Korg Pa4x

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.216
Een aantal weken geleden heb ik mijn eerste keyboard aangeschaft, de Korg Pa4x.
Ik denk dat de meesten hier nogal neerkijken op keyboards mede door het suffe imago. Ik moet bekennen dat ik zelf ook wel een beetje tot die groep behoorde en keyboards vooral zag als instrumenten waarop je inspiratieloze covers speelde zoals kleine cafe aan de haven van vader abraham.

Maar zo is het tegenwoordig helemaal niet meer, de high end keyboards van nu zijn enorme powerhouses geworden en geven je de perfecte omgeving voor je eigen songwriting plus jamming mogelijkheden en zijn een geweldige aanvulling in je studio als je al veel synthesizers hebt.

Ook de programmeerbare synthesizer in het keyboard doet niet onder voor de meeste standaard substractive synthesizers en bieden je een behoorlijk geavanceerde omgeving voor het maken van je eigen sounds. (onderin deze post staan een aantal voorbeelden van eigen gemaakte sounds op de Korg Pa4x).

Ik gebruik de pa4x nu een aantal weken en ik vond het een goed idee om enkele van de eerste indrukken die ik heb van dit toetsenbord te delen voor de geinteresseerden hier.

Gebruiksgemak:
De pa4x werd geleverd met OS versie 1.24. Dus ik heb hem eerst naar 2.0 en direct daarna naar OS versie 2.01 bijgewerkt, wat een heel simpel proces was. Er zijn veel sounds en features aan OS 2.0 toegevoegd, waaronder een nieuwe piano en de KAOS FX Pad die je kunt besturen via het touchscreen.

De Quick Guide handleiding was heel goed, dus binnen een paar uur kon ik mijn weg goed vinden in het gebruik van de meerdere knoppen, touchscreen items en 'verborgen' functies vinden zoals de 1 seconde ingedrukt houden functionaliteit van enkele knoppen om de verborgen menu's te tonen.

Voor normaal gebruik tijdens het spelen van de songs zijn alle knoppen goed gepositioneerd op de Pa4x. Het is heel makkelijk om je songs live te spelen met een intro, variations, fills en endings.


geluiden:
De bijgeleverde geluiden zijn zeer goed. Hoewel ik vind dat er veel standaard geluiden zijn en weinig alternatieve geluiden die zich richten op moderne dansmuziek en new age. Het is duidelijk dat de bijgeleverde geluid presets zich richten op de meest gebruikte geluiden in liedjes.

de Keyboard Sets functie waar je tot drie geluiden presets kunt selecteren voor de melodieen en één voor de begeleiding is briljant. Ook het feit dat je je eigen keyboard set op elk moment kunt gebruiken is een fantastische functie.


styles:
Dit is waar de pa4x echt zijn kracht toont. Elke stijl is inspirerend met veel variaties om overheen te jammen of om te gebruiken om je eigen liedjes te spelen of juist voor songwriting doeleinden te gebruiken. Ik gebruik het met name voor het maken van backing tracks voor mijn gitaar op dit moment.

Een ding dat ik veel gebruik, is de Chord Sequence Recorder, het is zo makkelijk om een snelle akkoordprogressie op te nemen en de pa4x het standaardwerk te laten doen doen, zodat ik me kan concentreren op het bedenken van de melodielijnen op deze akkoord progressie.


songs:
Het Songbook is een zeer goede feature. Persoonlijk vind ik de meegeleverde liedjes nutteloos. Mijn muzieksmaak is simpelweg anders dan die van de meeste mensen. Maar het songbook kan gemakkelijk veranderd worden naar een meer persoonlijk songbook. Ik vind het erg handig dat het mogelijk is om backing tracks (mp3), midi files en song styles te mixen.

Ook heel fijn is dat er twee midi file / mp3 spelers in zitten die gelijktijdig kunnen lopen, zo kun je simpel (zelfs in sync) crossfaden en mixen tussen 2 nummers terwijl je gewoon doorspeelt. Via Shift play start je beide songs tegelijk op.


