Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

RobrechtV

Ingeburgerd
Lid sinds
9 mei 2016
Berichten
64
Hoi,

Ik ben nieuw hier maar ik wou dit even in de groep gooien.

Er is een oplichter actief op Marktplaats die valse advertenties plaatst, heel vaak voor synths.

Twee weken geleden zag ik 'm voor het eerst, onder de naam Gerard van den Hoek. Ik was op zoek naar een Moog Mother-32, zijn advertentie stond op "bieden" (dus geen minimumprijs) en de foto's zagen er geruststellend zelfgemaakt uit. Ik bood 450€ -- een laag bod dus -- maar hij zei meteen ja. Geen PayPal, hij gaf een BUNQ-iban-nummer op.

Intussen had ik z'n foto's echter herkend van een ouder zoekertje op 2dehands.be. Toen ik de verkoper daar contacteerde, bleek het níét dezelfde persoon te zijn. Ik vroeg Gerard hoe het zat en hij deed alsof z'n neus bloedde ("wat bedoelt u precies haha"). Dat vond ik helemaal verdacht, want foto's downloaden én het 2dehands.be-logo onderaan eraf halen doe je niet per ongeluk: zeg dan tenminste dat je geen zin had om zelf foto's te maken of zo.

Ik trok m'n bod in en meldde het zoekertje als verdacht bij Marktplaats. Enkele dagen later verscheen er op Marktplaats een waarschuwing (in de vorm van een zoekertje) van iemand die minder geluk had gehad: hij had Gerard van den Hoek 350€ betaald voor een Roland Boutique-module en die nooit gekregen. Mijn wantrouwen was dus terecht.

Nadien begon ik dezelfde verkoper vaker op te merken. Steeds met een ander profiel, maar met dezelfde methode (geen minimumprijs, schijnbaar zelfgemaakte foto's die van eBay of 2dehands geplukt zijn). De Moog Mother-32 gebruikt hij graag als lokmiddel, vaak ook een Minitaur of een Roland Boutique-model, af en toe een Strymon-effectpedaal of een Nintendo Switch. Ik herken 'm ook aan zijn taalgebruik.
Hij houdt van de uitdrukkingen "altijd netjes weten te onderhouden" en "graag bieden naar de waarde". "Afhalen mogelijk" zegt hij ook altijd, maar dat is om vals vertrouwen te wekken.

Hij dook al op onder de namen Gerard Werner, Gerard Weners, Bart Ruiners, Wim Bergers en Maikel Weters. Telkens heb ik 'm vrij snel weggekregen door hem bij Marktplaats te melden.

Vandaag heet hij Mike Vermaat: https://www.marktplaats.nl/verkopers/4742656.html (hopelijk is die link niet lang meer actief, want ik heb 'm al gemeld aan Marktplaats).

Net als zijn vorige incarnaties is dit gebruikersprofiel al jarenlang actief op Marktplaats, wat op het eerste gezicht vertrouwen wekt. Maar ik denk dat hij net om die reden oude profielen hackt (misschien door phishing of zo). Merk ook op dat de naam "Mike" bij de zoekertjes niet dezelfde is als die bovenaan op de verkoperspagina ("Maike").

Dit zoekertje bijvoorbeeld:
https://link.marktplaats.nl/m1212404666

De foto's komen van hier:
http://www.ebay.com/itm/Strymon-DIG-Dual-Digital-Delay-Guitar-Effects-Pedal-w-Box-Swag-/182776994656

Omdat hij zo vaak synthliefhebbers viseert, leek het me een goed idee om hier een waarschuwing te plaatsen...
 
Fijn uitgebreid verslag.

Marktplaats is ophalen. Zelfs ebay is ophalen als de persoon in questie minder dan honderd positieve reacties heeft.

