geval van crowdfunding is het logisch dat je iets moet aankondigen, maar in het geval van Behringer lijkt me dat niet zo nodig. Ik vind het zo jammer dat we vaak jaren moeten wachten voordat een "nieuwe" synth in productie wordt genomen. Is leuk al die vooraankondigingen, maar we kunnen er zo weinig mee....

Je hebt gelijk, maar de marketing werkt wel. Kijk maar, we hebben er alweer 50 berichtjes over gepost. Zo wordt er ook wel eens gezegd dat het bij marketing niet om goede of slechte publiciteit gaat zo lang er maar weer over je merk/product wordt.

Maar leuk is anders...
 
het zou me ook niet verbazen als die vroege vooraankondiging bedoeld is om je ertoe te bewegen de aankoop van een ander apparaat uit- of af te stellen.

ik kan me voorstellen dat mensen die een dure nieuwe ob of moog overwegen, toche ven afwachten tot die behringer clone voor een kwart van de prijs er is. en dat doet andere firma's dan toch pijn, want die hebben vooraf in hun marketing ook een prognose van de product lifecycle meegenomen in hun berekeningen.
 
Ik denk dat dat wel meevalt Leo. Iemand die een OB 6 of Moog overweegt te kopen denkt niet alleen aan de prijs.
 
Ik begrijp dat complotdenken niet zo. Meest plausibele is mijn inziens dat ze het gewoon tof vinden om deze spullen te maken voor een betaalbare prijs, omdat ze dat, misschien wel als enige, kunnen doen.

En uiteraard moeten ze gewoon brood kunnen kopen, dus ze verdienen er natuurlijk wel aan. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Het verhaal van Uli dat er geen winstmaximalisatie binnen de Music Group plaatsvindt, vind ik wel plausibel. Anders kun je dit soort producten namelijk niet zo cheap aanbieden. En al helemaal niet 400+ euro goedkoper maken na een jaar zoals bij de DM12. Als je winst wil maximaliseren, dan hadden ze die prijs gewoon gelaten zoals het was, waardoor de goedkoopste winkels ze alsnog voor 1250 zouden verkopen op dit moment.
 
En naar die Shear ben ik ook benieuwd. Vond de sounds iig goed. Alleen ben ik nietzo fan van digitaal nagemaakte envelopes. Zoals bij de Shear. Maar wie weet.

En apparaat vind ik er fantastisch uitzien!

Maar ze lopen ook flink achter want hij zou in de zomer van 2017 komen en er is volgens mij nog nog niks.

Ik sta sinds dag 1 op de wachtlijst maar volgens de update die een paar dagen binnengekomen is zal het ook niet voor dit jaar zijn!
 
het zou me ook niet verbazen als die vroege vooraankondiging bedoeld is om je ertoe te bewegen de aankoop van een ander apparaat uit- of af te stellen.

is het eerste wat ik aan dacht..

Omdat onchip ook aangekondigt heeft terug CEM's te gaan maken en dan kan je dat snel linken aan gelijkaardig mogelijk komende synths van Dsi...
 
Ik begrijp dat complotdenken niet zo. Meest plausibele is mijn inziens dat ze het gewoon tof vinden om deze spullen te maken voor een betaalbare prijs, omdat ze dat, misschien wel als enige, kunnen doen.

En uiteraard moeten ze gewoon brood kunnen kopen, dus ze verdienen er natuurlijk wel aan. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Het verhaal van Uli dat er geen winstmaximalisatie binnen de Music Group plaatsvindt, vind ik wel plausibel. Anders kun je dit soort producten namelijk niet zo cheap aanbieden. En al helemaal niet 400+ euro goedkoper maken na een jaar zoals bij de DM12. Als je winst wil maximaliseren, dan hadden ze die prijs gewoon gelaten zoals het was, waardoor de goedkoopste winkels ze alsnog voor 1250 zouden verkopen op dit moment.

Ik heb de vraag al eerder gesteld: ook Roland produceert in China en geen klein bedrijf.
Wat is het dat Uli wel goedkoop produceert en Roland niet?
En daarnaast, waarom brengt Roland niet een paar klonen uit op een werkbare grootte voor een pakweg 500 euro of zoiets ipv steeds die kleine apparaatjes?

Hij pakt juist de simpele ontwerpen. Omdat daar veel op te verdienen valt.

Ik heb niet zo'n verstand van synths zo als sommige anderen hier dus ik ga er door dit antwoord van uit dat een vcs3 ook simpel en daardoor makkelijk te maken is?
Door jullie antwoorden krijg ik de indruk dat zoiets dan ook niet meer dan een 5 a 700 euro gaat kosten.
 
Ik heb de vraag al eerder gesteld: ook Roland produceert in China en geen klein bedrijf.
Wat is het dat Uli wel goedkoop produceert en Roland niet?

Vast en zeker door de componentprijzen. Die prijzen zijn lineair gerelateerd aan de
geleverde kwaliteit (levensduur, fail-rate enz) trouwens.
 
een vcs3
Kijk even hier voor The Cloney Project, als je dat wilt bouwen kost je dat al ruim 2000 euro. Sommige bouwers besteden veel tijd, moeite en geld om zoveel mogelijk het origineel te benaderen, zie dit draadje op het MW-forum, maar helemaal exact krijg je het blijkbaar nooit.

Wat is het dat Uli wel goedkoop produceert en Roland niet?
Een bijkomende reden is dat Roland meer kosten aan R&D moet terugverdienen.
 
Een bijkomende reden is dat Roland meer kosten aan R&D moet terugverdienen.


zeker is innovatie het duurste in een bedrijf, maar ik bedoel die boetieks zien er van binnen het zelfde uit (tenminste bij de ju06 en jp08.) en de hele productidentiteit is gebaseerd op producten van 15-30 jaar geleden.. ondanks dat het rolands eigen producten zijn werd daar ook behoorlijk gebehringerd :walker:

"anscheinend" vind de marketingafdeling van roland dat het zich niet loont om full size reissuses te produceren, maar wel om kleine kopietjes te maken die basically in de mantel van de klassiekers zitten.. maar ja, niet alle end consumers zijn verzamelaars en/of fanatieken ;)

voorbeeld van niet genoeg vraag is ook de onlangs mislukte poging om de elka synthex weer tot leven te brengen, is 3315$ dan te veel voor een nieuwe ouwe synth? :?
 
Vast mooi geprijsd, maar hoe zal het klinken? Heb helaas nog niks van Behringer gehoord dat overtuigend aan het origineel doet denken.

Voorlopig staat naast de ob6 van Dave, deze clone van Shear eerder op m'n verlanglijstje.



uit de bijbehorende text:

"P.S
For the Moog Fans:
I have to be completely honest, this was one of the toughest videos I have made because of the fact Im a huge moog enthusiast, (as you can see from so many of my other videos) but I also have say that the new moog music has made a critical mistake in business, they brought back something without owning all the rights. I hate it for moog but at the same time I wish all the best to them and hope this experience kick starts them back into engineering shape, ( I would love to see something new from moog). I have never heard of a company moving forward by going backwards and I leave it at that."
 
Back
Top