Welke laptop voor Fruity Loops?

Dilago

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
1.707
Locatie
burgum
Mijn huidige laptop ploft en kraakt als de neten en opnemen is niet meer te doen. Het wordt hoog tijd voor een andere.

Ik heb een Audiobox usb interface van het merk Presonus waar ik mee opneem en ik zoek een laptop waar ik normaal mee kan werken en die niet te duur is. Het mag ook een verouderd type zijn die tweedehands te bemachtigen is.

Aangezien ik weinig verstand van computers heb hoor ik graag wat adviezen! Een laptop voor onder de 500 euro zou mooi zijn.
 
Wat zijn de specs van je huidige systeem?

Voor 500 euro en minder krijg je IMHO nieuw niks fatsoenlijks. Allemaal i3 processors en rommelige bouwkwaliteit en een hoop bloatware voorgeinstalleerd.

Als ik wat filters instel op Tweakers krijg ik dit:

https://tweakers.net/categorie/496/...IC9Qe0U4V52ol5v9vO0cGiOz8SNNz9Bk94KSlJ3KCDnLw

Je hebt geen immens dikke grafische kaart nodig, dus dat scheelt al lekker. SSD schijven, geen spinny disks. Full HD scherm is genoeg. Geen Chromebook, daar kun je niks mee.

Nou hebben al deze machines alsnog rommel er op staan, dus begin met een schone installatie. Je zult dan nog wat instelwerk moeten doen om de audioperformance optimaal te krijgen - zie https://support.native-instruments....1729-Windows-Tuning-Tips-for-Audio-Processing .

Belangrijkste: gebruik je oude laptop als internet/game/office-machine, houd je DAW schoon en installeer alleen audiospul.
 
Dank voor je reactie.

Dat 500 euro wat weinig is was ik al bang voor en een tweedehands laptop lijkt me een gewaagde aankoop. Heb ik meer pc voor de centen als ik i.p.v. een laptop een desktop koop? Zo ja, welke?
 
Een tweedehands Macbook Pro - i5 kan je krijgen voor onder de 500,-.
Voor 500,- koop je nieuw enkel een plastic low budget PC laptop.
 
Ik gebruik niet de wereld vst's maar bijvoorbeeld guitar rig en dan is het wel fijn als ik kan spelen zonder latency.

Een macbook pro wordt niet ondersteund door fruity loops volgens mij.
 
Een laptop onder de 500 met een ssd redt je niet, in ieder geval niet met een i5 wat je toch wel nodig hebt.
Net erboven zo richting de 6 a 700 dan heb je wel wat.
Zeg als je 5 jaar met een laptop doet en je betaalt 100 euro meer (als je het kan veroorloven) is 20 euro per jaar uiteindelijk.
Een tweedehandse zou ik niet doen want vaak zijn de accu's niet geweldig of je moet iets met garantie hebben maar dan nog.
Maar ik raad je een pc aan want dan ben je goedkoper uit.
Deze voor 499 http://www.computergalaxy.nl/GOEDKOOPSTE-INTEL-I5-7400-120GB-SSD-1TB-8GB-Windows-10-Pro
Dan heb je wel iets waar je goed mee kan beginnen.
Eventueel kan je bij de opties iets meer geheugen aanklikken en neem je 12 gig voor 50 euro meer.
Wel handig is als je vraagt of er een stille voeding in zit want dat is wel zo belangrijk als je iets met muziek doet toch?
Als je iemand kent die een pc kan samenstellen voor je (niet zo moeilijk) dan ben je voor nog minder klaar hoewel ik moet zeggen dat deze van 499 een behoorlijk scherpe prijs is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik niet de wereld vst's maar bijvoorbeeld guitar rig en dan is het wel fijn als ik kan spelen zonder latency.

Een macbook pro wordt niet ondersteund door fruity loops volgens mij.

Je kan ook Windows op een Macbook Pro installeren, dan maak je hem een dual booting: bij opstarten kiezen of je MacOS of Windows wil gebruiken..
 
@ Willem 1958, een stille voeding is een must, daarom dat ik een voorkeur heb voor een laptop aangezien je daar de stekker kan uittrekken tijdens de opname. Sinds mijn verhuizing hoor ik een luide brom tijdens de opname van scratches, zodanig dat alle materiaal onbruikbaar is. Vreemd genoeg hoor ik die niet als ik mijn vocalen opneem middels dezelfde interface. De desktop pc van 499 is scherp geprijsd, die neem ik zeker in overweging.

@ Furious5, een Macbook spreekt me wel aan, temeer vanwege de ijzersterke naam die Apple heeft in de muziekwereld. Dat je er Windows op kan installeren was me niet bekend dus ook dat laat ik even in me rondgaan.
 
2de hands iMac. Die van mij is i5 met 24GB memory. Heb zelf SSD toegevoegd. Was 500 euro kwijt. (model 2011.)