Creatorbot (midi files naar styles converteren):
Hiermee kun je een willekeurige midi file omzetten naar een stijl. Ik heb dit geprobeerd met veel verschillende midi-bestanden. In het algemeen levert elk midi-bestand 1 of 2 bruikbare variaties voor een nieuwe stijl op die lijken op de song van de midi file.

De intro en het eind waren fout bij bijna elke bestandsconversie. Zeer vaak werd het intro geplaatst in de Ending 1 variatie. Het is in de stijl editor op te lossen door het patroon van het einde 1 aan de intro 1 toe te wijzen, maar het is duidelijk dat de creator bot rare beslissingen neemt tijdens het proces. Maar als je één of twee varianten in die stijl wilt hebben van die midi file om mee te spelen, dan werkt het automatische proces vrij goed.

Maar ik wilde mijn eigen stijlen maken die zich gedragen als de meegeleverde stijlen op de pa4x. Als je bijvoorbeeld een DAW gebruikt zoals cubase, dan is het erg makkelijk en een heel snel proces om dit te doen. In dat geval moet je alleen de intro, variatie 1-4, de vier fills en 1 of 2 eind markeringen aan het midi-bestand toewijzen. Dan werkt de import echt goed voor dat liedje. Als je de stijl meer generiek wilt maken, dan moet je meerdere akkoordvariaties maken voor die markers (majeur en mineur variaties), maar dat is ook heel makkelijk te doen.

Dus in het algemeen, voor thuisgebruik zonder veel te weten over het maken van stijlen, kun je een paar variaties maken met de creator bot, maar verwacht geen perfecte replika van het midi-bestand. Voor meer professionele stijlen kun je markers aan je midi-bestand toevoegen in een DAW naar keuze, en dan is het vrij makkelijk om nieuwe, zeer goede stijlen op je pa4x te maken.

Om eerlijk te zijn verbaast het me dat er zo weinig stijlen online beschikbaar zijn (gratis of verkoop) voor de pa4x, het is niet zo moeilijk om te maken.

Bijvoorbeeld midi files van bijvoorbeeld "Robbie Williams - Angels" of "Bruno Mars - 24K Magic" had ik via de Marker truuk behoorlijk snel omgezet naar een volledige stijl. Als je daar eenmaal handig in bent zet je zo de ene midi file song na de andere over. Dan heb je heel snel je pa4x vol met stijlen zitten van bekende nummers om ze te spelen.

Ik heb de Pa4x het meest in full keyboard scan met inversion bass staan. Op die manier kan ik gewoon piano spelen zoals ik dat gewend ben en volgt de band exact wat ik doe waarbij ik via de inversion bass functie de rootnoot van de bas kan bepalen tijdens het spelen. Superhandig.

synthesizer gedeelte
De Korg Pa4x heeft een zeer krachtige substractive synthesizer aan boord waarin je met gemak je eigen sounds kunt maken.

Bij het maken van je eigen geluiden heb je tot 24 oscillators beschikbaar om je eigen geluid te creëren. Een oscillator is een aparte sample, dus je kunt tot 24 samples tegelijk gebruiken om je sound te maken. Elke oscillator kan worden ingesteld met een specifieke vertraging, zodat je wavesequenced geluiden kunt creëren om geluiden levender te maken. Wavesequencing houdt in dat je over een vooraf ingesteld tijdpad verschillende type samples in elkaar laat overlopen, dus bijvoorbeeld een viool waarmee je begint die langzaam aan overloopt in een string. Dat soort dingen kun je dan maximaal met 24 samples doen. Je kunt maximaal 3 sounds layeren in een keyboard set.

Natuurlijk heb je ook alle standaard subjective synth samples aan boord om je eigen sounds mee te maken (saw, sine, square, triangle, noise).


Conclusie:
Ik ben onder de indruk van de pa4x, ik kan gemakkelijk mijn eigen stijlen toevoegen en geluiden (ik hou meer van dance / trance / new age geluiden en stijlen). Ook is de geluidskwaliteit erg goed, hij doet zeker niet onder voor mijn korg kronos in de praktijk kwa sound.

