No Control

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde luisteraar,

Na lange afwezigheid van het tracks forum, kan ik u eindelijk met genoegen mijn nieuwste brouwsel presenteren. Het is een uptempo lounge-achtig dingetje geworden met de fijne vocals van Steelyvibe. Het laatste deel is vervormd, vond ik mooi. Ik krijg het alleen niet goed genoeg om de mix om heel duidelijk te horen wat er gezegd wordt. Mocht u hiervoor tips hebben, dan verneem ik ze graag.

Vanzelfsprekend en zoals gebruikelijk sta ik open voor feedback, mocht u er iets over te vinden hebben.

Without further ado: No Control.



Weesch gegroet.
 
Zo, idd een tijdje geleden... Mooi dat je weer inspiratie had..

Ik zit er nu naar te luisteren.. Onmiskenbaar een van Lansberg productie! :-)
Luistert prettig zo op deze nazomerse zaterdagavond..

Misschien zijn de vocalen aan het einde met iets minder galm verstaanbaarder? Of mixen met de droge vocalen?
Ik ben er echter geen expert in..

:W
 
Ik heb veel beter van je gehoord maarja zo gaat dat als je af en toe een klapper maakt

Ik vind persoonlijk de vocal niet passen samen met het nummer in het geheel
Als een stukje zang meer dan 5 seconden duurt moet je echt rekening houden met de klanken van de vocal in het nummer
dus dat alle geluiden mooi met elkaar overgaan


Net als een solo nummer met alleen een piano en stem
of een gitaar met alleen een zangstem er door
Solo heet dan toch?


Tis nu een beetje warrig en zit geen lijn in met de opbouw
Zou kunnen dat anderen er anders over denken hoor ?
Er zit niet echt een mooie flow
Ben ook geen PRO zou ook kunnen dat het gewoon mijn smaak niet is
 
Zo, idd een tijdje geleden... Mooi dat je weer inspiratie had..

Ik zit er nu naar te luisteren.. Onmiskenbaar een van Lansberg productie! :-)
Luistert prettig zo op deze nazomerse zaterdagavond..

Misschien zijn de vocalen aan het einde met iets minder galm verstaanbaarder? Of mixen met de droge vocalen?
Ik ben er echter geen expert in..

:W

Het was inderdaad een combinatie van gebrek aan inspiratie en en tijd. En met minder inspiratie, kost het bouwen van tracks vanzelf meer tijd. Wellicht herkenbaar. Die vocalen kan ik weinig aan veranderen. Die heb ik zoals gebruikelijk van Looperman getrokken. Er was geen droge versie beschikbaar.

Hoe dan ook, dank voor het luisteren en je feedback Bohemen (moet nog wel een beetje wennen ;)).
 
Ik heb veel beter van je gehoord maarja zo gaat dat als je af en toe een klapper maakt

Ik vind persoonlijk de vocal niet passen samen met het nummer in het geheel
Als een stukje zang meer dan 5 seconden duurt moet je echt rekening houden met de klanken van de vocal in het nummer
dus dat alle geluiden mooi met elkaar overgaan


Net als een solo nummer met alleen een piano en stem
of een gitaar met alleen een zangstem er door
Solo heet dan toch?


Tis nu een beetje warrig en zit geen lijn in met de opbouw
Zou kunnen dat anderen er anders over denken hoor ?
Er zit niet echt een mooie flow
Ben ook geen PRO zou ook kunnen dat het gewoon mijn smaak niet is

Dank voor je feedback harrewarre. Persoonlijk vind de vocal juist wel heel erg lekker, ook in de context van deze track. Toen ik de basis van de track had staan en op zoek ging naar een vocal, kwam ik deze tegen. Ik herinner me dat ik hardop "Yes" riep :). Geeft voor mij net dat tikkie "off" waar ik naar op zoek was.

Warrig of onsamenhangend is iets wat ik wel iets vaker hoor. De opbouw is inderdaad niet helemaal volgens het boekje en de themaatjes wisselen ook wel. Maar als je het ziet als een klein verhaaltje, zou het dan nog warrig zijn? Ach, misschien ook wel. Ik vind het vaak lastig om objectief naar m'n eigen tracks te luisteren, heb ik gemerkt :).

Dank nogmaals voor je feedback!
 
Hey, da's lekker.. :) Heb em eerst even tot me laten komen en vind de verschillende thema's (compositie technisch) een fijne opvolging, als verhaal zijnde..
De thuiskomt aan het eind, het arrangement waar het mee begon, ook lekker.