Protools met 50+ tracks is geen probleem. Windows komt nooit meer in mijn studio, once you go Mac, you never look back:P.
 
Dat Mac fijn werkt betwijfel ik niet, maar ik ben vergroeid met Fruity Loops en Adobe Audition en heb niet zo veel zin om andere programma's die hetzelfde kunnen te moeten leren kennen. Puur een praktisch bezwaar en tegenwoordig neem ik zelfs ook op in Fruity Loops. Mijn oog is gevallen op een tweedehands Fujitsu LifeBook E752 I5 8GB DDR3 240GB SSD met Windows 10.

Vraagprijs 225 euro (bij die kerel uit Lelystad).

Wat zeggen de kenners? Doen of niet doen?
 
Wat voor proccesor zit er in (i5....)?
Als je graag met een laptop op schoot, onderweg of ergens buiten muziek maakt, dan zou het een leuke optie zijn. Mits er een goede processor in zit. Werk je altijd van een plek (achter je bureau) vergelijk dan ook wat opties op pc gebied.

Als je de specificaties van je huidige laptop vergelijkt met die je wilt kopen blij die gast in Lelystad, zit er veel verschil in of niet?
 
Lijkt me okay als je per se met een PC wil werken en verder weinig eisen aan design stelt.. een ssd en 8b maakt hem al vlot..

Nadeel van oudere PC laptops is vaak de kleine accu, mocht je graag draadloos willen werken. Nieuw uit de doos gaat hij vaak maar iets van 3 uur max mee.... en na jaren van slijtage vaak nog maar een uurtje ofzo. Dat zou ik dus even checken, een nieuwe accu kost vaak tegen de 80,-.

Daarom waren Macbook Pro's ook populair, die waren compact maar gingen iets van 7 uur op een acculading..

Ik gebruik mn laptop bijna nooit op een accu.. dus tja.. met een stroomadapter er aan presteert hij vaak ook beter.
 
Laatst gewijzigd:
Wat voor proccesor zit er in (i5....)?
Als je graag met een laptop op schoot, onderweg of ergens buiten muziek maakt, dan zou het een leuke optie zijn. Mits er een goede processor in zit. Werk je altijd van een plek (achter je bureau) vergelijk dan ook wat opties op pc gebied.

Als je de specificaties van je huidige laptop vergelijkt met die je wilt kopen blij die gast in Lelystad, zit er veel verschil in of niet?
In principe werk ik liever met een desktop pc, maar ik heb problemen in mijn woning met vreemde brommen bij het opnemen zodra ik een adapter inplug, wat ik omzeil door opnames te maken met de laptop uit geplugd. En af en toe neem ik nog wel eens wat op op locatie.

Mijn huidige laptop is uit het jaar nul en de batterij is kaduuk.
Lijkt me okay als je per se met een PC wil werken en verder weinig eisen aan design stelt.. een ssd en 8b maakt hem al vlot..

Nadeel van oudere PC laptops is vaak de kleine accu, mocht je graag draadloos willen werken. Nieuw uit de doos gaat hij vaak maar iets van 3 uur max mee.... en na jaren van slijtage vaak nog maar een uurtje ofzo. Dat zou ik dus even checken, een nieuwe accu kost vaak tegen de 80,-.

Daarom waren Macbook Pro's ook populair, die waren compact maar gingen iets van 7 uur op een acculading..

Ik gebruik mn laptop bijna nooit op een accu.. dus tja.. met een stroomadapter er aan presteert hij vaak ook beter.
Op zich lijkt het mij de aankoop dan wel waard maar 85 km uit de richting is weer zoiets als er wat mee dreigt te wezen. Misschien kijk ik eerst toch maar even bij de plaatselijke computerdealer.
 
Als je naar een tweedehands laptop kijkt let dan op dat je de achterplaat er makkelijk vanaf kan schroeven zodat je eventueel wat kan upgraden zonder problemen of vervangen indien nodig.
Vroeger kon zo ongeveer elke laptop opengeschroefd worden maar tegenwoordig zijn ze niet allemaal meer zo makkelijk open te maken.
 
Ik gebruik mn laptop bijna nooit op een accu.. dus tja.. met een stroomadapter er aan presteert hij vaak ook beter.

Een hoop powersaving wordt bereikt door stukken CPU uit te schakelen of op een lagere kloksnelheid te laten draaien. De andere stroomvreter is het display, maar daar merk je als gebruiker meer van als het gedimd wordt.
 
i5 in notebooks zijn dual core en als je multitasken wilt (veel vst's open) is dat niet echt verstandig. Je moet ook oppassen met i7's die komen in dual en quadcores. De hele notebook ontwikkeling is gericht op zuinigheid (dus langere batterijduur) en mediaconsumptie (beetje surfen en youtube kijken).
 
Back
Top