Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Wie zegt dat dat niet allemaal dezelfde persoon is die die advertentie gewoon meerdere keren heeft aangemaakt?

Komt met een Bunq betaal rekening, reageert niet meer als ik langs wil komen in plaats van verzenden en reageert wel nog als ik reacties plaats bij andere advertenties van dezelfde persoon.

Edit: Kan overigens zo zijn dat een van de advertenties wel echt is, zoals die laatste waarschijnlijk.
 
Ik moet vrij veel laten verzenden.

Omdat ik zelf geen wagen heb en voor regio Vlaanderen kan ik wel een wagen scoren om op te halen.

Meestal hengel ik wat, je merkt toch heel snel aan over hoe de mensen over hun spullen praten of die for real zijn of niet.
Ik heb enkel goede ervaringen met 2ehands of martplaats.
1 keer werd ik uitgescholden voor kei stomme kutbelg omdat ik interesse had in een alpha juno en die niet kocht.

Ik ga nu automisch ook niet synthesizers van 1500 - 3500 of meer van 2e hands of martktplaats, ff laten verzenden.
En ook geen wagen vragen om een Kenton Midi CV-Pro Solo mkII van 70 euro op te halen ... de kans is toch vrij laag dat je voor een Midi to CV kit wordt opgelicht.
M'n Nord Rack 2 uit Amsterdam van 300 euro met ears, was zo onder de prijs omdat volgens hem de knop van de A part stuck bleef zitten, dus die niet gebruiken ...
foto's duidelijk eigen, rond de filter cut is al de grijze verf weggeveegd van zoveel activiteit met het open en dicht rotereen. Omdat Nord's als taks gebouwd zijn, zit die knop net zo straks als de andere
en net zo strak als die van mijn vorige Nord Rack 2. Die A button werkte prima, alsof die nieuw was. Ik heb een gevoeld dat die alles 10 keer te hard deed.
Perfecte Nord Rack 2, alleen een filter cuttoff die eruit ziet alsof die al een jaar of 10 zwaard gedomineerd wordt, voor de meest ultra intense crazy sweeps die niet lukken zonder de paint weg te vegen
in alle hevigheid ...

Normaal zijn het minder dure dingen. Dus meestal stel ik wat vragen ... laatste was een DD20 delay ofzo van Boss. Of je de MS ook in BPM kon zetten, het intuitief blijft en wat die er niet leuk aan vond.
Te groot voor op z'n pedal board en daardoor ook bijna nooit gebruit ... klonk vrij logisch ...
Meestal willen ze een synth weg, omdat een impuls aankoop was, of ze hem al 5 jaar niet meer gebruikt hebben,
of om de kosten van de aanschaf van een Oberheim Xpander wat te dekken ... of iets anders nieuws.
Ik zoek toch altijd wat uit of het met een synth persoon is of niet ... vaak praten ze graag over synth's etc ...
Dezelfde soort talks als wanneer je een synth gaat oppikken.

Duur en verzenden enkel via reverb, verzekerd en ik kocht laatst die SH-2, die duur was, die man moet een paar keer per jaar naar Tokyo.
Is een synth verzamelaar en de mooiste en beste SH-2 vandaar had die meegenomen. Omdat ik het liefst in een bunker van karton verpakt wilde,
hem dat een week zou duren, reserveren niet gaat op reverb. Wou hij die anders wel op 1.000.000.000 euro zetten dat niemand anders em zou kopen ...
Maar we hebben het gelukkig simpeler kunnen oplossen. En verzenden naar België was cheaper, dus hups in de winkelkar, paypal gedaan ging ook niet.
Ok dat was weer zo een insane dure aankoop.

Maar er zijn op reverb ook goede deals te vinden. Er stond of staat een Moog Rogue voor 850 in prima conditie
terwijl ze op 2ehands/marktplaats snel 1000 kosten.