Want ik had laatst een dure mic gekocht op ebay . Na de koop wilde ik betalen maar kreeg gelijk een mailtje dat ik niet kon voldoen aan Paypal want de adverteerder wilde maar de helft van het bedrag via Paypal via naam. De andere helft moest ik voldoen met bank rekening. Ik heb toen het gewoon zonder verblikken of verblozen wel via Paypal betaalt . Wat was die man kwaad dat ik dat wel gedaan had. Verder heb ik het geweigerd want je bent dan niet beschermt via Paypal betaling. Ik heb gevraagd of ik het kon afhalen. Maar je raad het al dat kan niet. Ik heb gelijk ebay service gemaild met het probleem. Ik kreeg gelijk van de verkoper te horen dat ik moest betalen anders zou hij naar ebay gaan, ik heb gelijk gemaild dat ik dat al zelf gedaan dat. Daarna werd er een melodramatische koers gevaren met “maar waarom wil je niet betalen” het heeft me iets van twee weken gekost met mailen. Dat doe ik dus niet meer. Van Paypal kreeg ik een hint na een week dat ik een negatief advies kon geven. Dat heb ik natuurlijk ook gedaan.
 
Ik laat meestal gewoon opsturen, maar alleen na een telefoongesprek. Waar emails makkelijk te wisselen zijn, is het bij oplichters vaak niet zo dat ze dagelijks een andere telefoonnummer hebben.
Ook kun je dan lekker doorvragen naar gebruikservaringen, daar prik je snel door onzin heen.
 
Ik heb al vaak dingen laten opsturen, moet ik bekennen. Zelfs met voorafbetaling naar IBAN. Ik woon in België, dus Marktplaats-verkopers zitten meestal te ver weg, maar er verschijnt gewoon meer interessants dan op het Belgische 2dehands. Nog nooit spijt van gehad, maar ik ben voorzichtig.

Deze was tricky omdat enkele van de vroege indicaties in orde leken: schijnbaar zelfgemaakte foto's, mogelijkheid tot afhalen (ook al was het voor mij te ver weg), verkoper die al jaren op Marktplaats zit. Anders had ik niet eens een bod uitgebracht. Ik vrees dus dat hij op die manier heel wat anderen om de tuin leidt.

Best frustrerend om telkens diezelfde eikel te zien opduiken en te zien dat er al verschillende mensen een bod hebben uitgebracht, die hij uiteraard zo snel mogelijk probeert te laten betalen, vóór Marktplaats ingrijpt (dat duurt soms wel een dagje nadat je een verdachte advertentie meldt). De namen van bieders zijn niet aanklikbaar, dus je kunt ze niet waarschuwen; ik heb vorige week zelf een "waarschuwingszoekertje" gelanceerd en daarmee enkele potentiële slachtoffers bereikt, maar het werd al snel door Marktplaats verwijderd wegens tegen de regels. Vandaar dit forumbericht.

Vandaag zie ik 'm nog niet, dus misschien heeft hij zijn laatste gehackte account opgebruikt. Maar als hij weer opduikt, meld ik het hier.

Jaha, 't is een beetje een persoonlijke vendetta geworden voor mij, hoor. :mexico:
 
Vraag om een foto van de verkoper (kan zonder z’n hoofd voor z’n eigen privacy) met het product in z’n ene hand en z’n andere hand steekt-ie het aantal vingers op dat je vraagt. Afhaken als hij dat niet wil.
 
Adres vragen waar je mag ophalen. Als dat ok lijkt, kan je laten verzenden.
Geen adres? Geen deal. Doe ik,ook,zo,op SF trouwens.
 
Fijn uitgebreid verslag.

Marktplaats is ophalen. Zelfs ebay is ophalen als de persoon in questie minder dan honderd positieve reacties heeft.

