pattern based midi sequencer info

menner zjeroen

percussionist
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
103
Hallo Synthforum leden !

Ik wil graag een HPD-20 van Roland gebruiken als midi controller en klankbron en gebruik op dit moment cubase (4LE) op een eenvoudige laptop met de HPD. Dat werkt, maar ik moet het hele nummer nauwkeurig van te voren samenstellen : intro, chorus 1, fill a , chorus 2, bridge... etc...
Ik zou graag alle patronen van te voren willen uitwerken, maar live in elke willekeurige volgorde kunnen afspelen, en dan het liefste met een toe te wijzen toets van een usb toetsenbord (welke ik dan later tot voetpedaal ombouw) ik kan binnen Cubase wel met een marker naar een ander patroon schakelen, maar dat gebeurt direct, terwijl ik graag zou zien dat hij eerst het vorige patroon tot het einde afspeelt... Ik heb het hele internet al afgestruind maar kom niets bruikbaars tegen... iemand van jullie een idee of oplossing ?? :halleluja
 
Dat wordt meestal omschreven als een "arranger" sequencer waarbij de totale sequence dan een "style" heet. Ik ken de nodige hardware keyboards die op deze basis werken (Tyros, sommige PSR...) maar ik ben niet bekend in de wereld van software sequencers. Dus ook niet meteen een ideetje wat gelijkaardige arranger sequence software zou zijn.

Deze misschien?

http://www.1manband.nl/omb.htm
 
Ableton Live is denk ik de oplossing voor je.. Je maakt dan vooraf midi of audio clips aan en die trigger je dan in elke gewenste volgorde. Dit kan clip-voor-clip of als scene: meerdere clips in 1 keer. Die clips kan je quantized laten triggeren door een midi note van je keyboard of drumpad.. je kan desnoods ook live dingen opnemen en daarna triggeren..
 
Idd. met Ableton kun je complete scenes uit de session mode via de learn aan note nr koppelen in een keer oproepen..
Er zijn ook wat midi foot controllers die note nr kunnen uitzenden.. koppel die aan een midi to usb kabel en je bent er.
De meeste doen alleen program changes.. daar kan Ableton niets mee helaas.. dus het is wel even zoeken naar een geschikte versie.

Verder heeft FL studio ook een mogelijkheid om stukjes arrangement te selecteren via midi op een horizontale timeline in tegenstelling tot Ableton (waar de tracks of instrumenten horizontaal naast elkaar zijn gerangschikt..) maar hoe dat werkt via midi ben ik niet bekend mee.
En Sonar heeft ook die future maar nooit mee geƫxperimenteerd, daarnaast is het moederbedrijf net gestopt met de service en de verdere ontwikkeling.. toch werkt het wel prettig heb ik begrepen.

Reason is ook een DAW die het werken aan verschillende arrangements wel toelaat op een zeer overzichtelijke manier maar helaas is het nog niet via midi op te roepen.. wel via de muis maar ik hoop dat dat ooit nogeens in realtime mogelijk gaat worden via midi :)





Op hardware gebied is er ook wel e.e.a. mogelijk. In de Yamaha RS7000 (en waarschijnlijk ook de Rm1x en Motif) kun je ook verschillend arrangement als sections oproepen via midi maar dit is niet via standaard note nr.. dus niet echt heel makkelijk toe te wijzen aan een midi controller..
Zelf gebruik ik met hardware altijd een Roland MV (8800/8000) sequencer.. daarmee kun je in de patternmode heel uitgebreid arrangement maken en oproepen via midi note nr..
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt allemaal tot zover.... de Laptop is alweer zo'n 6-7 jaar oud en met ableton werkt het inderdaad wel, maar met allerlei vreemde vertragingen.... Maar gelukkig een oplossing uit een geheel andere hoek : The Beatbuddy aangeschaft, een drumcomputer waarbij je je eigen samples kan inladen, midi files in kan lezen en met behulp van een footswitch besturen, wat een uitkomst en zo compact..... https://singularsound.com
Al 1 optreden ermee gedaan, en werkt perfect...
 
Back
Top