Ik las laatst wel de "wetten" van 2e hands, en ze willen er precies zo weinig mogelijk mee te maken hebben van wat daar gebeurd.
Ik had een synth gereserveerd tot we erom konden, die had die niet op gereserveerd gezet en stuurde 2 dagen vooraf dat iemand 700 had geboden, keiraar,
want er was één bod van 450,
en als het niet gereserveerd is kan niemand aan de add zien dat ik die twee dagen later ga kopen.
Dus ik geantwoord dat we er enkel om zouden komen om de afgesproken prijs van 600.
En natuurlijk was dat ok voor hem. Want er kan geen bieder van 700 zijn, als die voor 600 te koop stond. Had die wel gereserveerd gestaan kon dat nog.

Toen ik mijn Juno 60 verkocht hier op SF en een geluidskunstenaar de eerste was om die te checken en een week te reserveren tot zijn vriendin die kon oppikken met de wagen.
Heb ik wel nog 20 mails gekregen van mensen die em voor bijna het dubbele van de vraagprijs nog die avond wouden komen halen. Heb ik allemaal nee gezegd.
En mijn koper nooit gezegd, ja drie mensen willen het dubbel betalen en als ik die tegen elkaar laat opbieden. Is het nog 100 euro of 200 euro erbij ... da's alles behalve schappelijk,
ze moesten maar rapper reageren ... koop gewoon een andere het is nu niet dat Juno 60's nooit te koop staan zoals SH-1 of SH-2.
Er staat of stond ook een pollymoog op reverb voor 3500,
terwijl die 10.000 zijn. Was gereviseerd. Da's ook een goeie deal ... heb wel niet gelezen of er iets mis mee was ofzo ... alleen wil ik helemaal geen pollymoog, is enkel miserie ...

Maar geript worden is kut, op ebay heb ik het wel es gehad voor nvme flash drives ofzo gelukkig helemaal heen dure. De dag nadien bestond de verkoper niet meer.
 
Ik heb afgelopen week hem gevraagd mij te bellen voor de betaalgegevens, en toen gaf ik hem het nummer van een politieagent.

Daarna heb ik hem dit bericht gestuurd:

Geachte, U bent onderdeel van een grootschalig onderzoek naar internetoplichting via 'gezocht advertenties'. Dit account is naar voren gekomen als verdacht. Uw ip-adres en persoonsgegevens worden opgeslagen in een centraal monitoringsysteem waarbij u gemarkeerd bent als frauduleus. Indien u in de toekomst weer naar voren komt in dit onderzoek, of als u gelinkt wordt aan een lopende fraudezaak, zullen uw gegevens worden overgedragen aan de digitale recherche. Vriendelijke groeten, Team marktplaats.

Ik heb altijd wel lol met oplichters
 
vreemd: er staat een 2e hands RME Hammerfall DSP Multiface op Marktplaats, met als melding dat de PCI-e kaart defect is. de fotoos, die lijken, zelfgemaakt, zijn ze ook, maar de verkoper zegt dat deze van internet komen. ik vroeg naar wat er aan de hand was, de box op zichzelf, zou handig zijn, wanneer mijn RME begeeft.. ach, hij werkt goed, het was meer sja, veiligheid??

goed. de reaktie, was duidelijk, geen 'echte' fotoos, de verkoper trekt zich terug, denkt er over na om m toch te laten servicen. de verkoper wilde eerste een Fireface aanschaffen...

de verkoper beweert dat het wel de PCI-e kaart is, en zegt dus letterlijk dat de fotoos van internet komen.

opvallend, 36 ervaringen. allemaal positief. nu kan het zijn, dat dit gewoon luiheid was. toch opvallend.

heb de ervaringen na geplozen, de meeste lijken koop-ervaringen, dus wat verkoper zelf heeft gekocht (die laatste zinsnede is duidelikker).

wordt het nu nog ingewikkelder?? het kan idd gewoon luiheid zijn, maar dit is wel vreemd. ik zal in de gaten houden of de advertentie blijft staan. ach, kost me geen tijd, want moet toch op marktplaats zijn...
 