Want ik had laatst een dure mic gekocht op ebay . Na de koop wilde ik betalen maar kreeg gelijk een mailtje dat ik niet kon voldoen aan Paypal want de adverteerder wilde maar de helft van het bedrag via Paypal via naam. De andere helft moest ik voldoen met bank rekening. Ik heb toen het gewoon zonder verblikken of verblozen wel via Paypal betaalt . Wat was die man kwaad dat ik dat wel gedaan had. Verder heb ik het geweigerd want je bent dan niet beschermt via Paypal betaling. Ik heb gevraagd of ik het kon afhalen. Maar je raad het al dat kan niet. Ik heb gelijk ebay service gemaild met het probleem. Ik kreeg gelijk van de verkoper te horen dat ik moest betalen anders zou hij naar ebay gaan, ik heb gelijk gemaild dat ik dat al zelf gedaan dat. Daarna werd er een melodramatische koers gevaren met “maar waarom wil je niet betalen” het heeft me iets van twee weken gekost met mailen. Dat doe ik dus niet meer. Van Paypal kreeg ik een hint na een week dat ik een negatief advies kon geven. Dat heb ik natuurlijk ook gedaan.
Heb je je geld terug gekregen?
 
Wacht effe. Hoe doet 'ie dat? Ik neem aan dat zijn profielen nu niet meer jaren actief zijn?

Dat is het vreemde eraan. Elk van de profielen die ik heb opgemerkt, was al behoorlijk oud.

Op een bepaald moment bood hij onder de naam Gerard Werner een Moog Mother-32 aan, duidelijk nep (5 van de 6 foto's waren van een Minitaur, en ze kwamen allemaal van eBay). Ik meldde hem bij Marktplaats en het account werd weggehaald. Letterlijk dezelfde dag verscheen er een zoekertje met dezelfde foto's en dezelfde tekst (maar ditmaal met de titel "Minitaur": had-ie toch iets bijgeleerd), onder de naam Gerard Weners. Zowel de eerste als de tweede Gerard waren schijnbaar al jaren actief op Marktplaats.

Daarom denk ik dat hij op een of andere manier oude accounts weet in te pikken. Misschien door phishing: zogenaamd een e-mail van Marktplaats met een valse link, waarna je op een nep-website inlogt en zo je wachtwoord prijsgeeft.

Ik merkte trouwens dat er vaak een verschil zat tussen de naam bij de zoekertjes en de naam die je ziet als je z'n gebruikerspagina bezoekt. Die laatste is de echte naam van het account, maar als je een zoekertje plaatst, kun je de naam die getoond wordt vrij kiezen. Dan verandert hij bijvoorbeeld "Maike" in "Mike". Lijkt me ook een aanwijzing dat hij bestaande accounts kaapt. Die twee Gerards waren ook niet de oorspronkelijke naam van het account.

Adres vragen waar je mag ophalen. Als dat ok lijkt, kan je laten verzenden.
Geen adres? Geen deal. Doe ik,ook,zo,op SF trouwens.
Vraag om een foto van de verkoper (kan zonder z’n hoofd voor z’n eigen privacy) met het product in z’n ene hand en z’n andere hand steekt-ie het aantal vingers op dat je vraagt. Afhaken als hij dat niet wil.

Goeie tips. Moet ik misschien ook gaan doen. Ik ga sterk af op het persoonlijke contact met de verkoper: als daaraan iets fishy voelt, stopt het voor mij meteen. Maar dat zegt niet alles, natuurlijk. Er valt bij mij wel wat geld te halen door een welbespraakte, perfect spellende en sociaal vaardige oplichter, vrees ik. :) Gelukkig ben ik er zo nog geen tegengekomen.
 
Dat is het vreemde eraan. Elk van de profielen die ik heb opgemerkt, was al behoorlijk oud.

[...]

Zowel de eerste als de tweede Gerard waren schijnbaar al jaren actief op Marktplaats.