De meegeleverde stijlen zijn fantastisch en geven veel ruimte om backing tracks te maken of om ze te gebruiken voor het meespelen met een band (jammen). De geluidskwaliteit is echt goed, ook het PaAs luidspreker systeem klinkt heel goed als je dit aan de pa4x toevoegt.

Wat mij verraste was hoe goed de voice onderdrukking van bestaande mp3 songs werkte. Als je een willekeurig nummer pakt en je wijst de voicekiller toe aan switch 3 dan haal je met 1 druk op de knop de stem voor het grootste gedeelte weg zodat de instrumentale versie overblijft waar je dan zelf overheen kan zingen of je melodielijn overheen kan spelen. Dit werkt in realtime, maar het was boven verwachting goed kwa resultaat.


Maar goed, een hoop tekst hierboven, maar hoe klinkt zo'n pa4x nou met je eigen sounds, dus here we go!

Korg Pa4x EDM - Trance Sounds
In deze video speel ik live een melodic trance track die gebaseerd is op drie eigen geprogrammeerde sounds (trance piano, spiked arp en sweep pad)


Korg Pa4x Choir & strings
In deze video speel ik 1 eigen geprogrammeerde sound per onderdeel (dus zonder de styles te gebruiken).


Korg Pa4x Synth Sounds and Keyboard sets
Hier een aantal generieke synthesizer sounds die ik geprogrammeerd heb in het synthesizer gedeelte van de pa4x.
 
Laatst gewijzigd:
Veel geluk met de PA4x, Prachtige machine !!!

Ik zit zelf ook te twijfelen wat mijn opvolger zou gaan worden op de Yamaha Tyros-2, wordt dat een Genos, Tyros-5 of een Pa3x/Pa4x.

dat hangt heel erg af van wat je zoekt, de pa3x / pa4x kun je praktisch alles op aanpassen (kwa styles en sounds), dat lukt niet echt op een tyros 5 of een genos. Maar die hebben weer betere styles voor het spelen van bestaande songs, dus het is maar net wat je zoekt.

Ik zocht meer een ruwe werkmachine als aanvulling op mijn synthesizers met synthesizer mogelijkheden, dan kom je eigenlijk automatisch uit op de PAx serie.

Wat ik vooraf niet verwacht had is dat ik veel van mijn eigen kronos sounds ook kon maken op de pa4x. Bijvoorbeeld die choir demo is bijna een exacte sound kopie van de sound die ik gemaakt heb op de kronos. Ik wist wel dat die synthesizer engine krachtig was van de pa4x, maar hij gaat verder op bepaalde vlakken dan de HD1 engine van de kronos, dat had ik niet verwacht. Het is een beetje een combinatie van een substractive synth en de korg wavestation kwa features. Daarbij opgeteld dat je simpel je eigen samples kunt toevoegen aan de bestaande sample-library om je eigen sounds te maken was voor mij de reden om mijn bestaande vooroordeel over keyboards overboord te zetten en het zelf maar eens uit te proberen.
 
Klinkt echt als een enorm mooie en krachtige keyboard/workstation. Ondanks dat ik de voorgeprogrammeerde stules over het algemeen wel kan waarderen ben ik een beetje bang dat ik daar in blijf hangen. Hetzelfde had ik met de MOXF, mooie bruikbare appagioters waardoor je een soort keyboard onder je handen had, het probleem was voor mij dat ik steeds alleen maar met die appegiator bleef spelen en geen eigen nu mers meer ging schrijven of eigen nummer ging herschrijven.
De MOXF heb ik ingeruild met de Roland FA06 en nu heb ik dat probleem niet meer.

Maar iedereen heeft zo zijn eigen workflow, en de sounds klinken goed in dze Korg. Misschien is voor zo’n Korg dan wel beter omdat er minder styles in voorgeprogrammeerd zijn dan de Yammies.
 