Ik heb net geprobeerd een Roland SH-32 te kopen van verkoper uit Kerkrade. 4 jaar actief op mp, 1 ervaring (5 sterren, in categorie tenten). Wil geen betaling via mp. Moet via de app, want moet naar een bankrekeningnummer in buitenland.
Ophalen kan wel. Dus wie in de markt is voor een SH-32 en in de buurt woont van Kerkrade……
 
Ik heb net geprobeerd een Roland SH-32 te kopen van verkoper uit Kerkrade. 4 jaar actief op mp, 1 ervaring (5 sterren, in categorie tenten). Wil geen betaling via mp. Moet via de app, want moet naar een bankrekeningnummer in buitenland.
Dit hoeft niet perse een red flag te zijn. Ik gebruik Revolut in Litouwen, dus dat voorstel had ook bij mij vandaan kunnen komen.

Dat ophalen kan, is bijna altijd een green flag, zolang je niet vooruit hoeft te betalen.
 
Had inderdaad niet persé frauduleus hoeven zijn. De verkoper verkocht de spullen van zijn overleden vader. Ik vond het alleen een beetje vreemd, omdat dat dit het enige item was dat te koop stond.
Marktplaats had blijkbaar ook haar vermoedens, want de advertentie is inmiddels weggehaald. "Het vermoeden bestaat echter dat dit een frauduleuze advertentie betreft."

Ophalen is dan altijd een goede optie. Dan kun je zien wat en van wie je het koopt.
Ik ben een keer midden in een woonwagenkamp beland om een computer monitor op te halen. Op zich nog niet zoveel mis mee natuurlijk, maar de adverteerder bleek niet thuis. Na een half uur weer naar huis gereden te hebben, kreeg ik een bericht dat hij er morgen wel echt thuis zou zijn. Sindsdien check ik altijd eerst Street view om te zien waar ik beland.
 
Dit hoeft niet perse een red flag te zijn.....
Ik had een aantal oranje vlaggen. Misschien wel handig ook voor anderen; ik heb ze hieronder even algemeen omschreven:

-Heeft een recent account. Of een gebruikersaccount van 1 of meerdere jaren oud, maar zonder reviews. Of met reviews van spullen welke geen enkele relatie hebben met het product dat wordt aangeboden.
-Woont in het uiterste puntje van Nederland.
-Een erg leuke prijs overeengekomen.
-Bij navraag is alles compleet (maar staan niet op foto).
-Verkoopt spullen van een overledene of kennis. (maar heeft verder geen andere advertenties)
-De verkoper wil je telefoonnummer hebben om verder te communiceren omdat dat makkelijker is, of om een bankrekeningnummer toe te sturen.
-Wil geen betaalverzoek sturen.
-Wil aangetekend verzenden.
-“De bieder die jou zojuist heeft overboden wil dat ik hem opstuur naar buitenland, maar dat doe ik niet."

Stuk voor stuk geen dealbreakers. Maar bij 2 vinkjes moet je je misschien al af gaan vragen hoe graag je iets wil hebben. Ik had bij allemaal een vinkje.

Wat bij mij ook altijd vragen oproept is als een verkoper het product dat hij/zij verkoopt aanduidt met "dit" en "het". "Ik verkoop dit omdat ik het niet meer gebruik".
Ik vraag me dan altijd af ze gewoon de tekst hebben gekopieerd. Maar dat kan ook zijn dat ik inmiddels een ouwe lul ben en jongeren alleen nog zo communiceren.
 
Ik ben onlangs te grazen genomen door oplichter(s) op behoorlijk geraffineerde wijze.
Deze oplichter(s) hebben de site van Marktplaats gehackt waardoor het lijkt alsof je met een integer persoon te maken hebt, met positieve feedbacks en 17 jaar Marktplaats ervaring en al..
Zo ben ik er dus ingetuind. Pas toen ik vroeg om een track en trace code werd de ontmaskering een feit. Deze oplichter(s) zou mij de track en trace code laten toekomen, maar ik had nooit een email adres afgegeven die essentieel is voor een track en trace code. Helaas was het al te laat.

