lift muziek..

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
ik kwam er laatst achter dat eigenlijk al mijn tracks onder het predikaat liftmuziek geplaatst kunnen worden.. ik had namelijk een drone gekocht en maakte daar veel filmopnames mee uit de lucht.. en daar pasten mijn tracks perfect onder.. en zo,n drone moet toch ook omhoog en naar beneden komen.. dus net zoals wat een lift doet... waar die term nou vandaan komt weet ik ook niet want ik heb nog nooit muziek in een lift gehoord.. hooguit wat kreunende collega,s op maandagmorgen, die ook naar de 8 e verdieping van het rijkswaterstaat gebouw moesten.... de term muzak vind ik dan wat duidelijker al valt mijn muziek daar toch weer niet onder... ..
maar goed.. hier gaan we even de lucht in met een track van mij die ik zelfs ooit nog op een 12 inch had uitgebracht bij djax x beat records.. en alles had gemaakt rond wat trompet samples die ik een keer in de studio had gevangen.. van een zekere han de groot.. die scheen in frankrijk een gerenomeerd sessie muzikant geweest te zijn.. en wellicht nog steeds. was ech vergelijkbaar met eric trufaz en die scene..
gelijk nog flijk wat nostalgie want hier zie je het huis weer waar ik mijn studio in had op zolder...(1 min 43)

 
maar ook met een studio sessie van de noisejazzpunk band heidecker uit wassenaer (spreek dat laatste woord bekant uit) omdat ze uit wassenaar kwamen en dan met name basseur theo hayes ook helemaal zo overkwam in het gewone leven richte hij een band op om dat imago even flink kwijt te raken.. bas gitaar spelen met behulp van een boormachine, een zaag, een slijptol enz werd niet direct met wassenaer geassocieerd.. een studio sessie waar ik ook op mee speelde lift de beelden aardig op.....



live schopten ze het tot de 2e plaats in de finale van de grote prijs van nedrland total touch op de 3e plaats achterlatend...
 
Ik heb zo nu en dan wel muziek in liften gehoord maar da's meestal wel iets anders dan dit.
Blieper, lift muziek of niet maar ik vind dit wel een leuke onderhoudende track hoor.
Tof ook die trompet samples die je gebruikt, lekker jazzy zo....
Nou kan ik me voorstellen dat voor iemand die al tig jaar een studio heeft dit misschien niet zoveel voorstelt maar waarom deed je niet mee in de contest?
Als dit muzak is voor je dan hadden we in de contest wel een hele goede track van je kunnen verwachten....
Die versnelling in je track op 4.50 is dat automation of gebruik je daar een andere techniek voor?

Dat kraakpand van jullie had ik wel willen ruilen met mijn huis by the way....
Doet me een beetje denken aan sommige huizen van die bands uit de jaren 70 in the uk die nog wel 'ns in van die landhuizen woonden in Canterbury of zo.
 
waarom ik een beetje op non productief ben gegaan kwam ook doordat ik dat pand werd uit gezet... de studio die ik daarna kreeg werd ik ook al na 3 jaar uit gezet..en moest bijna alles verkopen om uit de schulden te komen, op wat synths na... maar dan zit je opeens in een woonwijk met overal buren.. die al op tilt slaan als je buiten je kat aan het roepen bent... dus wellicht komt er ooit een keer een synthcontest track van mij.. maar dan moet ik eerst een loterij winnen, of lang genoeg ingeschreven staan om na 20 jaar woningbouw eindelijk iets behoorlijks te krijgen op een hoek ofzo.. zodat ik weer fatsoenlujk geluid kan produceren
en die versnelling.. welke track is dat?? heidecker of headquarter met trompet.. daar valt me eigenlijk geen versneling op of het moet door de atari 1040 st zijn gekomen die nog wel eens de neiging tot zwabberen had.. als de processor te warm was geworden of iets anders..
en een kraakpand was het niet echt.. mijn ouders moesten eruit omdat het pand afgebroken zou worden, begin jaren 60 al.. maar mijn ouders hadden daar nooit gehoor aan gegeven.. en hebben we 30 jaar lang geen cent huur betaald.. wat wel gelijk een zwak punt bleek om ons er makkelijk later nog uit te zetten zeker toen mijn vader kwam te overlijden...wij als kinderen ook al waren we dan al in de 40 hadden dus geen huurbescherming opgebouwd en ook het recht van inwonende kinderen kwam te vervallen na overlijden van 1 of beide ouders.. uiteindelijk hebben we nog 5 jaar met processen enzo de boel kunnen rekken.. de studio had ook geen rechten want die was illegaal opgezet in een pand met een woonfunktie.. dus trokken we aan het kortste eind zeker toen er steeds van die mannetjes kwamen kijken die groen waren uitgeslagen van het geld wat ze hadden..(en meestal kreeg ik het idee dat ze uit wassenaar waren ontsnapt. zeljs james de butler liep al door het huis toen wij er nog zaten..
renovatie was bij elkaar iets van 5 miljoen.. maar voor ons had het niet gerenoveerd hoeven worden.. we hielden de boel wel overeind verder.. af en toe een gat in het dak dicht maken enzo.. steunbalken stutten.. (waar we erdan wel weer 1 van weggezaagd hadden voor de studio, om niet steeds je kop ertegen te stoten.. maar nog bleef het dak gewoon op zijn plek.. verdser kwam er wel steeds meer kalk van de muren naar beneden als er weer een death metal band had opgenomen.. maar dat hoorde bij de sfeer..
 
