Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.124
Last edited by a moderator:
Dit gaat sowieso nog meer dan een jaar duren dus.
Wel leuk dat ze het design-process een beetje gaan laten zien, maar dat is natuurlijk ook een deel marketing en om het publiek warm te houden ;)

We gaan het wel zien wat voor vorm en prijskaartje hier aan gaat hangen hehe.
 
Een clone van een OB12 :D
 
.....maar iedereen weet dat een Matrix-1000 het niet haalt bij een OB-X(A).......
Die klinken heel verschillend. Mijn voorkeur heeft ook de OB-X(a), maar de Matrix-1000 (en ook de Matrix-6) vind ik toch ook wel een lekker klinkende synth. :)

Wat zou Dave Smith hier van denken? Dit doet de verkoop van de DSI OB6 geen goed lijkt me.
Dave Smith (en ook Tom Oberheim) gaat ontzettend balen als de Behringer remake van de OB-Xa (bijna) net zo goed klinkt als het origineel. ;{ De OB-6 heb ik een aantal keren op gespeeld en ik vind het echt een van de beste nieuwe synthesizers van de laatste jaren, maar die heeft toch "by far" niet de pure Oberheim sound van de OB-X. En de OB-6 vind ik "by far" ook niet in de buurt komen van een OB-Xa. Tom Oberheim heeft nog wel zijn Two Voice Pro, want die vind ik wel top. :)
 
Meh, het had een exacte kopie moeten zijn van de OB-X als je echt iets iconisch opnieuw wilt uitbrengen, deze geeft nooit het echte Oberheim filtergeluid.

;)

Ik zal me weer even onpopulair maken. Ik heb ontiegelijk veel respect voor de marketing afdeling van Behringer en alle andere fabrikanten die graag inspelen op de passie, mythes en illusies omtrent vintage materiaal. (tenzij je verzamelaar/belegger bent) Hun doel is echter de simpelheid zelve : zoveel mogelijk synths verkopen aan goedgelovige, weliswaar gepassioneerde synthfreaks die op zoek zijn naar de 'Holy' sound die eigenlijk niet bestaat maar een pure gevoelsbelevenis is.
(alsof je betere muziek maakt omdat je een echte OB whatever hebt...NOT !)

maar dat is natuurlijk ook een deel marketing en om het publiek warm te houden ;)
10/10
 
@SkeletvM: de doelgroep van vrijwel alle grote synth producenten is idd natuurlijk hobbyisten, die kopen veel meer en vaker. Tis net als digitale fotocameras. Een pro koopt een keer een loeiduur toestel en werkt daar minstens 10 jaar mee, een hobbyist wil elke 2 jaar het nieuwste van het nieuwste.
 
Kijk bijv. eens naar een voice van een DSI Prophet REV2:
12347892_800.jpg

De hele synthvoice is die ene grote chip, de PA397. Een 'doorontwikkeling' van de CEM3396, die o.a. in de Matrix-1000 is toegepast. Leuke, uitgebreide synth, maar iedereen weet dat een Matrix-1000 het niet haalt bij een OB-X(A), en dat verklaart ook waarom de nieuwe 'analoge' DSI synths allemaal hetzelfde klinken en het bij lange niet halen met het origineel. De overige componenten op die printplaat zijn voor de digitale aansturing van de controls van die PA397, vergelijkbaar met de Matrix-1000.
Volgens mij haal je daar wat dingen door elkaar. Als je een OB-X met VCO's gaat vergelijken met een Matrix 1000 met DCO's is het niet gek dat je grote verschillen gaat vinden. Dat ligt niet aan de voice chips maar aan een compleet ander type oscillatoren
Zelfde bij de REV2 die je laat zien, die voortborduurt op de Prophet 08/Mopho/Tetra. Dat zijn inderdaad allemaal (bijna) dezelfde synth voices. En kunnen bijna hetzelfde klinken. Dat betekent niet dat alle DSI synths hetzelfde klinken. De OB-6 en Prophet 6 zijn beide compleet andere synths die niet op een enkele voice chip gebaseerd zijn.