Daarom denk ik dat hij op een of andere manier oude accounts weet in te pikken. Misschien door phishing: zogenaamd een e-mail van Marktplaats met een valse link, waarna je op een nep-website inlogt en zo je wachtwoord prijsgeeft.
Hmmmmm. Dat van die phishing zou kunnen (heb ik geloof ik wel eens gehoord op Radar). Zou ook kunnen dat hij accounts koopt van mensen die niets te verliezen hebben. Ik vind dat dit een zaak is voor de politie. Heb je Marktplaats verteld dat het hier vrijwel zeker iedere keer om dezelfde persoon gaat? Hij moet gestopt worden want hij gaat en gaat maar door! Echt een schaamteloze crimineel. Via zijn bankrekeningnummer zal men hem niet vinden (katvanger etc.)

Truc die ze op e-Bay wel eens doen om meer vertrouwen te krijgen is het volgende. Men zet heel veel goedkope artikelen te koop. Die verzenden ze dan ook netjes als er betaald wordt. Zo bouwen ze veel positieve feedback op. Daarna wordt er een heel duur item aangeboden (jacuzzi bijvoorbeeld) en die wordt niet verstuurd. Enige wat opvalt is dat hun account pas kort bestaat. En zelfs dat laatste is dus geen garantie meer op Marktplaats.

Dat wordt dus afspreken om op te halen. Of de foto truc met de vingers (= goede! kende ik niet).
 
Heb je je geld terug gekregen?

Zeker dat heeft hij keurig terug gestuurd. Maar heb begrepen dat je dan verder in Europa en amerika geen bankrekening meer kan openen. Met een schuldenlast . Je hebt dan een code . Alleen nog een basis rekening waarbij ze zo weer het geld terug vorderen. Dat wil niemand . Banken zorgen dus goed voor elkaar.
 
Heb je Marktplaats verteld dat het hier vrijwel zeker iedere keer om dezelfde persoon gaat?
Ja, ik gebruik bij het melden altijd de optie "in strijd met de regels > andere reden", dan krijg je een tekstveldje. Ik zet er een link in naar de eBay-advertentie waar de foto's vandaan komen en som zijn vorige identiteiten op.

Ik heb daarnaast ook de "contacteer de helpdesk"-functie gebruikt voor een uitgebreidere beschrijving, ongeveer wat ik hier in de eerste post heb gezet maar met nog meer links naar eBay en overeenkomsten tussen zijn verschillende accounts. Zo kwam ik uit bij een helpdeskmedewerker met wie ik een paar dagen heen en weer heb gemaild. Telkens wanneer er een nieuw account opdook, meldde ik dat en haalde hij 'm weg. Of ze meer kunnen doen, weet ik niet.

De man die 350€ is kwijtgeraakt heb ik ook alle informatie bezorgd. Ik weet niet of hij de politie erbij heeft gehaald, maar ik zou denken van wel.

Overigens: vandaag heb ik hem nog altijd niet zien opduiken. De voorbije weken werd er telkens meteen een nieuw account actief zodra het vorige was verwijderd. Nu is het al een etmaal geleden: misschien heeft hij de synths opgegeven.
 
Als je vermoed dat de plaatjes van ebay of andere sites getrokken zijn, kan je voor firefox de add on 'Who stole my pictures?' installeren. Dan zie je vanzelf of er duplicaten van de plaatjes op het web circuleren. :eureka:
 
Misschien heeft hij de synths opgegeven maar misschien zit hij gewoon op het forum mee te lezen en houdt hij zich gedeisd.
 
Ik denk dat hij met andere artikelen aan het adverteren is. Hij heeft door dat er nu scherp op gelet wordt m.b.t. music gear. Echt bijster intelligent is hij niet in ieder geval.

Wel triest dat dit zo makkelijk gaat. Ik haal de spullen ALTIJD op. Op deze wijze nooit gezeik. Of de prijs moet lager dan een twee tientjes zijn. Voor dat geld gaat men niet frauderen.

Anders pech. Veel mensen kunnen hun hebberigheid niet weerstaan waardoor dit soort mensen altijd wel slachtoffers vinden. Jammer dat de politie hier niet wat fanatieker tegen op treedt maar pas bij veel meldingen.
 