Eigenlijk zoek ik gewoon een synth/keyboard waarin je die synth engine die ik hier hoor (over haar hele bereik dan dus ook haar piano's ed) gebruiksvriendelijk beschikbaar heb. Al de rest heb ik niet nodig, maar wat ik hier hoor uit die synth engine staat me enorm aan.

Er zit uit de fabriek misschien niet teveel new age in, maar in jouw demo's hoor ik dat je zelfs met de fabriekssamples toch heel veel in die richting kan doen.
 
Maar iedereen heeft zo zijn eigen workflow, en de sounds klinken goed in dze Korg. Misschien is voor zo’n Korg dan wel beter omdat er minder styles in voorgeprogrammeerd zijn dan de Yammies.
nee, dat klopt niet, de pa4x heeft meer styles aan boord.

de tyros 5 heeft: 539 styles
de Pa4x heeft 550 styles

Eigenlijk zoek ik gewoon een synth/keyboard waarin je die synth engine die ik hier hoor (over haar hele bereik dan dus ook haar piano's ed) gebruiksvriendelijk beschikbaar heb. Al de rest heb ik niet nodig, maar wat ik hier hoor uit die synth engine staat me enorm aan.

Er zit uit de fabriek misschien niet teveel new age in, maar in jouw demo's hoor ik dat je zelfs met de fabriekssamples toch heel veel in die richting kan doen.
Misschien is een korg wavestation wat voor jou dan? Die heeft een vergelijkbare synth engine als de pa4x, hooguit is de sample rom wat uitgebreider op de pa4x, maar voor de rest lijkt het behoorlijk op elkaar, de wavestation is kwa mogelijkheden zelfs nog wat uitgebreider.

Ander voorbeeldje van wavesequenced pad sounds die ik in een keyboard set geherprogrammeerd heb, in combinatie met een piano en een factory style.
 
Laatst gewijzigd:
nieuw voorbeeldje van de sample engine van een korg keyboard.

door die sample engine te gebruiken kun je met gemak je presets uitbreiden met nieuwe sample based sounds. In dit geval heb ik twee pad sounds die ik in omnisphere gemaakt hebt gesampled en gecombineerd in een keyboard set.

Dit was heel eenvoudig om te maken op de pa4x:
- op de computer start je omnisphere op (in mijn geval in ableton live) met je eigen preset
- daarna heb ik het programma samplerobot gestart. (deze sampled automatisch je hardware en software presets inclusief looppoints en keymapping)
- vervolgens op de create KMP en SF2 file gedrukt en deze geimporteerd in pa4x.
- dit voor de andere preset herhaald
- daarna 2 user programs gemaakt op de pa4x waarin deze samples gebruikt worden en de filters even toegekend aan de joystick en wat effecten er overheen gezet
- Vervolgens een keyboard set gemaakt die beide presets layeren en deze als user set opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Klinkt als veel stappen maar in de praktijk kost dit minder dan 5 minuten om te maken.

Het mooie is dat je sample set gelijk geschikt is voor alle korg synths / samplers / keyboards die KMP / KSC files ondersteunen (of SF2 compatible zijn).
Eventueel kun je de sample sets ook nog exporteren naar andere platformen (zelfs naar kontakt).

De sinus arpeggiator die het tempo in deze pad aangeeft heb ik gemaakt via Kirnu Cream Arpeggiator, daar heb ik deze arpeggiator pattern in geprogrammeerd en die als midi file geexporteerd. Aangezien je in een keyboard doodsimpel je eigen midi files kan importeren heb ik die als user pad (je hebt er 4) gekoppeld aan een style, waardoor je via het activeren van de pad knop de arpeggiator start, die ik aan een interne sinus sound heb gekoppeld).

