Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Ik heb dit ook wel eens toegepast nadat een verkoper z'n synth niet als gereserveerd had gezet nadat we al overeenstemming hadden over de prijs en al een dag en tijd hadden afgesproken waarop ik hem zou komen ophalen. Na contact gezocht te hebben via ander account bleek dat hij er toch nog wat extra euro's uit wilde trekken. Afspraak toen gecancelled en de synth heeft nog lang te koop gestaan daarna. Kansloos gedoe, maar meestal kun je al wel vrij snel aanvoelen hoe serieus een verkoper is.
 
Anderzijds: het feit dat iemand iets niet op gereserveerd zet, is op zich geen bewijs dat het een sneu karaktertje is. Want als je dertigduizend keer hebt meegemaakt dat iemand een koop alsnog afblaast of nooit meer iets van zich laat weten, is de status "gereserveerd" plots heel wat minder aantrekkelijk om in te stellen. Dan zet je al liever volgende kandidaten in de wachtrij, maar een eerlijk mens geeft de eerste kandidaat natuurlijk eerste kans én voor de oorspronkelijk afgesproken prijs.
 
Deze les heb ik ook door schade en schande geleerd.
Ik werd te enthousiast en tuinde er een half jaar terug in met een Neumann TLM 102 mic.
TLM102's zijn op de één of andere manier erg populair hiervoor.:(:?


Ik ben recent ook op een 'nieuwe' manier benaderd door oplichters; ditmaal als bieders.


Eerst een prijs overeenkomen, adres doorsturen (wat na controle niet eens blijkt te bestaan), en vervolgens "ja, het gaat wel om een flink bedrag. Zou je 1ct kunnen overmaken ter verificatie van je naam en rekeningnr?"
-"Prima, stuur je bankrekeninggegevens maar"
-"Als ik je nou een betaallink stuur, blablabla"
...


https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/12315/


Toen ik aangaf niet op links in te gaan, werd het heel stil. :doei:


Dus niet alleen alle sjappies die 1 dag op MP zitten met een IPhone 7 voor 150 euro moet je mijden, nu ook zelfs bieders. :stupid
 
Sneue gasten.. al die oplichters.. om niet goed van te woorden hoe ver ze soms gaan...

Ik had het een tijdje terug aleens geopperd.. vraag als je het niet vertrouwd om een filmpje te maken van de werking oid :) Ik had dat een tijdje terug eens gedaan toen ik wat argwanend was.. Dus.. na een vriendelijk verzoek een filmpje van het apparaat te maken werd dit zonder probleem gedaan.. maar helaas kwam toen wel naar voren dat het niet goed werkte..

Ook een tijdje terug een apparaat van Ebay kleinanzeigen (Duitsland) gekocht. Elektron Monomachine, die werkelijk alle schijn tegen had. Zelfde foto's had ik hier (op Synthforum) een paar weken daarvoor gekregen van n lid die ook 1 Monomachine aanbood.. De Duitse verkoper had toen op mijn verzoek ook keurig een filmpje gemaakt en demonstreerde de werking.. en herkende daarop zelfs het interieur van de foto's die de SFer mij stuurde :D

Aangezien die oplichters sowieso al lekker anoniem willen blijven en vaak met Whatsapp willen communiceren is een filmpje geen gekke vraag.. als ze dat niet willen weet je vaak al genoeg..
 
Laatst gewijzigd:
TLM102's zijn op de één of andere manier erg populair hiervoor.:(:?


Ik ben recent ook op een 'nieuwe' manier benaderd door oplichters; ditmaal als bieders.