Van de UB-XA zijn nog geen foto's van de printplaat, maar afgaande op de VC340, waarop een hele berg losse chips te zien zijn (en dan zijn het ook nog eens twee lagen printplaten op elkaar), valt ervan uit te gaan dat Behringer ook deze kopie elektronisch gezien behoorlijk goed in elkaar zetten. Al zou ik natuurlijk liever through-hole componenten zien i.p.v. SMT. Maakt repareren en modificeren makkelijker. Maar dan kan de printplaat niet machinaal bestukt worden, waardoor dat tegenwoordig veel te duur is.

Je laat een foto zien van een synth met vocoder. Dat je dan een enorme hoeveelheid chips nodig hebt is wel een beetje te verwachten. Een vocoder gebruikt per band 2 filters en een VCA. Zegt ook niet zoveel over de opbouw van de synth voice in het apparaat.
 

Dat zegt mij echt te weinig. Voormalige werknemers willen zich wel vaker negatief uitlaten wanneer hun verwachtingen niet overeen kwamen met de daadwerkelijke praktijk van alledag. Bovendien heeft Music Group tig vestigingen en is het maar de vraag hoe representatief de commentaren van voormalige werknemers zijn voor een bepaalde vestiging.

Heb zelf bij grote en kleine ondernemingen gewerkt, o.a. Fokker op Schiphol Oost. Hing in al die organisaties heel sterk af van de unit waar je werkte. Bestond er echt committent in je unit dan is het goed werken. Kleine ondernemingen lijken leuk, maar heb eens ergens gewerkt waar de nood zo hoog was dat maandsalarissen werden uitgesteld. Niet je van het, dat kan ik je verzekeren.
 
Wat mij duidelijk is, is dat veel mensen zitten te wachten op klassiekers. Het is zoals Jarre een zei: sommige elektronische muziekinstrumenten zijn zoals een klassiek instrument (vioool, trompet). Jaren nadien zullen mensen pas inzien dat het klassiekers zijn, als het nieuwtje er af is. Fender ontwikkelt toch ook niet ieder jaar een alternatief voor de Stratocaster? Dat zou belachelijk zijn. De viool kun je toch ook nog gewoon kopen? Waarom een OB-Xa of een ARP 2600 dan niet? Eigen schuld dikke bult dat sommige fabrikanten zelf zijn gestopt met het produceren van hun klassiekers. De prijzen voor hun oude spul schieten door het dak maar ze hebben oogkleppen op: ze denken dat we daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in hun nieuwe spul. Neen, dat zijn we niet. Wij willen Stratocasters, Telecasters, Les Paul's, Stradivariussen, Minimoogs, en ARP's.

Als ze slim waren hadden ze de productie voortgezet en waren die klassiekers spotgoedkoop geworden. Maar nu springt Uli Behringer er in. Niemand zit te wachten op een klassieker met een interface die niet lijkt op wat je van dat apparaat gewend bent. Dus exacte kopieën doen het goed. Een sunburst Strat verkoopt ook beter dan een metallic blauwe. Een groene Ferrari wil niemand: alleen een rode.
 
Ik het sowieso niets met Behringer en hun 'remakes', maar als ik hoor hoe groot het verschil is tussen een OB-8/OBXa en de OB-6, die nota bene door mede Tom Oberheim zelf ontwikkeld is, ben ik bijzonder sceptisch op het Behringer wel lukt om het klankverschil te overbruggen.
 
Jaren nadien zullen mensen pas inzien dat het klassiekers zijn, als het nieuwtje er af is.
Er was een tijd dat bijna niemand interesse had in het oude spul, inderdaad pas jaren nadien en het "nieuwtje" was er toen al heel lang af.
De prijzen voor hun oude spul schieten door het dak maar ze hebben oogkleppen op: ze denken dat we daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in hun nieuwe spul.
Ik denk dat heel veel mensen wel geïnteresseerd zijn in het nieuwe spul en dat we de belangstelling voor het oude ook niet moet overdrijven. Voor een fabrikant hoeft hoge prijzen voor originele vintage nog niet automatisch te betekenen dat ze met economische haalbaarheid zomaar opnieuw het oude op de markt kunnen brengen.
 