En dan heb je zo'n keyboard waar bijna elke synth purist een vooroordeel over heeft maar dan klinkt die zo :D

 
Laatst gewijzigd:
Mooi hoor zo'n PA4X. Ik heb zelf ooit de PA3X en de Kronos gehad en ik moet eerlijk bekennen dat de PA4X i.m.o. veel bruikbaarder was omdat de sounds veel natuurlijker overkwamen vanwege het spelen met de Rx (real experience).
 
Mooi hoor zo'n PA4X. Ik heb zelf ooit de PA3X en de Kronos gehad en ik moet eerlijk bekennen dat de PA4X i.m.o. veel bruikbaarder was omdat de sounds veel natuurlijker overkwamen vanwege het spelen met de Rx (real experience).

pa3x met een kronos is wel een geweldige combinatie, ik denk niet dat de upgrade naar een pa4x dan zoveel toevoegt, ik gebruik zelf de pa4x in combinatie met een kronos overigens.

Inmiddels heb ik de ambient en pop pianos ook geprogrammeerd voor de pa4x, komt aardig in de buurt van mijn piano presets op de kronos.

 
Laatst gewijzigd:
Ander voorbeeldje van wavesequenced pad sounds die ik in een keyboard set geherprogrammeerd heb, in combinatie met een piano en een factory style.
[/QUOTE]

wooooow
dank u quifster
ik ben gewoon alle werkweek stress kwijt in 5 minuutjes

echt van genoten thx
 
Even klein beetje off-topic: voor een machine van bijna 3000 euro mag je toch wel verwachten dat ie goed klinkt en redelijk wat mogelijkheden heeft?

:bekdicht:
 
Even klein beetje off-topic: voor een machine van bijna 3000 euro mag je toch wel verwachten dat ie goed klinkt en redelijk wat mogelijkheden heeft?

:bekdicht:
zeker, daarom zei ik in de openingpost ook: high end keyboards.
en in dat geval zit je in de Yamaha Genos, de Ketron SD9 of Korg Pax series. Als je je daarin verdiept dan zitten er grote verschillen tussen die drie in de programmeerbaarheid voor synth liefhebbers.

De Korg biedt de meeste programmeer mogelijkheden (en is de goedkoopste van de drie). Ook is het een fluitje van een cent in de korg om zelf stijlen over te zetten / maken vanuit je DAW. Het enige wat je hoeft te doen is marker labels toe te kennen aan je eigen midi track en deze te exporteren als midi file, daarna heb je je eigen song als nieuwe style tot je beschikking. Super krachtig, zelfde geldt voor eigen gemaakte losse patterns die je kunt toekennen aan 1 van de 4 pads en die luisteren naar welk akkoord je speelt en je pattern in dat akkoord afspelen over de stijl heen of zelfs los, wat dus een extra 4 pattern player maakt van de korg.

Maar in dit geval, als je een korg pa 700 of 1000 neemt die kunnen praktisch hetzelfde, de engine is in die pax versies hetzelfde als de pa4x en dan heb je er al 1 voor 1275 euro, dat valt dan wel reuze mee natuurlijk.

Maar als je een beetje ervaring hebt met sounds programmeren (wat veel mensen hier hebben) haal je dus best een krachtige synthesizer in huis op deze manier, met de voordelen van een keyboard. En dan valt de prijs ineens wel mee voor een synth / sampler met keyboard functies. Het is een kwestie van interpretatie in dat geval :)
 
ik heb weer eens een nieuw demootje gemaakt voor het tonen van de song mode op de Pa4x, hierin kun je midi files gebruiken in combinatie met de pa4x. In dit geval heb ik een midi file gemaakt in ableton live waarin ik deze remix gemaakt heb. Deze heb ik geexporteerd naar midi file en die in de song mode in de korg pa4x gezet.

Omdat deze remix gebruik maakt van sounds in de pa4x (zoals de piano, sine pieptoontjes, etc) en daarnaast ook de strings en pads en choirs gebruikt uit omnisphere heb ik voor deze midi file een routing gemaakt van de midi sporen die naar omnisphere moeten. Vervolgens in ableton omnisphere op die sporen gezet met die betreffende geluiden en vanaf dat moment heb je volledige controle op je Pa4x over deze midi file waarbij de omnisphere sounds en pa4x sounds dus samengevoegd zijn.