Laatst gewijzigd:
Nederland is ook veel te vol wat dat betreft.
Ik vervloek Nederland ook wel 'ns want het is zo overvol hier.
Was een paar jaar terug in Zweden en als je daar ziet wat een ruimte ze daar hebben buiten de hele grote steden, da's echt een verademing.
Of je doet zoals SunRa; die had gewoon een heel groot huis met andere muzikanten.
Ik heb vroeger wel een stel mensen gekend die in je buurt woonden.
Die hadden zo'n groot huis in Den Dolder in de bossen en ze deelden de hypotheek.

De versnelling bedoel ik wat verderop in de track.
Eerst stop het ritme bij 4.45 en dan hoor je "I started dancing with a girl" (John Lennon of John Cleese?) en dan kom je er weer in zeg maar met een synth die versnelt als ik het juist hoor en kort daarop begint je ritmetrack weer.

Blieper, ik zat me nog af te vragen waar je je ritmetrack mee hebt gemaakt?
Met welke hard-of software want het is ritmisch heel interessant en het klinkt ook goed vind ik.
 
Laatst gewijzigd:
volgens mij heb ik een breekbiet aan gort geknipt.. de novation drumstation doet ook mee dacht ik.. en ik vond altijd dat het ritme net iets te vaak hakkeld.. en wilde dat nog gaan aanpassen.. maar dat mocht niet meer van miss djax saskia.. net als de b kant.. die had ik ook aangepast met samples van een echte drummer.. dat vond zij toen ook een stuk minder.. dus heb ik het zo gelaten...
 
en dan nog wat lift muziek deze keer van een vriend van mij.. die een soort professor in de muziek technologie is nu.. martijn.. hij heeft nu een eigen software bedrijfje waar hij plugins ed bouwd voor protools ed.. daar boert hij erg goed mee.. ik had ook graag gehad dat hij met muziek maken was door gegaan, maar ook hij had het zelfde als ik.. opeens was het niet meer zo boeiend allemaal terwijl hij hier een stuk muziek had neer gezet waar je u tegen zegt.. en het past echt precies bij het filmpje mijn drone kan niet meer tegen de harde wind in terug komen en is een paar kilometer verder op autoland overgegaan (als de batterij leeg raakt) gelukkig was er geen sloot of een drukke weg daar net... maar hij lande keurig in het maisveld.. en nog een geluk dat de mais nie al 2 meter hoog stond.. op de ipad die de flight coordinaten hoogte ed aangeeft heb je alleen een indicatie waar hij dan ergens moet zijn.. dan heb je een gps tracker nodig die dan laat zien waar hij exact is.. maar na 2 uur zoeken en 2 boze boeren verder hadden we hem weer.... tijd voor een lekker stukje dramatische muziek.





de laatste keer pech had ik op het space safari festival in de beekse bergen.. ik zou daar een dj set doen en een aftermovie gaan maken ook.. altijd leuk om daar dan lucht beelden bij te gebruiken.. maar op de beekse bergen zit het safari park.. en er zijn al een half miljoen drones in nederland en iedereen vind het natuurlijk reuze intressant en spannend om over dat safari park heen te vliegen of ze in afrika zijn.. maar dat is niet toegestaan want dire arme dieren krijgen een hoop stress daardoor.. dus hebben ze een paar masten neer gezet met gps stoorders dat drones niet over het dieren park kunnen vliegen.. dat wastoch niet mijn plan.. het ging mij om het festival.. maar daar waren die stoorzenders duidelijk te krachtig voor en daar raakte hij ook de weg kwijt.. wat ik ook probeerde.. hij was niet meer te connecten met de remote en ging zijn eigen plan volgen.. dat was dus ook weer lang zoeken en een hoop prikkels en brandnetels.. uiteindelijk ook weer gevonden..
 
Laatst gewijzigd:
waarom ik een beetje op non productief ben gegaan kwam ook doordat ik dat pand werd uit gezet... de studio die ik daarna kreeg werd ik ook al na 3 jaar uit gezet..en moest bijna alles verkopen om uit de schulden te komen, op wat synths na... maar dan zit je opeens in een woonwijk met overal buren.. die al op tilt slaan als je buiten je kat aan het roepen bent... dus wellicht komt er ooit een keer een synthcontest track van mij.. maar dan moet ik eerst een loterij winnen, of lang genoeg ingeschreven staan om na 20 jaar woningbouw eindelijk iets behoorlijks te krijgen op een hoek ofzo.. zodat ik weer fatsoenlujk geluid kan produceren..
Tsja, ik snap het heel goed waarom jouw productiviteit van muziek maken ingestort is. Het heeft echter geen enkel nut om te blijven balen en om in het verleden (met mooie nostalgische gevoelens) te blijven hangen. En ook in een hoekhuis kun jij niet het geluid volume maken wat jij graag zou willen hebben. Misschien dat je toch - eenmaal tegen je zin in - iets commercieels moet gaan produceren om daarmee te proberen een grote / leuke financiële slag te slaan. En dan met het verdiende geld ergens een geschikt pandje huren waar muziek produceren weer kan zijn zoals destijds in het pand van je ouders. Wachten op een mooie prijs in een loterij vind ik wishful thinking.

Dat muziek maken je nu even niet meer zo boeit geloof ik, maar ik weiger te geloven dat jij nu al zover bent dat je er definitief een punt achter zou willen zetten. Daar vindt jij muziek maken nl. nog veel te leuk voor. Alleen 'even' dat geschikte (en betaalbare) pandje vinden dat je daarvoor nodig hebt....

Met liftmuziek wordt overigens ook weleens de irritante achtergrondmuziek in warenhuizen / winkels / bedrijven bedoelt. Bijv. die van het Middle of the Road genre :r ...

 
Back
Top