(Disclaimer: de OB6 kan wat mij betreft qua klank niet tippen aan de oude Oberheims)

Helemaal mee eens... en helaas niet voor iedereen bereikbaar. Ben errug benieuwd naar dit resultaat (DSI ook ;)
 
Helemaal mee eens... en helaas niet voor iedereen bereikbaar. Ben errug benieuwd naar dit resultaat (DSI ook ;)

Ik had al jaren twee vintage synths op m'n lijst staan waarvan ik er inmiddels 1 heb. Voordat ik deze kocht, keek ik naar de DSI OB6 (deels vanwege DSI en deels vanwege het Oberheim geluid - de enige Oberheim die ik kende tot dan toe was de Matrix 12 die een vriend (samen met een P5) had)

Ik heb de OB6 een paar keer bespeeld, maar kon er niet warm van worden en twijfelde enorm. Toen kort daarna een van de synths van mijn lijstje opdook (Roland SH-5), heb ik daarvoor gekozen (en nog geen moment spijt gehad dat ik niet voor de OB6 gegaan ben).

Ik ben heel blij dat Behringer met deze clones bezig is: vroeger kon ik de Moogs en Prophets niet veroorloven (en nu heb ik het er niet meer voor over; je wordt toch wat verstandiger met de jaren - alhoewel ook niet altijd :engel:).

Hoe dichtbij het 'origineel' deze (of andere) clone komt is natuurlijk altijd maar afwachten. In een 1-op-1 vergelijking zou je de verschillen misschien kunnen horen, al dan niet gebaseerd op een (door jezelf gecreëerde) verwachting. Mij maakt het niet uit, ik wordt hier weer een beetje hebberig-, maar ook nostalgisch van (en tot nog toe lijkt het, een stuk vriendelijker voor m’n portemonnee).

JurgeN
 
Dave Smith (en ook Tom Oberheim) gaat ontzettend balen als de Behringer remake van de OB-Xa (bijna) net zo goed klinkt als het origineel.


Vast niet. De OB6 oa. is veel te duur voor de gewone sterveling. Dus degene die deze behringers kopen, vissen niet in dezelfde vijver als de dave smiths / oberheims / ea.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je je niet moet verkijken op hoeveel mensen daadwerkelijk 1500-2000 euro gaan betalen voor zo'n UB-Xa remake. Ik denk dat het hoogstens een paar honderd wereldwijd zijn. Dat heeft Ulli denk ik goed ingeschat. Er is echt wel een verschil tussen interesse hebben, zeggen dat je zoiets zou kopen, en daadwerkelijk de knip trekken.
 
Ik vind het erg tof, die clones. Ik wil ze allemaal hebben, maar ik heb eigenlijk al een hoop synths. Ik denk dat ik toch wellicht voor die minimoog clone gaan. Ik heb een DSI en die komt toch een stukje dichter bij in de buurt (al zijn het geen dezelfde synths). Ik zou wel heel graag een Linndrum clone zien. Maar wellicht wordt het toch alsnog een Elektron Digitakt.
 
Ik denk dat je je niet moet verkijken op hoeveel mensen daadwerkelijk 1500-2000 euro gaan betalen voor zo'n UB-Xa remake..


Misschien een denkfout van mij dan. Dacht dat die behringer bakkies in de 400-500 range waren.
 
Misschien een denkfout van mij dan. Dacht dat die behringer bakkies in de 400-500 range waren.

Der Ulli geeft zelf al aan op gearslutz dat dit een "labor of love" wordt, en dat deze niet commercial viable kan zijn. Als je kijkt naar wat er allemaal in gaat en de complexiteit schat ik niet in dat je dit voor minder dan 1500 US Dollar kan doen. Dat wordt ook wel bevestigd op het GS forum.

Op zich niets geks natuurlijk, de originele prijs van een OB-Xa was in 1980-1982 zo'n 5000 US dollar, wat nu omgerekend ongeveer 15k is. Dit is echt een "beast".
 
Back
Top