Ik denk dat er misschien nog wel wat drums aangevuld kan worden, het is nu wat leeg ook afentoe. Tevens wat breakjes of wat bekkens (risers) om de overgangen wat meer in te leiden. Een drummer kan je bv, zonder dat je er bewust van bent met kleine nuances in dynamiek, of de hi-hat wat te laten vieren (meer open / met langere decay), het gevoel geven dat er een ander thema aan zit te komen :) Het hoeft dus niet altijd een fill te zijn.. maar het is nu wat leeg afentoe en weinig elementen om dat pseudo effect te creëren.
Het thema wat rond 1:36 start valt een beetje in een gat qua drums.. terwijl het er sowieso best wat meer uit mag springen. :)

Naar het eind toe wordt het wel wat gezelliger qua drums.. overgang naar laatste thema is ook al beter verzorgd.. maar misschien was dit juist je bedoeling om hier naar toe te bouwen? Toch blijf ik de thema's er tussen iets te subtiel/leeg vinden dan. :)

Qua vocals stoorde ik me in het eerste gedeelte aan de reverb die naar een kant gepanned lijkt te zijn.. kan verduidelijkend werken, maar vind het mooier als een reverb dan spaarzamer wordt toegepast en midden in het stereobeeld.
Wat ook kan helpen bij het duidelijk maken is de pre-delay hoger zetten.. dan beginnen de staartjes allemaal iets later zeg maar waardoor er iets meer ruimte is voor de medeklinkers.
Verder vind ik het eind wat vlakkig gezongen (beetje hoog volcaloid gehalte :D) misschien heb je het ook wel bewust gedaan bij het pitchen? Ik mis een beetje de human feel, maar goed, is mijn mening he :)

Al met al heerlijk tripje qua nootopvolgingen.. (zoals ik van je gewend ben).. arrangement is ook lekker.. fijne sounds en fx daarop. Wat mij betreft nog wat werk op de drums alleen.
 
Hey Bobke, WB man !!!

Lekker rustig, kabbelende trackie. Ik kon hem heel goed pruimen. Chill en rustgevend. Hier en daar wel een rare overgang, maar dat hoort erbij, het is jouw ding. Goed gedaan makker ! :)
 
ik vind deze te potentieel mooi om aan voorbij te gaan!
mijn twee totaal verschillende hersenhelften 'vinden' dit:

als verhaal begint het voor mijn gevoel heel spannend:
introductie 'er was er eens........'
dan komt het verhaal echt op gang en dan ineens,,,
stopt het eigenlijke verhaal en ben ik de draad kwijt na anderhalve minuut en vind ik de draad ook niet meer terug.

het begin met opbouw tot 1:36 staat als een mooi emotioneel en muzikaal huis en ik zou verwachten dat de rest van het verhaal hier over blijft gaan maar het wordt vrij snel abrupt afgekapt door meerdere opeenvolgende verschillende sferen en harmonieën die elk weer de ander bedekt
Er zit een grote muzikale en emmotionele kracht in het loei strak tegen elkaar aan plakken van contrasterende sfeer thema's en dat pas je ook dan heel vaak toe in je stukken maar hier vind ik het vanaf 1,5 minuut meer en meer verwateren.
Die collage-techniek is hier misschien wat minder op zn plaats (vin ik dan!) omdat
het begin juist zo sterk is en dat wil ik nog vaker horen,,gewoon zo als het vaak gebeurd in een gemiddeld pophit-song structuurtje van coupletten refreinen en bruggetjes.
Ik zelf zou eens flink gaan snijden in de structuur, sommige stukken geheel weglaten(er zijn er nu een stuk of 5 en 3 zijn echt meer dan genoeg), het eerste gedeelte als hoofdthema behandelen, enzovoort,,
 
ik heb nog eens geluisterd en dit viel me oa op:
tussen 1:00 en 1:04 zitten prima akkoorden die een refrein zouden kunnen worden als contrast met voorafgaande,,,
dan zou ik zelf 1:36 tot 2:08 helemaal weglaten ( een kunstenaar moet pijn lijden!)
en dat stukje met gitaar kort laten klinken,
dan weer oude thema van begin maar dan wel meteen op volle kracht en korter,
dan refrein 2x zo lang,,
en dan die gitaar heel lang,,,
en daarna pas misschien iets geheel anders uiteindelijk, iets contrasterends,,en dan weer vol thema,,,outro,,klaar!
pophit song af!