Uiteraard aangifte gedaan maar daar hoef je weinig van te verwachten. Dit is vooral belangrijk om te voorkomen dat meerdere mensen slachtoffer worden. Doe dus altijd aangifte.
Het geld was gelukkig niet een al te hoog bedrag en vond dit minder erg dan de vernedering. Je neemt iemand in vertrouwen die daar vervolgens even zwaar misbruik van maakt.
Uiteraard is hier een geldezel voor ingezet, want de bankrekening werd gewoon afgegeven.

Ook heb ik contact opgenomen met de ING bank waar deze geldezel een rekening heeft. Daar kreeg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat de ING bank geen actie onderneemt tegen criminelen.
Nee pas na drie aangiftes gaat deze bank tot actie over.. ONGELOOFLIJK! Zelfs al kun je de zaak voor jezelf bewijzen bij de ING bank met bewijzen.
Je kunt wel nagaan hoeveel geld er dus over een periode binnengeharkt kan worden door deze criminelen met alleen al deze geldezel wanneer je bedenkt dat mensen die worden opgelicht voor kleinere bedragen minder snel geneigd zijn om aangifte te doen. Doe dus altijd aangifte!
Dit is ook de grote truc! Zo kunnen criminelen het spelen dank de ING bank.
Eigenlijk faciliteert deze bank deze praktijken waarvoor deze bank al een keer voor het hekje heeft gestaan.
Lees maar even mee: Schadeclaims dreigen voor banken wegens lakse fraudeaanpak - FM.nl - Financieel Management, hét platform in finance met praktijkinformatie, visie & trends

Ik ben zeer benieuwd hoe de ING bank zou reageren in het volgende scenario?

Stel je voor een hacker maakt bij de ING bank een groot bedrag buit en deze hacker is in beeld bij de ING bank. Die vervolgens aangifte doet bij de politie en daar te horen krijgt: Ja sorry ING bank maar we moeten eerst drie aangiftes tegen deze dader binnen krijgen voordat we overgaan tot actie. Ziet je het voor je!? Zou de ING bank dan ook zeggen oh prima wij hanteren tenslotte dezelfde policy. Ik denk het niet.

Het is overigens ook bizar dat Marktplaats blijkbaar zeer makkelijk te hacken is.
Ik vermoed dat criminelen dit op deze wijze op grote schaal doen. Je kunt hiermee bij heel veel mensen geld buitmaken zolang het maar om niet al te grote bedragen gaat. En ze komen er heel makkelijk mee weg, zo blijkt.
Ik wil in elk geval iedereen waarschuwen; mensen doe geen zaken met ene D. van der Kolk!
Zijn bankrekening mag ik hier niet plaatsen want meneer geniet volgens de wet "privacy" dat dan weer wel..
Je weet in elk geval dat het gaat om een ING bank rekening.

En aantal dingen heb ik wel geleerd en wil ik jullie graag meegeven indien je daar zelf zo gauw niet bij stil staat: In mijn geval ging het om een gezocht advertentie
In dit soort gevallen altijd om meerdere foto's vragen van hetgeen je voor adverteert. Ja wijsheid achteraf.
Altijd voorstellen voor ophalen en betalen bij overdracht. Hier kun je al snel te weten komen of het gaat om een oplichter.
 
Ik ben onlangs te grazen genomen door oplichter(s) op behoorlijk geraffineerde wijze.
Deze oplichter(s) hebben de site van Marktplaats gehackt waardoor het lijkt alsof je met een integer persoon te maken hebt, met positieve feedbacks en 17 jaar Marktplaats ervaring en al..
Zo ben ik er dus ingetuind. Pas toen ik vroeg om een track en trace code werd de ontmaskering een feit. Deze oplichter(s) zou mij de track en trace code laten toekomen, maar ik had nooit een email adres afgegeven die essentieel is voor een track en trace code. Helaas was het al te laat.

