ideetje voor een budget basstrap/sound absorber

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
Ik had nog een lastig hoekje, qua akoestiek, in mijn muziekhok.

Met een restant gipsplaat, 2 pakken schuursponsjes en een beetje montagekit heb ik dit paneel gemaakt... totale kosten: 1 euro :okdan:
 

Attachments

  • WIN_20171217_12_42_10_Pro.jpg
    WIN_20171217_12_42_10_Pro.jpg
    19,4 KB · Bekeken: 102
in welk freqeuncy gebied absorbeerde hij.
 
Geen idee welke freqs precies, maar vooral in het lage audiospectrum.
Na afluistering van opnamen merkte ik dat ik links met minder bas afmixte,
Ca. 50 cm van mijn linkermonitor zat nog een hoek, de enige in mijn studio, die ga ik hier nu mee afdichten. Kijken of het een verschil maakt...
 
Ik zou ze inderdaad wel even zwart spuiten. Anders krijg je last van blauwe frequenties. En die wil je echt niet hebben in je studio.
 
Ik had nog een lastig hoekje, qua akoestiek, in mijn muziekhok.

Met een restant gipsplaat, 2 pakken schuursponsjes en een beetje montagekit heb ik dit paneel gemaakt... totale kosten: 1 euro :okdan:


Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat paneeltje gaat je weinig helpen als 'bass trap':

absorptiecoefficient van schuim bij 25mm dikte:
125HZ - 0,09
250Hz - 0,22
500Hz - 0,54
1000Hz - 0,76
2000Hz - 0,88
4000Hz - 0,93

Zoals je kunt zien doet schuim wel z'n werk in de hogere frequenties. Maar bij akoestiek zijn de hoogfrequenties niet het probleem, omdat ze makkelijk te beteugelen zijn. Het probleem zit 'm in de laagfrequenties. Daarvoor is glas- of steenwol veel effecienter.

Mocht je het serieus willen aanpakken, hoor het wel...
 
OK, bedankt voor de tip... ik ga me hierin zekers verdiepen,
Urbanized

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat paneeltje gaat je weinig helpen als 'bass trap':

absorptiecoefficient van schuim bij 25mm dikte:
125HZ - 0,09
250Hz - 0,22
500Hz - 0,54
1000Hz - 0,76
2000Hz - 0,88
4000Hz - 0,93

Zoals je kunt zien doet schuim wel z'n werk in de hogere frequenties. Maar bij akoestiek zijn de hoogfrequenties niet het probleem, omdat ze makkelijk te beteugelen zijn. Het probleem zit 'm in de laagfrequenties. Daarvoor is glas- of steenwol veel effecienter.

Mocht je het serieus willen aanpakken, hoor het wel...
 
eierdozen zijn zeer ok, en de hele wereld gebruikt ze!
(liefst zwart spuiten voor prof resultaat)

maar nog beter zijn:

scharrelkip eierdozen ---❯ meer mid cut

bio kip doos ---❯ LP filter, instelbaar door meer/minder dozen (van 1 tot 30 KHz!!)

echt helemaal top zijn vrije uitloop kip eierdozen ---❯ geweldige strakke mid laag bass-trap,
komt geen laag meer voor in je ruimte, mid tonen netjes egaal gestreken en subliem verfijnd hoog en tophoog

voor bas traps raad ik struisvogeleierdozen aan! sub is zo goed als verdwenen, lage tonen geheel onder controle en mooi strak


hier nog een paar goede boxjes bij, zet ze maar ergens neer in de ruimte , maakt niet uit waar,

en je bent in studio-heaven!
 
