Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Hmm, nou... ik hoop voor je dat het allemaal goed is.
Uitgepakt, en het blijkt in orde te zijn! Het is een FX processor i.z.g.st. (/ als nieuw) Zo mooi zal je ze niet gauw tegenkomen - voor iets dat al 30 jaar oud is. :)

Zo af en toe zie ik wel 'ns wat op MP wat aardig is, maar ik laat het nooit opsturen. Zelf ophalen en handje-contantje betalen. Maar dat doe je alleen als het in de buurt is. En als je hoort hoe mensen worden opgelicht en dat het systeem moeilijk waterdicht is te krijgen, dan schrikt het eerlijk gezegd af om het op een andere manier te doen. Dan loop je dingen mis waar je misschien belangstelling voor hebt, dat wel. Jammer, maar helaas. :(
Ja, er worden regelmatig mensen op MP opgelicht. Maar over vele jaren heb ik vrijwel uitsluitend positieve ervaringen gehad (met Marktplaats, 2dehands.be/nl, eBay, SF Marktplaats, webshops in het algemeen). Ik haal het uitsluitend op als ze het niet op willen sturen - en dat is soms zo (helaas). Alleen toetsen / gitaren haal ik altijd wel zelf op. Het zal me over al die jaren misschien iets van 100 euro gekost hebben voor reparatie / vervanging van dingen die niet goed waren. Ik beschouw dat dan maar als een 'normale' kostenpost. Want ja, je loopt (erg) mooie dingen mis als het product té ver weg voor je is en opsturen geen optie is. Maar...het komt toch met enige regelmaat voor dat ik de onderhandelingen / communicatie afbreek. En dat is als ik er geen goed gevoel bij heb. Misschien heb ik er een goede neus voor of misschien heb ik ook wel steeds (heel) veel geluk gehad. De grootste problemen had ik met iemand van SF die niets meer van zich liet horen (nadat ik ca. 500 euro betaald had) en na 3-4 weken nog niets ontvangen had. Maar ook dát is uiteindelijk goed gekomen.

Een Roland synth module heb ik een keer zelf bij iemand in Utrecht opgehaald. Die gast had het apparaat aangesloten en ook aan staan toe ik daar kwam. Alles getest, behalve de on/off button die helaas later stuk bleek te zijn. :( Dat moet die gast geweten hebben ... Dus: Controleer ook altijd de on/off button of deze wel functioneert.
 
Uitgepakt, en het blijkt in orde te zijn!
Mooi, gelukkig maar! :)
De grootste problemen had ik met iemand van SF die niets meer van zich liet horen (nadat ik ca. 500 euro betaald had) en na 3-4 weken nog niets ontvangen had. Maar ook dát is uiteindelijk goed gekomen.
Ja, dat is heel vervelend, gelukkig dat het toch nog goed kwam. Dat is een heel groot bedrag als het wel mis gaat. Zoals gezegd laat ik het eigenlijk nooit opsturen, als ik iets zou zien dat ik echt wil hebben en het is voor enkele tientjes dan misschien wel. De schade valt dan nog mee als het fout gaat. Maar honderden euros, dat is een beetje veel in zo'n geval.
Dus: Controleer ook altijd de on/off button of deze wel functioneert.
Goede tip, misschien denk je daar zo'n moment inderdaad helemaal niet aan.
 
Vroeger kocht ik nog wel eens spul op een beurs of markt (of bij de Kringloop). Helaas weet je dan ook nooit of het daadwerkelijk werkt als je thuis komt. Tweedehands is altijd lastig. Ik koop nooit iets voor een bedrag dat ik niet kan missen. Electronica kun je eigenlijk alleen maar ophalen: je moet vragen of je het apparaat werkend kunt zien. Zelfs dan zit je bij bepaalde apparaten aan standaard "valletjes" vast. Sommige apparaten (laptops, synths) hebben notoire gebreken die zich pas na een (paar) jaar voor doen. Ik kocht eeuwen geleden een 2e hands Psion 5MX (een oganiser, uit de tijd dat je met een mobiele telefoon alleen nog kon bellen) die 2 weken na aankoop het beruchte gebroken datalint probleem had. Niet te repareren. De verkoper had 'm op eBay gezet als perfect werkend en dat deed 'ie ook. Die verkoper verkocht heel veel Psion's. Tja... Stukje wetenschap bij de verkoper die de koper niet heeft.
 
Wat was zijn mp naam en plaats? Hoe noemde hij zichzelf? bankrekeningnummer gecheckt en welke bank?
 