,,, tis wat me als eerste op viel, of het werkt weet ik niet,,maar zo zou ik het aanpakken: weglaten, herhalen,,schuiven met die verschillende stukken! ok, nu moet ik aan mn eigen werk,,!
 
Hey, da's lekker.. :) Heb em eerst even tot me laten komen en vind de verschillende thema's (compositie technisch) een fijne opvolging, als verhaal zijnde..
De thuiskomt aan het eind, het arrangement waar het mee begon, ook lekker.

Ik denk dat er misschien nog wel wat drums aangevuld kan worden, het is nu wat leeg ook afentoe. Tevens wat breakjes of wat bekkens (risers) om de overgangen wat meer in te leiden. Een drummer kan je bv, zonder dat je er bewust van bent met kleine nuances in dynamiek, of de hi-hat wat te laten vieren (meer open / met langere decay), het gevoel geven dat er een ander thema aan zit te komen :) Het hoeft dus niet altijd een fill te zijn.. maar het is nu wat leeg afentoe en weinig elementen om dat pseudo effect te creëren.
Het thema wat rond 1:36 start valt een beetje in een gat qua drums.. terwijl het er sowieso best wat meer uit mag springen. :)

Naar het eind toe wordt het wel wat gezelliger qua drums.. overgang naar laatste thema is ook al beter verzorgd.. maar misschien was dit juist je bedoeling om hier naar toe te bouwen? Toch blijf ik de thema's er tussen iets te subtiel/leeg vinden dan. :)

Qua vocals stoorde ik me in het eerste gedeelte aan de reverb die naar een kant gepanned lijkt te zijn.. kan verduidelijkend werken, maar vind het mooier als een reverb dan spaarzamer wordt toegepast en midden in het stereobeeld.
Wat ook kan helpen bij het duidelijk maken is de pre-delay hoger zetten.. dan beginnen de staartjes allemaal iets later zeg maar waardoor er iets meer ruimte is voor de medeklinkers.
Verder vind ik het eind wat vlakkig gezongen (beetje hoog volcaloid gehalte :D) misschien heb je het ook wel bewust gedaan bij het pitchen? Ik mis een beetje de human feel, maar goed, is mijn mening he :)

Al met al heerlijk tripje qua nootopvolgingen.. (zoals ik van je gewend ben).. arrangement is ook lekker.. fijne sounds en fx daarop. Wat mij betreft nog wat werk op de drums alleen.

Thanks Pat voor je uitgebreide feedback. Nu ik de track met je commentaar erbij terugluister, hoor ik ook wat je schrijft. Het lege in de drumtrack was in elk geval geen bewuste keuze. Zoals ik vaak te werk ga: ik maak een paar themaatjes die ik aan elkaar lijm. Vervolgens probeer ik dan logische overgangen te maken tussen die thema's. Als laatste probeer ik dan de drumtrack logisch te laten lopen. Die drums komen bij mij dus altijd als laatste aan de beurt. Ik denk dat ik wat te eager was om eindelijk weer een track af te ronden en dus de drums een beetje heb verwaarloosd. Daar had ik inderdaad wel iets meer tijd en moeite in kunnen steken :).

De vocals waren nat bij download. Bewerkt en met reverb. Daar kon ik weinig aan veranderen. En voor deze track vond ik het wel mooi zoals het was eigenlijk. Het laatste deel met spoken word is eigenlijk alleen maar om de track op te vullen. Ik heb gezocht op vocals van dezelfde leverancier en kwam deze tegen. Misschien had ik ook hier iets meer tijd en moite in moeten steken.

Er valt dus nog wel wat te verbeteren zo links en rechts :).

Hey Bobke, WB man !!!

Thanks Jannus!

Lekker rustig, kabbelende trackie. Ik kon hem heel goed pruimen. Chill en rustgevend. Hier en daar wel een rare overgang, maar dat hoort erbij, het is jouw ding. Goed gedaan makker ! :)

En dank voor het luisteren. Ik ga hem toch nog wel wat omgooien ;).
 
t'Is gewoon goed. Soms hoeft het niet meer te zijn dan het is.

Dank Skel! Ik ga hem nog wel wat verbeteren (hoop ik).