Eerst een prijs overeenkomen, adres doorsturen (wat na controle niet eens blijkt te bestaan), en vervolgens "ja, het gaat wel om een flink bedrag. Zou je 1ct kunnen overmaken ter verificatie van je naam en rekeningnr?"
-"Prima, stuur je bankrekeninggegevens maar"
-"Als ik je nou een betaallink stuur, blablabla"
...


https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/12315/


Toen ik aangaf niet op links in te gaan, werd het heel stil. :doei:


Dus niet alleen alle sjappies die 1 dag op MP zitten met een IPhone 7 voor 150 euro moet je mijden, nu ook zelfs bieders. :stupid

Die 1ct is er voor verificatie (ontvanger zijn betaaladres is gekoppeld aan een Paypal account en geverifieerd) Daarna wordt je hele bankaccount leeg geplunderd.
Hiertegen kan je niets doen aangezien je zelf een verificatie heb gegeven..... Altijd opletten
 
@WAREHOUSEGROOVE;


op het moment dat hij z'n bankgegevens stuurt (dus naam + IBAN), en ik vanaf mijn rekening 1ct over maak, kunnen ze echt niet bij mijn rekening.


Maar als meneer een fake 'Tikkie' link o.i.d. stuurt, en ik daar probeer in te loggen, heb ik wél een probleem.
 
Marktplaats maakt gebruik van het Online Betaalplatform van Media Medics. Zou dat net zo makkelijk door criminelen na te bouwen zijn als Tikkie? Of kunnen we dat nog wel (100%) vertrouwen?
 
TLM102's zijn op de één of andere manier erg populair hiervoor.:(:?


Ik ben recent ook op een 'nieuwe' manier benaderd door oplichters; ditmaal als bieders.


Eerst een prijs overeenkomen, adres doorsturen (wat na controle niet eens blijkt te bestaan), en vervolgens "ja, het gaat wel om een flink bedrag. Zou je 1ct kunnen overmaken ter verificatie van je naam en rekeningnr?"
-"Prima, stuur je bankrekeninggegevens maar"
-"Als ik je nou een betaallink stuur, blablabla"
...


https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/12315/


Toen ik aangaf niet op links in te gaan, werd het heel stil. :doei:


Dus niet alleen alle sjappies die 1 dag op MP zitten met een IPhone 7 voor 150 euro moet je mijden, nu ook zelfs bieders. :stupid
Yep. Die 1 cent truc is inmiddels een klassiekertje. :beard:
 
Is volgende volgens jullie verdacht? Verkoper zegt overschrijven en Paypal allebei goed. Paypal betaalverzoek blijkt ie flinke fee te moeten dokken dus stort bedrag terug en vraagt alsnog over te maken.... Belt hierover op, op zich aardig gesprek, koetjes kalfjes, leuk wat ik doe in RL blabla. Advertentie niet speciaal verdacht, maar niet op gereserveerd. Op naam zoeken levert niks op (had vrij gedetailleerde naw gegevens gekregen), niks negatiefs, maar ook niks van wat verkoper doet of zo. Op Whatsapp profiel ziet ie er wat gladjes uit.
 
Ja, die fee zorgt er net voor dat je als koper beschermd bent door PayPal. Gaat er iets mis, dan dien je een klacht in en krijgt de verkoper je geld niet. Je kunt de extra kosten vermijden met een gewone overschrijving (of via PayPal met de optie 'vrienden en familie' in plaats van 'aankoop'), maar dan ben je je geld gewoon kwijt als de verkoper niet over de brug komt.

Precies daarom is het inderdaad verdacht. Het lijkt wel een bait-and-switch: je wordt gelokt met een mooi aanbod, en op het laatste moment verandert er iets waardoor je het normaal gezien niet zou doen; maar je bent al zo ver in de deal meegegaan dat je niet meer terugkrabbelt.

In dit geval werd je aanvankelijk gerustgesteld omdat een verkoper die een PayPalbetaling met koperbescherming aanvaardt, niets kwaads in de zin lijkt te hebben. Dat zou een bewuste strategie kunnen zijn. Je zou je dus moeten afvragen: zou ik überhaupt op dit aanbod zijn ingegaan als er van in het begin 'enkel overschrijving' had gestaan?

Aanbieden om elk de helft te betalen is inderdaad een goeie manier om zijn eerlijkheid te testen. Als hij niet van plan is om je aankoop op te sturen, weet hij dat PayPal het geld zo weer afpakt. Je zou ook kunnen aanbieden om het hele bedrag voor je rekening te nemen (dat heb ik bij mijn tweedehandsaankopen tot nu toe sowieso gedaan: tenslotte is het de koper die erdoor beschermd wordt). Dan heeft hij geen enkele geldige reden om tegen te stribbelen en weet je meteen welk vlees je in de kuip hebt.

