Juno-60 Chorus clone van TC Electronic

Ook op Gearslutz wordt dit pedaal behoorlijk afgebrand. En er is daar ook nog een product manager van TC gaan wrijven in de vlek :)

Dat verwonderd mij niet, hadden ze die pedaal de 'Retro Chorus' genaamd dan kon ik er nog enigszins inkomen dat het geen clone was. Maar noem je het beestje de 'June 60' dan verwacht Jan en alleman dat het idd die karakteristieke Juno Chorus gaat nabootsen.

Kijk, de reden waarom die Japaners van Roland gekozen hadden voor fixed settings is niet omdat ze geld wilden besparen op een 'rate' draaiknop. De reden voor de fixed setting is omdat beide chorussen op elkaar afgestemd waren. Chorus I heeft een halve modulatie waarde van chorus II m.a.w. Chorus II gaat dubbel zo snel als chorus I, met als gevolg dat als je ze beiden indruk ze één moddervette Chorus geven die ritmisch gelijk loopt.

Hadden ze dit principe overgenomen met de June 60 en ook al was het resultaat niet 1 op 1 identiek omdat de originele chips niet meer geproduceerd worden dan nog was het de moeite geweest. Maar hier steken ze twee chorussen die niet eens op elkaar afgestemd zijn en als je die twee combineert dan heb je wat? En waarom fixed settings als ze toch niks met elkaar gemeen hebben? Als je gewoon twee onafhankelijke chorussen gaat combineren, geef de gebruiker dan op z'n minst weer wat draaiknoppen om de 'rate en depth' van beiden te regelen. Maar dan is het natuurlijk een 'Dual Chorus' en heeft het uiteraard niks met de Juno meer te maken.
 
Neem de principe van de dubbele analoge op elkaar afgestemde chorussen zoals de Juno - steek er nog een keuze schakelaar op waar je kunt kiezen tussen /een rate en depth slider die beiden aan elkaar gelinkte chorussen regelt/ OF /een midi gestuurde BPM sync/ en je hebt volgens mij een killer chorus die gebaseerd was op de Juno met een waaier aan nieuwe mogelijkheden.
 
Zoals we ondertussen al gewoon zijn brengt Behringer na X aantal tijd een V2 uit die dan wel zoals het origineel zou moeten klinken en zo is er nu ook een V2 van de June 60 chorus. Alleen natuurlijk nog niet verkrijgbaar in de winkels :D

 
Back
Top