Ik koop zelf ook regelmatig op MP, en dure artikelen haal ik altijd op. Ik heb 1 x mee gemaakt dat iemand zijn belofte niet na kwam en toen heb ik de Politie ingeschakeld.

Ook één keer had ik een dvd gekocht en hoorde niets, maar de beste man bleek opgenomen te zijn in het ziekenhuis, na speurwerk op zijn naam vond ik een Mobiele telefoon nummer en toen hoorde ik dat hij in het ziekenhuis lag en een paar weken er na werd de dvd alsnog opgestuurd, daarom wacht ik altijd even met direct aangiften te doen op MP want dit kan ook het geval zijn.

Ik zag ook enige tijd geleden een Yamaha Tyros-5 voor 2000,- te koop staan (NIEUW) terwijl die een winkel waarde heeft van 4000.- a 5000,- dat was ook te mooi om waar te zijn en die verkoper was ook snel verdwenen van MP. (Oplichter dus)
 
Ik laat best vaak opsturen maar alleen bij SF leden, die check ik een beetje qua posts of ze ook nog wat meer doen dan alleen spul op marktplaats slingeren, recente activiteit. Op Marktplaats bij hoge uitzondering en alleen bij mensen met wie ik een prettig contact heb ook via telefoon etcetera.
 
Hij is terug.
https://link.marktplaats.nl/m1213362601

Foto's op 2dehands.be:
https://www.2dehands.be/muziek/muzi...sizers/arturia-minibrute-nieuw-375485207.html

Het transparante 2dehands-logo onderaan is er door onze vriend afgehaald: zijn foto's zijn allemaal net iets minder hoog. Als het dezelfde verkoper was als op 2dehands, zou hij over de originele foto's beschikken.

Merk op dat de naam in het zoekertje (Jasper) verschilt van die op de verkoperspagina (Ingrid).

Ik heb hem meteen gemeld bij Marktplaats, wie 'm nog wil zien moet snel zijn. :)
 
Laatst gewijzigd:
Hij is terug.
https://link.marktplaats.nl/m1213362601

Foto's op 2dehands.be:
https://www.2dehands.be/muziek/muzi...sizers/arturia-minibrute-nieuw-375485207.html

Het transparante 2dehands-logo onderaan is er door onze vriend afgehaald: zijn foto's zijn allemaal net iets minder hoog. Als het dezelfde verkoper was als op 2dehands, zou hij over de originele foto's beschikken.

Merk op dat de naam in het zoekertje (Jasper) verschilt van die op de verkoperspagina (Ingrid).

Ik heb hem meteen gemeld bij Marktplaats, wie 'm nog wil zien moet snel zijn. :)
Potjandorie. Wat een gladde gluipjurk toch zeg! Hij heeft geleerd van iemand hoe het moet en is via de bankrekening die hij gebruikt niet te pakken natuurlijk. Hoe lang duurt het voordat de politie ingrijpt?

Hoe hij het voor elkaar krijgt om al 9,5 jaar actief te zijn verbaast mij zeer. Wat ik ook vreemd vind aan de "aanbieder" is dat hij/zij in 9,5 jaar maar 2 artikelen heeft verkocht. Of worden alleen de artikelen die nu worden aangeboden weergegeven door Marktplaats?

De echte Ingrid Ketten kan ik niet vinden op Facebook. Hoe heeft hij haar wachtwoord geraden? Een app die het hele woordenboek probeert als wachtwoord? Als ik Marktplaats was dan zou ik zeer gealarmeerd zijn: hun website is zo lek als een mandje. Ik noem het niet voor niks "Oplichterijplaats".
 
Tja, die 9,5 jaar: zo lang geleden heeft de oorspronkelijke eigenaar van het account zich geregistreerd, maar als dat account vervolgens ingepikt is door iemand anders, zegt dat niks meer.

Ik denk dat verkochte artikels na een tijdje verdwijnen. Zo heb je dus ook helemaal geen voorgeschiedenis meer van de verkoper.
gluipjurk
:halleluja
 
Back
Top