Ervaringen home studio, maar dan buitenshuis

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
Lid sinds
9 november 2004
Berichten
421
Locatie
's–Hertogenbosch
TL;DR: zijn er leden onder ons met 'home' studios buitenshuis? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb vanaf mijn tiener jaren constant een home studio gehad. Vanaf mijn huidige studio heb ik hem ook akoestisch behandeld. Mijn setup is relatief compact en zal dat blijven, maar vanwege akoestische overwegingen kan de ruimte niet té klein zijn:

Current setup.jpg

Nu ben ik 31 :beard: en ben ik een jaar samen met een ontzettend toffe chick :mega: Zij woont prachtig in Den Bosch maar heeft een te klein appartement om een ruimte te wijden aan mijn studio. De kans is groot dat ik op den duur bij haar in trek.

Ik ben nu dus begonnen met inventariseren hoe ik aan een studio ruimte ga komen. Hebben jullie ervaring met het huren van een ruimte om te gebruiken als 'home' studio? (niet als een professionele mastering studio, want die hebben grotere ruimtes nodig en hebben een ruimer budget.)

Ik denk dat ik max zo'n € 300,– aan huur kwijt kan zijn. Daarboven wordt het de overweging om misschien toch naar een grotere woning of koop te kijken.

Ik denk aan garageboxen, bedrijven met extra ruimte, simpelweg makelaars aanspreken, bij culturele instellingen een ruimte huren, initiatieven als Nachtlab in Amsterdam of een groep muzikanten die bij elkaar zijn gekomen om gezamenlijk studios te bouwen. Zolang de ruimte maar minimaal ongeveer 18 m2 groot is (het liefst wat groter) en ik niemand zal storen (al gaat het doorgaans niet zo heel hard).

Hoe hebben jullie je studio buitenshuis weten te realiseren?
 
Ik denk dat er in Den Bosch zeker een initiatief als de door jou genoemde Nachtlab zeker te vinden is, ik zou daar mijn focus op zetten.
 
Huur gewoon een klein kantoor. 200€ incl alles volstaat voor pak m beet 15m2. Als je avondtoegang hebt kun je daar vaak prima herrie maken.
 
Thanks!

Een project als Nachtlab zou natuurlijk ideaal zijn. Kantoren heb ik twee makelaars over gesproken. De logische push back komt door de angst voor geluidsoverlast, dus daar is het denk ik de uitdaging om een ruimte te vinden die op zijn minst wat losgekoppeld is van de andere huurders (ik zal ook overdag daar gaan werken).
 
Garageboxen zou ik in Nederland ontwijken, behalve als er verwarming aanwezig is.

Op zich is angst voor geluidsoverlast bij bedrijfspanden ergens wel grappig, wetend hoeveel herrie sommige bedrijfswerkzaamheden (incl. laad/loskades, magazijnen, etc.) maken...:P Ik neem aan dat als je een ruimte zou huren je die sowiezo akoestisch onder handen gaat nemen, want de meeste kale kantoren blinken nu niet echt uit in goede akoestiek.
 
Back
Top