Voor deze song demo heb ik een ambient remix gemaakt van het nummer Time van Hans Zimmer (Inception movie theme)

 
Laatst gewijzigd:
Mooi! Goed gedaan! Jij laat weer eens zien dat de spullen minder belangrijk zijn dan wat je ermee doet.
Jammer eigenlijk dat de werelden van de entertainment keyboards en van de synthesizers zo gescheiden zijn. Op het gebied van automatische begeleiding zou er van mij best wat meer van de eerste naar de laatstgenoemde mogen doorsijpelen.
 
Jij laat weer eens zien dat de spullen minder belangrijk zijn dan wat je ermee doet.
ja inderdaad, tegenwoordig kun je bijna alles wel voor elkaar krijgen, helemaal als je dit ook nog in een computer daw setup integreert.
 
Voor de Pa4x bezitters, mijn sound set Melliflous met 128 sounds voor de pa4x is inmiddels gratis te downloaden op mijn website. Hieronder een demo waarin ik een style gebruik met 4 sounds uit deze set. Dit is een trance classic uit de jaren 90 in ballad stijl: Ayla - Angelfalls.

 
nieuw voorbeeldje van de sample engine van een korg keyboard.

door die sample engine te gebruiken kun je met gemak je presets uitbreiden met nieuwe sample based sounds. In dit geval heb ik twee pad sounds die ik in omnisphere gemaakt hebt gesampled en gecombineerd in een keyboard set.

Dit was heel eenvoudig om te maken op de pa4x:
- op de computer start je omnisphere op (in mijn geval in ableton live) met je eigen preset
- daarna heb ik het programma samplerobot gestart. (deze sampled automatisch je hardware en software presets inclusief looppoints en keymapping)
- vervolgens op de create KMP en SF2 file gedrukt en deze geimporteerd in pa4x.
- dit voor de andere preset herhaald
- daarna 2 user programs gemaakt op de pa4x waarin deze samples gebruikt worden en de filters even toegekend aan de joystick en wat effecten er overheen gezet
- Vervolgens een keyboard set gemaakt die beide presets layeren en deze als user set opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Klinkt als veel stappen maar in de praktijk kost dit minder dan 5 minuten om te maken.

Het mooie is dat je sample set gelijk geschikt is voor alle korg synths / samplers / keyboards die KMP / KSC files ondersteunen (of SF2 compatible zijn).
Eventueel kun je de sample sets ook nog exporteren naar andere platformen (zelfs naar kontakt).

De sinus arpeggiator die het tempo in deze pad aangeeft heb ik gemaakt via Kirnu Cream Arpeggiator, daar heb ik deze arpeggiator pattern in geprogrammeerd en die als midi file geexporteerd. Aangezien je in een keyboard doodsimpel je eigen midi files kan importeren heb ik die als user pad (je hebt er 4) gekoppeld aan een style, waardoor je via het activeren van de pad knop de arpeggiator start, die ik aan een interne sinus sound heb gekoppeld).

En dan heb je zo'n keyboard waar bijna elke synth purist een vooroordeel over heeft maar dan klinkt die zo :D


Waarom zo moeilijk doen.
In cubase de midifile de souns van omnisfere laten afspelen of renderen.
Ook met je opgeslagen sounds.
Groeten van andreos.
 
Waarom zo moeilijk doen.
In cubase de midifile de souns van omnisfere laten afspelen of renderen.
Ook met je opgeslagen sounds.
Groeten van andreos.
in dit voorbeeld wilde ik de pa4x uitbreiden met de sounds zodat ik die altijd kan gebruiken. Net zoals ik mijn pa4x de alicia keys piano heb van native instruments. Dan is het simpelweg de pa4x opstarten en je kunt de alicia keys piano spelen aangezien die toegevoegd is aan de pa4x door mij.

Dan heb je dus geen computer nodig.
 
Back
Top