Laatst gewijzigd:
eierdozen zijn zeer ok, en de hele wereld gebruikt ze!
(liefst zwart spuiten voor prof resultaat)

maar nog beter zijn:

scharrelkip eierdozen ---❯ meer mid cut

bio kip doos ---❯ LP filter, instelbaar door meer/minder dozen (van 1 tot 30 KHz!!)

echt helemaal top zijn vrije uitloop kip eierdozen ---❯ geweldige strakke mid laag bass-trap,
komt geen laag meer voor in je ruimte, mid tonen netjes egaal gestreken en subliem verfijnd hoog en tophoog

voor bas traps raad ik struisvogeleierdozen aan! sub is zo goed als verdwenen, lage tonen geheel onder controle en mooi strak


hier nog een paar goede boxjes bij, zet ze maar ergens neer in de ruimte , maakt niet uit waar,

en je bent in studio-heaven!

Dat moeten we maar eens proberen dan:mega:
 
ik moest even grappen over die eierdozen!

vroeger was ik als nog jong jochie/ beginnend muzikantje compleet onder de indruk van die ruimtes volgeplakt met eiderdozen
ik was er volledig van overtuigd dat dat prof was en ook totaal onder de indruk van niet 1, 2 maar 2000 dozen,
waar haal je ze allemaal vandaan?? dat kunnen alleen topmuzikanten weten!

nu weet ik wel beter
en was het maar zo dat die schuursponsjes genoeg waren, of iets dergelijks,, akoestiek blijft een gedoe,,vooral ook die bassen
 
ik moest even grappen over die eierdozen!

vroeger was ik als nog jong jochie/ beginnend muzikantje compleet onder de indruk van die ruimtes volgeplakt met eiderdozen
ik was er volledig van overtuigd dat dat prof was en ook totaal onder de indruk van niet 1, 2 maar 2000 dozen,
waar haal je ze allemaal vandaan?? dat kunnen alleen topmuzikanten weten!

nu weet ik wel beter
en was het maar zo dat die schuursponsjes genoeg waren, of iets dergelijks,, akoestiek blijft een gedoe,,vooral ook die bassen

Man man man, je verhaal boven was dus sarcastisch bedoeld:? Ik heb zojuist 2000 eierdozen besteld:D

Nog niet zolang geleden dacht ik dat dit spul te gebruiken is als diffuser:
502335d1443892154-diffuser-20151003_183920.jpg


Ik was dus flink aan het sparen, totdat ik uit m'n dromen werd geholpen door deskundigen op Gearslutz.
 
Man man man, je verhaal boven was dus sarcastisch bedoeld:? Ik heb zojuist 2000 eierdozen besteld:D

Nog niet zolang geleden dacht ik dat dit spul te gebruiken is als diffuser:
502335d1443892154-diffuser-20151003_183920.jpg


Ik was dus flink aan het sparen, totdat ik uit m'n dromen werd geholpen door deskundigen op Gearslutz.

en waarom werken ze niet als diffusers?
moet het vanwege het weerkaatsen juist hard materiaal zijn?


2000 eieren ?
dat wordt elke dag 200 cakes, 300 pannekoeken en 100x omelet eten
voordat ze bedorven zijn!
 
Boven de 2000 Hz is zelfs je haar die vandaag anders zit dan gisteren geeft al een andere uitslag van je pieken en dalen.
 
Boven de 2000 Hz is zelfs je haar die vandaag anders zit dan gisteren geeft al een andere uitslag van je pieken en dalen.

maar een E blijft een E,
een A mineur akkoord blijft een A mineur akkoord,
een lekker groovy ritme blijft een een lekker groovy ritme,
een mooie emotionele zanglijn blijft een mooie emotionele zanglijn,
een opzwepende bas klank blijft,,,een opzwepende bas klank!
enzvoort

het gaat uiteindelijk om de muziek, de rest is nog minder dan bijzaak !
 
en waarom werken ze niet als diffusers?
moet het vanwege het weerkaatsen juist hard materiaal zijn?


2000 eieren ?
dat wordt elke dag 200 cakes, 300 pannekoeken en 100x omelet eten
voordat ze bedorven zijn!