Edit: je kunt de correcte fee hier berekenen: https://salecalc.com/paypal. Tik eerst het bedrag en de juiste locatie/valuta in, en klik dan op 'To receive this...'. Zo kom je te weten hoeveel je extra moet betalen opdat de verkoper het afgesproken bedrag zou krijgen. 't Is zo'n 3%: tenzij je net via Marktplaats een huis hebt gekocht, zal dat dus wel meevallen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben vorige week ook opgelicht via Marktplaats. Een TC Electronic Flashback 2 pedaaltje voor een hele mooi prijs. Kon geld overmaken via een Tikkie (70 euro). Paar dagen later een mail van Markplaats met dat de advertentie verdacht was en verwijderd. Verkoper reageert niet meer op berichten. Ik had natuurlijk beter op moeten letten. Account was 5 dagen oud, uit Maastricht, en dit pedaaltje word heel weinig aangeboden en meestal voor veel meer. Marktplaats doet niets (bv door mij zijn echte emailadres te geven). Tikkie reageert niet op mails, IBAN nr is een algemeen ABN-Amro nummer (tbv Tikkie), dus ik heb niets om verdere stappen te nemen.
Nu valt 70 euro nog wel mee, dus ik zie het maar als leergeld. In ieder geval nooit meer Tikkie gebruiken voor dit soort dingen.
 
Ik had natuurlijk beter op moeten letten. Account was 5 dagen oud, uit Maastricht, en dit pedaaltje word heel weinig aangeboden en meestal voor veel meer. [...] Nu valt 70 euro nog wel mee, dus ik zie het maar als leergeld. In ieder geval nooit meer Tikkie gebruiken voor dit soort dingen.

Tja, je had voorzichtiger kunnen zijn, maar de schuldige blijft natuurlijk gewoon de eikel die je bestolen heeft. :frons: En voorzichtig zijn is vaak niet meer genoeg.

Algemeen merk je in deze thread dat oplichters de typische details die kopers geruststellen óók allang kennen. De volgende gangbare controlepuntjes zijn dus niet veel meer waard:
  • Marktplaats-account al jaren oud?
    Het kan via phishing overgenomen zijn door iemand anders.
  • Ter plaatse ophalen oké?
    Tot je probeert af te spreken en de verkoper altijd net 'naar Texel' is, zodat je uiteindelijk toch maar akkoord gaat met verzending.
  • PayPal met koperbescherming oké?
    Tot puntje bij paaltje komt en hij toch liever een overschrijving krijgt, en je denkt: 'Ach, we gaan niet moeilijk doen over een detail.'
  • Foto's die er zelfgemaakt en dus 'echt' uitzien?
    Gewoon uit een oud eBay-zoekertje geplukt.
Nummer 2 en 3 zijn tricky omdat je de neiging hebt om, als je iemand eenmaal goede intenties hebt toegeschreven, wat er daarna gebeurt als 'toeval' te beschouwen. Je moet dus goed beseffen dat het voor een oplichter heel makkelijk is om 'ophalen/PayPal is oké' te schrijven en vooraf al een '(maar nu even niet)' klaar te hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Ik laat het maar. Heb ding bij nader inzien niet nodig. Bleek namelijk al beter in hyis te hebben.
 
Voor het eerst opgelicht op Marktplaats. Advertentie zag er legitiem uit. Foto's waren uniek en niet te vinden met reverse search. Bankrekening en naam kwamen overeen (te zien in ABN Amro site). 260 EUR lichter. Nog te overzien.
 
Heb eens een interresant gesprek kunnen voeren met een pro scammer op martplaats,vertelde dat hij 20 rekeningen had en steeds een 50 tal scam adds heeft online (rekening houdend dat er steeds verwijderd worden)

Beweerde dat hij dagelijks gemiddeld 150euro verdient.
 
Back
Top