Dank!

ik heb nog eens geluisterd en dit viel me oa op:
tussen 1:00 en 1:04 zitten prima akkoorden die een refrein zouden kunnen worden als contrast met voorafgaande,,,
dan zou ik zelf 1:36 tot 2:08 helemaal weglaten ( een kunstenaar moet pijn lijden!)
en dat stukje met gitaar kort laten klinken,
dan weer oude thema van begin maar dan wel meteen op volle kracht en korter,
dan refrein 2x zo lang,,
en dan die gitaar heel lang,,,
en daarna pas misschien iets geheel anders uiteindelijk, iets contrasterends,,en dan weer vol thema,,,outro,,klaar!
pophit song af!

,,, tis wat me als eerste op viel, of het werkt weet ik niet,,maar zo zou ik het aanpakken: weglaten, herhalen,,schuiven met die verschillende stukken! ok, nu moet ik aan mn eigen werk,,!

Kijk, feedback waar ik iets mee kan doen. Mooi Mars! Ik ga een V2 maken met de structuur zoals je voorstelt. Ben erg benieuwd hoe dat gaat werken. Heel erg fijn dat je zo gedetailleerde voorstellen doet. En ik denk dat je heel erg in de goede richting zit. Wordt vervolgd.
 
Lekker verfrissend!
Ik weet helaas niet wat ik verder als advies zou geven aan je....
 
Nou Bob, dit klinkt lekker hoor. Prima nummer.
Meer van dit!

Ik kan me ook voorstellen dat de vocals nog uit te werken zijn als je de beschikking zou hebben over een zangeres. :D Laat een vocalist is lekker jammer op je instrumental? Misschien komt er dan echt nog een leuke track met lyrics enzo uit?
Niet dat dat per se moet, maar een track wordt naar een hoger niveau getild als je mooie, orginele en goeie vocals hebt. Maar nogmaals, das IMO.
 
Lekker verfrissend!
Ik weet helaas niet wat ik verder als advies zou geven aan je....

Dank! En geen advies is wat mij betreft ook helemaal prima :).

Nou Bob, dit klinkt lekker hoor. Prima nummer.
Meer van dit!

Ik kan me ook voorstellen dat de vocals nog uit te werken zijn als je de beschikking zou hebben over een zangeres. :D Laat een vocalist is lekker jammer op je instrumental? Misschien komt er dan echt nog een leuke track met lyrics enzo uit?
Niet dat dat per se moet, maar een track wordt naar een hoger niveau getild als je mooie, orginele en goeie vocals hebt. Maar nogmaals, das IMO.

Dank voor het luisteren Ramon. Ik snap je punt wel. Probleem is alleen dat ik geen vocalisten ken, of althans, geen vocalisten die mij hier zomaar even bij willen helpen. Ik moet het blijven doen met wat looperman.com aanbiedt vrees ik.

ik ga de track op advies van MarsMusica toch nog rechttrekken. Misschien komen die vocals dan wel helemaal te vervallen. Who knows :).
 
De basintro deed me verlangen naar meer acoustische klanken.
Klinkt mij net ietsje te metaal-achtig. De strings zou ik ietwat anders van timbre kiezen.
Ze klinken acoustischer doch dan weer iets te mat en met te sterke attack naar mijn smaak.
Mixtechnisch gezien zou ik de solo's iets meer laten uitkomen (begeleiding tikkeltje dimmen) en hetzelfde voor de zang.
Nu heb ik de indruk dat stem en muziek een beetje vechten om hun plaatsje.
Het effect zat al op de stem dus daar kan je weinig aan doen...
Voor mij hoefde dat stukje vanaf 4:40 niet meer, het is alsof er een nieuw nummer begint.
Muzikaal gezien klinkt dit nummer mij zoals het in de huidige tijdsgeest past en is het ten zeerste te pruimen (alhoewel ik geen grote fruiteter ben... :D).

Cheers,
Exo. :mega:
 
de opmerkingen over de mix herken ik niet. ik vind de mix lekker in elkaar zitten. (alles is zo subjektief..), ook de opbouw, de plaatsing van de geluiden, de vokalen, niks op aan te merken. ik hou hier wel van, wellicht zijn er vreemde overgangen, maar die merk ik ook niet op. mooie sfeer, lekkere geluiden, goed geplaatst.
en kwa gevoel; lekker, mooi. de helderheid van de geluiden, in kombinatie met de opbouw, en de lagen, werkt voor mij erg goed.

raakt me, dit nummer.

EDIT: heerlik nummer om meerdere malen te draaien...
 
Back
Top