Inderdaad, geluidsgolven moeten worden teruggekaatst ivp dat ze geabsorbeerd worden. In principe worden diffusers op formules gebouwd en die formules - dieptes/hoogtes - hangen weer af van welke frequentiegebied je wilt aanpakken. Simpel gezegd, een diffuser zorgt ervoor dat geluidsfrequenties verspreid worden teruggekaatst waarna ze afsterven, voordat ze weer in de luisterpositie terecht komen. Ook handig als je bijvoorbeeld een helft van je kamer als afluisterruimte wilt gebruiken en de andere helft als 'live' ruimte dienst wilt laten doen. Het brengt dus ook levendigheid terug in een ruimte.

Je kan ze eventueel zelf bouwen m.b.v. een tooltje: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm
 
Eigenlijk is het het zelfde als een waterbed , als je aan de ene kant op het bed drukt gaat het hele waterbed omhoog dit kan je alleen tegen gaan door ergens anders water er uit te laten lopen. Dempen in freq dus. Deze druk komt voor 95% door de afmeting van je kamer dat noem ik freq hinderpalen want de lengte van je kamer breedte hoogte hebben een toon die wordt overmatig . Denk aan een snaar op een gitaar die heeft ook een toon. De lengte hoogte en breedte bepalen je overmatige sounds F bijvoorbeeld. druk op dat waterbed dus. Wanneer er een dip in je freq spectrum zit moet je dit ook dempen want die druk zit dan op een verkeerde plaats in je kamer.

Dat reflecteren heeft helemaal niets te maken met het bovenstaande dat lees ik zo vaak . Dat is de eigenschap van een kamer. Ik persoonlijk vind het geweldig in een kamer te zitten met 0.05 sec reverb rt60 genoemd . Ik zeg het nogmaals een mix master muziek room moet geen reflexi hebben maar dat is mijn visie een opnamen room bijvoorbeeld een jam room mag dat wel. De meeste hebben dus geen mix room maar een jam room waar ze hun product in masteren of mixen. Koptelefoon is dan de goedkoopste oplossing.
 
Eigenlijk is het het zelfde als een waterbed , als je aan de ene kant op het bed drukt gaat het hele waterbed omhoog dit kan je alleen tegen gaan door ergens anders water er uit te laten lopen. Dempen in freq dus. Deze druk komt voor 95% door de afmeting van je kamer dat noem ik freq hinderpalen want de lengte van je kamer breedte hoogte hebben een toon die wordt overmatig . Denk aan een snaar op een gitaar die heeft ook een toon. De lengte hoogte en breedte bepalen je overmatige sounds F bijvoorbeeld. druk op dat waterbed dus. Wanneer er een dip in je freq spectrum zit moet je dit ook dempen want die druk zit dan op een verkeerde plaats in je kamer.

Dat reflecteren heeft helemaal niets te maken met het bovenstaande dat lees ik zo vaak . Dat is de eigenschap van een kamer. Ik persoonlijk vind het geweldig in een kamer te zitten met 0.05 sec reverb rt60 genoemd . Ik zeg het nogmaals een mix master muziek room moet geen reflexi hebben maar dat is mijn visie een opnamen room bijvoorbeeld een jam room mag dat wel. De meeste hebben dus geen mix room maar een jam room waar ze hun product in masteren of mixen. Koptelefoon is dan de goedkoopste oplossing.

eh, klinkt wel mooi, waterbed, maar denk zelf niet dat het klopt,, geluid is niet de totale druk in een ruimte maar een golfbeweging in die ruimte (van druk en onderdruk) en opgewekt/in beweging gezet via toegevoegde energie

die energie moet je weer kwijt zien te raken als je drastisch wilt dempen,,of te wel: die energie moet opgevangen en geabsorbeerd (verbruikt) worden door een of andere methode

vandaar het belang van speciaal dempmateriaal

en bepaalde frequenties (niet tonen, of je moet de grondtoon bedoelen van een complex geluid) worden juist wel door reflecties harder of zachter (staande golven), of te wel: versterkt of uitgedoofd

eh,, :o:
 
Back
Top