Helaas ben ik deze week ook opgelicht via marktplaats.
Heb zwaar de balen.
Had betaald voor het artikel en de verkoper reageert ineens niet meer.
Echt heel smerig dit.
Ik hoop voor je dat het toch nog goed gaat komen. En dat het niet voor een groot bedrag is, als het toch fout gaat.

Balen! ;{
 
Helaas ben ik deze week ook opgelicht via marktplaats.
Heb zwaar de balen.
Had betaald voor het artikel en de verkoper reageert ineens niet meer.
Echt heel smerig dit.
Smerig, smerig en nog eens smerig!!! :duivels:

En geloof me, die gast wordt ooit nog eens opgepakt. Maar daar heb jij nu niets aan...
Balen joh!
 
Bedankt voor jullie fijne en begipvolle reacties.
Dat doet me wel wat goed.
Het liefst zou ik diegene zijn naam en woonplaats hier willen plaatsen (het ging trouwens om een Roland MC-307) , maar dat zou weleens tegen de regels kunnen zijn en hier wil ik natuurlijk geen problemen door krijgen.
Het is verbijsterend dat zulke figuren nog steeds misbruik kunnen maken van anderen.
Voor mij nu echt nooit meer marktplaats!!!
 
Balen man. Waarom zou je die naam hier niet mogen plaatsen? Het gaat toch om een site buiten SF om? Het lijkt mij dat je hier juist mede enthousiastelingen kan waarschuwen voor zo'n pannenkoek.
 
Bericht door een moderator:
Wat betreft "namen & shamen", graag even deze post lezen wat de regels hier omtrent zijn en waarom.
 
Ah dat is wat scherper dan ik ik me meende te herinneren, wel logisch ook als je het zo leest.
 
gewoon ophalen en ter plaatse controleren

Ik verwacht niet dat het zijn echte naam is.

Deze les heb ik ook door schade en schande geleerd.
Ik werd te enthousiast en tuinde er een half jaar terug in met een Neumann TLM 102 mic.

Gewoon mee gechat en al. En zodra ik betaald had...... doodse stilte.
Ik kreeg nog een melding van Marktplaats dat het niet helemaal vertrouwd was. Daar heb je wat aan een paar uur later als je al online betaald hebt..... Dat doe ik echt nooit meer.

Via Ebay wel, maar alleen wanneer ik met Paypal kan betalen.
Anders idd echt zelf ophalen en pas ter plaatse betalen. Oplichters zijn dan normalerwijze al lang afgehaakt.
 
Ik ben net zelf volgens mij 'slachtoffer' geweest van een verificatietruc die ik nog niet kende, het ging als volgt:

Meneer A: Hoi, ik wil graag je pedaal kopen.
Ik: Dat kan, hij is er nog.
A: Tof, mag ik je bankgegevens
Ik: {Bankgegevens}
A: Ik heb het overgemaakt

Half uurtje later:
Meneer B: Hoi ik wil graag je pedaal kopen.
Ik: Die is waarschijnlijk al verkocht, maar mocht het niet doorgaan laat ik het weten.
B: Bedankt.

Een dag later:
Ik: Geld staat nog niets op mijn rekening ... misschien morgen.
Meneer A: OK, kan zijn omdat het ING is

Twee dagen later:
Meneer A: Geld al binnen?
Ik: Nee nog steeds niet. Misschien iets aan jouw kant?

Half uur later:
Meneer B: Pedaal definitief verkocht?
Ik: In principe wel, geld is nog niet binnen maar zou onderweg zijn.

Volgende dag:
Meneer A: Oh ik had iets fout gedaan, alsnog overgemaakt
Geld staat op rekening.

Ik: Geld staat erop, ik stuur hem op!
A (5 mins later): Bedankt!

Tegelijk:
Ik naar meneer B: Hij is definitief verkocht
B (5 mins later): Bedankt!

Ik vond het wel heel toevallig dat iedere keer meneer B op de proppen kwam als ik iets af tikte met meneer A, zou me niks verbazen dat hij een schaduwaccountje gebruikte om te checken of verkopers niet meerdere dealtjes tegelijk hebben lopen of 1 product meerdere keren verkopen en zo de boel oplichten.

Wellicht bruikbaar :D
 
Laatst gewijzigd:
Gebruik dit 'trucje' ook wel eens, als ik overeenstemming heb met de verkoper en het item daarna niet op gereserveerd is gezet. Gebruik geen schaduwaccount maar laat een vriend contact opnemen met de verkoper om te vragen of het item nog beschikbaar is.
 
Back
Top