3-tier statief voor zittend studio gebruik

KeplerFinn

Ingeburgerd
Lid sinds
10 januari 2017
Berichten
86
ik ben op zoek naar een 3-tier oplossing voor synths in de studio.
Belangrijk is dat ik erbij moeten kunnen neerzitten, zodat ik voldoende "ergonomisch" met de onderste tier kan werken. (66cm tot onderkant lijkt ideaal)
Het is dus belangrijk dat er beenruimte overblijft.
--> Vallen daarom af: X-statieven

Minstens even belangrijk is stabiliteit. Ik haat heen-en-weer wiebelende synths bij iets te enthousiast spelen.
Daarom heb ik mijn twijfels bij statieven met een enkele schuine staaf in het midden zoals de K&M Spider en Apex. In filmpjes krijg ik de indruk dat die toch wel behoorlijk kunnen meebewegen.
Ze hebben dan weer wel een lage footprint want fijn is.

Mijn eerste gedacht was een Jaspers 3D-120B/S maar die is in totaal 130cm breed. Dat is onnodig breed voor 49/61 keys.
De 3D-105 lijk ik nergens meer te kunnen vinden. Zelfs niet bij Thomann.

Ervaringen? Andere voorstellen?
 
Ik lees erg goede dingen over Jaspers. Maar wat gek dat ik ze haast in geen enkele winkel (of webshop) tegenkom.

Kunnen de tiers een beetje in diepte ingesteld worden? Op foto's zie ik dikwijls de 2de tier de onderste tier quasi volledig overschaduwen, letterlijk. Dat lijkt me voor synth-tweaking niet fijn, zeker niet in de studio.

Dat hebben de Spider en Apex dan wel weer goed: iedere tier staat automatisch een stukje verder naar achter.
Ik lees positieve zaken over de Spider's stabiliteit. Maar deze is behoorlijk prijzig en ik vrees dat de poten wel eens kunnen gaan hinderen bij het neerzitten. Kan iemand dit uit ervaring even bevestigen/ontkrachten?
 
Ik gebruik zowel jaspers alsook ultimate ( de 120 en 150 breed dacht ik )
Beide heel stabiel
Apex ook maar altijd een beetje bang dat hij omvalt naar links of rechts
Structuren met bv x dubbele standaard en opsteekstukken aan de achterkant neigen inderdaad tot wiebelen van de hogergeplaatste synths, afhankelijk van het merk. Heb er 1 die het erg heeft ( huismerk fame) en 1 die het vrijwel niet heeft (moet ik checken dat merk )
 
Zitten (en staan) achter een ultimate als je synths wilt editten is niet wat vind ik, ik heb hier een deltex en een apex met beide 3 synths en staand kan je de bovenste prima editten en daar houd het ook mee op, de bovenste synth hangt over de synths eronder en editten eronder is niet wat en dan heb ik ook nog de minst diepe synth boven en de meest diepe synth onder. Zittend is ook niet wat, de onderste zit je met je knieën tegen aan waar je wel bij kunt maar de synths erboven editten kun je wel vergeten zonder rugklachten. De middelste en vooral bovenste zijn dan weer te ver buiten bereik en er hangt een synth boven dus zo fijn kan je er niet bij voor editten.

Je zou de synths dicht op elkaar kunnen zetten zodat je er met je knieën onder kan, maar dan zitten ze zo dicht op elkaar dat je de knoppen op de tast kunt gaan zoeken.

Deze stands zijn meer voor performers, als je synths wilt gaan editten zou ik vooral wat anders zoeken, ik speel zelf niet wel edit ik graag en dat is zo goed als onmogelijk hier op, helaas heb ik geen ruimte voor 2 Jaspers naast elkaar maar als je al je synths wilt editten zou ik eerder een Jasper nemen als je daar de ruimte voor hebt.

Ze zijn wel stevig als je zware synths hebt, op de apex bij mij staan behoorlijk lompe synths, op de deltex wat lichtere. De lichte synths op een deltex zijn gevoelig voor over het middelpunt kantelen.
 
Laatst gewijzigd:
Het is inderdaad zo dat de bovenste alleen staand goed te editten is
De onderste twee gaat zittend ook heel goed
Dat is bij alle rekken zo omdat je nou eenmaal voldoende ruimte tussen de synths moet laten .
Spelen gaat daarentegen op alle drie goed en het voordeel van de bv ultimate is dat je veel meer mogelijkheden hebt om de standen aan te passen qua hoogte,hoek en diepte en ze staan steviger
 
Dan heb jij een andere ultimate denk ik, ik kan geen hoek aanpassen. Alleen de hoogte.
 
K&M Spider Pro met extra 'Support arm set B', daarmee heb je 3 tiers waarmee je ook zittend kunt spelen.
Ik heb deze set zelf staan, om precies dezelfde reden die jij noemt. De 'spider legs' aan de onderkant geven precies genoeg ruimte om je voeten goed neer te kunnen zetten (wat niet kan bij de Ultimate), inclusief pedalen (ik speel piano, dus dat is belangrijk voor mij). Ik heb geen last van de schuine balk.

Stevig en praktisch. Absoluut een aanrader.
 

Attachments

  • Keys.jpg
    Keys.jpg
    29 KB · Bekeken: 96
Laatst gewijzigd:
Hey RiPsaw, staat die onderste tier bij jou op maximale lengte of kan die nog wat naar voren komen?
Editeren ziet er eigenlijk ook geen pretje uit. Maar je hebt wel nog verticale marge merk ik. Hoe hoog staat de onderste tier?

Anoniempje, wat zou het (grote) verschil moeten zijn tussen Deltex en Apex ?
 
Laatst gewijzigd:
Hey RiPsaw, staat die onderste tier bij jou op maximale lengte of kan die nog wat naar voren komen?
Editeren ziet er eigenlijk ook geen pretje uit. Maar je hebt wel nog verticale marge merk ik. Hoe hoog staat de onderste tier?

Onderste tier staat op 68 cm, en kan ook nog verder worden uitgetrokken (staat bij mij nu bijna minimaal; check de K&M website als je wilt weten hoe ver precies). Editen kan wat lastiger zijn als je ze wat dichter op elkaar hebt staan zoals ik, maar er zit nog veel meer speelruimte in; kan in mijn geval dus nog bijna 20 cm de hoogte in, wat genoeg zichtruimte creeert! Het is dus net wat je voorkeur heeft, en daar gaat deze stand flexibel mee om.
 
Back
Top