Uiteraard aangifte gedaan maar daar hoef je weinig van te verwachten. Dit is vooral belangrijk om te voorkomen dat meerdere mensen slachtoffer worden. Doe dus altijd aangifte.
Het geld was gelukkig niet een al te hoog bedrag en vond dit minder erg dan de vernedering. Je neemt iemand in vertrouwen die daar vervolgens even zwaar misbruik van maakt.
Uiteraard is hier een geldezel voor ingezet, want de bankrekening werd gewoon afgegeven.

Ook heb ik contact opgenomen met de ING bank waar deze geldezel een rekening heeft. Daar kreeg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat de ING bank geen actie onderneemt tegen criminelen.
Nee pas na drie aangiftes gaat deze bank tot actie over.. ONGELOOFLIJK! Zelfs al kun je de zaak voor jezelf bewijzen bij de ING bank met bewijzen.
Je kunt wel nagaan hoeveel geld er dus over een periode binnengeharkt kan worden door deze criminelen met alleen al deze geldezel wanneer je bedenkt dat mensen die worden opgelicht voor kleinere bedragen minder snel geneigd zijn om aangifte te doen. Doe dus altijd aangifte!
Dit is ook de grote truc! Zo kunnen criminelen het spelen dank de ING bank.
Eigenlijk faciliteert deze bank deze praktijken waarvoor deze bank al een keer voor het hekje heeft gestaan.
Lees maar even mee: Schadeclaims dreigen voor banken wegens lakse fraudeaanpak - FM.nl - Financieel Management, hét platform in finance met praktijkinformatie, visie & trends

Ik ben zeer benieuwd hoe de ING bank zou reageren in het volgende scenario?

Stel je voor een hacker maakt bij de ING bank een groot bedrag buit en deze hacker is in beeld bij de ING bank. Die vervolgens aangifte doet bij de politie en daar te horen krijgt: Ja sorry ING bank maar we moeten eerst drie aangiftes tegen deze dader binnen krijgen voordat we overgaan tot actie. Ziet je het voor je!? Zou de ING bank dan ook zeggen oh prima wij hanteren tenslotte dezelfde policy. Ik denk het niet.

Het is overigens ook bizar dat Marktplaats blijkbaar zeer makkelijk te hacken is.
Ik vermoed dat criminelen dit op deze wijze op grote schaal doen. Je kunt hiermee bij heel veel mensen geld buitmaken zolang het maar om niet al te grote bedragen gaat. En ze komen er heel makkelijk mee weg, zo blijkt.
Ik wil in elk geval iedereen waarschuwen; mensen doe geen zaken met ene D. van der Kolk!
Zijn bankrekening mag ik hier niet plaatsen want meneer geniet volgens de wet "privacy" dat dan weer wel..
Je weet in elk geval dat het gaat om een ING bank rekening.

En aantal dingen heb ik wel geleerd en wil ik jullie graag meegeven indien je daar zelf zo gauw niet bij stil staat: In mijn geval ging het om een gezocht advertentie
In dit soort gevallen altijd om meerdere foto's vragen van hetgeen je voor adverteert. Ja wijsheid achteraf.
Altijd voorstellen voor ophalen en betalen bij overdracht. Hier kun je al snel te weten komen of het gaat om een oplichter.
Vervelend dat dit jou overkomen is!

Maar Marktplaats zelf is niet makkelijk te hacken, maar de accounts in sommige gevallen wel. Al is dat niet echt hacken, maar meer het overnemen van een account. Met name accounts met simpele wachtwoorden als "welkom" of "wachtwoord" zijn makkelijk over te nemen door criminelen.
 
Maar Marktplaats zelf is niet makkelijk te hacken, maar de accounts in sommige gevallen wel. Al is dat niet echt hacken, maar meer het overnemen van een account. Met name accounts met simpele wachtwoorden als "welkom" of "wachtwoord" zijn makkelijk over te nemen door criminelen.
Precies dit! Vaak zijn dit accounts van mensen die op verschillende plekken dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord hebben gebruikt. Vaak worden op slecht beveiligde sites buitgemaakte gebruikers-gegevens verhandeld en criminelen gebruiken lijsten met gebruikersnamen en wachtwoorden om dan andere accounts over te nemen.
 
Back
Top